Gå til innhold

Har du sagt opp kredittkort - nytt gjeldsregister ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med nytt gjeldsregister, vil kredittkort bety mindre boliglån. Ihvertfall hvis du har mange, og alle er med maks låneramme. Har du kvittet deg med kredittkort, eller redusert lånerammen, for å unngå å få nei på søknad om boliglån ?

Anonymkode: 71bdd...67a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har boliglån så det behøver jeg ikke.

Anonymkode: 1d37e...a79

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med nytt gjeldsregister, vil kredittkort bety mindre boliglån. Ihvertfall hvis du har mange, og alle er med maks låneramme. Har du kvittet deg med kredittkort, eller redusert lånerammen, for å unngå å få nei på søknad om boliglån ?

Ingen grunn til hysteri, panikk eller til å si opp kredittkortene. 

Det er gjeld som havner i gjeldsregisteret ikke selve kortet eller at man har kredittkort. Og kredittkort pålydende kreditt på 25 000 eller lavere havner ikke i noe gjeldsregister. 

Derfor gjør vi med mange kredittkort smartest i å skru ned kreditten til 25 000, beholder alle fordelene kredittkort gir og fortsetter å betale fakturaen for fornuftig bruk av kredittkort FØR rentene begynner å gallopere. Da kan man ha både tre og tretti kredittkort uten å tenke på at et eventuelt fremtidig boliglån blir påvirket av kredittkort. 

Anonymkode: dc87c...516

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte vel mer på de som ikke har tatt opp boliglån enda. Her på KG kommer det ofte spørsmål av typen : Hvilket kredittkort har du ? Og så svarer en god el : Jeg har flere, og bruker de alt etter hvor jeg får best utbytte (bonus, poeng, cashback) for de.

Men, det kanskje ikke alle tenker på, er at hvis man går med på at kredittkortselskapet gir en maks låneramme, så vil det si med f eks 3 kredittkort med kr 100 000 i låneramme på alle, en potensiell gjeld på kr 300 000, -. Det hjelper ikke å si til banken "Jeg kommer ikke til å benytte hele lånerammen" eller "Men jeg betaler alltid ned ved forfall". Bank ser på dette som en faktisk gjeld du kan pådrive deg (noe det også er), og vil trekke det i fra på gjelden de mener du er i stand til å takle.

Skriver egentlig dette innlegget for å gjøre de som kanskje ikke helt har fått med seg dette, oppmerksom på det. Kredittkort er kjempefint om det brukes med fornuft og tilbakebetales, men trenger en maks låneramme ? Om man ønsker å ha flere, for å benytte seg av flere fordeler, kan det være en god ide å redusere lånerammen til f eks 15 000 - 20 000 på hvert kort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte vel mer på de som ikke har tatt opp boliglån enda. Her på KG kommer det ofte spørsmål av typen : Hvilket kredittkort har du ? Og så svarer en god el : Jeg har flere, og bruker de alt etter hvor jeg får best utbytte (bonus, poeng, cashback) for de.

Men, det kanskje ikke alle tenker på, er at hvis man går med på at kredittkortselskapet gir en maks låneramme, så vil det si med f eks 3 kredittkort med kr 100 000 i låneramme på alle, en potensiell gjeld på kr 300 000, -. Det hjelper ikke å si til banken "Jeg kommer ikke til å benytte hele lånerammen" eller "Men jeg betaler alltid ned ved forfall". Bank ser på dette som en faktisk gjeld du kan pådrive deg (noe det også er), og vil trekke det i fra på gjelden de mener du er i stand til å takle.

Skriver egentlig dette innlegget for å gjøre de som kanskje ikke helt har fått med seg dette, oppmerksom på det. Kredittkort er kjempefint om det brukes med fornuft og tilbakebetales, men trenger en maks låneramme ? Om man ønsker å ha flere, for å benytte seg av flere fordeler, kan det være en god ide å redusere lånerammen til f eks 15 000 - 20 000 på hvert kort.

Jeg for min del trenger i hvert fall mer enn 15000-20000 på mine kort for å kunne utnytte fordelene til fulle uten å måtte stresse med å betale inn på kortet en ekstra gang før forfall.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen grunn til hysteri, panikk eller til å si opp kredittkortene. 

Det er gjeld som havner i gjeldsregisteret ikke selve kortet eller at man har kredittkort. Og kredittkort pålydende kreditt på 25 000 eller lavere havner ikke i noe gjeldsregister. 

Derfor gjør vi med mange kredittkort smartest i å skru ned kreditten til 25 000, beholder alle fordelene kredittkort gir og fortsetter å betale fakturaen for fornuftig bruk av kredittkort FØR rentene begynner å gallopere. Da kan man ha både tre og tretti kredittkort uten å tenke på at et eventuelt fremtidig boliglån blir påvirket av kredittkort. 

Hvor har du lest det med kr 25 000 grensen ? Den finner ikke jeg noe sted med et kjapt google søk. Jeg ser ikke helt det fornuftige bak en slik avgjørelse. Da kan jeg i teorien ha 10 kredittkort, og en potensiell gjeld på 250 000, men det blir ikke registrert. Mens en med 5 kredittkort med låneramme på 50 000 vil få dette ført som utestående gjeld. Det kan vel ikke være hensikten ?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg tror du skal nærme deg litt realitetene i kredittkort. Å få 100 000 i kreditt på 3 kort, det skal veldig godt gjøres. Jeg har lekt meg litt i vinter med å søke kredittkort over en lav sko. Kort kaster selskapene etter meg, men å få en kredittramme på 100 000 det har selv ikke jeg med kredittverdighet på nærmere maks klart å få.

Lånetamme på 25 000 havner ikke i gjeldsregisteret. 

Hvor har du lest det med kr 25 000 grensen ? Den finner ikke jeg noe sted med et kjapt google søk. Jeg ser ikke helt det fornuftige bak en slik avgjørelse. Da kan jeg i teorien ha 10 kredittkort, og en potensiell gjeld på 250 000, men det blir ikke registrert. Mens en med 5 kredittkort med låneramme på 50 000 vil få dette ført som utestående gjeld. Det kan vel ikke være hensikten ?

Kan du være snill og lese deg opp på reglene før du oppretter tråder der du feilinformerer og spør om ting det har vært rikelig med mediaoppslag på den siste tiden? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del trenger i hvert fall mer enn 15000-20000 på mine kort for å kunne utnytte fordelene til fulle uten å måtte stresse med å betale inn på kortet en ekstra gang før forfall.

Kanskje det. Men et par av mine kort kommer med en maksgrense for "fordelen" jeg kan oppnå. F eks er det slik at med Ya sitt kort, gies det maks rabatt for kjøp på kr 5000 i mnd. Med Ikano sitt kort, er rabatten på maks 5000 i året, og av dette maksimalt kr 1000 i mnd. Så da begrenser bruken seg selv. 

Jeg vil tro at mange tilbydere av kredittkort vil kunne sette slike grenser etterhvert, da det ikke er særlig interessant å gi for mye tilbake til kunden.

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det med at de under 25 000 ikke havner i registeret? Har du en kilde på det?

Jeg har boliglån allerede, men kan være greit å vite til neste gang. Har flere kredittkort, men ganske lav grense på alle bortsett fra et som er 50k. 

Anonymkode: f5692...63e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, jeg tror du skal nærme deg litt realitetene i kredittkort. Å få 100 000 i kreditt på 3 kort, det skal veldig godt gjøres. Jeg har lekt meg litt i vinter med å søke kredittkort over en lav sko. Kort kaster selskapene etter meg, men å få en kredittramme på 100 000 det har selv ikke jeg med kredittverdighet på nærmere maks klart å få.

Kan du være snill og lese deg opp på reglene før du oppretter tråder der du feilinformerer og spør om ting det har vært rikelig med mediaoppslag på den siste tiden? 

Så vis en link til det da ! Jeg leter og leter, og det eneste jeg finner , er at kr 25 000 er det gjennomsnittlige lånebeløpet på kredittkort. Så om det du sier stemmer, har jo ikke registeret noen som helst hensikt ! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På de to siste kortene jeg søkte på ble jeg tilbudt 100 000 kr så akkurat umulig er det vel ikke. Litt over middels lønn og boliglån og studielån, helt normal økonomi egentlig. Det ene (Bank Norwegian) satt jeg vel på en 25 000 i utgangspunktet, men det tok ikke lange tiden før det hadde krøpet opp til 50 og jeg måtte ringe og be dem stoppe å øke kredittrammen.

Anonymkode: f5692...63e

Skrevet

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tre kort med kredittgrense 95000, 110000 og 100000, så det er ikke umulig! Har sagt opp 2 av dem nå.  

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Bank Norwegian, og 150 000 i kreditt, eneste jeg har også. Startet på 20 000, så ble det plutselig 50 000 mens jeg var i USA, så ble den 150 000 når jeg var i Canada. Økningen skjedde av Bank Norwegian selv. Jeg selv ligger alltid under 20 000, med unntak av 2 mnd, hvor begge endte på 26 000. 

Har du også en link til "Låneramme på 25 000 havner ikke i gjeldsregisteret"? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ghostwalker skrev:

Jeg har Bank Norwegian, og 150 000 i kreditt, eneste jeg har også. Startet på 20 000, så ble det plutselig 50 000 mens jeg var i USA, så ble den 150 000 når jeg var i Canada. Økningen skjedde av Bank Norwegian selv. Jeg selv ligger alltid under 20 000, med unntak av 2 mnd, hvor begge endte på 26 000. 

Har du også en link til "Låneramme på 25 000 havner ikke i gjeldsregisteret"? 

Bank Norwegian har vi hatt i mange år, de prøver å øke lånerammen ofte, men etter skriftlig melding dit om at vi ikke skal ha mer enn x kroner, så har de forstått at de ikke skal øke uten at vi spør. Den banken er ellers kjent på flere måter for å være "raus" med å gi, og vanskelig når noen får problemer ref. Silje Sandmæl i Luksisfellen. 

Hvor jeg har lest om de nye reglene er jeg ikke sikker på, mulig det var tv2.no eller bak en betalingsmur i en av våre abn aviser. Let og du vil finne... Jeg leser så pass mye rundt forbi at jeg holder ikke orden på hva jeg leser hvor. Men dette med kredittkort har vi diskutert grundig med flere de siste dagene. 

Har folk orden i sin økonomi så har de intet å fruykte. Kredittkortene kan man også skru ned kreditten på i forkant av lånesøknader for så å øke opp igjen senere, etter at lån er i boks. Noen kort har dog den sperren at når du skrur ned kredittrammen, så må det gå 6 måneder før du får øket opp igjen kredittrammen din. Flexivisa er ett eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har folk orden i sin økonomi så har de intet å fruykte. Kredittkortene kan man også skru ned kreditten på i forkant av lånesøknader for så å øke opp igjen senere, etter at lån er i boks.

Dette er jo ganske selvmotsigende, for ikke å si å oppfordre folk til å lure til seg mer gjeld enn de faktisk kan betjene ! Først skal folk ha kontroll, og så skal de skru opp og ned på lånerammen for å få tilgang til enda mer potensiell gjeld ? Det du skriver her, er jo en oppfordring til å bruke smutthull for å unngå et nytt regelverk som har til hensikt å hjelpe nettopp de som ikke bør ta opp mer gjeld enn de klarer å betjene. 

Det er flott at du har kontroll, men regelverket er laget fordi svært mange ikke har det. Og da er slike "smutthull" lite ønskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ha kredittkort i det hele tatt? 

Jeg har ett, maks er på 2.500. Jrg bruker det kun i utlandet - hvis jeg er tom for kontanter

Anonymkode: 36f53...2ba

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ha kredittkort i det hele tatt? 

Jeg har ett, maks er på 2.500. Jrg bruker det kun i utlandet - hvis jeg er tom for kontanter

Anonymkode: 36f53...2ba

Kredittkort i seg selv er ingen dum ting. Handler du på nettet, eller i fysisk butikk for den del, er sikkerheten din større ved bruk av kredittkort. Jeg for min del handler alt med kredittkort. Før faktura betales, har jeg god tid til å gå igjennom alle transaksjonene og se at det stemmer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

25000 kroners grensen er bare tull folkens. Ikke risiker å havne i uføret på grunn av et troll på KG.

ALL KREDITTRAMME havner i gjeldsregisteret, og regnes som gjeld.

Anonymkode: 65473...130

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor jeg har lest om de nye reglene er jeg ikke sikker på, mulig det var tv2.no eller bak en betalingsmur i en av våre abn aviser. Let og du vil finne

Et ynkelig mageplask fra den som gikk så skråsikkert ut og refset trådstarter for feilinformasjon. Avslørt...
(Men så var det en AB, også da, det var vel å vente).

Anonymkode: b5693...73a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

25000 kroners grensen er bare tull folkens. Ikke risiker å havne i uføret på grunn av et troll på KG.

ALL KREDITTRAMME havner i gjeldsregisteret, og regnes som gjeld.

Anonymkode: 65473...130

Feil&fake news

Kredittramme kan vurderes, men det er ikke avgjørende. Søker du boliglån så bør man snakke med banken først og så bli enige lenge før dette får evt. konsekvenser.

Slapp av dette går nok bra i de fleste tilfeller. Gjeldsregisteret er ikke ment å ødelegge for det store flertallet, kun får syke mennesker som låner mer enn inntekt.

Anonymkode: 8fa72...68e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...