Gå til innhold

8-åring alene hjemme en dag i uka

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

8-åring har fri fra skolen en dag i uka, og er alene hjemme hele dagen. 

Er dette ok? 

Foreldrene bor ikke sammen. Kan samværsforelder kreve at forelderen med hovedomsorgen setter 8-åringen på SFO? 

Anonymkode: 27f92...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var 8 gikk jeg på skolen tre dager i uken. Foreldrene var på jobb, Sfo hadde ingen funnet på enda. Ikke noe problem det. 

Sfo er vel uansett ikke hele skoledagen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt unna er foreldrene? 

Hvis 8-åringen er trygg, behersker telefon (noe jeg regner med) og foreldrene/andre voksne ikke er grusomt langt unna sier jeg at det går helt fint :)

Men jeg tenker det er viktig hvertfall i starten at ikke foreldre eller annen voksen er så langt unna, i tilfelle noe skjer eller ungen blir utrygg.

Anonymkode: 11f80...a25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs på 8-åringen. Min 8-åring hadde ikke likt det..

Anonymkode: 627dc...aa1

Skrevet

Min sønn som 8-åring kunne ikke vært hjemme alene en hel dag. Han var altfor impulsiv. Hadde sikkert kunnet finne på å gå hjemmefra uten å låse og la døren stå på vid vegg etter seg... 

Vi begynte så smått å venne han til å være alene en time da han var 8-9, sånn når vi voksne dro for å handle. Det gikk jo greit, men ikke en hel arbeidsdag. Det hadde ikke gått.

Men jeg antar det kommer an på barnet. Noen er jo veldig fornuftige og selvstendig fra tidlig av.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 8 år er bare barnet. Jeg mener det er for mye ansvar dersom uhellet skulle skje. Brann etc.. Klart mange 8åringer er noenlunde ansvarsfulle og habile til å ta vare på seg selv i noen timer, men en hel dag alene hjemme syns jeg uansett er alt for lenge. 

For mye ansvar for tidlig. 

Anonymkode: 65752...a59

AnonymBruker
Skrevet

På 90 tallet og bakover var dette veldig vanlig. Det gikk stort sett bra. Jeg tror mange foreldre undervurderer barna sine. 

Anonymkode: b0fa9...420

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Hva er grunnen til at barnet har fri en dag i uka? Barn har opplæringsplikt i Norge og foreldrene kan velge mellom offentlig, privat eller hjemmeundervisning. Om dette ikke er avtalt med skolen kan dere nok vente dere motstand derfra når barnet er borte 20% av skoleløpet sitt. Altså hvis fraværet er ugyldig. 

Anonymkode: 6251e...584

AnonymBruker
Skrevet

Min 8 åring kan godt være hjemme noen timer, men en hel dag er lenge

Anonymkode: eccff...21e

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Hva er grunnen til at barnet har fri en dag i uka? Barn har opplæringsplikt i Norge og foreldrene kan velge mellom offentlig, privat eller hjemmeundervisning. Om dette ikke er avtalt med skolen kan dere nok vente dere motstand derfra når barnet er borte 20% av skoleløpet sitt. Altså hvis fraværet er ugyldig. 

Anonymkode: 6251e...584

På skulen til barnet mitt går 1.-4. klasse på skule måndag, tysdag, torsdag og fredag - fri på onsdagar. Kanskje det er slik på skulen til denne 8-åringen også?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...