AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #41 Skrevet 6. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Observasjon brukes vel fordi det i mange tilfeller viser seg å fungere som en del i en lartlegging.. Svar etter en observasjon tolkes, analyseres, forstås og konkluderes sammen med alle andre faktum i saken.. så observasjon alene har kanskje liten verdi, men for å avkrefte/ bekrefte ulike nyanser i situasjoner har jeg tro på at det er nyttig TS Anonymkode: 8be5b...02f Helt uenig. Observasjon brukes for å støtte lærere/skolen i at «dette er vanskelig». Det vet vi allerede, det er ikke noe revolusjonerende. Sjeldent man finner ut noe nytt man ikke kunne bare snakket igjennom isteden for å bruke så masse tid på noe så ineffektivt. Man kan fint gi «svar,» analyser, tips, råd, «tenke sammen» uten å sette av en gitt skoletime og tro at den skal være representativ for et barns skolefungering. Anonymkode: 46d3d...100 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #42 Skrevet 6. mars 2019 Nå er ikke mitt barn skolebarn da.. jeg tror de kan få mye ut av å observere i 45-90 minutter. MYE skjer i samspill på den tiden. Og ja, så klart er ppt kontaktet av en grunn. Men ppt har annen kompetanse enn bhg ansatte har. PPT jobber like mye som veiledere for barnehageansatte og da tror jeg det er en hjelp for å forstå og merke ting «live» enn kun få informasjon gjennom andre. Det kvalitetssikrer det bedre, mener jeg. Anonymkode: 8be5b...02f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #43 Skrevet 6. mars 2019 Det at PPT og enda BUP bruker så mye tid på observasjoner er som regel kun for å bekrefte det man allerede vet. Med andre ord er det bare tull. Og at dette i stor grad gjøres uten at barnet vet om det er helt forkastelig og gammeldags. Om det er lovlig at BUP gjør dette er tvilsomt! Anonymkode: c840f...bca 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #44 Skrevet 6. mars 2019 Dere med barn som har/har hatt språkproblemer. Hvor tidlig merket dere det og hvordan var språket ved 2 års alder? Mitt barn på 2,5 år snakker veldig dårlig. Bare enstavelsesord og lager gjerne sine egne ord, mye «babybabling» enda. Har varslet bhg og helsestasjonen om min bekymring og venter på eventuell utredelse. Barnet er veldig sosial og forstår beskjeder vi gir, men språket er langt bak jevnaldrende. Og dere som har fått hjelp, hva ble gjort og når løsnet språket? Skjønner at dette er individuelt, men jeg er nysgjerrig. Anonymkode: 94636...2b9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #45 Skrevet 6. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som lærer bør du selv ha kompetansen til å se « hvordan eleven var i klasserommet» hårreisende at du tror en pp-rådgiver som ser eleven i én situasjon i én time skal vite det bedre enn deg. Hvilke læringsstrategier eleven bruker og ikke bruker burde du også kunne si noe mer om. Hva ønsker du å få ut av slike observasjoner. Du vet, eller burde vite dette bedre. Anonymkode: 46d3d...100 1) Jeg bestemmer ikke hvordan PPT gjør jobben sin, og når de gir beskjed om at de ønsker å komme å observere, så gjør jeg meg ikke vrang. 2) Jeg hadde bare hatt eleven fire timer i uka, i tre måneder, på dette tidspunket. Samtidig hadde jeg nesten 30 andre elever i klasserommet. Likevel hadde jeg selvsagt observert problemene, det var jo nettopp derfor jeg mistenkte dysleksi. Men jeg er ikke den som skal avgjøre dette, og jeg kan heller ikke si så mye om elevens læringsstrategier i alle andre fag (jeg har eleven i ett fag). Derfor var det selvsagt greitt og nyttig at PPT var der et par timer. 3) Jeg har snart 15 års erfaring i læreryrket, og er dyktig i jobben din. Surt oppgulp fra deg forandrer ikke dette. Anonymkode: 97871...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #46 Skrevet 7. mars 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: 1) Jeg bestemmer ikke hvordan PPT gjør jobben sin, og når de gir beskjed om at de ønsker å komme å observere, så gjør jeg meg ikke vrang. 2) Jeg hadde bare hatt eleven fire timer i uka, i tre måneder, på dette tidspunket. Samtidig hadde jeg nesten 30 andre elever i klasserommet. Likevel hadde jeg selvsagt observert problemene, det var jo nettopp derfor jeg mistenkte dysleksi. Men jeg er ikke den som skal avgjøre dette, og jeg kan heller ikke si så mye om elevens læringsstrategier i alle andre fag (jeg har eleven i ett fag). Derfor var det selvsagt greitt og nyttig at PPT var der et par timer. 3) Jeg har snart 15 års erfaring i læreryrket, og er dyktig i jobben din. Surt oppgulp fra deg forandrer ikke dette. Anonymkode: 97871...a9c 1.Nei selvsagt ikke, men ofte observerer ppt på bestilling fra skole. Typ; « hva trenger dere hjelp til?» «vi ønsker at du skal observere ...» 2. Du har i alle fall hatt eleven i uendelig mange flere timer enn en pp-rådgiver. Han/ Hun kan i alle fall ikke forventes å se «hvordan eleven fungerer» ved å observere ii vilkårlige 45 min. Om det i tillegg er dysleksi det er snakk om er det i alle fall hul i hodet å observere. Da må man ta standardiserte tester for å finne ut hvor landet ligger. 3. Jeg har aldri sagt du ikke er dyktig i jobben din. Tvert i mot ivrer jeg for å ta læreres egne observasjoner på alvår. Jeg tror lærere har mye mer kunnskap om hvordan elevene fungerer i klasserommet enn pp-rådgiver noen gang får. Hvirfor skal en pp-rådgiver inn og observere det man allerede vet? Anonymkode: 46d3d...100 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå