AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #1 Skrevet 5. mars 2019 Det er så mye salg nå så tenkte å hamstre inn det ungen trenger til barnehagestart. Er det lurt med to dresser, en hjemme og en i barnehagen? Hvor mange typer dresser trenger ungen i løpet av året? To vinterdresser, to regndresser og to vår/høst dresser? Anonymkode: 383b1...10e
MortenMinstelønn Skrevet 5. mars 2019 #2 Skrevet 5. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det lurt med to dresser, Usikker. Jeg hadde dress til konfirmasjonen, men begynte ikke å bruke det på jobb før i 20-årene. 10
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #3 Skrevet 5. mars 2019 Vi har to vinterdresser. En i bh og en hjemme. Samt en høst/vårdress. Og tre sett med regntøy(trenger ikke tre sett men vi arvet de så da ble det sånn) Anonymkode: 7f869...99d 1
Factum Factaria Skrevet 5. mars 2019 #4 Skrevet 5. mars 2019 Vi har en vinterdress og en parkdress. De koster jo flesk, så å kjøpe flere for å slippe å dra de frem og tilbake mellom barnehagen og hjemme er uaktuelt. 2
Lillemelle Skrevet 5. mars 2019 #5 Skrevet 5. mars 2019 Vi har to av alt, men i barnehagen er det kjøpte, så har vi det slitte arvede hjemme. Tar med hjem i helgene hvis jeg vet vi skal være ute lenge f.eks. De bruker uteklærne så lite når de er små første året i barnehagen, at jeg ville kjøpt hvertfall det ene av hvert sett brukt! I tillegg vokser de helt vilt, har måttet kjøpe både ny vinterdress og sko nå etter jul. Hadde dress i 80, kjøpte ny i 98! 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #6 Skrevet 5. mars 2019 Hadde ikke to av alt yttertøy til eldstemann, men skaffet mer av det til nr 2. Og nå til nr 3 har vi dobbelt opp av alt, men mye av det er arv etter de to eldste da. Har mest med at man blir lei av å dra på klær fram og tilbake gjennom flere år og så er vi mer ute nå med tre barn enn med bare ett barn Anonymkode: 04951...cd8 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #7 Skrevet 5. mars 2019 Her har vi lært at det er veldig praktisk og forenkler hverdagen å ha to av alt yttertøy, særlig når noe er helt gjennomvåt eller sølete. Vi har den dyreste beste dressen i barnehagen hvor han er mest ute, og noe rimeligere/arvet hengende hjemme. Jeg kjøper så og si alltid klær på salg, og det er stort sett salg hele året om man følger med i diverse nettbutikker. Flere nettbutikker har også rabatter som feks kjøp for 1000 få 150 i rabatt feks. Da passer jeg på å kjøpe inn flere ting vi trenger. Anonymkode: 5c621...aed 2
Million Skrevet 5. mars 2019 #8 Skrevet 5. mars 2019 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så mye salg nå så tenkte å hamstre inn det ungen trenger til barnehagestart. Er det lurt med to dresser, en hjemme og en i barnehagen? Hvor mange typer dresser trenger ungen i løpet av året? To vinterdresser, to regndresser og to vår/høst dresser? Anonymkode: 383b1...10e EN i barnehagen? Utedresser vil det gå mye av når barnet er så lite at de ofte sitter eller krabber når de er ute i bhg. Da blir dressene både fort slitt (hull på knærne så vann trekker rett inn f.eks.) og de blir søkkvåte og skitne fordi barna kanskje setter seg rett i en søledam, og dressen må da tas med hjem og vaskes. Kanskje hver dag. Ikke alltid samme utedressen da er tørr og ren i tide til neste morgen. Så man bør ha flere. Vær obs på at det kan gå med flere dresser første året, pga ovenfornevnte slitasje. Endret 5. mars 2019 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #9 Skrevet 5. mars 2019 1 time siden, Million skrev: EN i barnehagen? Utedresser vil det gå mye av når barnet er så lite at de ofte sitter eller krabber når de er ute i bhg. Da blir dressene både fort slitt (hull på knærne så vann trekker rett inn f.eks.) og de blir søkkvåte og skitne fordi barna kanskje setter seg rett i en søledam, og dressen må da tas med hjem og vaskes. Kanskje hver dag. Ikke alltid samme utedressen da er tørr og ren i tide til neste morgen. Så man bør ha flere. Vær obs på at det kan gå med flere dresser første året, pga ovenfornevnte slitasje. Hvor mange vinterdresser anbefaler du å ha i barnehagen da? Anonymkode: 383b1...10e 2
Million Skrevet 5. mars 2019 #10 Skrevet 5. mars 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange vinterdresser anbefaler du å ha i barnehagen da? Anonymkode: 383b1...10e Det er vanskelig å svare på, men økonomien spiller jo også inn, samt at man vil jo ikke kjøpe så mange at ungen rekker å vokse ut av dem før de blir brukt. Utedresser brukes jo bare noen måneder i året, og èn sesong av barnets liv, før ungen har vokst ut av den. Du bør kanskje starte på to stk til bhg, og så være forberedt på å kjøpe flere om det slites hull i knær og buksebak på dem. To stk i barnehagen altså, og en i reserve hjemme. Merk dem med navn i nakken. Jeg opplevde at noen tullinger STJAL de nye vinterstøvlene til småen da han var ett år gammel. Midt på vinteren, mange minusgrader. Vinterstøvlene var søkk borte da jeg kom for å hente. Måtte låne et pledd av barnehagen å tulle rundt føttene hans på hjemveien (han satt i vogna). Vinterstøvlene kom aldri til rette heller og de var merket med navn, så om noen hadde tatt feil ved et uhell, burde de lett kunne returnert dem etterpå. Endret 5. mars 2019 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #11 Skrevet 5. mars 2019 Vår brukte dresser arvet fra søskenbarn faktisk. Startet bhg ved 1,5 år og var over krypealder, men samtlige dresser vi brukte ser fortsatt bra ut, er vanntette og i stand til å kunne bli brukt av en tredje bruker i rekken. Vi hadde dobbelt av vinterdress, dvs 1 arvet som var litt stor og var i reserve/hjemmebruk i ukedager og 1 kjøpt på salg. Det hadde gått helt fint med bare 1, da dressen tørket over natten etter vask, og vask var sjelden nødvendig. Tørket av rusk og sand med klut ved behov. Ved bleieavvenning kan noen ha uhell og måtte vaske dresser ofte, og membranen bli dårligere raskere. Barnets vaner og hvor grisete uteplass og turområder blir spiller også inn. Vi jar kjedelig uteområde med mye asfalt og belegning, noen har naturtomt der det blir mer gjørme f.eks. Anonymkode: 6844f...ad1 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #12 Skrevet 5. mars 2019 2 minutter siden, Million skrev: Det er vanskelig å svare på, men økonomien spiller jo også inn, samt at man vil jo ikke kjøpe så mange at ungen rekker å vokse ut av dem før de blir brukt. Utedresser brukes jo bare noen måneder i året, og èn sesong av barnets liv, før ungen har vokst ut av den. Du bør kanskje starte på to stk til bhg, og så være forberedt på å kjøpe flere om det slites hull i knær og buksebak på dem. To stk i barnehagen altså, og en i reserve hjemme. Åh, det ante jeg ikke. Trodde jeg var litt drøy som hadde to tilsammen. Men da skal jeg kjøpe en til. Tusen takk for hjelpen! Anonymkode: 383b1...10e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #13 Skrevet 5. mars 2019 Alltid hatt kun 1 vinterdress og 1 parkdress. To sett med regntøy. Kommer kanskje an på hvilken type barnehage barnet skal begynne i. Anonymkode: 5fffe...3b4 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #14 Skrevet 5. mars 2019 1 time siden, Million skrev: EN i barnehagen? Utedresser vil det gå mye av når barnet er så lite at de ofte sitter eller krabber når de er ute i bhg. Da blir dressene både fort slitt (hull på knærne så vann trekker rett inn f.eks.) og de blir søkkvåte og skitne fordi barna kanskje setter seg rett i en søledam, og dressen må da tas med hjem og vaskes. Kanskje hver dag. Ikke alltid samme utedressen da er tørr og ren i tide til neste morgen. Så man bør ha flere. Vær obs på at det kan gå med flere dresser første året, pga ovenfornevnte slitasje. Dette har har jeg aldri opplevd. Dressene har alltid overlevd hele året i barnehagen. Ingen hull eller noe ødelagt. Her spyler de av dressene om de er sølete og henger de i varmeskap. Sjeldent jeg vasker de. Man skal heller ikke vaske vinterdressene for ofte. Ville hverfall ikke gjort det hver dag. Anonymkode: 7f869...99d 14
Arkana Skrevet 5. mars 2019 #15 Skrevet 5. mars 2019 (endret) Vi har tre barn og har aldri hatt behov for to av hver type dress. Det er hverken tungt eller vanskelig å ta med hjem fra barnehagen om ettermiddagen. Det har aldri vært et problem å få en dress tørr til neste dag, aldri vært noe problem med slitasje og utetøy skal ikke vaskes for ofte. Endret 5. mars 2019 av Arkana 8
Sago Skrevet 5. mars 2019 #16 Skrevet 5. mars 2019 Vi har hatt to vinterdresser (ofte en arvet), men bare en parkdress og ett sett regntøy. Regntøy og parkdress kan brukes om hverandre, moderne dresser er temmelig vanntette. Jeg har faktisk aldri opplevd at noe har blitt utslitt, og barnet er nesten fire nå. Den første vinterdressen ble bare brukt en halv vinter, men det var fordi den var fravokst. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #17 Skrevet 5. mars 2019 1 time siden, Million skrev: Det er vanskelig å svare på, men økonomien spiller jo også inn, samt at man vil jo ikke kjøpe så mange at ungen rekker å vokse ut av dem før de blir brukt. Utedresser brukes jo bare noen måneder i året, og èn sesong av barnets liv, før ungen har vokst ut av den. Du bør kanskje starte på to stk til bhg, og så være forberedt på å kjøpe flere om det slites hull i knær og buksebak på dem. To stk i barnehagen altså, og en i reserve hjemme. Merk dem med navn i nakken. Jeg opplevde at noen tullinger STJAL de nye vinterstøvlene til småen da han var ett år gammel. Midt på vinteren, mange minusgrader. Vinterstøvlene var søkk borte da jeg kom for å hente. Måtte låne et pledd av barnehagen å tulle rundt føttene hans på hjemveien (han satt i vogna). Vinterstøvlene kom aldri til rette heller og de var merket med navn, så om noen hadde tatt feil ved et uhell, burde de lett kunne returnert dem etterpå. Synes 2 stk vinterdresser hengende i barnehagen er litt overdrevent, ingen i vår som har det ihvertfall.. Har en som sliter veldig på klærne, fortsatt ikke hatt behov for 2 dresser hengende der. Har 1 som reserve hjemme. Går jo an å se an behovet først ihvertfall, dresser koster jo penger. Anonymkode: 5c621...aed 11
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #18 Skrevet 5. mars 2019 Vi har pleid å ha to av alt, det har vært veldig praktisk, men 3 dresser høres helt unødvendig ut i de fleste tilfeller. Vi har gjerne hatt en hoveddress i barnehagen og en billigdress i reserve hjemme. Anonymkode: f7f39...14a 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #19 Skrevet 5. mars 2019 Har ikke opplevd at dressen til mine har blitt ødelagt når de var små, (har opplevd større slitasje når de ble eldre) har arvet dresser fra eldste til yngste og fremdeles er de vanntette og varme. Det blir ikke mye å spare på salg dersom du kjøper mer enn du trenger av alt. Sannsynligvis holder det med en dress, en parkdress og ett sett regntøy. Anonymkode: 91744...2e1 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #20 Skrevet 6. mars 2019 Her ser det ut til at TS har kjempelyst til å kjøpe flere dresser. Selv om de fleste sier at det ikke er nødvendig med så mange dresser (med mindre det er en unge som sliter spesielt mye på dressen eller det er en naturbarnehage), velger hun å høre på den ene som har erfart at det er greit med flere. Jeg hører til dem som aldri har tenkt at det er nødvendig med mer enn én tykk og én tynn totalt. Dersom den tykke er våt, kan den tynne brukes med ull eller fleece under, og dersom det er svært vått ute pleier barnehagen å ta regntøyet utenpå den varme dressen, og da holder det veldig godt. Anonymkode: ba8d5...d40 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå