Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

t0nje skrev (2 timer siden):

Her er mine tester fra 10/4 til og med 5/5. Testene fra 10/4-21/4 er merket med N/A ettersom jeg ikke visste hvor jeg var i syklusen min fordi jeg tok ut hormonspiral 11/4 og ikke har hatt mensen siden februar 2018.

Testene fra 22/4-5/5 er merket med CD etterfulgt av et nummer (hvilken dag jeg er på i syklus fra første dag i siste menstruasjon (22/4)). Jeg har ikke fått mensen «skikkelig» tilbake etter uttak, jeg har kun hatt noe spotting. Som du kan se varierer de noe, men alle testene har til felles at de er negative med unntak av de to testene fra CD13 4/5 som er merket med high og peak. Jeg tok to stk på CD13 fordi den første var positiv og jeg ville se om jeg hadde nådd toppen (peaken) eller ei. Den andre testen fra CD13 er enda sterkere.

Jeg merket at det gjerne nærmet seg positiv EL-test på CD12 da denne testen var endel sterkere enn de jeg hadde tatt tidligere. Jeg har dermed hatt EL i nær tid etter dette, trolig 5/5, men det kan en ikke sikkert vite. Jeg var superoppblåst og sprang på do hele dagen så jeg er rimelig sikker på at jeg hadde EL 5/5. Det jeg dog vet er at på CD14 5/5 så var testen negativ så da hadde toppen (peaken) min vært. Husk at EL kommer først etter positiv test.

Det å lete etter EL føles ofte som å lete etter nålen i høystakken, men det som hjalp meg var at jeg har loggført hver eneste mens fra 2011-2018 i en app som jeg kunne bruke som data og i tillegg har jeg hatt en kropp som tilsynelatende har spilt på lag. Jeg har ikke noe som skulle tilsi at jeg har endometriose eller lignende og jeg regnet meg fram til EL og fikk den som «bestilt» men det skal nevnes at det ikke er slik for alle.

Jeg har kombinert strimmeltesting etter EL sammen med temping med basaltermometer og venter på at temperaturen min skal stige som en ekstra bekreftelse på at jeg faktisk har hatt EL.

Sidenote: Anbefaler deg å bruke babyplan eller makesure sine strimler, da disse er billigere enn andre. RFSU sine er visstnok ikke så pålitelige og den du har brukt ligner på den fra Apotek1 og disse er rimelig dyre.

Til slutt: masse lykke til ☺️🤍

IMG_9716.jpeg

IMG_9717.jpeg

IMG_9719.jpeg

IMG_9438.jpeg

IMG_9446.jpeg

Ååå, tusen takk for vanvittig god forklaring! Er så usikker etter når EL kommer, da jeg hadde en spontanabort i april. Har før det holdt styr på syklus i app, og vært pinlig regelmessig på mens og EL, så føler jeg leter i villrede etter når den kommer igjen. Føler symptomer på EL, men testene er negative, så mulig det enda henger igjen symptomer etter aborten - eller kanskje jeg innbiller meg dem😅 Skal sjekke ut de andre testene, disse var bare noen jeg rasket med meg fra en tilbudshylle på apoteket. Takk igjen for god informasjon 🙏🏻

Anonymkode: c6acb...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ååå, tusen takk for vanvittig god forklaring! Er så usikker etter når EL kommer, da jeg hadde en spontanabort i april. Har før det holdt styr på syklus i app, og vært pinlig regelmessig på mens og EL, så føler jeg leter i villrede etter når den kommer igjen. Føler symptomer på EL, men testene er negative, så mulig det enda henger igjen symptomer etter aborten - eller kanskje jeg innbiller meg dem😅 Skal sjekke ut de andre testene, disse var bare noen jeg rasket med meg fra en tilbudshylle på apoteket. Takk igjen for god informasjon 🙏🏻

Anonymkode: c6acb...47a

Jeg har brukt babyplan men forstår at makesure er å foretrekke men ja, jeg er fornøyd med bp 🤷🏻‍♀️

Nå har jeg aldri gått gjennom en SA men den tuller nok litt med systemet naturligvis så jeg ville ha testet hver dag frem til du ev finner EL eller IKM. Dersom jeg ikke får positiv test etter denne syklusen (forventer forsåvidt ikke positiv test ettersom jeg er i min første prøveperiode) så kommer jeg til å kjøre samme taktikk: teste hver dag helst på 2. urin helt til jeg ser et mønster eller en endring. Jeg tester, tar bilde, legger det inn i FF og Premom også legger jeg det fra meg. Slik har jeg unngått at det blir altoppslukende og har planer om å unngå lang ventetid i DPO. Nå er jeg bare på CD15 + 2DPO men jeg skal ikke drive å teste med tidligtester og så bli skuffet når mensen ev kommer.

Testing tar tid og det er drenerende så husk å ikke la det sluke deg, det går nok bra til slutt uansett ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være 3 dpo idag, og i følge tempen så stemmer det bra. Men har enda sterke el-tester, blant annet denne jeg tok i morges. Denne er jo klart negativ, men når den hadde ligget 15-20 min så var den sterkere og så og si positiv. Hvordan ville dere tolket det? Tolkes som negativ eller positiv selv om det var etter fristen? Når jeg har positive tester så blir de klart positive med en gang, og kan være slik som dette rett før de blir positive. Har pco. 

E9A590FB-DC11-4BE1-B9FA-983FFFB37B99.jpeg

Anonymkode: 90c11...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ingenting jeg, bare negative EL-tester, men EL-slim? Er de testene fra babyplan bare tull…?

Anonymkode: d178c...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skal være 3 dpo idag, og i følge tempen så stemmer det bra. Men har enda sterke el-tester, blant annet denne jeg tok i morges. Denne er jo klart negativ, men når den hadde ligget 15-20 min så var den sterkere og så og si positiv. Hvordan ville dere tolket det? Tolkes som negativ eller positiv selv om det var etter fristen? Når jeg har positive tester så blir de klart positive med en gang, og kan være slik som dette rett før de blir positive. Har pco. 

EL-testene til BP skal leses av innen 5 minutter. Hvordan strimmelen utvikler seg etter de første 5 minuttene er irrelevant, den er derfor negativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ingenting jeg, bare negative EL-tester, men EL-slim? Er de testene fra babyplan bare tull…?

Det er ikke sikkert du har EL selv om du har EL-slim. Det kan være kroppen har gjort alt klar for at EL skal skje men så ender enn opp med at egget ikke slippes. Kjipt men det hender

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

t0nje skrev (9 minutter siden):

EL-testene til BP skal leses av innen 5 minutter. Hvordan strimmelen utvikler seg etter de første 5 minuttene er irrelevant, den er derfor negativ

Ja, tok en rfsu også som var klar negativ. De er vel bare mer sensitive og utvikler seg mye etter fristen 😊 men da håper jeg el har vært 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei de funker bra for de fleste :) er de tydelig negative har du neppe el enda :) slim betyr ikke nødvendigvis el vet du

Anonymkode: bee08...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man har alltid Lh i kroppen, er bare bortkastet å teste etter el. Denne er negativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man har alltid Lh i kroppen, er bare bortkastet å teste etter el. Denne er negativ. 

Ja, det er jeg klar over. Men det er normalt å teste videre dersom man er i tvil på om el har vært, og som du ser så skriver jeg også at den er negativ. Så om den var positiv eller ikke var vel strengt talt ikke spørsmålet😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jeg klar over. Men det er normalt å teste videre dersom man er i tvil på om el har vært, og som du ser så skriver jeg også at den er negativ. Så om den var positiv eller ikke var vel strengt talt ikke spørsmålet😊 

Tillegg: spørsmålet var vel heller mer erfaringene om at testen blir positiv etter fristen, ikke om den på bildet er positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei de funker bra for de fleste :) er de tydelig negative har du neppe el enda :) slim betyr ikke nødvendigvis el vet du

Åååå, men jeg hadde alle symptomer på EL samtidig… huff, kjenner jeg blir litt lei av testing, hadde regna meg fram til EL etter mens, men kanskje det bare var ønsketenkning da🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Åååå, men jeg hadde alle symptomer på EL samtidig… huff, kjenner jeg blir litt lei av testing, hadde regna meg fram til EL etter mens, men kanskje det bare var ønsketenkning da🤷🏼‍♀️

Hvilken CD er du på og vet du hvor lange sykluser du pleier å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

t0nje skrev (1 time siden):

Hvilken CD er du på og vet du hvor lange sykluser du pleier å ha?

Er på CD 15, og har ca 27-28 dager lange🤷🏼‍♀️ skjønner ingenting av kroppen min lenger jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er på CD 15, og har ca 27-28 dager lange🤷🏼‍♀️ skjønner ingenting av kroppen min lenger jeg..

Da virker det jo litt sannsynlig at det skulle vært EL men så ble det ikke sluppet. Dessverre er det kun kroppen som har svaret på det. Utrolig frustrerende. Hadde det vært meg hadde jeg testet EL daglig videre, men du kjenner jo naturligvis selv best hva som føles riktig for deg. Lykke til 🌼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t0nje skrev (7 minutter siden):

Da virker det jo litt sannsynlig at det skulle vært EL men så ble det ikke sluppet. Dessverre er det kun kroppen som har svaret på det. Utrolig frustrerende. Hadde det vært meg hadde jeg testet EL daglig videre, men du kjenner jo naturligvis selv best hva som føles riktig for deg. Lykke til 🌼 

Joda, fortsetter å teste helt til jeg er tom for tester i allefall, så får jeg bare se hvordan det går😊 hadde du prøvedagbok her inne? Jeg finner ikke..(?) hadde vært spennende å følge deg!

tusen takk for svar🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Joda, fortsetter å teste helt til jeg er tom for tester i allefall, så får jeg bare se hvordan det går😊 hadde du prøvedagbok her inne? Jeg finner ikke..(?) hadde vært spennende å følge deg!

tusen takk for svar🌸

Håper kroppen din spiller på lag asap!

Jeg holder meg helst på babyverden sitt forum for der finnes alt mellom A-Å om hva enn du skulle måtte lure på når det angår babylagingsprosessen og folk er mye mer aktive der, men jeg har en gammel konto her inne (denne) så jeg tenker å synkronisere dem sånn at jeg har dagbøkene på begge forum. Har lenket dagboken i signaturen min, ev finner du den her

Ligger bakpå mtp å oppdatere dagboken her inne, men det kommer etterhvert ☺️

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den måneden jeg ble gravid var EL en uke forsinket. Hadde hatt korona som begynte siste dagen av mens den måneden, og som sikkert forskøv eggløsningen. Men gravid ble jeg likevel! Fikk altså positiv ELtest på CD22.

Anonymkode: 7a2db...ce4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

t0nje skrev (På 9.5.2023 den 14.00):

Håper kroppen din spiller på lag asap!

Jeg holder meg helst på babyverden sitt forum for der finnes alt mellom A-Å om hva enn du skulle måtte lure på når det angår babylagingsprosessen og folk er mye mer aktive der, men jeg har en gammel konto her inne (denne) så jeg tenker å synkronisere dem sånn at jeg har dagbøkene på begge forum. Har lenket dagboken i signaturen min, ev finner du den her

Ligger bakpå mtp å oppdatere dagboken her inne, men det kommer etterhvert ☺️

IMG_5522.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

IMG_5522.jpeg

Meg her😂 er denne POSITIV?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...