Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på det..? Har en venninne som får eggløsning dagen etter menstruasjon, og en syklus på over 30 dager. Jeg fødte for noen måneder siden, syklusen er lik hver måned, men er usikker på når eggløsningen er. 

Anonymkode: 2682b...782

Silfen har rett, du kaster bare bort penger på å teste hele syklusen. De 6 første dagene og de siste 10-14 dagene er du "steril".

Anonymkode: bc053...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Silfen har rett, du kaster bare bort penger på å teste hele syklusen. De 6 første dagene og de siste 10-14 dagene er du "steril".

Så hvilke dager etter mens burde jeg starte testingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa.... Det kommer an på sykluslengde. Jo kortere syklus jo tidligere start og omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt rett, men det er mulig i sjeldne tilfeller å ha en "ekstraordinær" Eggeløsning.. altså at kroppen har to eggeløsningen i løpet av en syklus på to forskjellige dager. Så en dokumentar om fertilitet, og dette kan skje! Men i ytterst sjeldne tilfeller.

Støtter dessuten mer tanken på at de fleste er "sterile" i luteralfasen" de siste 10-14 dagene før neste mens. 

Anonymkode: a3956...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvilke dager etter mens burde jeg starte testingen?

Hvilken sykluslengde har du da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, nå har jeg tatt test både i går og i dag. Jeg tror den i går var positiv mens dagens er negativ. Kan noen bekrefte dette? Så jeg vet at ikke det er feil å går glipp av en dag🙂

Det første bilder er av gårsdagens mens det nederste er dagens.

IMG_0168.JPG

IMG_0166.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, lh89 skrev:

Okei, nå har jeg tatt test både i går og i dag. Jeg tror den i går var positiv mens dagens er negativ. Kan noen bekrefte dette? Så jeg vet at ikke det er feil å går glipp av en dag🙂

Det første bilder er av gårsdagens mens det nederste er dagens.

Bare øverste som er positiv ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare øverste som er positiv ja.

takk! :) Da begynner jeg å forstå mer av dette greine! blir så forvirra å står å studerer testene i det uendelige. Greit å høre fra andre istede da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Silfen skrev:

Positiv i går, el i dag/natt, noe sent med sex nå. 

Det går bra, vi har holdt det gående noen dager ;) Men takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken sykluslengde har du da? 

41 dager. Den har økt med 10 dager etter fødsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

41 dager. Den har økt med 10 dager etter fødsel..

Nesten tilbøyelig til å si at den er så lang at eggløsning kanskje ikke helt er i gang igjen etter fødsel om du har eggløsning i det hele tatt..Hvis du ammer og det bare er noen mnd siden du fødte så er det også sannsynlig. Men du kan jo prøve..Ville begynt å teste den uka dag 21-28, men det blir litt skudd i blinde da. Tenker da 41 dagers syklus og trekker fra luthealfase på 14 dager på slutten av syklus der eggløsning vanligvis ligger litt i forkant av det. Men ville i grunnen heller gått på temperaturmåling på så lang syklus. Jeg tror syklusen din vil gå tilbake til mer normal lengde og at dette er midlertidig og vil rette seg når kroppen er klar og jeg lurer litt på om du i det hele tatt kan bli gravid enda egentlig. Det er litt ting som taler mot her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har testet litt etter EL noen dager nå, er på syklusdag 19. Den øverste på bildet er morgenurin i dag, ser kanskje positiv ut? Nederst er på morgenurin fra i går, og jeg tolket den da som negativ, og nå er den jo 24t gammel.

Tenker dere jeg nærmer meg EL? Mine første sykluser var hhv. 34 og 39 dager (pilleslutt i januar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhr. Glemte bildet. Her kommer det.

Og en ting til. Hvis den er positiv nå, så har jeg EL i løpet av 24 til 48 timer? 

20170427_100944.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er begge negative for den nederste er fra i går. Den fra i dag (øverste uten teip) så positiv ut etter en time. 

20170427_110937.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten tilbøyelig til å si at den er så lang at eggløsning kanskje ikke helt er i gang igjen etter fødsel om du har eggløsning i det hele tatt..Hvis du ammer og det bare er noen mnd siden du fødte så er det også sannsynlig. Men du kan jo prøve..Ville begynt å teste den uka dag 21-28, men det blir litt skudd i blinde da. Tenker da 41 dagers syklus og trekker fra luthealfase på 14 dager på slutten av syklus der eggløsning vanligvis ligger litt i forkant av det. Men ville i grunnen heller gått på temperaturmåling på så lang syklus. Jeg tror syklusen din vil gå tilbake til mer normal lengde og at dette er midlertidig og vil rette seg når kroppen er klar og jeg lurer litt på om du i det hele tatt kan bli gravid enda egentlig. Det er litt ting som taler mot her? 

Over 6 måneder siden fødsel, mensen var på plass etter 5 uker, og etter dette har syklusen vært på 41 dager (sharp). 

Så du tror det er dumt å teste nå? Hva om syklusen ikke "normaliserer" seg da? 

Den tempingen har jeg null peiling på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Over 6 måneder siden fødsel, mensen var på plass etter 5 uker, og etter dette har syklusen vært på 41 dager (sharp). 

Så du tror det er dumt å teste nå? Hva om syklusen ikke "normaliserer" seg da? 

Den tempingen har jeg null peiling på...

Tenkte det bare var 2-3 mnd siden fødsel siden du skrev noen:) Hvis du har vært stabil på 41 dager, i 6 mnd, er det vært å prøve syns jeg selv om det kan bli vanskelig på en så lang syklus. 

Så ville startet med testing den uka før du når 14 dager igjen til neste menstruasjon som jeg skrev lenger oppe. Dag 21 til 28 f.eks som én start. Eller mao starte å teste ca 3 uker før du forventer ny mens. Fra 3 uker og til 2 uker før du forventer ny mens er den mest sannsynlige uka for å finne eggløsning hos deg. (også verdt å legge opp til sex 2-3. hver dag den uka, med én gang)

Men om du ikke finner noe ville jeg prøvd med temping, evt begynt med det paralellt. Du temper da basaltemperatur med termometer med to desimaler hver dag og ser etter temperaturstignings topp som kommer ved EL. Det fins  apper og sånt du kan bruke til å få notert daglige resultater og som får opp en graf/tolkning for deg. Fertilityfriend f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...