Gå til innhold

Observasjon av ppt- erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke poenget med å observere når det er dysleksi som er barnets vanske. Sløsing med ressurser!

Anonymkode: c840f...bca

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke poenget med å observere når det er dysleksi som er barnets vanske. Sløsing med ressurser!

Enig. Hvorfor i all verdenskulle man observere  ved mistanke om dysleksi? Hva får man ut av å se at barnet strever med lesing og skriving? Nei da tar man tester. 

Anonymkode: 46d3d...100

• Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at de vet at barnet har dysleksi?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, BearMama skrev:

Hvor står det at de vet at barnet har dysleksi?

Ts her, noen over her skrev at barnet hadde dysleksi. Mitt barn på ca 2 år, vet jeg ikke enda om har dysleksi 😂 

Anonymkode: 8be5b...02f

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, noen over her skrev at barnet hadde dysleksi. Mitt barn på ca 2 år, vet jeg ikke enda om har dysleksi 😂 

🙄😅🙈

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kommentar til dette; jeg jobber på ungdomstrinnet, og meldte opp en elev i 8. klasse til PPT i høst (etter å ha snakket med foreldrene først så klart). Eleven har selvsagt vært igjennom mange slags tester hos PPT (og både jeg og foreldrene har svart på mange ulike spørsmål.  

I tillegg til alt dette, har PPT vært i klasserommet for å observere eleven, uten at eleven visste dette (eleven hadde ikke sett personen før). Dette var for å se hvordan eleven var i klasserommet, hvilke studieteknikker eleven brukte, om eleven husket noe etter timen, og faktisk også for å se hvordan vi lærerene la opp undervisningen. 

Dette var kjempenyttig både for eleven, meg selv, PPT og foreldrene. 

Anonymkode: 97871...a9c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kommentar til dette; jeg jobber på ungdomstrinnet, og meldte opp en elev i 8. klasse til PPT i høst (etter å ha snakket med foreldrene først så klart). Eleven har selvsagt vært igjennom mange slags tester hos PPT (og både jeg og foreldrene har svart på mange ulike spørsmål.  

I tillegg til alt dette, har PPT vært i klasserommet for å observere eleven, uten at eleven visste dette (eleven hadde ikke sett personen før). Dette var for å se hvordan eleven var i klasserommet, hvilke studieteknikker eleven brukte, om eleven husket noe etter timen, og faktisk også for å se hvordan vi lærerene la opp undervisningen. 

Dette var kjempenyttig både for eleven, meg selv, PPT og foreldrene. 

Anonymkode: 97871...a9c

Igjen. Det er 0 poeng å observere at et barn strever med lesing og skriving. Såpass tillit bør man faktisk ha til lærere som fagpersoner at man stoler på at de kan ta en faglig vurdering og si at «her er alle de andre i klassen, og her er lille Ole». Hva i all verden skal man få ut av å observere at «Ole» strever med lesing og skriving? 

Som lærer bør du selv ha kompetansen til å se « hvordan eleven var i klasserommet» hårreisende at du tror en pp-rådgiver som ser eleven i én situasjon i én time skal vite det bedre enn deg. Hvilke læringsstrategier eleven bruker og ikke  bruker burde du også kunne si noe mer om. Hva ønsker du å få ut av slike observasjoner. Du vet, eller burde vite dette bedre. 

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen. Det er 0 poeng å observere at et barn strever med lesing og skriving. Såpass tillit bør man faktisk ha til lærere som fagpersoner at man stoler på at de kan ta en faglig vurdering og si at «her er alle de andre i klassen, og her er lille Ole». Hva i all verden skal man få ut av å observere at «Ole» strever med lesing og skriving? 

Som lærer bør du selv ha kompetansen til å se « hvordan eleven var i klasserommet» hårreisende at du tror en pp-rådgiver som ser eleven i én situasjon i én time skal vite det bedre enn deg. Hvilke læringsstrategier eleven bruker og ikke  bruker burde du også kunne si noe mer om. Hva ønsker du å få ut av slike observasjoner. Du vet, eller burde vite dette bedre. 

Hvor står det NOE om lese og skrivevansker i denne tråden???

Vet du noe om hvorfor ppt kommer på banen?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, BearMama skrev:

Hvor står det NOE om lese og skrivevansker i denne tråden???

Vet du noe om hvorfor ppt kommer på banen?

Det var et svar til en som snakket om ovservasjon av et barn med mistenkt dysleksi. 

Men generelt så mener jeg for øvrig at observasjon er lite hensiktsmessig bruk av tid. Det er veldig tidkrevende og lite hensiktsmessig. Hva skjedde med å stole på lærers beskrivelse av situasjonen? Beskriver en lærer konsentrasjonsvansker så bør man kunne stole på at det er tilfelle. Man kan rådgi en lærer ut i fra en beskrivelse.

Stort sett er min erfaring at en observasjon bare er for å støtte og bekrefte lærers vanskelige situasjon, og ikke noe det kommer noe produktivt ut av. 

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var et svar til en som snakket om ovservasjon av et barn med mistenkt dysleksi. 

Men generelt så mener jeg for øvrig at observasjon er lite hensiktsmessig bruk av tid. Det er veldig tidkrevende og lite hensiktsmessig. Hva skjedde med å stole på lærers beskrivelse av situasjonen? Beskriver en lærer konsentrasjonsvansker så bør man kunne stole på at det er tilfelle. Man kan rådgi en lærer ut i fra en beskrivelse.

Stort sett er min erfaring at en observasjon bare er for å støtte og bekrefte lærers vanskelige situasjon, og ikke noe det kommer noe produktivt ut av. 

Eller så mistenker de at barnet kan ha ekstra utfordringer og kan få profesjonelle mennesker inn i bildet som kan bidra til mer ressurser til barnets beste...

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, BearMama skrev:

Eller så mistenker de at barnet kan ha ekstra utfordringer og kan få profesjonelle mennesker inn i bildet som kan bidra til mer ressurser til barnets beste...

Hvilke utfordringer kan man garantere at viser seg mellom 10 og 10:45 på en gitt onsdag? Som regel har læreren(e) som ser elevene hver dag en mye bedre oversikt over hva eleven strever med og enhver observasjon avsluttes med « han var helt eksemplarisk nå altså. Du skulle sett han i går». 

Ytterst sjeldent kommer en observasjon av ppt til å føre til økte ressurser av noe slag, det er veldig få og spesifikke diagnoser som fører til det. Stort sett må skolen prioritere de ressursene de allerede har.  

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Hvilke utfordringer kan man garantere at viser seg mellom 10 og 10:45 på en gitt onsdag? Som regel har læreren(e) som ser elevene hver dag en mye bedre oversikt over hva eleven strever med og enhver observasjon avsluttes med « han var helt eksemplarisk nå altså. Du skulle sett han i går». 

Ytterst sjeldent kommer en observasjon av ppt til å føre til økte ressurser av noe slag, det er veldig få og spesifikke diagnoser som fører til det. Stort sett må skolen prioritere de ressursene de allerede har.  

Om du faktisk leser innlegget jeg snakker om så har barnet vært mer involert med ppt i form samtaler....det er ikke bare snakk om 45 minutter med å stirre på barnet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, BearMama skrev:

Om du faktisk leser innlegget jeg snakker om så har barnet vært mer involert med ppt i form samtaler....det er ikke bare snakk om 45 minutter med å stirre på barnet.

Jeg uttalte meg på generelt grunnlag, ikke om noe spesifikt barn. 

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet

Jeg uttalte meg på generelt grunnlag, ikke om noe spesifikt barn. 

Men ppt kommer ikke bare på banen ut av det blå. Det er mer sammensatt om hva foreldrene også observerer hjemme. Om skolen har gjort sitt og forelderen sitt sammen ser at barnet fremdeles ikke henger helt med så er det ikke noe annet enn positivt å trekke inn en tredjepart for å vurdere om ekstra tiltak kan settes inn for å hjelpe barnet. 

Høres merkelig ut at du føler at det er å kaste bort ressurser når vi snakker om et barn som sliter.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, BearMama skrev:

Men ppt kommer ikke bare på banen ut av det blå. Det er mer sammensatt om hva foreldrene også observerer hjemme. Om skolen har gjort sitt og forelderen sitt sammen ser at barnet fremdeles ikke henger helt med så er det ikke noe annet enn positivt å trekke inn en tredjepart for å vurdere om ekstra tiltak kan settes inn for å hjelpe barnet. 

Høres merkelig ut at du føler at det er å kaste bort ressurser når vi snakker om et barn som sliter.

Nei, selvsagt ikke, men på generelt grunnlag tror jeg ppt kan hjelpe de elevene som blir henvist til dem på en bedre måte enn å observere. Det er lite effektiv bruk av tid. 

Helt enig i at det kan være riktig å kontakte ppt, men sjeldent løser en observasjon noe.  Det er mye mer fruktbart å snakke med elever, lærere og foresatte om deres opplevelse sv situasjonen, samt å teste eleven med standardiserte tester. Da kan man komme med gode og konstruktive tips og tilbakemeldinger. 

Det er absolutt ikke å kaste bort resurser å bruke tid på barn som sliter, tvert i mot,  men observering er sjeldent veien å gå. 

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Nei, selvsagt ikke, men på generelt grunnlag tror jeg ppt kan hjelpe de elevene som blir henvist til dem på en bedre måte enn å observere. Det er lite effektiv bruk av tid. 

Helt enig i at det kan være riktig å kontakte ppt, men sjeldent løser en observasjon noe.  Det er mye mer fruktbart å snakke med elever, lærere og foresatte om deres opplevelse sv situasjonen, samt å teste eleven med standardiserte tester. Da kan man komme med gode og konstruktive tips og tilbakemeldinger. 

Det er absolutt ikke å kaste bort resurser å bruke tid på barn som sliter, tvert i mot,  men observering er sjeldent veien å gå. 

Observasjonen er bare en del av prosessen. Det å se barnet i naturlige omgivelser. Det var veldig nyttig da vår sånn skulle utredes for autsime. 

AnonymBruker
Skrevet

Ca 2 år tror jeg første gang noen instanser var inne i bildet. Er 10 år nå er fremdeles i systemet pga utfordringer. Har bare godord å si om PPT! Kom inn i bildet primært pga språkvansker, men har virkelig veiledet og rådet etter beste evne. 

Anonymkode: 452a3...543

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nevnte dysleksi. Stod ikke noe i HI om "kriterier" for å svare i denne tråden, står bare at TS vil ha folks erfaringer med PPT. Dersom det bare er erfaringer med barn med språkproblemer/sosiale problemer/autisme etc TS vil ha, må h*n nesten skrive det.

Her var observasjon en del av pakka i utredningen, sikkert gode grunner til det. Når barnet sliter med å lære seg å lese og skrive kan det jo være mange grunner til det - det finnes flere årsaker enn dysleksi, PPT eller lærerne vet jo ikke på forhånd at dysleksi er problemet. Det kan være konsentrasjonsvansker, lærevansker etc., så de kjører vel flere metoder for å finne ut hva som ligger bak.

Anonymkode: 3f430...bf6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, BearMama skrev:

Observasjonen er bare en del av prosessen. Det å se barnet i naturlige omgivelser. Det var veldig nyttig da vår sånn skulle utredes for autsime. 

Noen former for autisme er jo nettopp en av disse få diagnosene som nettopp kan utløse ekstra ressurser, så de er litt i en særstilling.

Men igjen på generelt grunnlag bør man kunne stole på en utdannet pedagogs beskrivelse av situasjonen. Det er noe unyndiggjørende over det å få en lærer som beskriver en elev og en situasjon, og så gå inn og skulle «observere» det man akkurat har fått beskrevet. Man må vel stole på lærere når de sier at det og det er vanskelig og hva dom er vanskelig? 

Hvis man i steden for å sitte å dobbeltbekrefte det man allerede vet, kunne brukt tiden sin på å hjelpe læreren og skoleledelsen  til å finne gode løsninger innenfor de ressursene som allerede er på skolen ( noe som stort sett er tilfelle for de fleste elever som er henvist ppt.) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Observasjon brukes vel fordi det i mange tilfeller viser seg å fungere som en del i en lartlegging.. Svar etter en observasjon tolkes, analyseres, forstås og konkluderes sammen med alle andre faktum i saken.. så observasjon alene har kanskje liten verdi, men for å avkrefte/ bekrefte ulike nyanser i situasjoner har jeg tro på at det er nyttig :)  

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...