AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #1 Skrevet 5. mars 2019 Hvor gammel var ditt/ dine barn da bhg/ dere selv kontaktet ppt for å få observasjon/ tiltak for barnet? Anonymkode: 8be5b...02f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #2 Skrevet 5. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel var ditt/ dine barn da bhg/ dere selv kontaktet ppt for å få observasjon/ tiltak for barnet? Anonymkode: 8be5b...02f 2 år. Vansker med språk og sosialisering. PPT kom inn i bildet, fikk tildelt spesialpedagog 10 timer i uka. Idag 2 år senere er alt på plass, PPT er ute av bildet og det er ikke nødvendig med noe spesialpedagogo lenger. Alt er fint fint! Anonymkode: 88b0d...a01 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #3 Skrevet 5. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel var ditt/ dine barn da bhg/ dere selv kontaktet ppt for å få observasjon/ tiltak for barnet? Anonymkode: 8be5b...02f Kan jeg spørre hva som er greia hos dere? Altså hva sliter barnet med? Anonymkode: 88b0d...a01 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #4 Skrevet 5. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hva som er greia hos dere? Altså hva sliter barnet med? Anonymkode: 88b0d...a01 Samme alder, og utfordringer som personen over her skrev. To år, lite språk, utfordring sosialt (veldig reservert overfor ukjent personal i bhg, f.eks) Anonymkode: 8be5b...02f 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #5 Skrevet 5. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme alder, og utfordringer som personen over her skrev. To år, lite språk, utfordring sosialt (veldig reservert overfor ukjent personal i bhg, f.eks) Anonymkode: 8be5b...02f Det er fra samme person (meg) begge to.. Jeg anbefaler at dere bruker PPT for alt det er verdt! Dem gjør underverker! I allefall i vårt tilfelle. Det er noe som tar litt tid, som f.eks 2 år i vårt tilfelle, men det blir bra til slutt. Greia er at enkelte barn trenger hjelp til å bryte denne "veggen" sån at språket kommer frem og sosialiseringen ikke blir noe problem. Anonymkode: 88b0d...a01
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #6 Skrevet 5. mars 2019 Barnet mitt var 4 år da bhg ønsket å kontakte ppt pga dårlig språk og problemer med det sosiale, som hang sammen med språket. Han ble observert, men hun fra ppt mente at det ikke var ille nok til å få hjelp av dem. Så saken ble avsluttet. Året etter fikk han komme til logoped. Anonymkode: 3a643...e78
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #7 Skrevet 5. mars 2019 Bhg kontaktet ppt nå. 5,5 år. Vanskelig for å innordne seg i fellesskapet, sta og egenrådig. Vil ikke innordne seg etter personalets beskjeder. Jeg er spent på hva de sier når observasjonen har vært. Barnet er ikke sånn hjemme, så vi er litt overrasket. Anonymkode: b25fe...01c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #8 Skrevet 5. mars 2019 Ts her. Ja, vi sier selvfølgelig ja til observasjon, kartlegging og evnt. tiltak! Barnet vil få det bedre med riktig hjelp! Jeg bekymrer meg fordi jeg er redd det er noe jeg har gjort galt.. men nå får ppt observere, komme med råd/ veiledning til bhg og hjem, så tar vi det der ifra. Samarbeid, samme mål og ønsker for at barnet skal utvikle seg på en god måte videre og ha det bra, er så klart det viktigste! Min bekymring for om noe er min feil vil ikke hjelpe mitt barn allikevel. Men bekymringen ligger der og er vel kanskje bare sunn, sånn egentlig Anonymkode: 8be5b...02f 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #9 Skrevet 5. mars 2019 2,5 år første gang. Ble avslått sv PPT. Ble sendt ny henvendelse fra barnehagen ved 3,5 år. Da gikk det igjennom og ble anbefalt spesped og assistent. Begge gangene var på grunn av språkutfordringer. Anonymkode: df5c8...93e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #10 Skrevet 5. mars 2019 Ja, siden 2årsalder. PPT gav standardvedtak (de gir aldri «neivedtak» som gikk på motorikktrening/språk/sosialt. Det meste har gått seg til med alder egentlig. Det gjenværende (mest motorisk egentlig) vi lurer på har vi valgt å ta gjennom BUP(kunne valgt sykehus også, ble hipp som happ). Sistnevnte er veldig grundig utredning, noe vi ønsker å ha gjort før skolealder. Har forsåvidt ikke fått noen svar på 3 år med ekstra tiltak, så jeg vet ikke helt hva de/vi ser etter. Anonymkode: 843ff...a30
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #11 Skrevet 5. mars 2019 PPT er ikke så interessert i å plassere skyld. Så lenge du ikke har fora ungen på iPad fra fødsel eller gitt vedkommende null sosiale opplevelser. Som regel er de opptatt av veien videre og vil gi deg og barnehagen tips til hvordan bedre det. Evt videresende saken til barne og ungdoms psykiatrien for videre evaluering. Anonymkode: a5463...db1 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #12 Skrevet 5. mars 2019 Vår var vel 2 år, barnehagen søkte i samråd med oss foreldre pga språk og lek/sosialt. Nå er han 4. Språket er jo mye bedre, men han er jo fortsatt litt etter jevnaldrende. Språkforståelsen er helt normal. Vi har fått 6 timer i uka, synes det er litt lite. Og de to første spesialpedagogene var jeg ikke videre imponert over dessverre. Veldig hyggelige damer, men de holdt alt på et nivå jeg følte gutten vår allerede var forbi og mestret veldig godt. Hun vi har nå er kjempeflink, hun ser hva han mestrer veldig godt og tar det da litt videre slik at det går mer fremover 👍 Vi har møter ca 2 - 3 ganger i året hvor vi evaluerer sammen med ped i barnehagen. nå håper jeg vi også kan få litt hjelp av logoped før skole. Anonymkode: 6fe0a...a41 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #13 Skrevet 5. mars 2019 8 år, observasjon i klassen og testet for dysleksi. Ble henvist videre med mistanke om ADHD(noe som stemte). Grunnen til at ppt ble kontaktet først var fordi det er lettere å komme inn dit enn til bup. Og når henvisningen til bup kommer fra ppt, kommer man som regel inn (henvisning fra lege, skole blir ofte avslått her i område). Anonymkode: ecfa0...da9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #14 Skrevet 5. mars 2019 8 år, på grunn av vanskeligheter med å lære å lese/skrive. Hadde først møte med PPT og lærere på skolen (uten barnet), og det ble bestemt at tiltak skulle opprettes. Etter noen måneders ventetid ble det tatt diverse tester; en person fra PPT kom og observerte barnet i klassen og tok ham deretter ut for noen tester. Vi møtte også opp hos PPT på deres lokaler og tok tester der. Viste seg at han har dysleksi. Anonymkode: 3f430...bf6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #15 Skrevet 5. mars 2019 AB over. Glemte å si at det var skolen som tok initiativ til å søke. Men hadde nok bedt om utredning selv på omtrent samme tidspunkt, da barnet leste forlengs og baklengs om hverandre, blandet d, b og p osv. Bare gode erfaringer med PPT her i kommunen. Anonymkode: 3f430...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #16 Skrevet 5. mars 2019 Litt over 2 år, snakket ikke slik jevnaldrende barn gjorde. Så trakk PPT seg ut da det så ut til å bedre seg. Så var det på nytt behov for dette, og da tok det 1 år og 4 med før de satte i gang tiltak siste semestret av barnehagen. På skolen fikk vi møte med PPT i forkant av skolestart og hatt to møter i høst og skal på neste møte senere denne uken. Anonymkode: 21311...213
Gjest BearMama Skrevet 6. mars 2019 #17 Skrevet 6. mars 2019 Før han fylte 2 år pga mistanke om barneautsime. Fikk tildelt spesialpedagog og etter noen noen bekreftet spedped at hun også mistenkte barneautsime. Da kontaktet vi habu for utredning. Fikk diagnose før han fylte 3. Bruk ppt for alt det er verdt Han har utviklet seg masse med godt samarbeid med habu, spesialpedagog og barnehage og gikk fra nonverbal til å prate. Han er en trygg gutt som vi bare får gode tilbakemeldinger på om hvordan han alltid smiler og ler. Han viser stor interesse for å leke med andre barn og det sosiale samspillet mellom han og andre barn er kjempebra bra nå. De andre barna elsker han og med åpenhet rundt utfordringene hans så ivaretar de ham og viser forståelse for hans situasjon.
^^Belle^^ Skrevet 6. mars 2019 #18 Skrevet 6. mars 2019 (endret) 5,5 år, i starten på siste året i barnehagen. På grunn av språkproblemer og konsentrasjonsvansker, noen vanskeligheter ifbm sosiale situasjoner. Hun har vært hos logoped, og får nå tilrettelagte lekegrupper i barnehagen, hvor ppt er inne og observerer en gang i måneden ca. Det begynte de med etter jul. Vi venter fremdeles på svar mtp. konsentrasjonen. Glemte jo å si at vi har utelukkende gode erfaringer med PPT. De, sammen med barnehagen, har vært helt fantastiske. Endret 6. mars 2019 av ^^Belle^^ 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #19 Skrevet 6. mars 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fra samme person (meg) begge to.. Jeg anbefaler at dere bruker PPT for alt det er verdt! Dem gjør underverker! I allefall i vårt tilfelle. Det er noe som tar litt tid, som f.eks 2 år i vårt tilfelle, men det blir bra til slutt. Greia er at enkelte barn trenger hjelp til å bryte denne "veggen" sån at språket kommer frem og sosialiseringen ikke blir noe problem. Anonymkode: 88b0d...a01 Det er ikke alltid at samme oppskrift funker på alle. Det er ikke sånn at alle som sliter med språk/sosialisering gjør dette av samme grunn. Mitt barn slet for eksempel med språket på grunn av dårlig hørsel som ikke ble oppdaget. Anonymkode: 8d3bd...d75 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #20 Skrevet 6. mars 2019 TS her. Selvfølgelig er det ulike årsaker til de utfordringene barna har med tanke på språk/ sosialisering. Vår er forsinket med språket og er mer enn «vanlig» skeptisk til nye personer/ personal i bhg. Han er trygg og harmonisk med trygge og kjente personer rundt seg. Barnet leker fint med jevnaldrende og har god lekekompetanse. Så bhg har bedt om observasjon i fht det språklige og at han er skeptisk til ukjent personal. Anonymkode: 8be5b...02f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå