Gå til innhold

Meditasjon - erfaringer??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er generelt en forholdsvis stresset person, som har lett for å komme i ubalanse, få humørsvingninger, og få en følelse av at jeg «mister kontrollen». Jeg synes det er slitsomt å ha det sånn, og derfor har jeg flere ganger forsøkt meditasjon og mindfulness. Jeg gikk kurs i acem-meditasjon for en del år siden, der jeg lærte å meditere med et mantra, og har også gått et yoga-kurs med fokus på mindfulness. I tillegg har jeg utallige bøker og apper om meditasjon og mindfulness, så jeg vet veldig godt HVA det dreier seg om.

Problemet er bare at jeg ikke synes det virker- heller ikke hvis jeg mediterer hver dag over lengre tid (det lengste jeg har «holdt ut» var 15 minutter hver dag, fire måneder i strekk). Jeg gjør sikkert noe feil, for jeg synes det er vanskelig å greie å «tømme» hodet, og ikke bli med på hjernens tankekjør mens jeg sitter der og skal meditere. Jeg prøver selvsagt å rette fokus tilbake hver gang hjernen «vandrer» av sted- men greier jo aldri å tenke på «ingenting» mer enn maks 2 sekunder av gangen... Ikke blir det bedre etter mange uker med daglig meditasjon heller. Jeg har også forsøkt mange ulike veiledete meditasjoner- men etter noen gangers bruk, begynner jeg å kunne veiledningene utenat, og hjernen begynner å fokusere på hva som blir neste instruks i meditasjonen, istedenfor å faktisk følge instruksene :rolleyes: 

Men selv om jeg altså har meditert 15 min hver dag 4 måneder i strekk, opplever jeg ikke at jeg blir verken roligere, mindre hissig eller mer fokusert.. Mindfulness synes jeg også er utrolig vanskelig å få inn i dagliglivet, jeg greier det kanskje 2 % av all den våkne tiden min hver dag...

Er det andre som sliter med å få til meditasjon, eller som ikke får noen effekt av det? Og har dere i såfall greid å finne noen andre teknikker for å roe nervene og sinnet (mener sinnet som i «sjelen», ikke som «hissighet» :) ) deres? 

Anonymkode: d1577...352

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det funker (meditasjon/mindfullness), men ikke uten å også ta tak i årsaken til at behovet er der. For min del har det vært sosial fobi, engstelse, nerver og unnvikelse. Dette går jeg til psykolog og får hjelp til. Først da kan meditasjonen faktisk funke - som supplement til behandlingen. Så det anbefaler jeg.

Skrevet

For min del fungerte det ikke på slike ting. En sjelden gang klarte jeg å tømme hodet en stund, men det var sjelden. Det jeg merket godt var imidlertid at jeg klarte å sove i den perioden jeg mediterte jevnlig. Altså, jeg sovnet ikke mens jeg mediterte, men jeg klarte å sove hele netter til ende uten å våkne 3-4 ganger. 

Skrevet

Dette kjenner jeg godt igjen. Har også en "monkey brain", så å skjemalegge meditasjon er noe jeg ikke klarer. Istedet lar jeg det skje når jeg kjenner at jeg er rolig nok, enten det er på tur, eller t-banen med Bose-headsettet på. Det er den eneste måten jeg kan få fatt i det i dagliglivet. 

Ellers var jeg en gang på kurs med en buddhistmunk som sa at meditasjon ikke trenger å ta tid. Med en gang du klarer å lukke øynene, tømme hjernen, og puste, så har du meditert. Om det så varte i fem sekunder. Vi vestlige har en tendens til å ville tvinge frem ting, se på klokken, stresse fordi vi ikke får ting til. 

Noen ganger kan det være best å drite i hele greia, men skru ned tempoet. Med din brede bakgrunn så kommer det til å skje av seg selv, du har alle redskapene, men lar deg selv bli for fokusert på at du ikke får det til. Gi slipp, så kommer det. (Aparigraha)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har heller ikke hjerne til meditasjon. Hva med å gjøre enkle pusteøvelser i stedet? Jeg har vært flink i over en uke og jeg synes det allerede virker litt, hodet er litt roligere. Men jeg lar meg jo veldig lett stresse, så det er vel ikke verdt noe som helst hvis jeg ikke fortsetter.

I følge de som vet sånt, så skal vaguspust være nummer én ifht å roe sinnet. Google it! Jeg har en slags musikkgreie som leder 4 sek inn og fire sek ut. Kroppen skal puste helt jevnt, så forteller den hjernen at her er vi helt rolige, ingen grunn til stress. Men det må gjøres ofte, tar ti min hver gang og bør gjøres flere ganger daglig.

Spør meg igjen om noen uker, så skal jeg si om det har hjulpet 😜 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange fine og konstruktive svar, dere :blomst: 

Ja, det med søvn er også noe jeg sliter med, glemte å skrive det i HI. I lange perioder av gangen blir jeg liggende med tankekjør i flere timer hver natt... Det ble dessverre heller ikke noe bedre etter langvarig meditasjon- noe som på en måte bare bekreftet for meg at jeg gjør noe «feil» når jeg mediterer. Eller, jeg gjør vel kanskje ikke noe feil i den forstand, men hjernen min er tydeligvis på så totalt høygir at jeg ikke evner å ta kontroll over den :rolleyes: 

Har prøvd mye ulike pusteøvelser også (var mye fokus på det i mindfulness-kurset jeg gikk), men akkurat vagus-pust tror jeg ikke jeg har vært borti. Skal lese om det :) 

Har prøvd å meditere litt på trikken og t-banen også- men da blir det veldig ofte til at jeg bare fokuserer på å lytte til samtalen til de ved siden av meg :ler: Burde kanskje hatt et headset som kunne gjøre det helt stille, ja!

Likte også tanken om at ALT kan være meditasjon, så lenge jeg hat klart å luken øynene, puste og tømme hodet :) Det klarer jeg jo, i det minste :ler: 

Ellers kan det jo selvsagt også hende at uroen, tankekjøret og stresset mitt er relatert til bakenforliggende årsaker som jeg heller burde hatt hjelp av psykolog til. Jeg har både hatt en opprivende oppvekst og jeg har et til tider veldig turbulent samliv med mannen min. Så sikkert ikke de beste betingelsene for ro i sjelen sånn generelt..!

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for så mange fine og konstruktive svar, dere :blomst: 

Ja, det med søvn er også noe jeg sliter med, glemte å skrive det i HI. I lange perioder av gangen blir jeg liggende med tankekjør i flere timer hver natt... Det ble dessverre heller ikke noe bedre etter langvarig meditasjon- noe som på en måte bare bekreftet for meg at jeg gjør noe «feil» når jeg mediterer. Eller, jeg gjør vel kanskje ikke noe feil i den forstand, men hjernen min er tydeligvis på så totalt høygir at jeg ikke evner å ta kontroll over den :rolleyes: 

Har prøvd mye ulike pusteøvelser også (var mye fokus på det i mindfulness-kurset jeg gikk), men akkurat vagus-pust tror jeg ikke jeg har vært borti. Skal lese om det :) 

Har prøvd å meditere litt på trikken og t-banen også- men da blir det veldig ofte til at jeg bare fokuserer på å lytte til samtalen til de ved siden av meg :ler: Burde kanskje hatt et headset som kunne gjøre det helt stille, ja!

Likte også tanken om at ALT kan være meditasjon, så lenge jeg hat klart å luken øynene, puste og tømme hodet :) Det klarer jeg jo, i det minste :ler: 

Ellers kan det jo selvsagt også hende at uroen, tankekjøret og stresset mitt er relatert til bakenforliggende årsaker som jeg heller burde hatt hjelp av psykolog til. Jeg har både hatt en opprivende oppvekst og jeg har et til tider veldig turbulent samliv med mannen min. Så sikkert ikke de beste betingelsene for ro i sjelen sånn generelt..!

Er derfor du må lure kroppen din og gjøre vaguspust for å roe nervesystemet :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det kun til om morgenen. Kan tidspunkt på døgnet ha noe å si for deg?

Anonymkode: 41422...2c9

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får det kun til om morgenen. Kan tidspunkt på døgnet ha noe å si for deg?

Anonymkode: 41422...2c9

Hmm ja, det var jo et interessant spørsmål, det vet jeg faktisk ikke. Jeg har egentlig utelukkende forsøkt å meditere relativt sent på kvelden, etter at barna er i seng. Har ganske stressende morgener med barn som skal leveres i bhg og på skole (og står opp så tidlig nå (kl 6) at jeg faktisk ikke orker stå opp enda tidligere for å rekke å meditere...), så det er ikke egentlig mulig å skvise det inn. Evt kan jeg kanskje prøve å sette meg inn på stillerommet på jobben i lunsjtiden, da skjer det iallfall mye tidligere på dagen enn hva jeg har prøvd før. Kan se om jeg får prøvd det ut i morgen :) 

Ts

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare ta opp tråden igjen for å fortelle at vagus-pust nærmest har revolusjonert livet mitt, iallfall foreløpig :jepp: 

Nå har jeg gjort det 10-15 min hver dag i 10 dager, og jeg kjenner meg veldig mye roligere enn før! Dvs, jeg føler meg fortsatt ikke veldig rolig og harmonisk sånn generelt- men jeg håndterer stressende situasjoner veldig mye bedre nå! Det er akkurat som om hjernen min ikke lenger går direkte i krise-modus hvis stress oppstår! 

Jeg var også alene med barna mine i et par dager denne uken, siden mannen var utenbys. Det pleier alltid å medføre ekstra stress, og jeg greier sjelden å være den beste versjonen av meg selv hele tiden når jeg skal håndtere barna (3 og 5 år) helt alene over lengre tid. Men nå var det plutselig null problem, ingen trass-episoder o.l fikk meg ut av fatning, og hodet holdt seg rolig og fornuftig hele tiden!

Den ultimate testen har kanskje vært nå de siste par dagene, siden jeg fikk mensen i dag. Jeg har bestandig vært et ufordragelig hissig hormon-troll et par dager før mensen. Nå var jeg ørlite irritabel på morgenen den ene dagen- men det var det eneste, og det var greit håndterbart ved å si til meg selv at jeg skulle skjerpe meg.

Kan godt hende dette er placebo (selv om jeg synes det er litt rart også, utrolig at det kan gi SÅ mye effekt!) Men samme hva som er årsaken, så er jeg enormt tilfreds- og håper virkningen fortsetter å vare hvis jeg fortsetter med denne pusteøvelsen hver dag :) 

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...