Gå til innhold

Tips til en ketose meny?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å forsøke meg på ketose. Har noen tips til hva jeg kan spise? og i henhold til reglene over 1500 kcal? 

Gjerne frokost, lunsj og middag? Hvor ofte spiser dere? Er det mellommåltider også? 

Teller dere antall karbohydrater og kcal også? Kan man drikke lettbrus og kaffe? 

Noen sider på nett eller bøker å anbefale? 

Anonymkode: acd6b...e99

Skrevet

Jeg spiser ikke frokost, så mitt første måltid er lunsj. Da spiser jeg gjerne en avokado, litt røkelaks og salat med olje.

Til middag spiser vi ganske normal mat egentlig, bare uten ris/potet/pasta:

- wok med fisk/kjøtt/skaldyr og masse grønsaker. Godt med olje til steking.

- omelett med salat

- diverse former for kjøtt eller fisk, med grønnsaker og saus

- taco uten lomper/skjell

- salater (mye asiatiske varianter)

Jeg trenger ikke mer enn de to måltidene, så holder meg til det.

Utover det drikker jeg vann og kaffe i store mengder, og av og til et glass lightbrus. Jeg og mannen deler gjerne ei flaske vin eller to i helga.

Jeg bruker myfitnespal, mest for å holde oversikt over karbo/fett/protein. I praksis ligger jeg på ca 1200-1500 kalorier om dagen.

Skrevet (endret)
20 hours ago, AnonymBruker said:

Ønsker å forsøke meg på ketose. Har noen tips til hva jeg kan spise? og i henhold til reglene over 1500 kcal? 

Gjerne frokost, lunsj og middag? Hvor ofte spiser dere? Er det mellommåltider også? 

Teller dere antall karbohydrater og kcal også? Kan man drikke lettbrus og kaffe? 

Noen sider på nett eller bøker å anbefale? 

Anonymkode: acd6b...e99

Om du vil beholde håret burde du ikke gå for ketose.

Endret av AnArv
Skrevet
2 timer siden, AnArv skrev:

Om du vil beholde håret burde du ikke gå for ketose.

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg har ikke mistet mer hår på ketose enn jeg gjorde før.

Skrevet (endret)
28 minutter siden, Eliza Doalot said:

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg har ikke mistet mer hår på ketose enn jeg gjorde før.

Dette er et stort problem det ikke blir snakket mye om siden keto-dietten er veldig populær. Ikke alle blir rammet like hardt. Imidlertid er problemet såpass stort og spesielt for kvinnene er håret mye mer essensielt enn for menn, er det viktig at informasjonen blir spredt. Oppstår etter 4-6 mnd. da man har begynt tømme kroppen for mange viktige næringsstoffer. Alle de som proklamerer denne dietten skylder naturligvis på alt annet enn selv dietten.

Man skal spise ordentlig kvalitetsmatvarer, så mye lommeboken rekker, og i en ratio av 50% karbohydrater - 30% fett - 20% proteiner. Karbohydratene som virkelig er gode er poteter, banan, eple, appelsin, kiwi. Fett i form av smør, egg, rømme, oliven olje, bacon. Proteiner; kjøtt (ikke 400g pakka med kjøttdeig), fisk (ikke oppdrettsvarianten) og kylling (helst ikke den typen som er smekkfull av antibiotika). Spis organisk fra lokale eller nasjonale produsenter (så mye som økonomien tillater). Gjerne de små slik at man kan ramme de som støtter en global agenda finansielt, slik at vi kan bevare vårt fantastiske land.

Guruer som hevder at kroppen drives bedre med ketose enn via glukose har overhodet ingen forståelse for hvordan kroppen fungerer. Man er ikke laget for at man skal gå over til siste instans av energiform. Karbohydrater gjør deg ikke feit. Her er det mengden av mat totalt som avgjør. Poteter vil gi deg en metthetsfølelse som virkelig varer. Ris er et alternativ om man vil bytte kilde av og til, men styr for all del unna pasta (såfremt du ikke lager den fra bunnen av selv når du koser deg ordentlig av og til). Ikke bruk nøtter som kilde til fett. De klarer ikke vi mennesker omsette skikkelig.

Unngå grønnsaker. Vi har kun en mage, ikke to slik sjimpansene har. Derfor klarer vi ikke fordøye gress ordentlig. Gulrot er det ingenting i veien for at man spiser, men gjør det enklere for deg selv ved at du rasper den.

Endret av AnArv
  • Liker 1
Skrevet

bare styr unna karbohydrater så kommer du i ketose etter noen dager, du trenger ikke å spise lite. Fisk og kjøtt er bra. En eller to dager før ketosen slår inn kommer du til å bli ganske dårlig, så etter hvert begynner kroppen å lage ketoner. Jeg har prøv for to-tre år siden. Det var interressant, men hadde ikke gjort det på nytt. Velg heller en lavkarbo diet.

Skrevet
16 minutter siden, kat-e said:

bare styr unna karbohydrater så kommer du i ketose etter noen dager, du trenger ikke å spise lite. Fisk og kjøtt er bra. En eller to dager før ketosen slår inn kommer du til å bli ganske dårlig, så etter hvert begynner kroppen å lage ketoner. Jeg har prøv for to-tre år siden. Det var interressant, men hadde ikke gjort det på nytt. Velg heller en lavkarbo diet.

Og valget av en lavkarbo kostholdsplan baserer du på hva?

AnonymBruker
Skrevet

En typisk dag for meg:

Frokost, omelett av 3/4 egg med litt fløte, spekeskinke, purre/ stekt egg og bacon/ kokt egg og majones

Lunsj, kyllinglår/ karbonader/ salat 

Middag, kylling/ fisk/ kjøtt med blomkål og brokkoli. Hender jeg lager blomkålris eller fløtegratinerte blomkål. Sqashlasagne er også noe ungene og mannen liker. 

Spiser sjeldent kvelds, da er det gjerne biff for at jeg og mannen skal ha kjærestetid med god mat. 

Anonymkode: e3938...2a9

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En typisk dag for meg:

Frokost, omelett av 3/4 egg med litt fløte, spekeskinke, purre/ stekt egg og bacon/ kokt egg og majones

Lunsj, kyllinglår/ karbonader/ salat 

Middag, kylling/ fisk/ kjøtt med blomkål og brokkoli. Hender jeg lager blomkålris eller fløtegratinerte blomkål. Sqashlasagne er også noe ungene og mannen liker. 

Spiser sjeldent kvelds, da er det gjerne biff for at jeg og mannen skal ha kjærestetid med god mat. 

Drikjer forøvrig sort kaffe, sukkerfri brus og saft. Teller ikke kalorier, opplever at jeg blir så fort mett at jeg kalorimessig ligger i underskudd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...