AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #1 Skrevet 5. mars 2019 Hei! Jeg rydder i økonomien min. Jeg tjener ganske greit, synes jeg, har 31 000 utbetalt i måneden, men jeg synes ikke jeg er flink nok til å spare. Jeg har lyst til å spare mer eller betale ned ekstra på lån. Men pengene "forsvinner" jo, til tross for at jeg ikke er så veldig ufornuftig, synes jeg selv. 9500 går til lån. 12 000 går til familiens felles utgiftskonto, der mat, barnehage, forsikring, NRK-lisens, kommunale avgifter og sånt trekkes fra. 3000 går til sparing, men det hoper seg aldri opp noen penger fordi det innimellom dukker opp ekstra utgifter. 600 til trening Resten går til forskjellige ting. Og jeg synes det er ille at jeg ikke kan redegjøre for det. Sminke, et og annet klesplagg, restaurantbesøk i blant, fagforeningsmedlemsskap, en blomsterbukett. Jeg har lyst til å ha bufferkonto på 20 000, og så har jeg lyst til å betale så mye ned på lånet som jeg kan. Har noen tips som kan hjelpe meg dit? Sparetips? Hvordan leve billgere? Sette opp budsjett? Hvilken app? Anonymkode: 8a175...19e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #2 Skrevet 5. mars 2019 Skriv handleliste og handle en gang i uken. Anonymkode: c0ca4...be7 1
Emmelise Skrevet 5. mars 2019 #3 Skrevet 5. mars 2019 Jeg bruker et regneark som jeg har laget i Excel. Der er alle inntekter, utgifter, gjeld og sparing oppført. Da vet jeg nøyaktig hvor mye som har kommet inn, hva som går ut osv. Jeg syntes det gjør det lettere å få ordentlig oversikt på det hele og se hvor man kan eventuelt spare litt inn eller ta seg råd avhengig av hvordan man ligger an. F. eks. har jeg byttet mobilabo til et billigere og vi har ikke lenger to spotify-kontoer men Spotify Family istedet osv. Mange små grep man kan ta som gjør at man sitter igjen med litt mer til overs. Det finnes forskjellige taktikker for å betale ned gjeld, men om du bare har det ene lånet så vil de to mest fremtredende ikke gjelde (snøball- og snøskredmetoden). Da burde spørsmålene være "hvor mye skylder du?" og "hvor fort vil du betale det ned?" Har du bare en sparekonto? For om du gjerne vil ha en buffer og samtidig skal legge til side penger til uforutsette ting så burde det egentlig være to separate sparekontoer. Bufferkontoen setter du X beløp over lengre tid mens Oops-kontoen får litt mer over kortere tid. Om det gir mening? 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #4 Skrevet 5. mars 2019 Sett penger i lotto. Anonymkode: 7b049...034
Million Skrevet 5. mars 2019 #5 Skrevet 5. mars 2019 Ikke gå i butikker "bare for å se" eller for å kikke. Gå kun i butikker når du vet det er noe du MÅ eller skal ha, som du på forhånd har planlagt en stund at du skal kjøpe. For eksempel dro jeg på det lokale kjøpesenteret her på fredag. Jeg skulle ha to ting. En spesiell is de selger i den store dagligvarebutikken der, og en type lepomade de selger på Vita, som jeg var gått tom for. Hadde skylapper, gikk rett opp rulletrappa til Vita butikken, kjøpte det jeg skulle uten å gå rundt og glane og plukke med meg andre produkter. Så gikk jeg ned, kjøpte isen og dro rett hjem. Ikke noe glaning i noen andre butikker. Resultat; jeg brukte ikke mer penger enn planlagt. Dette trikset med å ha skylapper på kjøpesentere og aldri gå i butikker "bare for å se", har spart meg for mange kroner de siste årene etter at jeg innførte det. Jeg går RETT FORBI 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #6 Skrevet 5. mars 2019 Dette var ganske slapt. Men du har en ok inntekt, så du har sparepotensiale. Du bør kunne spare to-tre tusen kroner til langsiktig sparing i tillegg til de 3000 du "sparer" til bufferkonto hver måned. Sparing som blir brukt opp i løpet av et par år er ikke sparing. Der er forbruk. Den langsiktige sparingen kan brukes til å betale ned boliglånet. Jeg liker aksjefond (indeksfond), da, men det krever at du greier å holde hodet kaldt i tidvis lange perioder der du kanskje taper penger, så aksjefond er ikke noe must. Mitt tips er å betale ned ekstra på boliglånet (eller spare i indeksfond) på lønningsdagen. Da ser du ikke noe mer av de pengene. Men før du gjør det bør du gjøre det til førsteprioritet å nå bufferkontomålet ditt på 20 000 kr. Ikke noe ekstra betaling på boliglånet eller fond før det er nådd. Anonymkode: 4bce4...d15 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #7 Skrevet 5. mars 2019 Doble det automatiske trekket til sparing. Det er enkleste og kjappeste måten å bygge opp større buffer. Pengene du ikke har på brukskonto forsvinner heller ikke i daglig forbruk. Du har ca 6000 kr i 'lommepenger', til rent forbruk per måned. Trenger du så mye? 1500 kr per uke. Nå vet jeg ikke hva slags ting som inngår i den summen, bensinpenger ol. vil jo f.eks ta litt. Det jeg ville gjort, var å regne ut hvor mye 'må-utgifter' det løpende forbruket ditt skal dekke hver uke. Bestem deg så for hvor mye rene lommepenger du vil tillate deg selv. Lag en rutine på fast overføring på dette beløpet en gang i uken, hver søndag f.eks. Om du opplever at det jevnlig blir litt slunkent på kortet når det går mot helg, så vil du også få en større bevissthet på hvor pengene egentlig går Dette funker for meg i hvert fall. Jeg prøvde på å føre mer detaljerte budsjetter, følge med regnskapet osv. For meg ble det bre styr, og gav opp like fort. Å sørge for at pengene simpelthen ikke er tilgjengelig gir meg automatisk større kontroll og kustus, uten at jeg trenger å legge noen særlig administrativ innsats i det Anonymkode: edf32...ade 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #8 Skrevet 5. mars 2019 Jeg får utbetalt 12 000 kr. Høres helt fantastisk ut å få 31 000 kr. Heldig! 😄 Anonymkode: 411b4...840
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #9 Skrevet 5. mars 2019 Det er en tråd her inne som heter "den store budsjettråden" eller noe slikt. Mange lure tips der, og flere som legger ut budsjett og regnskap. Anonymkode: 47a0e...07e 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. mars 2019 #10 Skrevet 5. mars 2019 Ikke kjøp noe du/dere ikke trenger. Vær hard på det. Kjøp brukt hvis det lar seg gjøre.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #11 Skrevet 5. mars 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var ganske slapt. Men du har en ok inntekt, så du har sparepotensiale. Du bør kunne spare to-tre tusen kroner til langsiktig sparing i tillegg til de 3000 du "sparer" til bufferkonto hver måned. Sparing som blir brukt opp i løpet av et par år er ikke sparing. Der er forbruk. Den langsiktige sparingen kan brukes til å betale ned boliglånet. Jeg liker aksjefond (indeksfond), da, men det krever at du greier å holde hodet kaldt i tidvis lange perioder der du kanskje taper penger, så aksjefond er ikke noe must. Mitt tips er å betale ned ekstra på boliglånet (eller spare i indeksfond) på lønningsdagen. Da ser du ikke noe mer av de pengene. Men før du gjør det bør du gjøre det til førsteprioritet å nå bufferkontomålet ditt på 20 000 kr. Ikke noe ekstra betaling på boliglånet eller fond før det er nådd. Anonymkode: 4bce4...d15 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får utbetalt 12 000 kr. Høres helt fantastisk ut å få 31 000 kr. Heldig! 😄 Anonymkode: 411b4...840 Jeg vet at jeg har en ok inntekt og at jeg har vært slapp. Men dette er bra, få meg til å skamme meg litt så jeg skjerper meg! Jeg øker sparetrekket til 6000. Da vil jeg nå ok bufferstørrelse etter ganske kort tid. Deretter står lånet for tur. Anonymkode: 8a175...19e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #12 Skrevet 5. mars 2019 57 minutter siden, Million skrev: Ikke gå i butikker "bare for å se" eller for å kikke. Gå kun i butikker når du vet det er noe du MÅ eller skal ha, som du på forhånd har planlagt en stund at du skal kjøpe. For eksempel dro jeg på det lokale kjøpesenteret her på fredag. Jeg skulle ha to ting. En spesiell is de selger i den store dagligvarebutikken der, og en type lepomade de selger på Vita, som jeg var gått tom for. Hadde skylapper, gikk rett opp rulletrappa til Vita butikken, kjøpte det jeg skulle uten å gå rundt og glane og plukke med meg andre produkter. Så gikk jeg ned, kjøpte isen og dro rett hjem. Ikke noe glaning i noen andre butikker. Resultat; jeg brukte ikke mer penger enn planlagt. Dette trikset med å ha skylapper på kjøpesentere og aldri gå i butikker "bare for å se", har spart meg for mange kroner de siste årene etter at jeg innførte det. Jeg går RETT FORBI Dette er jeg ganske god på. Jeg handler knapt klær, og går aldri inn i butikker og "ser". Men jeg er utrolig dårlig på å si nei til en invitasjon til å gå ut, det må jeg si. "Bli med ut og drikke et par glass vin på fredag?" spør noen, og da går det jo lett noen hundrelapper. Anonymkode: 8a175...19e
Million Skrevet 5. mars 2019 #13 Skrevet 5. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er jeg ganske god på. Jeg handler knapt klær, og går aldri inn i butikker og "ser". Men jeg er utrolig dårlig på å si nei til en invitasjon til å gå ut, det må jeg si. "Bli med ut og drikke et par glass vin på fredag?" spør noen, og da går det jo lett noen hundrelapper. Anonymkode: 8a175...19e Tja, da må du jo velge da. Kutte ut f.eks. annenhver helg. Ikke gå ut mer enn et par ganger i måneden kanskje. Det koster definitivt mye å drikke alkohol ute og spise ute. Det er noe som kan trekke store summer. 2
waco Skrevet 5. mars 2019 #14 Skrevet 5. mars 2019 Når jeg er i syden bruker jeg mindre penger enn beregnet slik at jeg har med meg penger hjem fra ferie, istedet for å skylde penger når jeg har vært på ferie. Et bra tips.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #15 Skrevet 5. mars 2019 7 timer siden, Million skrev: Ikke gå i butikker "bare for å se" eller for å kikke. Gå kun i butikker når du vet det er noe du MÅ eller skal ha, som du på forhånd har planlagt en stund at du skal kjøpe. For eksempel dro jeg på det lokale kjøpesenteret her på fredag. Jeg skulle ha to ting. En spesiell is de selger i den store dagligvarebutikken der, og en type lepomade de selger på Vita, som jeg var gått tom for. Hadde skylapper, gikk rett opp rulletrappa til Vita butikken, kjøpte det jeg skulle uten å gå rundt og glane og plukke med meg andre produkter. Så gikk jeg ned, kjøpte isen og dro rett hjem. Ikke noe glaning i noen andre butikker. Resultat; jeg brukte ikke mer penger enn planlagt. Dette trikset med å ha skylapper på kjøpesentere og aldri gå i butikker "bare for å se", har spart meg for mange kroner de siste årene etter at jeg innførte det. Jeg går RETT FORBI Denne!! Jeg har spart mye på dette ifjor, holdt meg unna kjøpesenter. Igår skulle jeg bare på apoteket. Apoteket ligger på et kjøpesenter.. Skulle bare "titte" i en klesbutikk. Og sved av 700kr. Og så var det salg på Vita.. Skulle "bare" titte. Oi ansiktsmaske på salg, og shampo på salg.. 600kr fattigere. Anonymkode: 51a35...791 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå