AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #1 Skrevet 5. mars 2019 Jeg har termin i oktober og har ikke helt satt meg inn i permisjonsregler ennå. Vi hadde tenkt til å ha lengste perm med 80% lønn, men siden det nå betyr 19 uker på far så blir det mulig litt problematisk for oss. Samboer syns i utgangspunktet at 15 uker hjemme er lenge (vi er veldig enige om dette) og for oss passer det dårlig med så lang pappaperm. Hvordan løste dere det og hvor lenge var mor hjemme? Jeg vil helst ikke sende baby i BHG før h*n er 12-15 mnd. Hadde du ulønnet perm? Hvordan gjorde dere det med pappapermen? jeg syns hele dette permisjonsgreiene byr på mye stress og hodebry, og jeg vet ikke annet enn at jeg ikke vil dra fra baby for å jobbe så tidlig. Anonymkode: afac7...c3f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #2 Skrevet 5. mars 2019 Var hjemme til barnet startet i barnehagen i 2,5 års alderen. Vanskelig økonomisk, men med kontantstøtte og mannen som jobbet ekstra gikk det akkurat. Anonymkode: 1a7b7...77b 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #3 Skrevet 5. mars 2019 For å si det sånn.. Du KAN ha ulønnet permisjon i 1år etter fødsel MEN da mister du retten til å få lønn i permisjon hvis du får nytt barn for du må ha vært minst 6mnd i arbeid med lønn for å ha rett på det, ergo du ødelegger for deg selv da. Anonymkode: c5c2b...782 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #4 Skrevet 5. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det sånn.. Du KAN ha ulønnet permisjon i 1år etter fødsel MEN da mister du retten til å få lønn i permisjon hvis du får nytt barn for du må ha vært minst 6mnd i arbeid med lønn for å ha rett på det, ergo du ødelegger for deg selv da. Anonymkode: c5c2b...782 Men kan man ta ca 6mnd ulønnet foreldrepermisjon etter mammaperm for eksempel? Og kan far evt ta pappaperm ETTER dette? Hvis jeg jobber ca 1-2 (etter 6 mnd ulønnet) år før vi evt får nummer to, får jeg fortsatt ikke permisjon da? hvordan løste dere det? ville dere valgt 80 eller 100%? Anonymkode: afac7...c3f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #5 Skrevet 5. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men kan man ta ca 6mnd ulønnet foreldrepermisjon etter mammaperm for eksempel? Og kan far evt ta pappaperm ETTER dette? Hvis jeg jobber ca 1-2 (etter 6 mnd ulønnet) år før vi evt får nummer to, får jeg fortsatt ikke permisjon da? hvordan løste dere det? ville dere valgt 80 eller 100%? Anonymkode: afac7...c3f hadde 100%, begge permisjoner over ved 10,5måneder. Hadde så 4uker hver i ferie, alder da er ca 12mnd på baby og har så 5uker å jobbe før ny baby kommer som vi løser med barnepass av nær familie. Jeg har jobbet mindre enn 6mnd mellom permisjonene men pga jeg ikke har hatt ulønnet har det ingen betydning da jeg har alle rettighetene i orden til både pensjonssparing, hvis jeg mot all formodning skulle bli uføre og til å få full lønn i ny barselpermisjon. Anonymkode: c5c2b...782
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #6 Skrevet 5. mars 2019 Hei jeg har også termin i oktober, og vi løser det ved at jeg tar 100% permisjon 31 uker, så ulønnet 12 uker, ferie 4 uker og så tar pappaen sine 15 uker. Da begynner knøttet i bhg 1. Januar 2021 Forskjellen er at jeg får foreldrestipend/studiestøtte under min «ulønnede» permisjon. Det gjør det jo litt enklere Anonymkode: 2b76a...92c 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #7 Skrevet 5. mars 2019 Eller, 2./3. Januar da, er vel stengt 1. 😛 Anonymkode: 2b76a...92c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #8 Skrevet 5. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg har også termin i oktober, og vi løser det ved at jeg tar 100% permisjon 31 uker, så ulønnet 12 uker, ferie 4 uker og så tar pappaen sine 15 uker. Da begynner knøttet i bhg 1. Januar 2021 Forskjellen er at jeg får foreldrestipend/studiestøtte under min «ulønnede» permisjon. Det gjør det jo litt enklere Anonymkode: 2b76a...92c Hvis du bor i en kommune med to bhg-opptak. Her måtte du enten ha betalt for plassen fra august 2020, eller risikert å vente til august 2021 for å være sikret plass. Anonymkode: 2902e...fa9 2
Million Skrevet 5. mars 2019 #9 Skrevet 5. mars 2019 Pga tidspunktet på året barnet ble født på, måtte jeg (og ville) ta ut ulønnet permisjon 4 måneder ekstra, for å være hjemme med barnet før barnehagestart. Jeg benyttet svangerskapet og den lønnede permisjonstiden til å spare så mye som mulig, sånn at jeg/vi skulle ha sparepenger å leve av i den ulønnede permisjonen. Fikk også kontantstøtte og barnetrygd.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #10 Skrevet 5. mars 2019 Totalt sett skal jeg være hjemme med baby mens pappa jobber i 33 uker (31 uker permisjon og 2 uker ferie (jeg tar også 2 uker ferie under pappaens permisjon så vi kan dra på hyttetur sammen i sommer)) også skal pappaen være hjemme i 19 uker (15 uker + 4 uker ferie). Vi tar altså ut 100% lønn under permisjonen. 33+19 uker blir akkurat 52 uker/ett år til sammen (pappaen skal tilbake på jobb på babys ettårsdag) . Baby er født i september, så vi krysser fingre for at hun får barnehageplass til da! Hvis ikke får vi ta det som det kommer. Vi har en uke ferie hver igjen å ta av også kan vi ta ulønnet permisjon ved behov. Anonymkode: 54c71...590 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #11 Skrevet 5. mars 2019 Jeg var hjemme til baby var 1 år og far var hjemme til de var 1,5 år. Alle tre har hatt barnehagestart i august. Anonymkode: bc2ba...4cd
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #12 Skrevet 5. mars 2019 Når permisjonen er som den er så innebærer det jo at jeg evt må ha 4mnd ulønnet perm før barnet fyller 1 år. Da får jeg jo ikke kontantstøtte. Eller jeg kan velge 80% og være hjemme litt lenger før jeg tar ulønnet perm. Syns det er så vanskelig.. ts Anonymkode: afac7...c3f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #13 Skrevet 5. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Totalt sett skal jeg være hjemme med baby mens pappa jobber i 33 uker (31 uker permisjon og 2 uker ferie (jeg tar også 2 uker ferie under pappaens permisjon så vi kan dra på hyttetur sammen i sommer)) også skal pappaen være hjemme i 19 uker (15 uker + 4 uker ferie). Vi tar altså ut 100% lønn under permisjonen. 33+19 uker blir akkurat 52 uker/ett år til sammen (pappaen skal tilbake på jobb på babys ettårsdag) . Baby er født i september, så vi krysser fingre for at hun får barnehageplass til da! Hvis ikke får vi ta det som det kommer. Vi har en uke ferie hver igjen å ta av også kan vi ta ulønnet permisjon ved behov. Anonymkode: 54c71...590 Vi vet ikke ennå om far kommer til å bruke alle sine uker da det er litt vanskelig for oss. Men det skal ikke gå utover baby, så vi løser det evt med ulønnet perm. Kjenner jeg blir så stressa av det her:( Anonymkode: afac7...c3f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #14 Skrevet 5. mars 2019 Vi valgte 100% lønn og mindre permdager, men for oss så lønte det seg faktisk. Så hadde jeg en mnd ulønnet permisjon, etter det startet jeg full jobb når pappaen hadde sin perm. Da var barnet litt over 1år. Han var hjemme til han var 2år, og da ordnet jeg det sånn at jeg jobbet kun kveld og helg, så fikk vi kontantstøtte i tillegg. Hadde ulønnet perm fra dagvaktene mine. Er det en mulighet for deg? Anonymkode: fba06...998
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #15 Skrevet 5. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi valgte 100% lønn og mindre permdager, men for oss så lønte det seg faktisk. Så hadde jeg en mnd ulønnet permisjon, etter det startet jeg full jobb når pappaen hadde sin perm. Da var barnet litt over 1år. Han var hjemme til han var 2år, og da ordnet jeg det sånn at jeg jobbet kun kveld og helg, så fikk vi kontantstøtte i tillegg. Hadde ulønnet perm fra dagvaktene mine. Er det en mulighet for deg? Anonymkode: fba06...998 Jobber i en helt A4 jobb og har ikke mulighet til å jobbe kveld eller helger.. Anonymkode: afac7...c3f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #16 Skrevet 5. mars 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når permisjonen er som den er så innebærer det jo at jeg evt må ha 4mnd ulønnet perm før barnet fyller 1 år. Da får jeg jo ikke kontantstøtte. Eller jeg kan velge 80% og være hjemme litt lenger før jeg tar ulønnet perm. Syns det er så vanskelig.. ts Anonymkode: afac7...c3f nei ved 100% lønn (korteste versjon) så er barnet 10,5måneder når både mor og far er ferdig med permisjonen. Hvis dere så benytter ferie blir barnet ca 12mnd ved ferieslutt. Anonymkode: c5c2b...782
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #17 Skrevet 5. mars 2019 Ønsket hadde vært om jeg kunne vært hjemme til 1.1.2021. Men kunne far evt startet permisjonen sin da? For han kan ikke ta ut sin perm så lenge jeg er hjemme i ulønnet perm? Anonymkode: afac7...c3f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #18 Skrevet 5. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: nei ved 100% lønn (korteste versjon) så er barnet 10,5måneder når både mor og far er ferdig med permisjonen. Hvis dere så benytter ferie blir barnet ca 12mnd ved ferieslutt. Anonymkode: c5c2b...782 Men når jeg vil være hjemme en stund lenger FØR far tar perm så blir det knotete.. og han kommer mest sannsynlig ikke til å ta alle ukene sine. Anonymkode: afac7...c3f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #19 Skrevet 5. mars 2019 Jeg var hjemme 10 mnd med første. Det var før lenge. Blir hjemme ganske nøyaktig 7 mnd denne gangen. Mulig det er litt kort. Første begynte i barnehage ved 14 mnd. Nr 2 blir ved 12. Ikke fordi vi vil,men alternativet er å vente til august 2020 og det har vi ikke mulighet til Anonymkode: fb265...83b 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #20 Skrevet 5. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ønsket hadde vært om jeg kunne vært hjemme til 1.1.2021. Men kunne far evt startet permisjonen sin da? For han kan ikke ta ut sin perm så lenge jeg er hjemme i ulønnet perm? Anonymkode: afac7...c3f Selvfølgelig kan han ta den mens du er hjemme i ulønnet. Anonymkode: fb265...83b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå