Gå til innhold

Kan en 7 åring være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er begynt som dagmamma rett i nærheten av der vi bor. Har selv en gutt i 2.klasse og står uten SFO så henter han hver dag på skolen med ungene jeg passer med. Meningen var at han kunne leke eldste barnet på 4 år men har sliter med de sosiale kodene å sier stygge ting så sønnen min ikke ønsker å være der. Griper selvsagt taki det men uten at det hjelper.

Det er bare 3 minutt å gå fra der jeg jobber til huset vårt og det kjører lite bil på den veien. Er det greit om han går hjem selv å er alene hjemme i 2 timer før jeg kommer? Det er noe han har veldig lyst til selv mens jeg er litt usikker. Før har han vært hjemme en time alene å det har gått helt fint.

Anonymkode: 89bfe...f4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke latt min 7 åring være alene hjemme! 

Anonymkode: 80c69...0bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er begynt som dagmamma rett i nærheten av der vi bor. Har selv en gutt i 2.klasse og står uten SFO så henter han hver dag på skolen med ungene jeg passer med. Meningen var at han kunne leke eldste barnet på 4 år men har sliter med de sosiale kodene å sier stygge ting så sønnen min ikke ønsker å være der. Griper selvsagt taki det men uten at det hjelper.

Det er bare 3 minutt å gå fra der jeg jobber til huset vårt og det kjører lite bil på den veien. Er det greit om han går hjem selv å er alene hjemme i 2 timer før jeg kommer? Det er noe han har veldig lyst til selv mens jeg er litt usikker. Før har han vært hjemme en time alene å det har gått helt fint.

det hadde ikke vært noe problem for meg. Du er rett borti veien, barnet kan komme bort eller ringe deg. Så lenge du kjenner barnet og vet det er ansvarsfullt. Var alene med to barn , og den yngste ville ikke være på sfo når barnet begynte i 2.klasse, da var det en 7 og 9 åring som var alene hjemme til jeg kom fra jobb ca 1600 . Var tre minutter fra skolen, ingen bil vei, flere barn gjorde det samme, og det var terrasse blokk område med en del pensjonister/hjemme værende som bodde i samme oppgang som fulgte litt med. OG som de kunne ringe på ved behov. Ungene storkoste seg, var mindre slitne når de sapp sfo. De tok seg mat, ryddet etter seg og begynte på lekser før jeg kom hjem

Anonymkode: 91e26...832

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Min 7-åring klarer seg fint hjemme alene, gjorde også det før hun ble 7 (født sent på året). Som regel er storesøster i hjemme/i nærheten, men ikke hver dag. Hun går hjem fra SFO kl 16, vi bor fem min. unna. Jeg er hjemme kl 1730.

Anonymkode: a36a4...ca1

• Liker 8
Skrevet

Hvis han er en man kan stole på, han vet hva han har lov til og ikke, og ikke åpner døra for alle/går fra huset med ulåst dør, klarer å ta seg mat og rydde opp selv (og dere har snakket om hva han gjør OM det skulle begynne å brenne) så tenker jeg at det er null problem. 

Umulig å svare generelt, for sjuåringer er veldig forskjellige, men her hos oss funket det fint! Hun hadde SFO på den tiden, men valgte selv om hun ville være der, hvor lenge evt eller om hun ville gå hjem rett etter skolen. Vi har vært hjemme alt fra 1430-1730 (jeg jobber ulike tider, det samme gjør faren). 

Kan dere ikke starte med et par ganger i uka og se hva dere synes begge to? Det ene utelukker jo ikke det andre fullstendig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn kunne fint klart det. Han er seks. Mange i klassen hans som ikke har SFO. Regner med at en del av de ikke har hjemmeværende foreldre.

Anonymkode: c12a9...132

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min sluttet på SFO da han var sju og var alene hjemme om tirsdagene i tre timer, de andre dagene ca en time. Det gikk kjempefint, jeg tenker at om man stoler på barnet så går det bra å gi de det ansvaret. Kjøpte også en telefon til å ha hjemme så han fikk tak i meg på jobb om det var noe ☺️

Anonymkode: 299e0...0a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kunne gjort det. Hvis han vil selv, så kjør på :)

Anonymkode: 03cb9...7f8

• Liker 1
Skrevet

Det kunne jeg fint gjort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min andre klassing er mye hjemme alene, det er helt uproblematisk. For han, det gjelder selvsagt ikke alle.

Anonymkode: 90564...bcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på barneskolen på åtti-tallet. Fra 1-3 klasse hadde vi fri en dag i uka, samt noen dager var veldig korte. Det hendte jeg gikk til pappa til hans jobb, eller dro hjem og var alene, eller med venner. Barn kan fint øve på å være alene i dagens samfunn og, eneste som skiller dagens samfunn med åtti-tallet er hysteriske foreldre. Så lenge gutten din ønsker det selv ser jeg ikke problemet, det betyr at han er moden nok når han vil selv. Dere snakker om det. Og hælledussen, du er jo bare 3(!) minutter unna!

Anonymkode: 7ecf5...6c8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Et modent barn på 7 år kan fint være alene hjemme litt, så lenge han har telefon. Men ikke for mange timer. Dere burde øve på dette med at han er alene hjemme en stund bare en halv time, så en time også utvide dette hvis det går fint.

Anonymkode: 6ac8c...ad8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på barneskolen på åtti-tallet. Fra 1-3 klasse hadde vi fri en dag i uka, samt noen dager var veldig korte. Det hendte jeg gikk til pappa til hans jobb, eller dro hjem og var alene, eller med venner. Barn kan fint øve på å være alene i dagens samfunn og, eneste som skiller dagens samfunn med åtti-tallet er hysteriske foreldre. Så lenge gutten din ønsker det selv ser jeg ikke problemet, det betyr at han er moden nok når han vil selv. Dere snakker om det. Og hælledussen, du er jo bare 3(!) minutter unna!

Det er ingen andre hjemme her for som du selv nevner er foreldre ganske hysteriske nå til dags så alle har SFO enda. Han har telefon så han kan ringe meg om det er noe :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et modent barn på 7 år kan fint være alene hjemme litt, så lenge han har telefon. Men ikke for mange timer. Dere burde øve på dette med at han er alene hjemme en stund bare en halv time, så en time også utvide dette hvis det går fint.

Anonymkode: 6ac8c...ad8

Han er vant til å være alene en time sånn av og til å det har gått fint

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du er så nær, og han kan å bruke telefon, er det ikke noe problem. Det viktigste er at du lager trygge rammer for ham så han vet hva du forventer av ham når han er alene. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke bare hysteriske foreldre som er forskjellen, det var tryggere for barn i gatene før i tiden. Frem til år 2000 ca. 

Anonymkode: 7e9c5...bf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme alene da jeg var 7 år i noen timer før mamma og pappa kom hjem fra jobb, besteforeldre i nabohuset om det skulle være noe :)

Anonymkode: e4195...a52

Skrevet

Et barn med hodet på rett plass kan fint være hjemme alene. Men sørg for at barnet vet hvor du her, kan ringe om det er noe etc. 

Var selv hjemme 3 dager i uka fra 7 år når jeg begynte på skolen. Fikset brødskiver om jeg var sulten, gjorde lekser, satte over potetene etc. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Antoinette skrev:

Et barn med hodet på rett plass kan fint være hjemme alene. Men sørg for at barnet vet hvor du her, kan ringe om det er noe etc. 

Var selv hjemme 3 dager i uka fra 7 år når jeg begynte på skolen. Fikset brødskiver om jeg var sulten, gjorde lekser, satte over potetene etc. 

Han har flere ganger gått fra der jeg jobber og hjem alene så han kan veien og klarer å låse seg inn selv. Men da har han ikke fått gå før det var en time igjen på jobb.

Skrevet

Når jeg var ti år reiste jeg og søskenbarna på 12 og 7 år alene på en hytte uten innlagt vann, vi gikk og hentet vann i en stri, steinete bekk et lite stykke fra hytta. Måtte ta et tog for å dra og handle mat.

Ingen fasttelefon (og selvsagt ingen mobiltelefon, dette var på 80-tallet). Ingen voksne i nærheten som passet på, vi sendte postkort fra den lille bygda der vi handlet og sa i fra til de hjemme at alt var bra. 

I dag er jo dette helt utenkelig har jeg skjønt..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...