AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #1 Skrevet 5. mars 2019 Jeg har gjennom hele utdanningen vært klar på at jg ønsker å gå videre til en stipendiatstilling. Det er forskning og teori jeg liker, og jeg ønsker å fordype meg videre. Men etter at jeg fullførte mastergraden føler jeg meg helt lost! Hvordan går man videre? Jeg skjønner at jeg ikke var god nok til å knytte kontakter under mastergraden, og nå står jeg her uten noe spesielt faglig nettverk. På "mitt" institutt har det ikke blitt lyst ut noen stillinger, og jeg vet at når de blir lyst ut så er konkuransen stor. Nå har det derimot blitt lagt ut stipendiatstillinger ved et annet fakultet, hvor fagfeltet er såpass nærtliggende at jeg tror jeg kan søke. Men hvordan går man fram? For det første har jeg aldri lest en faktisk phd søknad, så jeg vet ikke hvordan den skal se ut. For det andre må hovedveileder må være avtalt før søknaden sendes inn, og jeg har aldri snakket med noen fra dette fakultetet. Er det vanlig å sende email? Ringe? Eller ringe til kontaktpersonen som er oppgitt i annonsen og spørre hvem som kan være veileder? Bør jeg i såfall ha en klar problemstilling, eller er det bedre med et generelt emne som kan tilpasses forskningsgruppen? Er det noen som har noen tips, eller bør jeg bare gi opp denne drømmen nå? Anonymkode: 4ca0e...099
HalldirV2 Skrevet 5. mars 2019 #2 Skrevet 5. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gjennom hele utdanningen vært klar på at jg ønsker å gå videre til en stipendiatstilling. Det er forskning og teori jeg liker, og jeg ønsker å fordype meg videre. Men etter at jeg fullførte mastergraden føler jeg meg helt lost! Hvordan går man videre? Jeg skjønner at jeg ikke var god nok til å knytte kontakter under mastergraden, og nå står jeg her uten noe spesielt faglig nettverk. På "mitt" institutt har det ikke blitt lyst ut noen stillinger, og jeg vet at når de blir lyst ut så er konkuransen stor. Nå har det derimot blitt lagt ut stipendiatstillinger ved et annet fakultet, hvor fagfeltet er såpass nærtliggende at jeg tror jeg kan søke. Men hvordan går man fram? For det første har jeg aldri lest en faktisk phd søknad, så jeg vet ikke hvordan den skal se ut. For det andre må hovedveileder må være avtalt før søknaden sendes inn, og jeg har aldri snakket med noen fra dette fakultetet. Er det vanlig å sende email? Ringe? Eller ringe til kontaktpersonen som er oppgitt i annonsen og spørre hvem som kan være veileder? Bør jeg i såfall ha en klar problemstilling, eller er det bedre med et generelt emne som kan tilpasses forskningsgruppen? Er det noen som har noen tips, eller bør jeg bare gi opp denne drømmen nå? Anonymkode: 4ca0e...099 Det vanlige er vel at du jobber noen år før du søker stipendiat, og i løpet av den tiden erfarer ulike problemstillinger som ikke er tilstrekkelig forsket på, eller som kan belyses på nytt med nye metoder og ny relevant data. Og at du på bakgrunn av erfaringene du har gjort alt har funnet en spesifikk problemstilling du ønsker å besvare. Meget mulig dette varierer mellom ulike fagdisipliner, men kan du ikke sende en mail til fagansvarlig ved fakultetet ditt? De vil sikkert kunne besvare spørsmålene dine. Og nei, du skal selvfølgelig ikke gi opp drømmen din nå, dette er jo for bagateller å regne 😊 Men veien til et stipendiat og ferdig phd er ikke nødvendigvis uten hindringer, og skal selvfølgelig ikke være lett. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #3 Skrevet 5. mars 2019 Dette varierer veldig mye mellom fagdisiplinene. Hva er ditt felt? Anonymkode: 08be9...9fd
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #4 Skrevet 5. mars 2019 Tusen takk for svar! Jeg er antropolog, og vil nå søke meg over til kulturvitenskap. Inntrykket jeg har fra mitt institutt er at de fleste går rett fra master til doktorgrad, ev. via en vit.ass. stilling. Jeg vet om flere som har søkt på phd stillinger i flere år før de har gitt opp og gått videre til andre karrierer utenfor akademia. Det virker dessverre ikke som om det er så vanlig å komme tilbake. Anonymkode: 4ca0e...099
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #5 Skrevet 5. mars 2019 Min erfaring (etter hva jeg har observert blant medstudenter) er at de som ønskes som stipendiater blir "hanket inn" med en gang etter endte studier. Trenger ikke nødvendigvis være fordi de er veldig mye flinkere enn alle de andre, men ofte fordi de har skrevet master om noe universitetet har mye prosjekter gående på og ønsker mer forskning på. Husk at det er mange veier til doktorgrad. Anonymkode: 57b18...588
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #6 Skrevet 5. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring (etter hva jeg har observert blant medstudenter) er at de som ønskes som stipendiater blir "hanket inn" med en gang etter endte studier. Trenger ikke nødvendigvis være fordi de er veldig mye flinkere enn alle de andre, men ofte fordi de har skrevet master om noe universitetet har mye prosjekter gående på og ønsker mer forskning på. Husk at det er mange veier til doktorgrad. Anonymkode: 57b18...588 Det er dette jeg er redd for da, at siden jeg ikke er "innhanket" så er ikke mulighetene til stede. Det er også derfor jeg vurderer andre fagfelt. Kulturvitenskap har lyst ut flere "åpne" stipendiatstillinger, så jeg tenker/håper at det kansje er en mulighet der. Anonymkode: 4ca0e...099
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #7 Skrevet 5. mars 2019 Jeg tror jeg ville ringt kontaktpersonen i annonsen. Men først bør du tenke over dette med tema. Står det i annonsen at du skal sende med en prosjektbeskrivelse? Det varierer om det er forventet eller ikke - siden det noen ganger allerede er et prosjekt klart som de søker etter en stipendiat på. Men siden du må ha med i søknaden hvem som skal være hovedveileder, tipper jeg du skal sende med prosjektbeskrivelse? Uansett, dette bør stå i annonsen. Hvis det er meningen at du skal skrive prosjektbeskrivelse selv, bør du ha en idé før du ringer. For det første kan det hende personen spør deg, og hvis du da ikke har noen forslag men er helt blank, gir ikke det noe bra inntrykk. Dessuten kan det også være enklere å spørre vedkommende om hen evt har noen forslag til hvem du kunne kontakte. Det vil nemlig være svært avhengig av tema. Ideelt sett bør du likevel klare å få kontakt med hovedveileder selv. Kjenner du noen som har studert eller studerer der nå, som kan hjelpe deg med navn? Jeg kom inn sånn «via via», jeg fikk navnet til en professor, og troppet opp for å møte ham. Da visste jeg allerede hva jeg var interesser i, og jeg visste også at han var interessert i det samme. Han ble min hovedveileder. 😃 Du må også være forberedt på at det er mulig de allerede har bestemte prosjekter (og kandidater) i tankene. Anonymkode: ff434...564
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #8 Skrevet 5. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring (etter hva jeg har observert blant medstudenter) er at de som ønskes som stipendiater blir "hanket inn" med en gang etter endte studier. Trenger ikke nødvendigvis være fordi de er veldig mye flinkere enn alle de andre, men ofte fordi de har skrevet master om noe universitetet har mye prosjekter gående på og ønsker mer forskning på. Husk at det er mange veier til doktorgrad. Anonymkode: 57b18...588 Det varierer med fagområdet. Innen mitt fagområde var det noen få slike, men de aller fleste hadde jobbet noen år før de begynte med doktorgrad. Anonymkode: ff434...564
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå