Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hodebunnen min har blitt gradvis verre og verre de siste årene, men denne vinteren har det toppet seg, og jeg holder på å bli gal. Jeg må vaske håret hver dag, ellers blir det fett og ekkelt i løpet av dag to, men hodebunnen min er så tørr at det nesten ikke er til å holde ut. Mot slutten av dagen begynner den å klø (hvis jeg ikke vasker håret hver dag, klør det helt forferdelig dag 2), og når jeg klør meg skraper jeg selvfølgelig hud av den stakkars uttørkende hodebunnen. Jeg har prøvd omtrent alle shampooene i butikken, og noen dyre og, men ingenting ser ut til å hjelpe. Nå bruker jeg neutral, som er helt parfymefri, og det er den som har fungert best med å holde kløen i sjakk, men den hjelper jo bare så som så den og.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre, noe jeg kan smøre hodebunnen med eller noe? Håret blir som sagt fort fett, så jeg mangler nok ikke olje. Det eneste tipset jeg ikke er åpen for, er å vaske håret sjeldnere, for det har jeg prøvd mange ganger, og jeg er helt nødt til å vaske det hver dag, hvis jeg skal kunne gå ut blant folk. 

Anonymkode: 71be5...0c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan smøre hele hodebunnen i olivenolje og sove på en håndduk over natta. Dagen etter vasker du håret. Du må shamponere håret flere ganger da for å få ut fettet. 

Anonymkode: 5f325...d07

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd sepamed fra apoteket? 

Anonymkode: d9b93...2a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med samme problemet. Det som har hjulpet aller mest er å kutte ut hårprodukter med sulfater i, for det tørker ut hår og hodebunn som bare faen. Maroccan Oil er uten det og ganske fuktgivende. 

Utover det pleier jeg å ta et par runder med fungural (husker ikke om det er det den heter, men tror det er noe sånt) i året. 

Men kan anbefale en tur til hudlege, så du vet hvorfor du har tørr hud. 

Anonymkode: 19cf7...84c

Skrevet

Finn hårprpdukter uten MI, det er noe veldig mange reagerer på. Og du burde prøve å bruke tørrshampo isteden for hårvask hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også dette problemet hver eneste vinter. Kjempekjedelig :( Reiste til varmere strøk for en måned tilbake, og hodebunnen var normal igjen etter to dager i solen. Nå som jeg er tilbake i kalde Norge er hodebunnen tørr igjen. 

Anonymkode: e6ea9...6f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Takk for svar! Fungoral hadde jeg ikke tenkt på engang, men det skal jeg prøve med én gang!

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Takk for svar! Fungoral hadde jeg ikke tenkt på engang, men det skal jeg prøve med én gang!

5 timer siden, Million skrev:

Fungoral er for sopp/eksem, og vil ikke påvirke tørr hodebunn 

Du burde prøve å øke intervall mellom hårvaskene, ts. Tørr hodebunn kan komme av overvask. Hodebunnen trenger noe fett. Mitt beste tips er å unngå sjampo med silikon. 

Slet i flere år med tørr og kløende hodebunn. Etter jeg begynte å bruke define dry scalp serien har det roet seg betraktelig :) da bruker jeg også balsamen i hodebunnen 

Endret av Mrs Robinson
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

Fungoral er for sopp/eksem, og vil ikke påvirke tørr hodebunn 

Du burde prøve å øke intervall mellom hårvaskene, ts. Tørr hodebunn kan komme av overvask. Hodebunnen trenger noe fett. Mitt beste tips er å unngå sjampo med silikon. 

Slet i flere år med tørr og kløende hodebunn. Etter jeg begynte å bruke define dry scalp serien har det roet seg betraktelig :)

Kanskje en ide å lese litt om produktet før du uttaler deg? TS skriver om flassaktig tørr hodebunn.

Fungoral:

"Fungoral sjampo er et reseptfritt legemiddel som brukes til behandling og vedlikeholdsbehandling av flass og andre hudforandringer i hodebunnen (seborreisk dermatitt, seborreisk eksem). 

Symptomene kan være: flass, tørr hvit skjelling eller gulaktig glinsende skjell, eksemlignende hudforandringer, rødhet og kløe."

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Kanskje en ide å lese litt om produktet før du uttaler deg? TS skriver om flassaktig tørr hodebunn.

Fungoral:

"Fungoral sjampo er et reseptfritt legemiddel som brukes til behandling og vedlikeholdsbehandling av flass og andre hudforandringer i hodebunnen (seborreisk dermatitt, seborreisk eksem). 

Symptomene kan være: flass, tørr hvit skjelling eller gulaktig glinsende skjell, eksemlignende hudforandringer, rødhet og kløe."

Jeg er gift med en mann som er avhengig av fungoral for å holde hodebunnseksem i sjakk. Har også selv prøvd produktet over en periode for å få bukt med kløende hodebunn. Så har ganske god kjennskap til produktet. 

Kløe og flass som stammer fra tørr hodebunn er ikke den samme kløen og flassingen som stammer fra seborreisk eksem/sopp. For oss som kjenner godt til begge deler er det veldig lett å se forskjell 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Jeg er gift med en mann som er avhengig av fungoral for å holde hodebunnseksem i sjakk. Har også selv prøvd produktet over en periode for å få bukt med kløende hodebunn. Så har ganske god kjennskap til produktet. 

Kløe og flass som stammer fra tørr hodebunn er ikke den samme kløen og flassingen som stammer fra seborreisk eksem/sopp. For oss som kjenner godt til begge deler er det veldig lett å se forskjell 

Du har da ikke sett TS sin hodebunn? Så du vet ikke hva slags flass hun har og hvorfor hun har det. Fungoral er et helt utmerket produkt å prøve om man er plaget av kløende flass, som det står at produktet KAN brukes mot.(" flass, tørr hvit skjelling" + kløe)

Funker det ikke, greit, men det kan også hende det er akkurat hva hun trenger.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Denne funker for meg. Jeg har alltid slitt med tørr hud på hele kroppen, også hodebunnen om vinteren. https://www.apotek1.no/produkter/cosmica-special-care-behandling-mot-torr-hodebunn-150ml-897843p

Anbefaler deg å prøve ut parfymefri og ren sjampo. Det har reddet meg. Har overlevd vinteren i år og merket at hodebunnen er mindre tørr og vond etter å ha byttet sjampo. Før slet jeg med både tørr og smertefull hodebunn, nå er det kun om jeg ved et uhell får balsam i hodebunnen eller må bruke vanlig sjampo. 
Bruker denne men det finnes flere, blant annet neutral.
https://www.apotek1.no/produkter/dermica-sensitiv-sjampo-uten-parfyme-250ml-984051p?gclid=CjwKCAiA2fjjBRAjEiwAuewS_d-P16HSk9rFL63woH1MeiFXpZ0qWgCPM_KZTBV9RvpegKe3dI_MIhoC_e8QAvD_BwE

Anonymkode: 36636...3f4

Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Du har da ikke sett TS sin hodebunn? Så du vet ikke hva slags flass hun har og hvorfor hun har det. Fungoral er et helt utmerket produkt å prøve om man er plaget av kløende flass, som det står at produktet KAN brukes mot.

Funker det ikke, greit, men det kan også hende det er akkurat hva hun trenger.

Kan ikke se at ts beskriver at hun har flass. Kun kløende hodebunn. 

Hadde hun hatt kløe og flass som stammer fra sopp, ville hun oppdaget det for lenge siden, da den type flass er veldig tydelig 

Skrevet (endret)
1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

Kan ikke se at ts beskriver at hun har flass. Kun kløende hodebunn. 

Hadde hun hatt kløe og flass som stammer fra sopp, ville hun oppdaget det for lenge siden, da den type flass er veldig tydelig 

Tørr hodebunn er vel typisk noe som flasser. Uansett står "kløe" som et eget symptom shampooen kan virke mot.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Man må bare venne seg av med å vaske hver dag, det er det som vil hjelpe aller mest. En pine de første dagene/ukene. Men nå er jeg nede i en hårvask i uka og håret har aldri sett så bra ut. Bruker tørrshampo mot slutten av uka. 

Bruker Redken Scalp Relief som smøres godt inn i hodebunn, lar det gjerne sitte 2-3 timer med plasthette og handkle over. 

Proteinkur to ganger i måneden. 

Godt med olje i lengdene annenhver dag. 

Har eliminert problemet med tørr hodebunn, statisk hår, slitte tupper, med mer. 

Anonymkode: 0ea96...96e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Z

Anonymkode: b3319...f84

Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Tørr hodebunn er vel typisk noe som flasser. Uansett står "kløe" som et eget symptom shampooen kan virke mot.

Det er ingen automatikk i at tørr hodebunn flasser. Fungoral er et soppdrepende middel, så såfremt TS ikke har sopp/eksem vil det heller ikke hjelpe 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tørr hodebunn som ikke flasser! Hver vinter blir hodebunnen illrød og klør.

Jeg var desperat og testet en ingefær-sjampoo hos body shop. Jeg hadde egentlig ingen tro på at den (heller) ville hjelpe, men det gjorde den virkelig! Allerede etter første vask var hodebunnen min i en normal farge og ikke-kløende. Anbefales virkelig!! Nå kan jeg utsette hårvasken til dag 3, uten å klø!

For meg hjelper det og å føne håret litt, siden langvarig fuktig hår gjør hodebunnen min irritert.

Anonymkode: 76519...58d

Skrevet

Prøv sjampo uten sls (sodium laureth sulfat).  All sjampo, håndsåpe og de aller fleste dusjsåper inneholder dette.    Dette er den komponenten som får sjampoen til å skumme. Bivirkningen er at sls tørker ut og irriterer huden.    Det finnes sjampo uten sls på apoteket.  Selv om et produkt ikke skummer så veldig renser det likevel.  Verdt å prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...