Gå til innhold

Klage på ødelagte ullgensere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasket tre ullegensere, kjøpt på tre forskjellige butikker, og alle ble ødelagt! Jeg vasket dem på ullprogram 30 grader med 400 i sentrifugering med ullvaskemiddel. Har fulgt vaskehenvisningen, men det er jo rart at alle ble ødelagt? (Tovet og krympet). 

Anonymkode: b77a0...cdc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi du vasker dem sammen. Ren ull tåler ikke det.

Anonymkode: 6b328...809

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En del ullgensere tåler ikke maskinvask, spesielt på vinteren fordi temperaturforskjellen fra vaskevannet til skyllevannet blir så stor.

Anonymkode: e195b...7b2

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasket tre ullegensere, kjøpt på tre forskjellige butikker, og alle ble ødelagt! Jeg vasket dem på ullprogram 30 grader med 400 i sentrifugering med ullvaskemiddel. Har fulgt vaskehenvisningen, men det er jo rart at alle ble ødelagt? (Tovet og krympet). 

Når ullplagg blir bearbeidet for mye, så tover de. Her er det neppe genserne men vaskemaskinvasken som er årsaken til problemet.

Ullvaskemiddel hjelper lite, dersom trommelen går for mye rundt eller plaggene skal håndvaskes. Sentrifugering tåler all ull, selv 1600 omdreininger går helt fint. Så her må du nesten ta ansvaret for krympingen på deg selv. Ærgelig, men noe alle har gjort elelr kommer til å gjøte og å lære av.

Anonymkode: ee423...a76

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del ullgensere tåler ikke maskinvask, spesielt på vinteren fordi temperaturforskjellen fra vaskevannet til skyllevannet blir så stor.

For noe tull. Har du skrevet det samme på facebook nylig eller lest dette tøvet der inne? 

I gamle dager, og faktisk enda, så skylte og enda skyller enkelte ullplaggene i bekken sommer som vinterstid fordi de har tro på at vannet fra bekken er bedre enn vannet fra kranen hjemme. Fordi kranen har vann med klor fra kommunen. Krymping skjer bare ikke hos disse gamle tantene. Og sentrifugere på høy hastighet gjør de når de kommer hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Har du skrevet det samme på facebook nylig eller lest dette tøvet der inne? 

I gamle dager, og faktisk enda, så skylte og enda skyller enkelte ullplaggene i bekken sommer som vinterstid fordi de har tro på at vannet fra bekken er bedre enn vannet fra kranen hjemme. Fordi kranen har vann med klor fra kommunen. Krymping skjer bare ikke hos disse gamle tantene. Og sentrifugere på høy hastighet gjør de når de kommer hjem.

"Når man vasker ren ull i vaskemaskinen, gjør temperaturforskjellen mellom vaskevann og skyllevann at fibrene tover seg sammen,"

https://www.garnstudio.com/lesson.php?id=31&cid=1

"Det er temperaturforskjeller som fører til krymping av ull- og fiberplagg, så forsøk å sørge for at vask og rensing av plagget skjer i mest mulig lik temperatur, og vask gjerne i lunkent vann"

http://alpakka.org/index.php/artikleromalpakka/63-alpakkaartikler/47-vaskogvedlikehold

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om noen er medlem av en Facebook-gruppe jeg ikke skal nevne navnet på, ja... 

De fleste nyere vaskemaskiner avkjøler vaskevannet gradvis før skylling på ull- og finvaskprogrammer (tar inn litt kaldt vann, pumper ut litt, tar inn litt mer kaldt osv). Det er dessuten stor forskjell på ullprogrammer på forskjellige vaskemaskiner. Noen har «ullvugge», dvs at trommelen ikke går rundt, men «vugger» bare litt fram og tilbake (absolutt best etter min mening).

Men tilbake til TS: 3 ullgensere samtidig høres mye ut hvis de ikke er veldig små (barnestørrelse). Ullgensere i voksen størrelse vaskes en og en hos meg for å unngå toving, og med maks fart på sentrifugen. Siden ullprogrammet har 600 som maks sentrifugering velger jeg heller skyllestopp (at maskinen stopper før sentrifugering og plaggene blir liggende i vannet) og så sentrifugering på maks.

Anonymkode: 920e1...7a2

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Når man vasker ren ull i vaskemaskinen, gjør temperaturforskjellen mellom vaskevann og skyllevann at fibrene tover seg sammen,"

"Det er temperaturforskjeller som fører til krymping av ull- og fiberplagg, så forsøk å sørge for at vask og rensing av plagget skjer i mest mulig lik temperatur, og vask gjerne i lunkent vann"

http://alpakka.org/index.php/artikleromalpakka/63-alpakkaartikler/47-vaskogvedlikehold

Dette er tull fra begynnelse til slutt og tydeligvis en måte noen prøver å komme seg unna med problemer i tilknytning til reklamasjon på dårlig garn. Alpakka er heller ikke ull, men hår og kan dermed ikke sammenlignes med ullgensere kjøpt ferdig i butikk. 

Verden vil bedras, tror du på dette selv, så skal ikke jeg prøve å få deg på andre tanker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er simpelthen feil.

Det som fysisk skjer ved toving, er at 'hakene' på ullfibrene fester seg i hverandre. Høy temperatur kan åpne disse lagene litt, så risikoen for at hakene skal feste seg i hverandre kan skje øker bittelitt. Men det må uansett friksjon til. Toving skjer ikke spontant.

Til TS:
Vasket du alle 3 genserne samtidig? I så fall er det nok det som er problemet. Gensere er store plagg, og de ble 'jobba' mot hverandre. For ullvask generelt skal en ha mindre i maskina enn ved vanlig vask, nettopp pga dette. 

Anonymkode: 23692...2a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Største tullet jeg har hørt. 

Anonymkode: be1da...d4b

AnonymBruker
Skrevet

Tipper du ikke har vasket dem på ullprogram jeg. 

Anonymkode: 892c9...423

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tipper du ikke har vasket dem på ullprogram jeg. 

Anonymkode: 892c9...423

Hva slags forskjell utgjør ullprogram i forhold til f.eks. finvask 30 grader og lik sentrifugering?

spør av nysgjerrighet, vet ikke selv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags forskjell utgjør ullprogram i forhold til f.eks. finvask 30 grader og lik sentrifugering?

spør av nysgjerrighet, vet ikke selv...

Min ullvaskmodus kjører ikke så mye rundt og rundt som finvasken. 

Anonymkode: 272f6...670

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...