Gå til innhold

Hva gjør deres 14 åringer hjemme og hva får de i ukelønn evt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva må deres 14 åringer gjøre hjemme hver uke og får de ukelønn evt? Må lage en klarere plan hjemme da det lett sklir ut med tingene som skal gjøres og lurer på hvordan andre gjør ting?

Anonymkode: 2ba03...e00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Støvsuger ca to ganger i uken. Går med søppel, henger opp klær, rydder og tørker støv. Passer småsøsknene korte perioder. Har ikke noe fast oversikt over gjøremål, han får beskjed og gjør det. De er en stor søskenflokk, og vet at det må bidras både her og der. Ikke fast ukelønn heller, han har en kostbar sport, og han vet at han må bidra om vi skal klare å realisere hobbyen hans

Anonymkode: 65069...616

AnonymBruker
Skrevet

Går tur med hunden før og etter skolen. Tar oppvaskmaskinen hvis den ikke har blitt tatt på kvelden. Holder rommet sitt og kjellerstuen ryddig. Passer småsøsken i korte perioder.  Hjelper til ellers med det jeg trenger der og da. 

Hun får da 350 kr i uka. 

Anonymkode: e32db...3aa

Skrevet

Min vasker badet en gang i uka og lager også enkel middag til vi voksne kommer fra jobb en dag i uka.

Han går tur med hunden, dekker og rydder av bordet og setter inn/tar ut av oppvaskmaskinen. 

Han har ansvar for sitt eget rom (rydding, renhold, bytte av sengetøy) og han må huske å bære sin egen skittentøyskurv ned til vaskerommet på "klesvaskedagen".

Han får ikke ukelønn, men 600 kroner i måneden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vaske badet en gang i uka, rydde og vaske rommet sitt+skifte sengetøy en gang i uka, lage middag inkl borddekking og opprydding etterpå /starte oppvaskmaskinen en gang i uka, vaske en maskin klær+henge opp/tromle. I tillegg ta egne tørre klær fra stativene, og div som vi ber om :hente post, ta ut søppel av og til. Får 175 kr pr uke. Vi betaler skolelunsj, mobil, av og til kino, alt nødvendig av klær og gave hvis hun blir bedt i bursdag. 

Anonymkode: 27d84...356

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Lycka skrev:

Min vasker badet en gang i uka og lager også enkel middag til vi voksne kommer fra jobb en dag i uka.

Han går tur med hunden, dekker og rydder av bordet og setter inn/tar ut av oppvaskmaskinen. 

Han har ansvar for sitt eget rom (rydding, renhold, bytte av sengetøy) og han må huske å bære sin egen skittentøyskurv ned til vaskerommet på "klesvaskedagen".

Han får ikke ukelønn, men 600 kroner i måneden.

600 :hakeslepp:

Anonymkode: 40ce7...ae8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

600 :hakeslepp:

Hva?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ingen faste oppgaver, unntatt å rydde eget rom, men gjør alt hun blir bedt om uten klaging. Det inkluderer å lage middag noen dager, rydde ut og inn av oppvaskmaskin, brette tøy, støvsuge, støvtørking, hente posten, tømme søppel osv. 

Hun får 400 i mnd. Jeg betaler i tillegg transport, mobil, Spotify, fritidsaktiviteter og det meste av klær. 

Anonymkode: 2ddf0...cc3

AnonymBruker
Skrevet

Hun har selvsagt også ansvar for egne klær og sengetøy og sånn... 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Lycka skrev:

Hva?

Syns det var ekstremt mye til en 13 åring, bare.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

600 i måneden var ekstremt mye?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fint lite. Bør bli strengere. Får 5-600 mnd. Krever lekser og henge opp klær/sko. Ellers gå ut med søpla av og til. De sliter seg ikke ut her akkurat. Blir ikke svigermors drøm nei 😆

Anonymkode: ea0c1...663

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er 14 (ikke at det egentlig har så mye å si) og det blir 150 kroner i uka. Synes det er helt innafor. Så ikke at du reagerte på de over som får mye mer. Kanskje du trodde det var 600 i uka? Det hadde vært for mye, ja 😉

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Holde eget rom og badet nede i orden. Gjøre husarbeid når jeg ber om det (feks støvsuge, rydde kjøkkenet, gå med søpla etc)

Vasker egne klær. Passer hunden og småsøsken innimellom. Lage middag innimellom. Hente ved/post. 

Får 600 i månedslønn, i tillegg til litt ekstra innimellom om det trengs. 600 er egentlig for lite ser vi, så vurderer å gå opp til 800 når hun fyller 14. 

Anonymkode: d5e37...c1a

AnonymBruker
Skrevet

I vår familie får ingen betalt for å holde vårt felles hjem i orden.  Har barn på 16, 9 og 6 år.  Alle gjør noe som de klarer, men ikke skrevet inn i en plan.  Jeg bare ber barna om å gjøre det.  Den eldste gjør nå husarbeid uten å bli spurt, spesielt når hun skal ha venner på besøk. 

Alenepappa for 3

Anonymkode: 27761...630

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår familie får ingen betalt for å holde vårt felles hjem i orden.  Har barn på 16, 9 og 6 år.  Alle gjør noe som de klarer, men ikke skrevet inn i en plan.  Jeg bare ber barna om å gjøre det.  Den eldste gjør nå husarbeid uten å bli spurt, spesielt når hun skal ha venner på besøk. 

Alenepappa for 3

Anonymkode: 27761...630

Men de får vel lommepenger? Hvordan ellers får de råd til sminke, kinotur, dataspill, etc? Når jeg sier månedslønn så er ikke det lønn for oppgaver. Det er lommepenger, som er en del av min forsørgerplikt. (Og oppdragelse, erfaringen med å måtte disponere penger selv og spare til større ting). Det er to seperate saker. 

Anonymkode: d5e37...c1a

AnonymBruker
Skrevet

Ingen fast ukelønn her, men får penger for utførte oppgaver. Lønn etter innsats. Funker godt.

Anonymkode: 0e3ed...a17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ALDRI noen "ukelønn" fra foreldrene mine, da jeg var barn / ungdom. 

Men det likevel forventet at jeg skulle holde mitt eget soverom ryddig og ordentlig til enhver tid.. Samt hjelpe til med for eksempel støvsuging, vasking av klær, hjelpe til med matlaging og ta all oppvasken etterpåog så videre...

Anonymkode: 312a2...ad3

AnonymBruker
Skrevet

Vår 8 åring  støvsuger 1-2 ganger i uka får 50 kr på sparekontoen sin hver gang

Anonymkode: 57abd...e7d

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

600kr i måneden til en 14 åring synes jeg var en veldig fornuftig sum jeg.

Anonymkode: 330cf...f2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...