AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #1 Skrevet 5. mars 2019 Bf og jeg har veldig forskjellig måte å oppdra ungen. Jeg er den fornuftige, han er det ikke. Vil si vi begge er kjærlige og gode (nok) foreldre, men jeg er mer opptatt av å være pedagogisk korrekt enn han. Jeg har gitt opp kampen i forhold til det meste bortsett fra strenge leggerutiner. Men, er så drittlei av at han så ofte setter på tegnefilm når han står opp med barnet, eller er alene med ungen (noe jeg kun gjør ved sykdom). Barnet er litt over 2. Leker noe selvstendig, men vil helst leke med noen HELE TIDA, og er sånn sett krevende. Hvor alvorlig/ikke alvorlig er dette? Anonymkode: 0ff5c...f37
Gjest BearMama Skrevet 5. mars 2019 #2 Skrevet 5. mars 2019 Min ser Barne-TV på morgenen i helgene. Vil påstå at jeg er en av de som er veldig pedagogisk mht oppdragelse. Nå ser vår hovedsaklig på type barne musikkvideoer både med sang, dans, tall og alfabet. Vi bruker også iPad. Han kunne alfabetet og telle til 20 både på norsk og engelsk før han ble 3. Men han benker ikke foran TV i timer. Det finnes en gylden middelvei.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #3 Skrevet 5. mars 2019 Det spørs jo hvor mye det dreier seg om? TV titting er jo ikke farlig, det er bare uheldig om det er i mengder og om det brukes i stedet for kontakt med barnet. Det finnes som regel en gylden middelvei for alt. Jeg tenker det er en grei balanse et sted mellom kun tv ved sykdom og tv flere timer daglig. Anonymkode: 8c13d...ce6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #4 Skrevet 5. mars 2019 Vi setter på TV om morgenen om vi ikke skal noe. Mest fordi jeg trenger et kvarter/halvtime til å drikke kaffe og slappe av litt før vi begynner med alt annet. Jenta mi trives med det, og noen ganger går hun for å leke litt. Blir litt tv, men hun har lært masse engelsk og sanger! Hun er to:) Anonymkode: 5a69f...b80 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #5 Skrevet 5. mars 2019 Min er 2.5. Vi ser litt Barne-TV en gang etter middag (20 min?) i ukedagene, men i helgene kan vi godt starte dagen med litt sofa og TV. Sikkert ikke korrekt etter boken, men alle får en rolig start på dagen før vi samles til felles frokost og så lek/ut på tur. Anonymkode: 497de...b33
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #6 Skrevet 5. mars 2019 24 minutter siden, BearMama said: Min ser Barne-TV på morgenen i helgene. Vil påstå at jeg er en av de som er veldig pedagogisk mht oppdragelse. Nå ser vår hovedsaklig på type barne musikkvideoer både med sang, dans, tall og alfabet. Vi bruker også iPad. Han kunne alfabetet og telle til 20 både på norsk og engelsk før han ble 3. Men han benker ikke foran TV i timer. Det finnes en gylden middelvei. Litt på siden, men kan du komme med noen gode tips til sånne tall-/alfabetsnutter? Anonymkode: d7134...a6c
blomst12 Skrevet 5. mars 2019 #7 Skrevet 5. mars 2019 3 barn. Minste på 6 mnd ser så klart ikke på tv. De to andre er 3 og 4 og litt tv blir det jo. Har ikke noe system på når, men når jeg merker det sklir ut så strammer jeg det inn. Og da merker jeg jo at leken etter en kort stund går lettere. De blir mer kreative.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #8 Skrevet 5. mars 2019 Her er det TV hver morgen, da vi ikke bor i enebolig og ikke ønsker å vekke andre med herjing når vi står opp kl 5. Så gjør vi voksne i stand mens barna har litt rolig-tid. Det funker veldig bra - og som andre påpeker over her har de lært masse av det. NRK har fine serier, som Sangfoni og den der ABC-serien som jeg ikke husker hva heter akkurat nå. Og Brillebjørn, som gir de minste noen morsomme ideer og oppfordrer til fantasi. Det er ikke farlig for utviklingen at de ser litt TV sammen med pappaen sin på morgenkvisten Anonymkode: 22843...d74 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #9 Skrevet 5. mars 2019 Vi er veldig testriktive med skjerm for vår 1,5 åring, og er heldigvis helt enige om det. Vi snakker ikke så mye om det, for det blir fort oppfattet som om vi dømmer andre foreldre som tar andre valg, det gjør vi absolutt ikke. For vår del handler det om at jeg ikke tror så små barn greier å ta inn så rask informasjon/innntrykk. Han blir urolig inni seg, men fysisk ser det ut som barnet er rolig. Anonymkode: 0c7bf...0a8 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #10 Skrevet 5. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er veldig testriktive med skjerm for vår 1,5 åring, og er heldigvis helt enige om det. Vi snakker ikke så mye om det, for det blir fort oppfattet som om vi dømmer andre foreldre som tar andre valg, det gjør vi absolutt ikke. For vår del handler det om at jeg ikke tror så små barn greier å ta inn så rask informasjon/innntrykk. Han blir urolig inni seg, men fysisk ser det ut som barnet er rolig. Anonymkode: 0c7bf...0a8 Jeg mener forøvrig det er forskjell på barn under 2 år og barn over 2 år når det gjelder hva de kan ta til seg. Men jeg er likevel interessert i å vite hvordan man kan vite at barnet blir urolig inni seg, når det er rolig utad? Spør ikke for å være nedlatende, er oppriktig nysgjerrig. Anonymkode: 22843...d74
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #11 Skrevet 5. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er veldig testriktive med skjerm for vår 1,5 åring, og er heldigvis helt enige om det. Vi snakker ikke så mye om det, for det blir fort oppfattet som om vi dømmer andre foreldre som tar andre valg, det gjør vi absolutt ikke. For vår del handler det om at jeg ikke tror så små barn greier å ta inn så rask informasjon/innntrykk. Han blir urolig inni seg, men fysisk ser det ut som barnet er rolig. Anonymkode: 0c7bf...0a8 Så heldig dere er som er enig og samkjørte! Vi har samme tanker, men hn gir seg så kjapt, fordi det er for krevende å leke med barnet... Anonymkode: 0ff5c...f37
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #12 Skrevet 5. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener forøvrig det er forskjell på barn under 2 år og barn over 2 år når det gjelder hva de kan ta til seg. Men jeg er likevel interessert i å vite hvordan man kan vite at barnet blir urolig inni seg, når det er rolig utad? Spør ikke for å være nedlatende, er oppriktig nysgjerrig. Anonymkode: 22843...d74 Vi merker det på at barnet blir mer sutrete etterpå. Han blir så hekta når han ser en skjerm at han glemmer alt. Behagelig for foreldrene, men jeg tror ikke det er bra for barna. Ser det på mine eldre nevøer også. De blir helt maniske med den skjermen og er SÅ fokusert på skjerm, alt handler om å jage etter neste gang de får skjermtid. De greier ikke lenger å «roe seg» med noe annet enn skjerm. Lesing, tegning, perling er uinteressant, det er skjerm som gjelder. Vi kommer ikke til å nekte all skjermbruk hele barndommen, men før 3 år er det uaktuelt, og etter det kommer vi til å begrense det veldig. Anonymkode: 0c7bf...0a8 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #13 Skrevet 5. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så heldig dere er som er enig og samkjørte! Vi har samme tanker, men hn gir seg så kjapt, fordi det er for krevende å leke med barnet... Anonymkode: 0ff5c...f37 Det skal sies at vi har et ganske «selvgående» barn. Han liker selvsagt best å leke med oss, men har også lange strekk der han pusler alene. Jeg tenker det er SÅ viktig å ta vare på det og stimulere det. Å leke alene stimulerer kreativitet og selvstendighet. Det kommer ikke nødvendigvis av seg selv, selv om det selvfølgelig er veldig individuelt, så har jeg stor tro på å stimulere til egenlek. Anonymkode: 0c7bf...0a8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #14 Skrevet 5. mars 2019 Det blir litt som med sjokolade. Veldig restriktiv med nummer én, litt slappere med nummer to, og nummer tre er vokst opp med Fantorangen og Brannmann Sam siden han kom hjem fra sykehuset Det lar seg jo ikke gjøre rent praktisk å være like begrensende for påfølgende barn, uten at jeg kan si det virker som at småsøsknene har fått varige mén av litt tidligere TV-bruk. Med litt større barn i hus har jeg også fått demonstrert at interessen for å se.på TV varierer mye mer årstidene. I sommerhalvåret er interessen påfallende mye lavere og de velger det ofte bort for å være ute i steden. Når det er sagt, er jeg helt enig med deg i at det er en uting å slå på Tv'en hele tiden, og bruke den som et påskudd til å få litt fred. Kunne dere lagd noen "kjøreregler" for skjermbruk om morgener i helgen og på ettermiddager, for eksempel? Lagd en liste over greie alternativer? Er mannen din overhodet med på tanken om at det ikke er bra å bruke TV i enhver ledig stund, og at barnet trenger å bruke flere sider av seg selv? Ved for mye skjermen ender jo barnet opp som passiv mottaker av moro, det er ikke bra h is det blir for mye av det. Hva tenker pappaen om dette? Anonymkode: c3160...849 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #15 Skrevet 5. mars 2019 Dette er ikke alvorlig. Men jeg ser irritasjonen din. Mannen min setter også på Barne-TV og legger seg for å sove på sofaen når han står opp med ungene i helgene. Irriterer meg, men jeg orker ikke lage et helvete for det. Det er nok av andre ting å pirke på... Anonymkode: 9dd05...a81
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #16 Skrevet 5. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det spørs jo hvor mye det dreier seg om? TV titting er jo ikke farlig, det er bare uheldig om det er i mengder og om det brukes i stedet for kontakt med barnet. Det finnes som regel en gylden middelvei for alt. Jeg tenker det er en grei balanse et sted mellom kun tv ved sykdom og tv flere timer daglig. Anonymkode: 8c13d...ce6 Det dreier seg om nesten hver gang han er alene med barnet, dvs 2-4 ganger i uka. 1-5t i uka. Anonymkode: 0ff5c...f37
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #17 Skrevet 5. mars 2019 12 timer siden, BearMama skrev: Min ser Barne-TV på morgenen i helgene. Vil påstå at jeg er en av de som er veldig pedagogisk mht oppdragelse. Nå ser vår hovedsaklig på type barne musikkvideoer både med sang, dans, tall og alfabet. Vi bruker også iPad. Han kunne alfabetet og telle til 20 både på norsk og engelsk før han ble 3. Men han benker ikke foran TV i timer. Det finnes en gylden middelvei. Høres fornuftig ut Anonymkode: 0ff5c...f37
Gjest BearMama Skrevet 5. mars 2019 #18 Skrevet 5. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt på siden, men kan du komme med noen gode tips til sånne tall-/alfabetsnutter? Anonymkode: d7134...a6c Om du søker på Youtube på tall og alfabetsanger både på norsk og engelsk kommer det masse Min synger barnesanger på både norsk og engelsk. Supplere på med morsomme læreapper på ipad. Mange apper har f.eks abc og tall der barnet må bruke fingeren til å tegne bokstavene og tallene. Så vår kunne også forme alle tallene og bokstavene før hab var 3 😄 Har også hjulpet mye på språk og språkforståelse
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #19 Skrevet 5. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det dreier seg om nesten hver gang han er alene med barnet, dvs 2-4 ganger i uka. 1-5t i uka. Anonymkode: 0ff5c...f37 Det er altså snakk om 1-5 timer i uka. Jeg fikk inntrykk av hovedinnlegget at det var mye, mye mer. Jeg synes ikke at det er så ille for ett barn på 2 år. Anonymkode: caa60...554
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå