Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener 4-5 ganger i uka. Mest løping, men er også veldig glad i å trene bein og armer/skuldre. Men jeg syns derimot at det å trene mage er gørrkjedelig.

Når jeg trener alt annet jevnlig, er det nødvendig å trene magemusklene i stor grad? Målet er uansett ikke sixpack og jeg tenker jo at magemusklene blir aktivert under andre øvelser.

Innspill?

Anonymkode: 66bf4...6a9

Gjest BearMama
Skrevet

Alltid smart å fokusere på kjernemuskulaturen. Den er viktig. Trener ikke mye mage, men planken etc . Ble mer obs på det etter jeg gikk gravid.

Skrevet

Du må ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, BearMama skrev:

Alltid smart å fokusere på kjernemuskulaturen. Den er viktig. Trener ikke mye mage, men planken etc . Ble mer obs på det etter jeg gikk gravid.

Jeg tenker også at kjernemuskulaturen er viktigere enn selve magen. Har et par øvelser som går på kjernen, samt at noen av øvelsene jeg gjør når jeg fokuserer på armer og bein også trener kjernen. Siden jeg ikke er ute etter skikkelig vaskebrett så tenker jeg at det er nok. Men jeg har jo egentlig ikke peiling 😂

Gjest BearMama
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at kjernemuskulaturen er viktigere enn selve magen. Har et par øvelser som går på kjernen, samt at noen av øvelsene jeg gjør når jeg fokuserer på armer og bein også trener kjernen. Siden jeg ikke er ute etter skikkelig vaskebrett så tenker jeg at det er nok. Men jeg har jo egentlig ikke peiling 😂

Mer enn nok. Jeg er selv en jogger og trener ikke mage utenom kjernemuskulaturen. Har markert nok mage, men er ikke ute etter vaskebrett jeg heller 😬

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, BearMama skrev:

Mer enn nok. Jeg er selv en jogger og trener ikke mage utenom kjernemuskulaturen. Har markert nok mage, men er ikke ute etter vaskebrett jeg heller 😬

Bra vi er flere 😀

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det veldig lurt. Kjernemuskulatur er viktig :)

Anonymkode: e913a...e31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man må trene kjerne og rygg generelt om man har tenkt å være sterk i nettopp kjernen.

Men spesifikke mageøvelser som isolerer trenger man ikke i mengder, holder med kjerneøvelser vil jeg tro. 

Anonymkode: 61b56...0e4

• Liker 1
Skrevet

Personlig mener jeg at fokuset på kjernemuskulatur er noe overdrevet.

I det man setter av tid til å bedrive diverse rare bevegelser på bosu-ball og lignende, så har man mest sannsynlig nedprioritert noe annet. Dette er tid man kunne ha brukt på svært mye bedre og nyttigere basisøvelser som knebøy, markløft, militærpress - kanskje til og med overhead-squat, hvis man føler seg bad ass. Utelukker det ene det andre? Nei, men man kan trene MYE basisøvelser før man har NOK av det, så for de aller fleste er det jo mer desto bedre som gjelder. Ønsker man et optimalt program, så er det dette man bør bruke tida si på. Du bygger opp nok kjernemuskulatur ved å gjøre dette, i tillegg til andre muskelgrupper som i sum utgjør en mye mer funksjonell styrketrening.

Jeg tror grunnen til at såkalte kjernemuskulaturøvelser hypes opp, er at de er mye enklere å gjennomføre enn øvelsene jeg nevner, så det ender opp med at flere folk gjør dem, og da skal det selvfølgelig forsvares ved at det er supernyttig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du trener så mye som du gjør og løper en del, får du styrket hele kjernemuskulaturen og trenger ikke trene magen. Eneste unntaket er om du trener en del rygg. Da bør du trene magen, ellers kan du bli lut.

Anonymkode: 21210...d7b

Gjest BearMama
Skrevet
6 minutter siden, Purt Gull skrev:

Personlig mener jeg at fokuset på kjernemuskulatur er noe overdrevet.

I det man setter av tid til å bedrive diverse rare bevegelser på bosu-ball og lignende, så har man mest sannsynlig nedprioritert noe annet. Dette er tid man kunne ha brukt på svært mye bedre og nyttigere basisøvelser som knebøy, markløft, militærpress - kanskje til og med overhead-squat, hvis man føler seg bad ass. Utelukker det ene det andre? Nei, men man kan trene MYE basisøvelser før man har NOK av det, så for de aller fleste er det jo mer desto bedre som gjelder. Ønsker man et optimalt program, så er det dette man bør bruke tida si på. Du bygger opp nok kjernemuskulatur ved å gjøre dette, i tillegg til andre muskelgrupper som i sum utgjør en mye mer funksjonell styrketrening.

Jeg tror grunnen til at såkalte kjernemuskulaturøvelser hypes opp, er at de er mye enklere å gjennomføre enn øvelsene jeg nevner, så det ender opp med at flere folk gjør dem, og da skal det selvfølgelig forsvares ved at det er supernyttig.

Tro meg. Etter du har født et barn så skjønner du hvorfor kjernemuskulaturen bør være i fokus.

Kom tilbake til meg etter du har født noe som føles som om du driter ut en kokosnøtt på 3,5- 4 kg....

😬

Skrevet
12 timer siden, BearMama skrev:

Tro meg. Etter du har født et barn så skjønner du hvorfor kjernemuskulaturen bør være i fokus.

Kom tilbake til meg etter du har født noe som føles som om du driter ut en kokosnøtt på 3,5- 4 kg....

😬

Jeg forstår at etoset mitt ikke er på topp hva angår barnefødsel.

Kanskje ordla jeg meg litt krast. Det var i hvert ikke meninga å si at kjernemuskulatur ikke er viktig, men at jeg tror man får tilstrekkelig av dette ved å gjøre basisøvelser. Det var mer klassiske kjernemuskulaturØVELSER jeg mente var oppskrytt. Før og etter fødsel kan man ligge så mye man vil på den bosuballen, for da begrenser man naturligvis tunge basisløft uansett.

Gjest BearMama
Skrevet
17 minutter siden, Purt Gull skrev:

Jeg forstår at etoset mitt ikke er på topp hva angår barnefødsel.

Kanskje ordla jeg meg litt krast. Det var i hvert ikke meninga å si at kjernemuskulatur ikke er viktig, men at jeg tror man får tilstrekkelig av dette ved å gjøre basisøvelser. Det var mer klassiske kjernemuskulaturØVELSER jeg mente var oppskrytt. Før og etter fødsel kan man ligge så mye man vil på den bosuballen, for da begrenser man naturligvis tunge basisløft uansett.

😊👍

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du trener baseøvelser vil du styrke core. Hva synlige magemuskler gjelder så trenger du heller ikke trene mage. Det er fettprosent som gjelder. Med mindre du virkelig bygger mage slik at musklene blir større og fullere (i kombinasjon m lav % selvsagt). Da har det selvsagt en effekt på sixpacken. Men det gjelder de aller ferreste, og spesielt jenter. Grunnen til abs er i all hovedsak fettprosent. 

Anonymkode: 61ff7...469

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener som regel alltid en øvelse på mage i tillegg til baseøvelser som markløft, knebøy etc. Har hatt en styrkeløfter som pt, og han var opptatt av å alltid passe på å styrke kjernen for å kunne løfte mer utstyrsfritt. Trener da ikke situps, men mer knee tucks, planke, body saw etc 

Anonymkode: f0605...001

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...