Gå til innhold

Konfirmasjon - deling av utgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere gjort det, dere som er aleneforsørgere og har hatt konfrmanter, ang deling av utgifter? Kan man kreve at far betale halvparten av klær, takkekort, selskap- er det noen regler for dette? Far betaler ikke bidrag, er arbeidsledig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er slike dager man skal dele på utgifter da....

Så spørs det hva far har å bidra med?

Vi var i samme situsjon som deg for noen år siden.men far var lite lysten. Var imot hva barnet skulle få osv.

Jeg måtte ta meg opp et lån for å klare dagen.

Man vet jo at dagen komer, så eg sparte opp på forhånd noe.

Da dagen var over samlet jeg sammen regningene. Gikk da til bidragsfogden som var den gang.

Fars økonomi tilsa lite kontant der...Han ble trekt 250 kr.mnd til han hadde betalt hele beløpet.

Skrevet

Vi deler kostnadene ved selskap, avgiften til Humanetisk forbund og kjøper gave sammen.

Dress etc. har jeg betalt (kunne vel sikkert bedt ham dele på det også - men dress måtte han jo ha etterhvert likevel) - men han "stjeler" vel pensko hos far sin .. så da går det vel nesten opp i opp :wink: .

(Faren betaler vanlig bidrag)

Mener at konfirmasjon og regulering er de kostnadene som kan "kreves" delt - men det er jo en diskusjon om hva det bør koste .. om det skal være selskap - og hvor stort/dyrt etc.

Skrevet

Nå spørs det vel også om hvordan ting arrangeres. Om det skal være ett "felles" selskap.

Noen kan ikke ha selskap sammen - men at det er ett hos mor - med hennes familie - og ett hos far - da blir det vel naturlig at hver tar sine utgifter - og evt. deler på klær og "deltakeravgift".

Skrevet

hos oss måtte det diskuteres frem til en grei pris, og mor måtte jenke seg noen hakk. Hun skulle ha selskapet hjemme, og planla dyr middag, og enormt mange gjester,-og far vet av erfaring at pyten blir dyre lysestaker, blomsterpotter, duker og lysmansjetter som mor senere kommer til å beholde og bruke privat. Det er ikke han interessert i å betale. Så jeg og pappaen regnet sammen hva vi ville brukt om vi skulle arrangere festen, og hun godttok prisen, så betaler de halvparten hver. Dress får han fra mammaen som en del av komfgava, mens han får annen gave fra pappaen og meg. Gikk overasskende smertefritt å komme til enighet,faktisk!

Skrevet

Hvis begge foreldrene er enige om hvordan selskapet skal gjennomføres, (sted, mat, gjester etc)

synes jeg man skal spleise.

Gjest Anonymous
Skrevet
hos oss måtte det diskuteres frem til en grei pris, og mor måtte jenke seg noen hakk. Hun skulle ha selskapet hjemme, og planla dyr middag, og enormt mange gjester,-og far vet av erfaring at pyten blir dyre lysestaker, blomsterpotter, duker og lysmansjetter som mor senere kommer til å beholde og bruke privat. Det er ikke han interessert i å betale. Så jeg og pappaen regnet sammen hva vi ville brukt om vi skulle arrangere festen, og hun godttok prisen, så betaler de halvparten hver. Dress får han fra mammaen som en del av komfgava, mens han får annen gave fra pappaen og meg. Gikk overasskende smertefritt å komme til enighet,faktisk!

Når jeg leverte regningene til bidrasfogden så trakk jeg ut ting som ble naturlig for meg å bruke senere. Slik som lysestaker,duk. Blomsterregning var med. Køpte blomster til 4 oppsatser som jeg laget selv.

Far var uenig om hvor sum det skulle være. han var uenig i klesvalg osv. han fikk anledning til å være med ved kjøp,men takket nei.

Bidragsfogden sa det var godtatt det som var vanlig ved enhver vanlig konfirmasjon.

Selv om far mente det ble rådyrt, så mente kontoret motsatt. Jeg var rimelig i ugiftene.

Far mente bla at middag skulle holdes hjemme hos meg. I en liten leilighet på 65 kv? En spisestue med 6 stoler. 20 gjester. Stuen er på 24 kv.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvis begge foreldrene er enige om hvordan selskapet skal gjennomføres, (sted, mat, gjester etc)

synes jeg man skal spleise.

Om man ikke er enig da? hvem skal betale da?

Gjest Formosiss
Skrevet

Skammesjå.

Mamma stod for bunaden, dvs. tøy og tråder - bestemor sydde min. Pappa-familien stod for bunadssølvet. Tror mamma betalte mat, mens pappa betalte hus og greier og greier. Er ikke helt sikker, dog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...