Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om å ta datakortet, men kan en godd del data, så jeg lurer veldig på om det er nyttig for meg.

Er det noen her som har tatt datakortet? Hva synes dere? Har dere hatt bruk for det? Kunne dere my data fra før av?

Har søkt på datakort her på KG, men trådene var litt eldre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Flink jente..hihi
Skrevet
Jeg har fått tilbud om å ta datakortet, men kan en godd del data, så jeg lurer veldig på om det er nyttig for meg.

Er det noen her som har tatt datakortet? Hva synes dere? Har dere hatt bruk for det? Kunne dere my data fra før av?

Har søkt på datakort her på KG, men trådene var litt eldre.

Jeg er Høgskolekandidat i Data og Informasjonsteknlologi. Jeg har ikke tatt datakortet, men det er vel med datakortet som med andre "sertifiseringer". Det beviser at du behersker en rekke områder. Nøkkelordet her er vel "Beviser". Det er alltid bra å ha slikt på CV'en sin. Samtidig vil du lære en del ting som du helt sikkert kan brife med senere.

Jeg har selv en Oracle Utviklingssertifisering som består av 4 eksamener. Da vi på jobben tok eksamen hadde vi allerede jobbet med utvikling av Oraclemoduler i flere år og nesten alle strøk på eksamen den første gangen. Det jeg prøver å si er at sertifiseringen vår ser kanskje best ut på CV'en, i ren praksis er den ikke så mye verdt. Da kommer erfaring best med.

Får du tatt Datakortet gratis gjennom jobben? Da hadde ikke jeg nølt og gjennomført greia.

Skrevet

Hadde jeg fått tilbud om å ta det gratis, så hadde jeg gjort det. Men jeg ville ikke ha betlat for det selv.

Du lører sikkert noe som du ikke kan og som kan være nyttig. Om du synes at du kan mye, så kan du kanskje høre om du kunne få sponset et videregående kurs i et eller annet i stedet. Da får du jo også et kursbevis.

Skrevet

Ja, jeg får det gratis. Men det varer helt fra nå og til høsten (fordi jeg ikke skal være i full aktivitet).

Føler liksom at noen andre kurs kunne vært mer nyttig. Jeg har fått innvilget yrkesrettet attføring, og må vente til høsten 2006 for å begynne på utdanning (har ikke bestemt meg hva jeg skal studere enda).

Skrevet

har på følelsen at det var mer nyttig før jeg da..

men hadde jeg fått det gratis hadde jeg så klart tatt det

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde tatt det om jeg fikk det gratis ja.

Skrevet

Jo, men det er ikke nyttig alt som er gratis...

Dessuten bruker jeg ca. 4 mnd. på det.

Skrevet

Hadde aldri brukt 4 mnd på det!! Det må da finnes noe mer nyttig kurs å ta!

Det eneste man får er et papir på at man kan det som er basiskunnskaper som de fleste kan uansett.

Skrevet
Hadde aldri brukt 4 mnd på det!! Det må da finnes noe mer nyttig kurs å ta!  

Det eneste man får er et papir på at man kan det som er basiskunnskaper som de fleste kan uansett.

Ja! Det er det jeg tenkte på...

Skrevet

Datakortet henger ikke så veldig høyt i mine øyne. Hvis du kan endel data fra før er det ihvertfall ikke noe vits i å ta det.

Dessuten tror jeg Datakortet er en privat og ikke offentlig greie. Det er altså bare noe konstruert og insitusjonalisert av et firma (som tjener godt på det), og ikke har offentlig og almengyldig forankring. Ergo gir det ingen (stor) tyngde og nyter ikke veldig stor respekt i de kretser jeg vandrer (tror ikke det er noen som har hørt om det engang).

Ta noe annet i stedet.

Skrevet
Datakortet henger ikke så veldig høyt i mine øyne. Hvis du kan endel data fra før er det ihvertfall ikke noe vits i å ta det.  

Dessuten tror jeg Datakortet er en privat og ikke offentlig greie. Det er altså bare noe konstruert og insitusjonalisert av et firma (som tjener godt på det), og ikke har offentlig og almengyldig forankring. Ergo gir det ingen (stor) tyngde og nyter ikke veldig stor respekt i de kretser jeg vandrer (tror ikke det er noen som har hørt om det engang).

Ta noe annet i stedet.

Takk, Cronos! Det trengt jeg i dag, siden jeg har bestemt meg å ikke ta det datakortet! :-)

Jeg er også i den tro at datakortet eksisterer for å håve inn pæng.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk, Cronos! Det trengt jeg i dag, siden jeg har bestemt meg å ikke ta det datakortet! :-)

Jeg er også i den tro at datakortet eksisterer for å håve inn pæng.

(uff, nå har vi begynnt å komme hit midt i jobbtid også nå :o gulp..) :wink:

Det er mange år siden jeg tok datakortet nå. Den gang var dette helt nytt, og prisen var kr: 15.700,-

Arbeidsplassen til min mor ville den gang at de ansatte skulle ha dette, så hun fikk det gratis - og hun fikk også lov til å ta med seg 1 person til. Det ble meg :)

I dag koster nok datakortet svært mye mindre så pengemessig er det vel ikke det store tapet å si nei, men:

Dersom du har muligheten til å få dette gratis lillesky, så ville jeg hoppet på det med en gang. Ikke dropp dette. Det er ikke snakk om lange 'skolen' alikevel, du kommer deg litt ut - møter noen nye folk, og lærer faktisk noen grunnleggende, og svært viktige ting ang. datakunnskaper. Ting du definitivt ikke tenker over, dersom du ikke studerer innenfor dette faget.

Kansje blir du tom bitt av basillen, og før du vet ordet av det er det gått 4 år og du kan underskrive med tittler innenfor tunge felt som cisco, ingeniør for microsoft eller annet.

Jeg synes du absolutt skal ta det lillesky! Det er kjempe gøy (lover) :) 7 moduler man skal igjenom, hvor du senere kan skilte med 'gode' kunnskaper innenfor office-pakken etc. (flott å ha på cvn)

Gjør det gjør det gjør det! :P

(oj, nå må jeg logge meg av igjen :sjokk: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...