AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #1 Skrevet 4. mars 2019 Litt krøkkete tittel, men altså: Man hører jo alltid at det å pusse opp ikke lønner seg når man skal selge. Men gjelder det også når det er et rom som er skikkelig gammelt og stygt? Vi har en leilighet fra slutten av 1960-tallet, kommer til å flytte til noe større når vi får økonomisk mulighet (1-2 år). Badet er type "Norges styggeste bad". Det har så vidt jeg vet aldri vært gjort noe med utover at veggene har blitt malt og et par skap er blitt byttet ut. Vi kjøpte leiligheten for 6 år siden av en gammel dame som hadde bodd der siden det var nytt, men har vi ikke hatt råd til å gjøre noe med det før nå. Å pusse opp bad er jo svindyrt, og vi har ikke verdens beste økonomi, så jeg lurer på om vi vil få noe særlig igjen for det når vi selger. Hva tror dere? Det nåværende badet har linoleum på gulvet og et slags baderomstapet som er malt over flere ganger, flasser litt og ser møkkete ut (vanskelig å skrubbe vekk), men ikke muggent så vidt jeg vet. Ingen varme i gulvene, men en sånn varmelampe (eller hva man kaller det?) på veggen. Ser generelt slitent og stygt ut. Ligner veldig på dette i både stil (eller mangel på sådan) og vegger/gulv (tilfeldige bilder jeg fant): Anonymkode: b3bfc...7aa
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #2 Skrevet 4. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: en leilighet fra slutten av 1960-tallet, kommer til å flytte til noe større når vi får økonomisk mulighet (1-2 år). Badet er type "Norges styggeste bad". Det har så vidt jeg vet aldri vært gjort noe med Da må dere sikkert skifte sluk også. Jeg vet ikke om kostnadene til bytte av sluk + oppussing av bad vil gi dere tilsvarende høyere pris for leilligheten. Jeg ville hørt med en takstmann. Anonymkode: 0db36...9e5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #3 Skrevet 4. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må dere sikkert skifte sluk også. Jeg vet ikke om kostnadene til bytte av sluk + oppussing av bad vil gi dere tilsvarende høyere pris for leilligheten. Jeg ville hørt med en takstmann. Anonymkode: 0db36...9e5 Er det veldig dyrt å bytte sluk? Er helt grønn på oppussingsområdet, som du sikkert forstår. Ikke gjort noe annet enn å male og lignende enkle greier. Anonymkode: b3bfc...7aa
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #4 Skrevet 4. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det veldig dyrt å bytte sluk? Er helt grønn på oppussingsområdet, som du sikkert forstår. Ikke gjort noe annet enn å male og lignende enkle greier. Anonymkode: b3bfc...7aa Jeg vet ikke. Min rørlegger sa at bytte av sluk + bytte av gamle rør + oppussing av badet mitt vil komme seg på ca kr 200 000,-. Når det er gammelt sluk og gamle rør, så bør dette byttes i forbindelse med oppussing av bad. Anonymkode: 0db36...9e5 1
tesla123 Skrevet 4. mars 2019 #5 Skrevet 4. mars 2019 Det kommer vel egentlig veldig ann på resten av leiligheten. Hvis den er moderne og i bra stand, så vil et stygt bad dra ned helhetsinntrykket betraktelig. Om leiligheten generelt er litt gammeldags og sliten, så vil nok ikke badet ha like mye å si. Bad som ikke har blitt pusset opp på lang tid har ofte mange skjulte feil og mangler som kan bli svært kostbart. Dere kan derfor risikere å betale mer for oppussing enn det verdiøkningen tilsier. Forhør dere gjerne med takstmann før dere bestemmer dere, men det er sjelden oppussing av bad lønner seg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #6 Skrevet 4. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når det er gammelt sluk og gamle rør, så bør dette byttes i forbindelse med oppussing av bad. Altså: Det er liten verdi (=ganske bortkastet) i å pusse opp badet uten å bytte sluk og rør når sluk og rør er så gammelt at det bør skiftes. Anonymkode: 0db36...9e5 1
Gjest Brunette89 Skrevet 4. mars 2019 #7 Skrevet 4. mars 2019 (endret) Vi er i akkurat samme situasjon , men sluk og rør ble hos oss byttet i 2003..MEN vi har fliser på vegg som plutselig har begynt å sprekke opp ??! Følger gjerne denne tråden .... Endret 4. mars 2019 av Brunette89
Pysa Skrevet 4. mars 2019 #8 Skrevet 4. mars 2019 (endret) Jeg ville malt veggen med våtromsmaling. Jeg har tidligere malt slik tapet, og det gjorde rommet veldig mye roligere, på et vis. Det vil jo ikke holde i årevis, men det er uansett ikke noe kjøperne kan klage på. Endret 4. mars 2019 av Pysa 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #9 Skrevet 4. mars 2019 Hvis resten av boligen er modernisert og pusset opp, så kan det lønne seg pusse opp badet. Jeg ville ha hentet inn en vurdering fra takstmann eller megler. Avhengig av størrelse på badet så vil nok prisen for oppussing fort havne mellom 100 000 og 300 000,-, er resten av leiligheten preget av slitasje/alder så risikerer dere at verdien ikke stiger like høyt, da er det ofte bedre å heller selge det som ett oppussingsobjekt eller leilighet med moderniseringsbehov. Hvis dere uansett tenker å selge innen 1-2 års tid, så er det spørs om det ikke er smartere spare de pengene, å heller bruke på eventuelt oppussing i ny bolig. Anonymkode: ddd61...87f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #10 Skrevet 4. mars 2019 Er det borettslag? Har man kanskje planlagt fornying av alle bad og rør i nærmere fremtid? Anonymkode: 5acdd...218 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #11 Skrevet 4. mars 2019 Jeg pusset opp et bad med nytt vinylgulv og malt våtromstapet for noen år siden, da kom det på ca 40000 (byttet ikke sluk). Nytt bad kan gjøre leiligheten mer lettsolgt om ikke annet. Jeg kjøpte min siste leilighet fordi det var et oppussingsobjekt med et ganske nytt bad (tatt av borettslaget), ikke alle har råd til å totalrenovere en leilighet inkl. badet. Uansett ville jeg gjort det nå så dere har gleden av et nytt bad et par år. Velg bare nøytrale materialer/farger, ingen border ol. Dersom resten av leiligheten er like sliten tror jeg ærlig talt det er hipp som happ. Anonymkode: 4f995...f92
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #12 Skrevet 4. mars 2019 Takk for svar! Resten av leiligheten er også litt sliten. Kjøkkenet er gammelt (fra rundt 1990), men innredningen er pen/velholdt. Er tapet (malt strie) eller trepanel på veggene ellers i huset. Parkett i stua, ellers sånn gulvbelegg som "ser ut som" (eller ikke...) parkett. Ser helt greit ut, det er ikke stygt eller noe, men det er jo ikke toppmoderne. Skal absolutt høre med takstmann. TS Anonymkode: b3bfc...7aa 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #13 Skrevet 4. mars 2019 Du kan jo alltids male badeveggene for å få det litt penere, men jeg synes at det blir bortkastet å legge fliser på gulv eller nytt gulvbelegg uten å bytte sluk og rør med det samme. Anonymkode: 0db36...9e5 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #14 Skrevet 4. mars 2019 Det høres ut som om de som kjøper leiligheten kjøper et oppussingsobjekt uansett, så de er sikkert innstilt på å pusse opp og få det i sin stil. Det koster 200K og oppover å totalrenovere et baderom. Anonymkode: e455d...c28 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #15 Skrevet 4. mars 2019 De pengene kan kanskje komme godt med som egenkapital eller til oppussing i din nye bolig ts. Anonymkode: 0db36...9e5 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #16 Skrevet 5. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo alltids male badeveggene for å få det litt penere, men jeg synes at det blir bortkastet å legge fliser på gulv eller nytt gulvbelegg uten å bytte sluk og rør med det samme. Anonymkode: 0db36...9e5 Nei, altså, hvis vi skal pusse opp så blir det skikkelig. Er som sagt bare usikker på om det lønner seg. Kommer ikke til å gjøre noe halvveis - det blir enten full oppussing eller ingenting (evt bare et par malingsstrøk for å få det til å se litt mindre stygt ut). TS Anonymkode: b3bfc...7aa
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #17 Skrevet 5. mars 2019 men om dette er en leilighet, og i en gammel blokk, Har ikke borettslag / sameie planer om oppussing av samtlige bad i fremtid? Blir enklere om alle gjør det samtidig, og dere får bakt prisen i månedlige utgifter. Anonymkode: ad661...825
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #18 Skrevet 5. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: men om dette er en leilighet, og i en gammel blokk, Har ikke borettslag / sameie planer om oppussing av samtlige bad i fremtid? Blir enklere om alle gjør det samtidig, og dere får bakt prisen i månedlige utgifter. Anonymkode: ad661...825 Nei, fellesgjelda er betalt ned her, så alle er selveiere og borettslaget er oppløst (avgjort før vi kjøpte). TS Anonymkode: b3bfc...7aa
Miewyn77 Skrevet 6. mars 2019 #19 Skrevet 6. mars 2019 Du får mer igjen for lett overflate oppussing. Dvs. bytte gulv (selv) og male vegger. Evt. legge puss eller slett tapet over stria. Jotun har et nytt produkt til å slette strievegger.. Så kan ny kjøper fikse kjøkken og bad selv. Det lønner seg bare om du skal bo flere år. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå