Gå til innhold

Venninne som er glad i å nevne hennes veganlivsstil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en god venninne som har vært vegetarianer siden hun ble født(pga. foreldrene), men som har vært veganer de siste årene. Vi sees ikke veldig ofte lengre pga. distanse(par ganger årlig), men jeg observerer at det er veldig viktig for henne å vise frem at hun er veganer. Jeg får hyppige snaps hvor hun tar bilde av maten og legger til "vegan" på førsten. Her om dagen var det hjemmelaget vegan pasta med sopp og urter, etterfulgt av hjerteemojis. Like etter kunne hun informere om at hun hadde kjøpt vegan-proteinpulver. Jeg vet jo at jenta er veganer, så jeg forstår ikke dette behovet med å understreke at det hun spiser er VEGAN?? Her om dagen la hun også ut et bilde på Instagram om at hvis du spiser kjøtt, er du en isbjørn-morder. For meg blir dette veldig ekstremt. Jeg er helt for å spise hovedsakelig vegansk mat pga. dyrevelferd, helse og miljø og har selv kuttet kraftig ned på animalske produkter, men dessverre er ikke et fullstendig vegansk kosthold noe for meg da jeg ikke tåler å spise for mye fiber bl.a. 

Hvis vi er ute og shopper, kan hun finne på å spørre salgspersonell om den aktuelle vesken/skoene er av vegansk skinn. Hvorfor ikke bare spørre om det er ekte skinn eller ikke?

På instagram i beskrivelsen har hun lagt til et blad-emoji, for å hinte om hennes valg av kosthold.

Jeg observerer også at dyretesting, bruk av pels og skinn og mat generelt ofte blir dratt opp som samtaleemne, hvor konklusjonen alltid er den samme - folk må bli veganere, og det så fort som mulig.

Og for all del, hun har ikke direkte prøvd å tvinge på meg et vegankosthold, men synes hintene kommer hyppig. Hun snakker om de store fysiske fordelene(og jeg er klar over at de finnes), men jeg synes verken hun har mer glød eller er noe mindre syk enn andre(faktisk har hun vært forkjølet hele vinteren). 

Dette er naturligvis ikke noe enestående tilfelle - det er ikke noe nytt at veganere mildt sagt er veldig åpne om deres kosthold, men hvorfor? For å prøve å vise at man er et litt bedre menneske enn alle andre? Omvende folk? Trend? Det er ingen tvil om at mindre kjøttspising er viktig for planeten, men hvert 5.-10. år kommer det nye dietter som skal være "the way to go". Bare for få år siden var lavkarbo det beste kostholdet, og da var det om å gjøre å spise mest mulig smør, fløte og bacon. Karbohydrater var livsfarlig og årsaken til diabetes og overvekt. Jeg klarer ikke ta disse diettene seriøst lengre, og har fått ganske nok av dette mathysteriet. 

Anonymkode: 450ab...6b4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok for å vise folk hvor lett det er å være veganer, at man kan spise mat som alle andre spiser og at det fortsatt er vegansk f.eks. Det blir jo en livsstil og en sak man brenner for til slutt, og når man brenner for noe og mener at noe er viktig, så er det klart at man vil spre ordet. Det er det samme i alle saker. Å være veganer er et livssyn, og ikke et kosthold. 

Synes det er merkelig at du henger deg opp i hva slags emojis hun bruker på instagram. Folk som trener mye har mange gange emojier som speiler dette, folk med barn og familie har emojier som speiler det. Hun vil vel bare vise litt av seg selv og hvem hun er på instagram? Du sier jo selv at hun ikke tvinger deg til noe som helst, så hvorfor orke å irritere deg over noe hun er opptatt av og brenner for? Hun må jo få lov til å prate om det?

Anonymkode: f7f32...9ee

• Liker 12
Skrevet

Det som er viktig for folk er ofte det som skinner igjen i ting folk prater om og skriver om på SoMe. Syntes ikke venninnen din høres ekstrem ut, har vært borte i verre. At hun spør i butikken om vesken er "veganvenlig" syntes jeg faktisk ikke er så rart. 

Så lenge ikke ting går direkte utover deg (at hun kommenterer maten din osv) så syntes jeg bare du skal la det gå. Dette er tydeligvis viktig for henne og så lenge hun ikke blir ekstrem så la henne holde på. 

Personlig har jeg gått mer og mer over til et vegetarisk/vegansk kosthold/levemåte pga at folk har lagt ut ting på f.eks SoMe. Nå skal det legges til at jeg spiser kjøtt fremdeles og eier skinnprodukter, men jeg har blitt mye mer bevist på hvilken produkter jeg velger. Dette hadde jeg neppe blitt uten at noen hadde delt ting.

Nå skal det legges til: Det isbjørnbildet du snakker om syntes jeg bare er provoserende. Slikt kan man godt droppe da det i mine øyne bare skader saken.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Sirah skrev:

Det som er viktig for folk er ofte det som skinner igjen i ting folk prater om og skriver om på SoMe. Syntes ikke venninnen din høres ekstrem ut, har vært borte i verre. At hun spør i butikken om vesken er "veganvenlig" syntes jeg faktisk ikke er så rart. 

Så lenge ikke ting går direkte utover deg (at hun kommenterer maten din osv) så syntes jeg bare du skal la det gå. Dette er tydeligvis viktig for henne og så lenge hun ikke blir ekstrem så la henne holde på. 

Personlig har jeg gått mer og mer over til et vegetarisk/vegansk kosthold/levemåte pga at folk har lagt ut ting på f.eks SoMe. Nå skal det legges til at jeg spiser kjøtt fremdeles og eier skinnprodukter, men jeg har blitt mye mer bevist på hvilken produkter jeg velger. Dette hadde jeg neppe blitt uten at noen hadde delt ting.

Nå skal det legges til: Det isbjørnbildet du snakker om syntes jeg bare er provoserende. Slikt kan man godt droppe da det i mine øyne bare skader saken.

Jeg kan godt si meg enig i innlegget ditt. Jeg hadde heller ikke kuttet ned på animalske produkter om det ikke var så mye fokus på det.

Uansett plager det meg ikke nevneverdig - jeg er egentlig mer nysgjerrig på hvorfor det så ofte nevnes. :)  Da jeg var på lavkarbo-diett, holdt jeg det for meg selv.

-TS

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan godt si meg enig i innlegget ditt. Jeg hadde heller ikke kuttet ned på animalske produkter om det ikke var så mye fokus på det.

Uansett plager det meg ikke nevneverdig - jeg er egentlig mer nysgjerrig på hvorfor det så ofte nevnes. :)  Da jeg var på lavkarbo-diett, holdt jeg det for meg selv.

-TS

Forskjellen er vel at veganisme ikke er en diett, men en livvstil eller et livssyn som noen nevner over her. Det ligger mye mer dybde bak valget å bli veganer enn å bare slanke seg. Det handler om etiske problemstillinger og overbevisninger som man gjerne vil nå ut til andre med. Hun nevner vel at maten er vegansk på snap chat for å vise folk at veganere ikke bare spiser grønnkål, og kanskje for å inspirere folk til å ta grønnere valg! :) 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-TS

Det er nok bare fordi dette er viktig for henne :) Vi har sikkert ting vi deler overdrevent mye om vi også som de fleste andre ikke bryr seg så mye om :) Jeg er ikke kjempeinteressert i å se 40 bilder av katten til en venninne hver gang jeg åpner en eller annen SoMe-app, men den er viktig for henne og da er det denne hun deler. Sånn satt på spissen. 

Så lenge det ikke blir ekstremt eller plagsomt så hadde jeg bare valgt å overse innleggene....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hadde hun delt et bilde av en vegansk snitzel uten å skrive "vegan" ville hun jo bli bombadert med 'er ikke du veganer æ?' 

Anonymkode: ed6fe...f57

• Liker 4
Gjest Optimo
Skrevet

Høres ut som noen veganere ikke har sosiale antenner og ikke skjønner at vi andre driter langt i dietten / religionen (stryk det som ikke passer) deres. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er bare en av hovedinteressene hennes og hun liker å prate om det. Kjenner en som driver med modellfly, og han snapper de og deler, samt prater gjerne om det sammen med andre. Tror ikke det er fordi han vil konvertere oss andre til modellflyismen...

Så har du de som bare snapper kattene/ hundene sine eller barna. 

Jeg syntes det er for så vidt greit at folk snakker om det som interesserer dem, vi er da sosiale mennesker som liker å dele med hverandre? Man skal være noe sart om man ikke tåler at andre bruker tid på det en selv ikke liker. Skal man som litt smålubben og lat bli sur hver gang noen snakker om trening og hjemmelagede proteinboller?

Anonymkode: 41ae3...450

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også ei venninne som går på en diett som nok blir en livsstil etterhvert skjønner jeg. Den innebærer også ikke kjøtt. Det er ikke bildene av maten hun lager og legger ut som provoserer, men den propagandaen med innlegg tilsvarende den isbjørnen du nevner TS. Det provoserer meg noe voldsomt. Akkurat som om vi kjøttspisende er så mye dårligere mennesker enn de som ikke spiser. Jeg blar nå fort forbi alt som har med denne dietten å gjøre, gir ingen kommentarer eller likes.

Anonymkode: f10bb...46a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2019 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Har en god venninne som har vært vegetarianer siden hun ble født(pga. foreldrene), men som har vært veganer de siste årene. Vi sees ikke veldig ofte lengre pga. distanse(par ganger årlig), men jeg observerer at det er veldig viktig for henne å vise frem at hun er veganer. Jeg får hyppige snaps hvor hun tar bilde av maten og legger til "vegan" på førsten. Her om dagen var det hjemmelaget vegan pasta med sopp og urter, etterfulgt av hjerteemojis. Like etter kunne hun informere om at hun hadde kjøpt vegan-proteinpulver. Jeg vet jo at jenta er veganer, så jeg forstår ikke dette behovet med å understreke at det hun spiser er VEGAN?? Her om dagen la hun også ut et bilde på Instagram om at hvis du spiser kjøtt, er du en isbjørn-morder. For meg blir dette veldig ekstremt. Jeg er helt for å spise hovedsakelig vegansk mat pga. dyrevelferd, helse og miljø og har selv kuttet kraftig ned på animalske produkter, men dessverre er ikke et fullstendig vegansk kosthold noe for meg da jeg ikke tåler å spise for mye fiber bl.a. 

Hvis vi er ute og shopper, kan hun finne på å spørre salgspersonell om den aktuelle vesken/skoene er av vegansk skinn. Hvorfor ikke bare spørre om det er ekte skinn eller ikke?

På instagram i beskrivelsen har hun lagt til et blad-emoji, for å hinte om hennes valg av kosthold.

Jeg observerer også at dyretesting, bruk av pels og skinn og mat generelt ofte blir dratt opp som samtaleemne, hvor konklusjonen alltid er den samme - folk må bli veganere, og det så fort som mulig.

Og for all del, hun har ikke direkte prøvd å tvinge på meg et vegankosthold, men synes hintene kommer hyppig. Hun snakker om de store fysiske fordelene(og jeg er klar over at de finnes), men jeg synes verken hun har mer glød eller er noe mindre syk enn andre(faktisk har hun vært forkjølet hele vinteren). 

Dette er naturligvis ikke noe enestående tilfelle - det er ikke noe nytt at veganere mildt sagt er veldig åpne om deres kosthold, men hvorfor? For å prøve å vise at man er et litt bedre menneske enn alle andre? Omvende folk? Trend? Det er ingen tvil om at mindre kjøttspising er viktig for planeten, men hvert 5.-10. år kommer det nye dietter som skal være "the way to go". Bare for få år siden var lavkarbo det beste kostholdet, og da var det om å gjøre å spise mest mulig smør, fløte og bacon. Karbohydrater var livsfarlig og årsaken til diabetes og overvekt. Jeg klarer ikke ta disse diettene seriøst lengre, og har fått ganske nok av dette mathysteriet. 

Det er kun et lite spark til dere kjøttspisere. Ingen som spiser kjøtt er særlig smarte,kjøtt er ekkelt og fullt av dritt. Ligger i tarmen og råtner i 2 dager. Tarmen som har alt å si for kroppen. Kjøttproduksjon er heller ikke bra for miljøet. Alt du får i kjøtt får du 5 ganger så mye av i belgevekster, men for all del, trykk trynet ditt i kjøttdeig og pølser. La veganere være, da dere kjøttspisere tydeligvis fortsatt er i flertall. Back off!!

Anonymkode: d581d...8e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er de? På instagram er jo alle matglade veldig åpne om all slags mat de spiser. Alt fra sukker, fett og mer sunnere mat.

Tror du ts henger deg for mye opp i betegnelsen veganer. Hva slags venn er du...

Anonymkode: edf5d...94b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun et lite spark til dere kjøttspisere. Ingen som spiser kjøtt er særlig smarte,kjøtt er ekkelt og fullt av dritt. Ligger i tarmen og råtner i 2 dager. Tarmen som har alt å si for kroppen. Kjøttproduksjon er heller ikke bra for miljøet. Alt du får i kjøtt får du 5 ganger så mye av i belgevekster, men for all del, trykk trynet ditt i kjøttdeig og pølser. La veganere være, da dere kjøttspisere tydeligvis fortsatt er i flertall. Back off!!

Anonymkode: d581d...8e5

Og du har vært veganer hele livet, eller? 

Det er nettopp dette jeg snakker om. Nå har venninnen min vært vegetarianer hele livet og veganer først i det siste, men det gjelder de færreste. Jeg observerer at mennesker som nylig har gått over til vegansk kosthold er veldig dømmende mot andre. Det er ganske flaut å se på, faktisk, samtidig som at dere også har en lei tendens til å proppe magene deres fulle av soya og "kjøtterstatninger" som ikke er noe bedre for helsen.

Til din informasjon spiser jeg rødt kjøtt én dag i uken, og hadde alle gjort det, ville det ha gjort ekstremt stor forskjell. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er de? På instagram er jo alle matglade veldig åpne om all slags mat de spiser. Alt fra sukker, fett og mer sunnere mat.

Tror du ts henger deg for mye opp i betegnelsen veganer. Hva slags venn er du...

:fnise:

I min omgangskrets er det ikke vanlig å legge ut om alle måltidene en spiser. Det er veldig 2015, føler jeg, hvor alle skulle legge ut bilder av mat hele tiden. Heldigvis forstod folk at det egentlig ikke er så fryktelig interessant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du har vært veganer hele livet, eller? 

Det er nettopp dette jeg snakker om. Nå har venninnen min vært vegetarianer hele livet og veganer først i det siste, men det gjelder de færreste. Jeg observerer at mennesker som nylig har gått over til vegansk kosthold er veldig dømmende mot andre. Det er ganske flaut å se på, faktisk, samtidig som at dere også har en lei tendens til å proppe magene deres fulle av soya og "kjøtterstatninger" som ikke er noe bedre for helsen.

Til din informasjon spiser jeg rødt kjøtt én dag i uken, og hadde alle gjort det, ville det ha gjort ekstremt stor forskjell. 

"Dere"

Jeg er veganer selv, og jeg spiser ikke soya og kjøtterstatninger. Syns du er veldig allinonehole dømmende.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Si til venninnen din at det bare er å lukte på skinn for å sjekke om det er ekte eller ikke, så kan hun slutte å plage ansatte i butikk med unødvendige spørsmål. Å lese merkelapper og ingredienselister er heller ikke vanskelig. 

Har fjernet noen nazi veganere fra sosiale medier. Ble jo bare klaging og sitater tatt rett ut av Tumblr. Normale veganere finnes, men ingen ser de, for de er jo som folk flest og holder kjeft om ingrediensene de hadde i middagsmaten for to dager siden. Vegansk er fint og flott, men... Hysj, ingen bryr seg bortsett fra likesinnede 😂 De som vil bli veganere oppsøker det selv, de blir ikke inspirert av en jente på FB og instagram som klager over hvor fælt det er med animalske biprodukter. Det blir jo behandlet som en religion. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

:fnise:

I min omgangskrets er det ikke vanlig å legge ut om alle måltidene en spiser. Det er veldig 2015, føler jeg, hvor alle skulle legge ut bilder av mat hele tiden. Heldigvis forstod folk at det egentlig ikke er så fryktelig interessant.

Jeg legger ikke ut matbilder selv, men elsker å se på all verdens matbilder og oppskrifter. Inkl kjøtt. Inspirasjon rett og slett.

Skrevet

Tenker hun viser mye mat og presiserer at det er vegansk for å vise at man kan spise "alt" som veganer - og slettes ikke bare gress, som omnivorer er veldig glad i å kommentere. 

Jeg vet at min "åpenhet" rundt veganisme har påvirket folk til å ta litt grønnere valg. Ikke mine matbilder eller grønne blader på insta alene, men i kombinasjon med flere ting. 💚

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke det gjør no

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...