Gå til innhold

bør jeg gi meg mtp. stesønns oppgaver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Guttungen i huset som har blitt "voksen (18) har daffet helt av på bidrag hjemmet.. Kommer, spiser, drar, kommer, dusjer, drar, legger seg, står opp, drar osv.. "har ikke tid" til å bidra hjemme da han er suuuper opptatt som lærling og sosialt. 

Etter utallige ganger hvor han har fått beskjed om å hjelpe til uten respons og utallige advarsler fikk han til slutt beskjed om at minstebidraget hans kunne være å vaske sine egne klær og at jeg (stemor) streiker på dette området... Fikset egen skittentøyskurv og flyttet bevisst hans klær over i den om han "prøvde seg".

Nå, etter ukesvis med isfront (type: snakker ikke til meg, vil ikke sitte i stua når jeg er der) og surmuling så har far kommet på banen.. Far mener at jeg er firkantet som ikke kan vaske alles klær, at det ikke går an å bo sammen om det skal være slik isfront osv. Jeg forteller at isfronten og surmulingen på den lille jobben han har blitt utdelt som minstebidrag kun viser hvor ekstremt bortskjemt og bedagelig han er og at det er fars holdning til å sette krav til barna som er problemet. Men har også sagt tydelig at det er vær så god for far å ta over klesvasken til alle om han ønsker det. Men da må sønnen få en annen fast oppgave.. 

har jeg rett her?? eller er jeg firkantet som ikke bare gir meg på dette? 

Anonymkode: b8e8c...bc2

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på overskriften. Nei, du bør ikke gi deg.

Anonymkode: f7e0f...208

• Liker 28
Gjest Dævendøtte
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far mener at jeg er firkantet som ikke kan vaske alles klær, at det ikke går an å bo sammen om det skal være slik isfront osv. Jeg forteller at isfronten og surmulingen på den lille jobben han har blitt utdelt som minstebidrag kun viser hvor ekstremt bortskjemt og bedagelig han er og at det er fars holdning til å sette krav til barna som er problemet. Men har også sagt tydelig at det er vær så god for far å ta over klesvasken til alle om han ønsker det. Men da må sønnen få en annen fast oppgave..

Far bør vaske både sine egne og sin sønns klær hvis han synes du er firkantet. Stå på ditt du, en 18 åring bør ikke oppføre seg som en bortskjemt fjortis. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å skrive: far har snakket med sin sønn, uten å videreformidle til meg før dager etterpå, om at sønnen må hjelpe til mer hjemme og de har avtalt at han skal skjerpe seg.. Jeg derimot har snakket maaange ganger og har fått lovnader både fra far og fra sønn om forbedring uten hell.. Derfor har jeg ikke tenkt å slutte streiken før jeg ser det med egne øyne.. Er ikke dette greit også?

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det som KANSKJE er litt spesielt, er at du tydeligvis vasker alle andre sine klær, bare ikke stesønnens?

Anonymkode: 46736...1d0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Si fra om at sønnen må gjøre sin del, han kan evt få velge hvilke oppgaver han vil gjøre. Type støvesuge 1-2 ganger i uken + plenklipping/ snømåling + vaske badet 1 gang i uken. Eller lignende. Sånn at det blir en ok arbeidsfordeling

Du kan evt si at dersom han ikke vil gjøre noe, må han begynne betale husleie, men jeg mener det er viktigere at han lærer seg husarbeid og ta sin del av ansvaret, enn å kjøpe seg unna det han ikke liker

Du kan jo spørre far hvordan gutten skal greie seg på egen hånd om han ikke lærer hvordan vaskemaskinen fungerer. 

Evt, si til far at han kan få vaske etter sønnen om han mener sønnen ikke skal vaske selv. 

Anonymkode: fcfa8...60c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det som KANSKJE er litt spesielt, er at du tydeligvis vasker alle andre sine klær, bare ikke stesønnens?

Anonymkode: 46736...1d0

Det stemmer.. Men resten av de som bor under taket her, også stebarn, bidrar på andre måter.. Tar inn og ut av oppvaskmaskin, tørker støv, støvsuger, hjelper til med barnepass, vasker badet innimellom, tar ut søpla,.. Jeg hadde jo selvfølgelig ikke "forskjellsbehandlet" sånn om dette var tilfellet med han på 18 også.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Faren gjør sønnen en bjørnetjeneste ved å la han slippe unna for å bevare husfreden. 

Anonymkode: dcd40...476

• Liker 12
Skrevet

Skal man bo et sted etter man har fylt 12 år må man bidra med husoppgaver.

Nå som han har lønn er det også relevant å bidra økonomisk, vertfall en tusenlapp, kanskje to.

Det er vanlig, noe annet er å være bortskjemt.

I tillegg så driver han å furter, og faren hans er svak.

• Liker 5
Skrevet

Lite taktisk og finne kun en ting som 18-åringen skal særbehandles på. Han ser kanskje ikke det du ser når du hevder at de andre bidrar mer på generell basis. 

Du bidrar kun til å skape konflikter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kontormus skrev:

Lite taktisk og finne kun en ting som 18-åringen skal særbehandles på. Han ser kanskje ikke det du ser når du hevder at de andre bidrar mer på generell basis. 

men hva mener du at jeg skal gjøre da? Skal jeg bare la han fortsette å ikke bidra med noe som helst for å unngå konflikter?? Hans egne klær må jo vaskes, derfor den ene oppgaven han faktisk må gjøre dersom ikke noen andre gjør det for han.. 

• Liker 11
Skrevet

men hva mener du at jeg skal gjøre da? Skal jeg bare la han fortsette å ikke bidra med noe som helst for å unngå konflikter?? Hans egne klær må jo vaskes, derfor den ene oppgaven han faktisk må gjøre dersom ikke noen andre gjør det for han.. 

Ha et familieråd hvor dere snakker om forventninger om hva de forskjellige skal bidra med. 

Alle er sikkert enige i at en ikke skal ta opp dritten etter alle, mens resten har "ferie". Men hvis dere er mange så er det kanskje ikke så lett og vite hvem som gjør hva

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Kontormus skrev:

De andre bidrar til fellesskapet, det slipper 18-åringen som kun skal ta seg av egne ting, så han får allerede særbehandling så det holder.. 

• Liker 17
Skrevet

Ts! Lag en liste på kjøkkenet hvor alle barna kan krysse av på det de bidrar med til fellesskapet! Da blir det kanskje mer synlig for 18-åringen (og far) at han blir ikke behandlet urettferdig. 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Kattugla skrev:

De andre bidrar til fellesskapet, det slipper 18-åringen som kun skal ta seg av egne ting, så han får allerede særbehandling så det holder.. 

Les hva jeg skriver. Han ser kanskje ikke det ts ser. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Kontormus skrev:

Det er jo kanskje ikke rart så lenge far gir ham støtte og gjør dette til en konflikt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Kontormus skrev:

Han «ser» ikke at han som 18-åring er myndig og burde bodd for seg selv og gjort alt av husarbeid på egen hånd ? 

Da kan han rett og slett ikke hjelpes...

Anonymkode: fb342...5c1

• Liker 5
Skrevet

Han «ser» ikke at han som 18-åring er myndig og burde bodd for seg selv og gjort alt av husarbeid på egen hånd ? 

Da kan han rett og slett ikke hjelpes...

Anonymkode: fb342...5c1

Ikke vær så eplekjekk. Du vet like godt som de fleste andre at det er mest vanlig at 18-åringer bor hjemme og går på skole

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg tror at dette er løsbart, men tenker vel at strategien du har valgt er mer egnet til å skape konflikt, enn å løse et problem.

Jeg ville satt meg ned med ham, og fortalt hvordan jeg opplever det - og bedt ham om råd. Spurt om hva han kan bidra med for å hjelpe til i hjemmet.

Ikke fordi han egentlig skal ha et valg, men fordi diplomati oftere fører frem, enn krav. Det er rett og slett mer hensiktsmessig å ta det med det gode.

Endret av Kalevala
Skrev om en setning
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...