Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Skal til London om ikke så lenge og har tenkt å sjekke ut både bruktbutikkene og chanel butikken(e) for å se om jeg finner veska jeg vil ha (og har råd til) . Spørsmålet mitt er: er det tullete å kjøpe en veske i Storbritannia på dette tidspunktet pga valutakursene? Hvis jeg regner på denne tabellen er det 6.000 kr dyrere å kjøpe veska i pund enn i euro. Eller er det noe her jeg overser?

Small Classic Flap $4,700 €3,990

£3,840

Enlighten me, damer! :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk å ta med fortolling da👍

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Husk på taxfree når du kjøper. Og betal moms når du kommer hjem. Eller så risikerer du en stor regning fra Toll og Skatt, som gjør at vesken blir veldig mye dyrere enn den i utgangspunktet var. Det er ikke toll på vesker, men betaler du ikke momsen, så risikerer du en straffeskatt i tillegg til betale momsen

Toll vet at du har kjøpt den, så det er bare et spørsmål om tid før regningen kommer.

Men får du taxfree, og bruker dette til betaler momsen så går det veldig greit. 

Anonymkode: 80189...fee

• Liker 1
Skrevet

Tusen  takk for  veldig gode tips! 😊👌 vet du sånn ca hvor mye billigere det er å kjøpe på taxfree?

AnonymBruker
Skrevet

Du må betale norsk moms da, så er vel ikke noe å spare?

Offtopic: drit i å kjøp en dyr veske.

Anonymkode: c9495...380

Skrevet

Om du finner vesken, ville jeg helt klart ha kjøpt den, uavhengig av dagens valutakurs. Den ene årsaken til dette, er at prisene til Chanel stiger raskt. Den andre årsaken er at Chanel sine klassiske vesker, særlig i svart, er vanskelige å få tak i. Dette innebefatter at man ikke er garantert å få tak i vesken man ønsker, selv i byer med flere Chanel - butikker. Dermed burde man, etter min mening, helt klart kjøpe vesken i det man kommer over den. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må betale norsk moms da, så er vel ikke noe å spare?

Offtopic: drit i å kjøp en dyr veske.

Anonymkode: c9495...380

Om man skal være innenfor lovens rammer, må man betale norsk moms, uavhengig av om vesken kjøpes i et Euro - land eller i London. Samtidig får man tilbake momsen fra landet hvor man kjøpte vesken. Man KAN selvsagt betale vesken kontant, og unnlate å betale momsen. Det vil være bortimot umulig å bevise, da det ikke finnes elektroniske bevis for kjøpet.

For øvrig har du ikke noe med hva andre bruker pengene sine på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

VAT i Storbritannia er 20% (etter hva jeg googler). Så etter at du har betalt 25% MVA i tollen, blir total pris 1.042 ganger høyere enn oppgitt pris, forutsatt at prisene du ser er inkludert VAT. (Taxfree 1000 kroner er 1200 inkludert VAT, og kommer på 1250 etter MVA.)

Ikke se på veskekjøp som en investering. Det er absolutt ikke sikkert at dyre vesker er like hot shit om 10-15 år som det er i dag.

Anonymkode: c9c59...68b

Skrevet

Kan man ikke bare bruke vesken på veien hjem som vanlig?  Hvordan kan tollerene vite at den er kjøpt i London og ikke i Norge?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, SupaWoman said:

Kan man ikke bare bruke vesken på veien hjem som vanlig?  Hvordan kan tollerene vite at den er kjøpt i London og ikke i Norge?

Går du med veska på armen, vil du med stor sannsynlighet bli stoppet i tollen, og du må fremlegge kvittering for at veska er kjøpt i Norge. Har du ikke det, kan de konfiskere veska. Putter du den i kofferten, blir den bare oppdaget om du blir stoppet i tilfeldig kontroll, da med samme problemstilling.

Når du tar med dyre ting ut av Norge i forbindelse med ferie, bør du vise dem i tollen på vei ut av landet, og få en kvittering på at de er utført (hvis du ikke har kjøpskvittering fra Norge).

Om taxfree-kjøp blir registrert på noen måte, vet jeg ikke.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går du med veska på armen, vil du med stor sannsynlighet bli stoppet i tollen, og du må fremlegge kvittering for at veska er kjøpt i Norge. Har du ikke det, kan de konfiskere veska. Putter du den i kofferten, blir den bare oppdaget om du blir stoppet i tilfeldig kontroll, da med samme problemstilling.

Når du tar med dyre ting ut av Norge i forbindelse med ferie, bør du vise dem i tollen på vei ut av landet, og få en kvittering på at de er utført (hvis du ikke har kjøpskvittering fra Norge).

Om taxfree-kjøp blir registrert på noen måte, vet jeg ikke.

Så en veske du kjøpte f.eks for 5 år siden må du ha med kvittering for hver gang du reiser??

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SupaWoman said:

Så en veske du kjøpte f.eks for 5 år siden må du ha med kvittering for hver gang du reiser??

Hvis den er så pent brukt at den ser ny ut, og det er en modell som fremdeles er i salg, så ja.

Ikke skyt budbringeren! Jeg jobber ikke i tollen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å guri.... ting skal ikke være lett med dyre ting nei når det gjelder å reise 😂😂

Anonymkode: 02c0c...e67

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis den er så pent brukt at den ser ny ut, og det er en modell som fremdeles er i salg, så ja.

Ikke skyt budbringeren! Jeg jobber ikke i tollen.

Det er forresten mulig at det holder å sannsynliggjøre at det er betalt norsk MVA for veska etter at du blir stoppet i tollen. Hvordan det gjøres i praksis vet jeg ikke. Men du må regne med å få litt trøbbel, om du ikke har papirene der og da.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Å guri.... ting skal ikke være lett med dyre ting nei når det gjelder å reise 😂😂

Anonymkode: 02c0c...e67

Det er lurt å tenke på både tollen og ekstra reiseforsikring om du skal ta med deg dyre ting eller store pengesummer ut og inn av landet, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye moms må jeg betale for en veske på 50.000nok?  

Anonymkode: f1a6f...5f2

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, SupaWoman skrev:

Nei, du viser frem vesken til tollerne før du reiser ut av landet og så får du et stemplet bevis for at vesken var med på utreisen. 

Anonymkode: 225e4...f05

AnonymBruker
Skrevet

Denne virker, selv om det ikke er netthandel:

https://www.toll.no/

Fordelen med å bruke kalkulatoren er at du også får med eventuell tollavgift, i tillegg til MVA. Det er toll også, på enkelte varer.

MVA er forøvrig 25% i Norge, som nevnt tidligere i tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...