Gå til innhold

Kollega som blir snurt og nekter å samarbeide. Hva sier/gjør man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega som jeg synes det er veldig vanskelig å forstå meg på. Hvis hun er misfornøyd eller uenig med noe så sier hun enten klart i fra hva hun mener ELLER så blir hun stille og driver litt "silent treatment". Sistnevnte synes jeg er et stort problem. Jeg synes det er mye bedre at kollegaer er klar og tydelig enn at de unnviker. Det gjør at stemningen blir dårlig og jeg ikke vet hvor jeg helt har henne. 

Problemet med denne kollegaen er at hun er venninne med sjefen. Og jeg vet sjefen min ikke liker at noen tar ting opp med henne om det gjelder "venninnen" hennes. Det er jo så klart dumt. 

I min jobb er vi nødt til å samarbeide og det er viktig å høre andres meninger for å komme frem til de beste løsningene. Jeg har en stilling som er litt over min kollegas og jeg får derfor lov til å ta flere avgjørelser, men jeg liker ikke å ta disse alene uten å ha forhørt meg med andre. Det er fordi kvaliteten blir dårligere dersom vi ikke samarbeider og jeg heller ikke ønsker å overkjøre. 

Så hva skal jeg si eller gjøre om kollegaen min begynner med silent treatment? Det er jo utrolig barnslig. 

Anonymkode: dc5d9...c40

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si fra til kollegaen din på tomannshånd. Hjelper ikke dette går du til sjefen

Anonymkode: 60e4a...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At sjefen er venninne med kollegaen din er sjefen sitt problem om venninnen kommer opp i problemer. Du må rett og slett ta det opp med sjefen, men ta det med kollegaen først. 

Anonymkode: 64df0...814

AnonymBruker
Skrevet

Fortell din kollega at hennes mening er viktig for deg og si noe ala;

"Jeg opplever at du ofte blir innesluttet hvis det oppstår en konflikt og da syns jeg det er vanskelig å samarbeide med deg. Hva tenker du om det?". 

Anonymkode: 17e0f...f75

AnonymBruker
Skrevet

Er sjefen venninne med arb.kollega? Teiteste jeg ser og veldig uprofesjonelt. Mister respekt med en gang.

Anonymkode: 17316...8b5

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er sjefen venninne med arb.kollega? Teiteste jeg ser og veldig uprofesjonelt. Mister respekt med en gang.

Herregud. Velkommen til 2019. Man er da bare vanlige mennesker. 

Anonymkode: 2fdf9...511

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett dette flere ganger både i manns og kvinnedominerte yrker. Erfaringen er faktisk at å være kompis med sjefen eller venninna til sjefen er lurt. Jeg ville ikke gjort noe ut av hennes silent treatment. 

Anonymkode: 96660...ba7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om de var venninner før den ene ble sjef? Skal de slutte å være venninner da?

Anonymkode: 75860...206

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sett dette flere ganger både i manns og kvinnedominerte yrker. Erfaringen er faktisk at å være kompis med sjefen eller venninna til sjefen er lurt. Jeg ville ikke gjort noe ut av hennes silent treatment. 

Anonymkode: 96660...ba7

Enig. Tenker også at det er vanskelig å bli så god venninne med sjefen dersom man er så veldig vanskelig å jobbe med. Så kanskje det ikke bare er hun som er problemet. 

Jeg har selv en sjef som er min beste venninne. Mellomlederen har også et problem med å forholde seg til meg pga det. Er i helene på meg hele tiden, og hver gang det oppstår en situasjon, så blir mitt vennskap med sjefen trukket inn. Som om det skal ha noe å si. Sånt blir man jo veldig lei, og folk reagerer forskjellig. 

Anonymkode: 2fdf9...511

AnonymBruker
Skrevet

En jobb skal utføres, som oftest for andre, og da skal vi ikke ha hurpekjærringfakter på jobb. Hvis hun faktisk driver på med silent treatment på jobb, så er det et alvorlig samarbeidsproblem. Du har uansett vel ikke "lov", men plikt til å ta avgjørelser, så får du gjøre det klart at andre har plikt til å samarbeide, siden de er forvirret angående rollen sin. 

Anonymkode: 31393...acc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...