AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #1 Skrevet 5. mars 2019 Jeg spør fordi jeg ble sjokkert av hva min 12-årige datter fortalte i dag da jeg spurte hva de hadde gjort i gymtimen på skolen. Hun sa at de startet med å varme opp med å løpe rundt og rundt i noen minutter, men at flere valgte å gå da dem ikke orka, ville eller klarte å løpe i noen minutter, fordi dem aldri pleier å løpe ellers, og heller ikke går på noen idrett på fritiden. Det var visst ganske mange som ikke orka å løpe. Hæ?!?! Orker ikke barn på 11- 12 år å løpene noen minutter?! Er det virkelig sånn? Da jeg gikk på barneskolen var ikke dette et reelt valg vi hadde, faktisk! Vi MÅTTE løpe! Jeg synes dette er sjokkerende, mildt sagt. Anonymkode: 73846...c45 13
solmåneogstjerner Skrevet 5. mars 2019 #2 Skrevet 5. mars 2019 Det var slik da jeg gikk på skolen også. Når vi hadde løping så var det mange (stort sett bare jenter) som ikke ble med. Jeg løp alltid, løp fra de fleste guttene også 😂 Er 35, så dette er 20-25 år siden. 13
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #3 Skrevet 5. mars 2019 Det hørtes merkelig ut, ja. Men kanskje det er en del unger i dag som er litt overvektige? Da er det fort gjort at man ikke orker å løpe noe særlig. Sønnen min gikk av ulike grunner ikke på noen fast trening eller sport da han vokste opp, men han løp uansett uten problemer når det trengtes Tynn som en strek, spilte fotball i friminuttene og hoppet på trampoline hjemme hele tiden. Anonymkode: 275b8...fb9 8
Leo Skrevet 5. mars 2019 #4 Skrevet 5. mars 2019 Da jeg var på den alderen for over 30 år siden var det også noen som ikke orket/klarte/ville løpe og om de måtte prøve eller ikke kom an på læreren så akkurat det vet jeg ikke om jeg synes er så sjokkerende. Likevel tror jeg at barn og unge generelt er i dårligere form enn vi var for vi måtte gå (Ofte på ski om vinteren) og sykle dit vi skulle og ble så og si aldri kjørt noe sted. Vi var også, delvis tvunget til å være, mye mer utendørs enn jeg ser barn i den alderen er nå. 3
Gjest Nina1975 Skrevet 5. mars 2019 #5 Skrevet 5. mars 2019 10-15 % av barn i Norge er overvektige, så det tviler jeg ikke på.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #6 Skrevet 5. mars 2019 Trenger ikke ha med overvekt å gjøre. Jeg klarte knapt å løpe en meter når jeg var på den alderen, men var tynn som en spiker. Anonymkode: 0cec7...b3c 13
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #7 Skrevet 5. mars 2019 Oi, skremmende!!! Er det greit for læreren også? Jeg mener, var ikke alltid jeg orket å gjøre mattelekser, men jeg måtte jo.. Teit eksempel, men. Håper virkelig læreren tar det videre til foreldre, for orker man ikke å løpe når man er 12 er det ille!! Anonymkode: 6a169...288 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #8 Skrevet 5. mars 2019 Jeg greide ikke det i gymmen. Ikke fordi jeg var i lute aktivitet eller var overvektig, men på grunn av prestasjonsangst. Hatet gym da alles resultater var så synlige. Jeg var og er perfeksjonist og gym var et fag jeg ikke var «best» i. Derfor unngikk jeg det og lot som jeg ikke prøvde. Saboterte for meg selv ved å hå i frykt for å bli gjennomskuet som en som var midt på treet. Anonymkode: 1c236...ada 8
Diamant20 Skrevet 5. mars 2019 #9 Skrevet 5. mars 2019 Kan være de bare er late også og ikke gidder, i hvertfall ikke så lenge de ikke går på ungdomsskolen og får anmerkning. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #10 Skrevet 5. mars 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, skremmende!!! Er det greit for læreren også? Jeg mener, var ikke alltid jeg orket å gjøre mattelekser, men jeg måtte jo.. Teit eksempel, men. Håper virkelig læreren tar det videre til foreldre, for orker man ikke å løpe når man er 12 er det ille!! Anonymkode: 6a169...288 Ja, jeg synes jo også dette er ille om det stemmer! Man legger jo grunnlaget som barn og ungdom, særlig det mentale grunnlaget og vaner i forhold til trening, så vil jo være en stor ulempe å være så inaktiv som barn! Jeg har jobbet noen år tidligere som treningsveileder, og jeg merket ofte med en gang om jeg jobbet med mennesker som hadde trent tidlig i livet eller ikke. Var noe med hele innstillingen og ikke minst evnen til å presse seg litt fysisk. ts Anonymkode: 73846...c45 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #11 Skrevet 5. mars 2019 Tror mange av dem er rett og slett late. Min nevø på 12 år skulle gå med babyen vår. Når hun blir urolig, hjelper det å gå med henne. Nevø gikk med henne i 1 min før han sa til meg at han ikke orket å gå mer. Han var aktiv med både håndball og fotball for 2 år siden. Nå er det visst bare gaming som gjelder i følge moren hans. Anonymkode: 86643...d4c 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #12 Skrevet 5. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror mange av dem er rett og slett late. Min nevø på 12 år skulle gå med babyen vår. Når hun blir urolig, hjelper det å gå med henne. Nevø gikk med henne i 1 min før han sa til meg at han ikke orket å gå mer. Han var aktiv med både håndball og fotball for 2 år siden. Nå er det visst bare gaming som gjelder i følge moren hans. Anonymkode: 86643...d4c Det er jo ikke bra i det hele tatt! Anonymkode: 73846...c45 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #13 Skrevet 5. mars 2019 Sånn har det vel alltid vært. Anonymkode: 19614...ecf 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #14 Skrevet 5. mars 2019 Jeg klarte ikke å løpe da jeg gikk på skolen på 70-tallet. I min klassen var det 3 stk som ikke kunne løpe, og ingen av oss var overvektige. Anonymkode: c1f1e...1db 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #15 Skrevet 5. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sånn har det vel alltid vært. Anonymkode: 19614...ecf Mulig det har vært sånn andre steder, men det var overhode ikke aktuelt på skolen min i alle fall. Ts Anonymkode: 73846...c45 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #16 Skrevet 5. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarte ikke å løpe da jeg gikk på skolen på 70-tallet. I min klassen var det 3 stk som ikke kunne løpe, og ingen av oss var overvektige. Anonymkode: c1f1e...1db Men hvorfor klarte dere ikke løpe? Spør av ren nysgjerrighet. Var det grunnet skader eller sykdom? For da kan jeg selvsagt forstå at ingen kan kreve innsats på løping. Anonymkode: 73846...c45 1
Missfitness Skrevet 5. mars 2019 #17 Skrevet 5. mars 2019 Orker ikke = gidder ikke. Det sitter kun i hodet. Alle kan løpe, men selvsagt ikke like langt. 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #18 Skrevet 5. mars 2019 Kan alle løpe kjempefort? Nei, folk løper i forskjellig fart. Kan alle løpe i det hele tatt? Ja - med mindre du er syk, skadet eller har en form for funksjonsnedsettelse. Anonymkode: 91e84...c04 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #19 Skrevet 5. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan alle løpe kjempefort? Nei, folk løper i forskjellig fart. Kan alle løpe i det hele tatt? Ja - med mindre du er syk, skadet eller har en form for funksjonsnedsettelse. Anonymkode: 91e84...c04 Ja, det mener jeg også. Gidder/ orker/ vil ikke er liksom ikke Ok, synes jeg! ts Anonymkode: 73846...c45 2
Måbarefåsiat... Skrevet 5. mars 2019 #20 Skrevet 5. mars 2019 Jeg har alltid hatet å løpe. Seriøst brekke-meg-hate. Måtte jo løpe noen ganger i gym etc. Men hatet det. Løper ikke i dag heller. Sønnen min hater generelt å bevege seg, men går til og fra skolen hver dag, evt sykler. Han har spilt i korps og marsjert kilometervis. Men er sørgelig lat. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå