Gå til innhold

Hvor vanlig er det med vaskehjelp i huset hos småbarnsfamilier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter veldig med å rekke over 😫 Etter ungene er lagt forsvinner ALT av energi og tiltakslyst som regel. Hvor vanlig er det at man har vaskehjelp i huset i småbarnsperioden? Eller generelt for den del?

Anonymkode: 6411a...197

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vaskehjelp annenhver fredag. Som deg slet jeg med å rekke alt og var mye sliten. Gubben var også dårlig på å ta sin del. Har virkelig vært redningen her i huset. Merker det godt på meg selv. Er en mye blidere og mer fornøyd versjon av meg selv nå 😝

Vi har forresten fire tenåringer til sammen. Sier vel sitt 😉

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vaskehjelpen reddet oss i den mest krevende småbarnsperioden. Måtte tåle endel sleivete komm. fra svigers men heldigvis har jeg en mann som kan svare sin mor. 

Vi har 3 barn og en stor enebolig. Bor i et område med middels til høy inntekt hos noen. Ikke noe snobbeområde. 

Anonymkode: 159b2...c68

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En av mine nærmeste venninner har hatt vaskehjelp i en årrekke. Det har variert hvor fornøyd hun var med dem. Noen har ikke helt skjønt seg på hvordan ulike rom skal vaskes på ulike måter, f.eks.bad og kjøkken kontra stue.

Ene vaskehjelpen tok for seg av julebaksten som lå til avkjøling på kjøkkenet.... uten å spørre. Bare begynte å spise pepperkaker, og den ene, en stor hjerteformet pepperkake som skulle hengt i vinduet, tok hun et par biter av og så la hun den bare tilbake.

Men de siste årene har jeg ikke hørt noen klager, så regner med at hun er fornøyd. Er visst et polsk par som vasker der nå, en gang annenhver uke.

Denne venninnen har tre barn, de er større nå, men likevel er hun ekstremt opptatt dag ut og dag inn, så vaskehjelp er visst et must.

Anonymkode: de7ab...756

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig. Vi fikk vaskehjelp i perioden jeg spydde veggimellom i graviditet nr 2 og det var så digg at vi fortsatte. De fleste av mine venner og naboer med små barn har vaskehjelp.

Anonymkode: bea89...cde

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om vaskehjelpen har vaskehjelp?

Anonymkode: dfe33...d50

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I de mer velstående områdene er det sikkert vanlig, men jeg tviler på at en stor prosentandel av Norges småbarnsfamilier har det. Du trenger imidlertid ikke bry deg om hva andre gjør. Hvis du har økonomi til det er det bare å gjøre det. Husk at straffen for å betale noen svart er ganske streng.

Anonymkode: 4ead2...ef3

• Liker 6
Skrevet

Vi har det og alle andre i området i bor deler samme vaskehjelp. 3000kr vel anvendt for et lykkelig samliv!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke, problemet i vårt hus er alt rotet og det må vi uansett ta selv. Når det er ryddig tar jo selve vaskingen ganske kort tid. Vi har også mange kvadratmeter og fant ut at det ble mye penger for bare marginal forskjell i tidsbruk.

Alle situasjoner er forskjellig. Gjør det som passer for dere! :)

Anonymkode: cc058...d56

• Liker 7
Skrevet

Kjenner ingen som har det, og har heller aldri selv følt behovet. Jeg tenker at man heller bør se over prioriteringene sine, og finne ut hvordan man kan løse ting annerledes. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk vaskehjelp da nr 2 var 3 mnd. Angrer på at vi ikke fikk det før. Hun kommer annenhver uke å skrubber hele huset(3.etg) det er så deilig å slippe å gjøre det selv. Nå er jeg høygravid med nr 3 og gleder meg til hun kommer denne uken å vasker. Da kan jeg og mannen kose oss i helgen med barna uten å måtte løfte en finger. Gull verdt for samlivet. 

Uansett veldig mange i vårt nabolag har vaskehjelp. Samme med de på jobben min. Jeg var en av de få som ikke hadde vaskehjelp. Var meg og studentene 😂 så ganske vanlig blant de med barn her hvertfall. 

Anonymkode: 44859...2a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Nerine_ skrev:

Kjenner ingen som har det, og har heller aldri selv følt behovet. Jeg tenker at man heller bør se over prioriteringene sine, og finne ut hvordan man kan løse ting annerledes. 

I noen situasjoner er prioriteringen en krevende jobb. Da synes jeg det er lett å velge vaskehjelp for å være uthvilt. For oss er det vel anvendte penger. Prioriterer heller å kjøpe mye barneutstyr brukt etc. 

Anonymkode: edeb6...3dc

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I noen situasjoner er prioriteringen en krevende jobb. Da synes jeg det er lett å velge vaskehjelp for å være uthvilt. For oss er det vel anvendte penger. Prioriterer heller å kjøpe mye barneutstyr brukt etc. 

Anonymkode: edeb6...3dc

Så lenge man er to fungerende voksne bør det være mulig å rekke over husarbeid? Så lenge det ikke er noe utenom det vanlige såklart. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Nerine_ skrev:

Så lenge man er to fungerende voksne bør det være mulig å rekke over husarbeid? Så lenge det ikke er noe utenom det vanlige såklart. 

Selvfølgelig er det mulig. Men det handler om å prioritere. De timene vil jeg heller bruke på familien. For oss som jobber 100% og har litt reisevei er helgene hellige. Ønsker ikke å bruke tid på husarbeid da. Da vil jeg ut av huset å finne på ting med mann, barn og venner. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det mulig. Men det handler om å prioritere. De timene vil jeg heller bruke på familien. For oss som jobber 100% og har litt reisevei er helgene hellige. Ønsker ikke å bruke tid på husarbeid da. Da vil jeg ut av huset å finne på ting med mann, barn og venner. 

Vi prioriterte husarbeid sammen på kveldstid i uka. Gjør man litt hver så er det fort gjort. Er man flink til å holde en ok standard, er alt lettere når man skal vaske osv. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Nerine_ skrev:

Vi prioriterte husarbeid sammen på kveldstid i uka. Gjør man litt hver så er det fort gjort. Er man flink til å holde en ok standard, er alt lettere når man skal vaske osv. 

Ok. Vi har også tenåring i hus så det blir litt kjøring hit og dit og tid med henne når de små er lagt. Så for oss passer det "aldri" så derfor kjøper vi oss fri. Vi holder det ryddig så er ikke mange forberedelsene vi trenger å gjøre når vaskehjelpen kommer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Nerine_ skrev:

Virker ikke helt som du skjønner konseptet å prioritere? Selvsagt er det mulig, men mange ønsker å bruke den tiden på noe annet, og avser heller litt penger for å slippe vasking. Du prioriterer å spare pengene og heller vaske selv, og avser da den tiden det tar. Vi prioriterer alle forskjellig, det ene er ikke mer rett enn det andre. 

Anonymkode: 7a950...902

• Liker 16
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker ikke helt som du skjønner konseptet å prioritere? Selvsagt er det mulig, men mange ønsker å bruke den tiden på noe annet, og avser heller litt penger for å slippe vasking. Du prioriterer å spare pengene og heller vaske selv, og avser da den tiden det tar. Vi prioriterer alle forskjellig, det ene er ikke mer rett enn det andre. 

Anonymkode: 7a950...902

Joda, tenker også på hva slags signaler det sender barna jeg, ved å betale seg ut av ting vi syns er kjedelig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to skolebarn og har vaskehjelp annenhver uke. To av de nærmeste naboene våres har også vaskehjelp. 

Anonymkode: 45e0d...bc6

Skrevet
8 minutter siden, Nerine_ skrev:

Joda, tenker også på hva slags signaler det sender barna jeg, ved å betale seg ut av ting vi syns er kjedelig. 

Vi har ikke vaskehjelp fordi vi synes det er kjedelig å gjøre det selv, men fordi vi har en travel hverdag med krevende jobber og unger som skal følges opp.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...