Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uke fire med renselse nå. Det blør nesten ikke lenger. Litt brun utflod av og til. Men fytti rakkern som det lukter! Det har det gjort hele tida... Siden fødsel. Når kan jeg regne med at lukta gir seg, og når kan jeg regne med at fremfallet i underlivet trekker seg tilbake? (Gjør knipeøvelser hver dag) har ikke stort fremfall, men kjenner at noe ligger i åpningen. 

Anonymkode: 567a1...502

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fremfallet kan du ikke regne med at går tilbake før 1 år etter fødsel. Det tar tid. Og så lenge man ammer gjør hormonene ting litt løsere i tillegg.

Lukten blir nok borte litt eller litt nå :)

Anonymkode: a6e0e...ed2

AnonymBruker
Skrevet

Lukten forsvant rundt 5 uker etter fødsel for min del. :)

Anonymkode: 4ad96...d8b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fremfall da babyen var 6 uker, ut av det blå føltes det som.. Nå er babyen 3 mnd og det er MYE bedre. Kjenner bare litt av og til.

Jeg kniper mye og systematisk. Viktig å gjøre det riktig.

Anonymkode: 94a0c...78e

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kniper mye og systematisk. Viktig å gjøre det riktig.

Kan du forklare hvordan du gjør det? Hvor ofte, hvor lenge? Føltes du støl da du starta etter fødsel? Når gikk det evt over? 

Hvor mye i starten, når og hvor mye trappet du opp?

Jeg følte at jeg knep hardt tidlig, men fikk vondt ved urinåpningen. Så jeg har ikke helt turt å knipe så mye.  Baby er 2,5 mnd

Anonymkode: 1b15c...a5f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått fremfall, og fødte for seks uker siden. Har ikke blødd siden første-andre uka, men litt gul, evt brunlig utflod. Når går dette over? Jeg begynner nemlig å mistenke/bli redd for at det faktisk ikke er utflod, men urin :’( Hvordan kan jeg se forskjellen??

Gjør knipeøvelser tre ganger om dagen, ingen effekt på fremfallet så langt.....

Anonymkode: 9442a...def

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leker meg også med å kutte strålen når jeg pisser. Det er visst mye de samme musklene du skal bruke. Jeg prøvde gjøre knipeøvelser alt dagen etter fødsel men da var jeg helt følelsesløs der nede. Etter tre fire dager greide jeg røre på ting.

jeg merker at det funker, for jeg får mer og mer kontakt med bekkenbunnen. Men nå synes jeg det begynt gå saktere og hadde trodd fremfallet ville gå tilbake. Lekker av og til piss hvis jeg ikke kommer meg raskt på toalettet og greier ikke alltid kutte strålen øyeblikkelig når jeg pisser.

Forøvrig helt sykt. Var flink på knipeøvelsene i svangerskapet og bare dagen før fødsel gjorde jeg gode sterke knip. Etter fødsel var alt dødt... Jeg sydde bare pyntesting og fikk ingen skader på lukkemuskel i endetarmen. 

Jeg bruker appen "Kniptid" som har flere øvelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte det som om det var en kul der nede til ca 8 uker etter fødsel. Jeg gjorde knipeøvelser konstant de første ukene etter fødsel. 

Anonymkode: 166d8...271

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare hvordan du gjør det? Hvor ofte, hvor lenge? Føltes du støl da du starta etter fødsel? Når gikk det evt over? 

Hvor mye i starten, når og hvor mye trappet du opp?

Jeg følte at jeg knep hardt tidlig, men fikk vondt ved urinåpningen. Så jeg har ikke helt turt å knipe så mye.  Baby er 2,5 mnd

Anonymkode: 1b15c...a5f

Minimum tre ganger dagen: 

3 ganger: Knip og hold i 20 sek,de siste 5 sek kniper du ekstra hardt tre ganger (type du kniiiiiper i 15 sek, så knip, knip,knip i 5 sek hvor det strammes ekstra for hvert knip). Prøvde å huske på det når jeg ammet, skiftet bleie og la meg for natta.

Så prøvde jeg også å gjøre litt sånn knipe 10 sek, slippe, knipe hardere i 10 sek, slippe, gjentas 3 ganger.

Jeg kjente at jeg var sterkere i muskulaturen etter en uke og økte da tiden med 5 sek.

Jeg får best kontakt sittende, og kan være lurt å øve på å bruke riktig muskulatur når man er på do. Obs! Bør ikke gjøres hver gang pga man kan risikere UVI. 

Mange som kniper mest med rumpa og da vil det jo ikke fungere. Viktig å tenke på dette som trening av muskulatur på lik linje som annen muskulatur og prøve å jobbe systematisk og med et mål. Ellers blir det fort til at man bare kniper litt og tror det skal funke.. Mer riktig å kalle det bekkenbunnstrening👍😄

Når det er sagt må man også ta tiden til hjelp, men jeg har iallefall tro på at oppstramming av muskulaturen hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at det ebber litt ut mtp blod under renselsen rundt uke 3-4. Også kommer det som regel ny runde med friskt blod som igjen ebber ut rundt uke 6-8 og kanskje lenger (barselperioden). Og fysj som det lukter. Jeg trodde noe var alvorlig galt der nede, lukten gikk jo igjennom bind/truser og bukser 🙈 og når jeg kunne kjenne det uten å stå med hodet i skrittet så måtte vel alle andre kjenne det også? Har ikke turt å spørre noen 😅 men jeg fikk også grønngul utflod, men ingen feber eller smerter så fastlege, samt gynekolog og sykepleiere på barselpoliklinikken sa det var helt ufarlig og ganske normalt :) lukta forsvant vel hos meg etter 7 uker.

Anonymkode: 2cf88...5dd

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noe dokumentasjon på at kniping faktisk fungerer? Eller hva er deres erfaring?

Anonymkode: 713ca...571

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noe dokumentasjon på at kniping faktisk fungerer? Eller hva er deres erfaring?

Jeg vet ikke om noen dokumentasjon. Selv klarte jeg fint å knipe da jeg forsøkte noen timer etter fødselen, men dette varierer nok veldig. Men siden mange sier at de ikke klarte å knipe rett etter fødselen og evt. en god stund (dager/uker) etter, men klarte det etter knipeøvelser en stund så vil jeg tro det har noe effekt. Samtidig blir jo alt hovent nedentil etter en fødsel og ting skal trekkes tilbake, så det kan nok også spille mye rolle for når man klarer å knipe og ikke igjen.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg tro, siden alle jordmødre og leger snakker om hvor viktig det er før og etter fødsel. Det blir jo det samme som når du trener alle andre muskler i kroppen. De blir jo strammere og sterkere.

Mange sliter med urinlekkasjer og sexliv etter fødsel og opplever at knipeøvelser hjelper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...