AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #1 Skrevet 4. mars 2019 Vil du som lever/har levd ketogent dele dine erfaringer? Kanskje spesielt du som la over pga overvekt. Var det vanskelig å legge om kostholdet? Vanskelig å holde seg til det når målet var nådd? Anonymkode: 31982...c62
cerruti Skrevet 4. mars 2019 #2 Skrevet 4. mars 2019 Jeg synesdet er veldig vanskelig å opprettholde. Gikk ned 10 kg på 3 mnd, men gikk opp igjen på 3 mnd med høykarbo. Veldig vanskelig å ha nok energi til å trene i ketose. Er også redd for å lukte vondt.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #3 Skrevet 4. mars 2019 Begynte for 1 uke siden. Gått ned 2 kilo. Gikk også ned 10 kg sist da jeg gikk på lavkarbo. Klarte å holde det en stund, men la på meg igjen det siste året pga medisiner og mye stress i livet mitt. Ting har nå blitt bedre og jeg er motivert til å slanke meg litt igjen. Anonymkode: 731b5...2e8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #4 Skrevet 5. mars 2019 Hva spiser dere i løpet av en typisk dag? Anonymkode: 8af0c...dab
mlifjeld Skrevet 5. mars 2019 #5 Skrevet 5. mars 2019 Det kan være vanskelig i begynnelsen før om du f.eks er vant med å spise mye brød og frukt. Men etter du har kommet deg igjennom særlig den første uken er det nesten latterlig lett. Jo det kan være vanskelig å gå på kafe eller spise ute (egentlig ikke, drikk kaffe, farris og bestill salat eller kjøtt og grønsaker med sukkerfri saus) og det er ikke alle venner som aksepterer det heller. Om du starter med å kutte de åpenlyse karbohydratene som sukker, brød, prosessert mat, pasta, ris, frukt, og noen rotgrønnsaker har du kommet langt. Anbefaler også å unngå "sukkerfritt" godteri i begynnelsen. Nesten alt av sukkerfritt inneholder sukkeralkoholer (malitol) som gir nesten like høy blodsukkerstigning som sukker. Gode ketomåltider er f.eks stekte egg med bacon og stekt brokkoli og kremtet spinat. Fete kjøsstykker med soppsaus og stekt brokkoli/spinat/squashnudler/kål/blomkål"ris". Sitronstekt laks med stekt blomkål"ris" og eddikagurk. Thaisupper med kylling grønnsaker i kokosmelk. Pizza med blomkålbunn. Mulighetene er uendelige. Sjekk ut denne siden her er det masse gode oppskrifter (de har også masse youtubevideoer og kokebok.) https://www.ketoconnect.net/recipes/ Denne siden er har også masse supergode og enkle oppskrifter https://www.ruled.me/ Min erfaring er at om man holder seg til rene matvarer; grønnsaker (helst grønne), rent gjerne fettrikt kjøtt (laks, kyllinglår, biffer, kjøttdeig osv) og fete meieriprodukter (smør, fløte, ost (helst parmesan, fetaost og mozarella), i tillegg også olivenolje og kokosolje så er du innenfor. Pass på å steke kjøtt og grønnsaker i riktig fett, og lag smaksrike fete sauser til av fløte eller kokosmelk og spis nok grønnsaker. For meg har jeg aldri følt meg bedre. Spiser myye god mat (og lager meg keto-kake i kopp hver kveld nesten) og jeg går stabilt ned i vekt. Jeg er ikke sulten lenger, jeg mener virkelig at jeg ikke føler sult. Har også jevnt med energi hele dagen, opplever ikke å kræsje lenger, selv ikke etter jeg har trent på tom mage. (jeg driver også med periodisk faste) Huden min ser bedre ut og ansikt og mage er ikke oppblåst lenger, hudtonene min er også nå så jevn at jeg ikke trenger Foundation. Har heller aldri i hele mitt liv spist så mye grønnsaker. Så mye næringsrik mat. Om du prøver det i 30 dager, kommer du ikke til å ville gå tilbake. Du kan lage ALT du har lyst på et ketogent kosthold. lasange, pizza, sushi, kaker, godis, pannekaker osv. Du går ikke glipp av noe. Du må bare finne de riktige oppskriftene. Det vanskeligste var for meg å legge om vanene i begynnelsen og takle press fra folk rundt som ikke støtter deg. F.eks i bursdagselskaper blir noen nesten fornærmet om du ikke spiser kake eller noen blir provosert om du ikke vil ha brød eller takeout pizza. I begynnelsen sa jeg det ikke til noen, og nevnte det først da folk begynte å legge merke til hvor bra jeg så ut. (Ps. du kan fortsatt drikke på keto, bare hold deg til rom/vodka/whiskey og sukkerfri brus. bare drikk et glass vann til hver drink. ) Om du er interresert i gode kilder for info om keto sjekk ut disse : https://www.dietdoctor.com/ https://www.ruled.me/ Dr Eric Berg channel: https://www.youtube.com/channel/UC3w193M5tYPJqF0Hi-7U-2g Keto Connect channel: https://www.youtube.com/channel/UCzRYivTpUQ0r2qPPjfLoQiA 2
mlifjeld Skrevet 5. mars 2019 #6 Skrevet 5. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva spiser dere i løpet av en typisk dag? Anonymkode: 8af0c...dab Spiser som regel to måltider per dag f.eks måltid 1: 2-3 egg- 3 skiver tykt bacon. en kopp med stekt sopp i fløte og smeltet ost, en avokado med pepper og kanskje litt stekt spinat med fetaost. måltid 2: en halv pakke kyllinglårkjøtt stekt i smør med hvitløk, løk og fersk ingefær. Stekte grønnsaker( 1 kopp brokkoli, en halv grønn paprika, en stor håndfull spinat stekt i 2 ss smør med hvitløk ingefær og chili. 1/3 av blomkål raspet til ris og stekt i smør. Saus 1 halv boks kremfløte, chilipaste, koriander, litt lime og flere krydder. dessert: vanilje eller sjokokake laget på 3 min i en kopp kanskje toppet med blåbær eller fet cottagecheese. Suuperdigg! 😄
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #7 Skrevet 5. mars 2019 9 timer siden, mlifjeld skrev: *klipp* Tusen takk for mange gode tips! Hvor lenge har du levd med denne livsstilen? Hvor mye har du gått ned i vekt? Det er en ting å ville gjøre disse grepene pga vekt, men merker så godt hvor uvel jeg blir av sukker, mel, pasta osv., hvor lite opplagt jeg -alltid- er. Trenger virkelig en skikkelig endring og tror dette er veien å gå. Anonymkode: 31982...c62
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #8 Skrevet 6. mars 2019 Oi, her var det anbefalt mye mat som inneholder mye mettet fett! Håper folk kan se hvor idioti det er å dytte i seg så mye usunt fett. Kroppen tåler det ikke... Spis i det minste sunne fettsyrer Anonymkode: a7c02...594
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #9 Skrevet 6. mars 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, her var det anbefalt mye mat som inneholder mye mettet fett! Håper folk kan se hvor idioti det er å dytte i seg så mye usunt fett. Kroppen tåler det ikke... Spis i det minste sunne fettsyrer Anonymkode: a7c02...594 Amen! Anonymkode: 8bf78...555
mlifjeld Skrevet 6. mars 2019 #10 Skrevet 6. mars 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oi, her var det anbefalt mye mat som inneholder mye mettet fett! Håper folk kan se hvor idioti det er å dytte i seg så mye usunt fett. Kroppen tåler det ikke... Spis i det minste sunne fettsyrer Anonymkode: a7c02...594 Poenget er at nyere forskning viser at mettet fett ikke er usunt. Faktisk motsatt, du har godt av å spise det. Usunt fett derimot er vegetabilske oljer (de inneholder mye omega 6 som er farlig, det øker risikoen for hjertesykdommer og brystkreft) samt margarin (kjemisk behandlet vegetabilske oljer) og transfett. (mye margarin inneholder også transfett). Med vegetabilske oljer mener jeg f.eks solsikkeolje, rapsolje osv.. (altså frøoljer, ikke olivenolje eller avokado) Rådene fra myndighetene henger ikke med forskningen dessverre.. Om noen år, forhåpentligvis ikke tiår, så vil rådene om fett være veldig annerledes enn slik de er i dag. Så er det idioti å ta råd fra store troverdige studier fra respekterte forskere om hva man burde spise, eller bare å fortsette slik man alltid har gjort bare fordi det alltid har vært sånn? Endret 6. mars 2019 av mlifjeld 5
Pierre Gynt Skrevet 6. mars 2019 #11 Skrevet 6. mars 2019 (endret) 1 time siden, mlifjeld skrev: Poenget er at nyere forskning viser at mettet fett ikke er usunt. Faktisk motsatt, du har godt av å spise det. Usunt fett derimot er vegetabilske oljer (de inneholder mye omega 6 som er farlig, det øker risikoen for hjertesykdommer og brystkreft) samt margarin (kjemisk behandlet vegetabilske oljer) og transfett. (mye margarin inneholder også transfett). Med vegetabilske oljer mener jeg f.eks solsikkeolje, rapsolje osv.. (altså frøoljer, ikke olivenolje eller avokado) Rådene fra myndighetene henger ikke med forskningen dessverre.. Om noen år, forhåpentligvis ikke tiår, så vil rådene om fett være veldig annerledes enn slik de er i dag. Så er det idioti å ta råd fra store troverdige studier fra respekterte forskere om hva man burde spise, eller bare å fortsette slik man alltid har gjort bare fordi det alltid har vært sånn? Jeg synes du cherry picker informasjonen din veldig. Du kunne fint nyansert det du skriver både her og i andre tråder. F.eks. skal det godt gjøres å finne transfett i margarin i norske butikker. Dessuten er det bare ca 15% mer omega 6 i rapsolje kontra olivenolje. Dessuten kan du ikke bare trekke fram forskning som støtter det du sier om metta fett, og overse all forskning som sier det motsatte. Rådene fra myndighetene henger sammen med forskning, uten at man skal utelukke at det endrer seg over tid. Å påstå at myndighetene gir råd som ikke er forskningsbaserte, gir meg assosiasjoner til skumle konspirasjonsteorier som vaksinemotstand osv. Altså, skal du spille det spillet, så må du innse at ting ikke er så svart/hvitt som du skal ha det til. Du kan se her f.eks. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29174025 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5475232/ Jeg sier ikke at du tar direkte feil her, men jeg er mer usikker. Jeg vet at det også finnes forskning som støtter det du sier. Uansett. Det at ting har funka for DEG, betyr ikke at dette er løsninga for alle. Du sier f.eks. selv at du spiser veldig mye mer grønnsaker nå enn før, og mest sannsynlig klarer du f.eks. å holde et kaloriunderskudd lettere enn før pga. lavkarboen. Supert for deg, men det betyr ikke at smøret er redninga for alle. Korrelasjon medfører kausalitet er en vanlig logisk tankefeil, der man sier at to ting som skjedde samtidig automatisk har forårsaka hverandre. Endret 6. mars 2019 av Purt Gull 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #12 Skrevet 6. mars 2019 52 minutter siden, Purt Gull skrev: Jeg synes du cherry picker informasjonen din veldig. Du kunne fint nyansert det du skriver både her og i andre tråder. F.eks. skal det godt gjøres å finne transfett i margarin i norske butikker. Dessuten er det bare ca 15% mer omega 6 i rapsolje kontra olivenolje. Dessuten kan du ikke bare trekke fram forskning som støtter det du sier om metta fett, og overse all forskning som sier det motsatte. Rådene fra myndighetene henger sammen med forskning, uten at man skal utelukke at det endrer seg over tid. Å påstå at myndighetene gir råd som ikke er forskningsbaserte, gir meg assosiasjoner til skumle konspirasjonsteorier som vaksinemotstand osv. Altså, skal du spille det spillet, så må du innse at ting ikke er så svart/hvitt som du skal ha det til. Du kan se her f.eks. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29174025 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5475232/ Jeg sier ikke at du tar direkte feil her, men jeg er mer usikker. Jeg vet at det også finnes forskning som støtter det du sier. Uansett. Det at ting har funka for DEG, betyr ikke at dette er løsninga for alle. Du sier f.eks. selv at du spiser veldig mye mer grønnsaker nå enn før, og mest sannsynlig klarer du f.eks. å holde et kaloriunderskudd lettere enn før pga. lavkarboen. Supert for deg, men det betyr ikke at smøret er redninga for alle. Korrelasjon medfører kausalitet er en vanlig logisk tankefeil, der man sier at to ting som skjedde samtidig automatisk har forårsaka hverandre. Vet du før du skriver noe i det hele tatt burde du lese deg litt opp på hva ketogent kost er. Det består faktisk av 80% fett. Altså det du spiser skal ha kaloriene 80% fra fett. Liker du det eller ei så er det det keto dietten er. Jegvhar gått på det i 8 år. Stortrives! Eneste gang jeg for vondt i leddene er når jeg lar det være. Har hatt stopp i 4 måneder pga at jeg ville prøve uten en stund. Det resulterte i daglige ledd smerter, sure oppstøt, angst og generelt sliten og trøtt hele tiden. Nå er jeg tilbake igjen siste måneden og det føles så godt og riktig for kroppen min Anonymkode: ecdc0...849
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #13 Skrevet 6. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vet du før du skriver noe i det hele tatt burde du lese deg litt opp på hva ketogent kost er. Det består faktisk av 80% fett. Altså det du spiser skal ha kaloriene 80% fra fett. Liker du det eller ei så er det det keto dietten er. Jegvhar gått på det i 8 år. Stortrives! Eneste gang jeg for vondt i leddene er når jeg lar det være. Har hatt stopp i 4 måneder pga at jeg ville prøve uten en stund. Det resulterte i daglige ledd smerter, sure oppstøt, angst og generelt sliten og trøtt hele tiden. Nå er jeg tilbake igjen siste måneden og det føles så godt og riktig for kroppen min Anonymkode: ecdc0...849 8 år?! Av det jeg har lest bør man være forsiktig med å gå på denne dietten lengre enn 3 måneder. Anonymkode: 1dd35...818
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #14 Skrevet 6. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: 8 år?! Av det jeg har lest bør man være forsiktig med å gå på denne dietten lengre enn 3 måneder. Anonymkode: 1dd35...818 Nei det stemmer ikke 🤣. Hadde vert dø for lengst jeg da. Jeg tener aktivt og hardt tre ganger i uken har supre verdier og er aldri syk. Anonymkode: ecdc0...849
Pierre Gynt Skrevet 6. mars 2019 #15 Skrevet 6. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du før du skriver noe i det hele tatt burde du lese deg litt opp på hva ketogent kost er. Det består faktisk av 80% fett. Altså det du spiser skal ha kaloriene 80% fra fett. Liker du det eller ei så er det det keto dietten er. Jegvhar gått på det i 8 år. Stortrives! Eneste gang jeg for vondt i leddene er når jeg lar det være. Har hatt stopp i 4 måneder pga at jeg ville prøve uten en stund. Det resulterte i daglige ledd smerter, sure oppstøt, angst og generelt sliten og trøtt hele tiden. Nå er jeg tilbake igjen siste måneden og det føles så godt og riktig for kroppen min Anonymkode: ecdc0...849 Jeg skjønner ikke hvilken del av det jeg skrev, du prøver å motsi. Du må nesten forklare bedre hva du mener, for jeg klarer ikke helt å se relevansen her.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #16 Skrevet 6. mars 2019 Jeg levde strengt lavkarbo i 1 år da jeg skulle gå ned 25 kg. Leste meg opp i forkant, og brukte forum for lavkarbo aktivt for å få tips og råd fra andre. Jeg syntes ikke det var direkte vanskelig å legge om til lavkarbo, men det er jo litt typisk at man får veldig lyst på det man ikke skal spise, ihvertfall i perioder. Jeg pleier f.eks. aldri å ha særlig cravings på kaker/gjærbakst, og er ikke spesielt glad i brød til vanlig, men fy søren så lyst jeg hadde på det da! Den første uka hadde jeg veldig vondt i hodet og følte meg uopplagt, men visste om at dette kunne skje, så holdt ut. Etterpå ble det bedre, og jeg følte meg i fin form, kroppen fungerte bra, og jeg følte meg generelt mer vel. Det hjalp også på at jeg gikk fort ned i vekt i starten. Mye vann så klart, men det ga meg en skikkelig motivasjonsboost! Generelt var det uproblematisk for min del å spise lavkarbo, men det krever mer planlegging av måltider. Kan ikke grabbe en pølse i brød i forbifarten liksom. Samtidig er jo det positivt, og jeg ble mer bevisst på hva jeg dyttet i meg, naturlig nok. Det var også mer utfordrende når jeg skulle i klubb med venninner, eller på besøk eller annet sosialt som involverer mat. Hvis man spiser for mye karbohydrater og kommer ut av ketosen så starter man jo litt "på nytt" igjen, og det ville jeg prøve å unngå. Da jeg hadde gått ned det jeg ønsket gikk jeg over til et "vanlig" kosthold med karbohydrater, og det gikk egentlig greit. Jeg går opp og ned noen kilo, men nå regulerer jeg meg ved å spise lavkalori dersom det er nødvendig. Anonymkode: 7348b...87f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå