AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #21 Del Skrevet 5. mars 2019 Vokst opp med schäfere som familiehund. Flotte hunder om man har tiden og velger riktig oppdretter. Vært uheldig med én i løpet av 30 år. Han slet med mye stress, og responderte ikke tross utallige timer på hundeskole og hos spesialist,dessverre. Vi har fått ut energien med mye hodetrim hjemme, samt lekesøk i skogen noen ganger i uka, ved siden av daglige turer og dressur. Anonymkode: 0af06...23b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #22 Del Skrevet 5. mars 2019 Hva med hvit gjeterhund? Anonymkode: abca3...159 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #23 Del Skrevet 5. mars 2019 8 timer siden, miniomelett skrev: Enig, gå for brukslinjer og ikke utstilling. De er helt harva de siste ti-årene. Grusomt. De skal stå normalt på bakføttene og ikke være lutrygga Hvis du er opptatt av å sjekke stamtavlene kan du sjekke langt bak på en database på nett. Husker ikke linken, men har selv funnet familien bakover til schæferen jeg vokste opp med. Bare ved å vite stamtavlenavn på foreldrene. Schæfere er ypperlige som familiehunder. Kan ikke forstå at noen skal mene noe annet. Tispene spesielt ønsker å passe på flokken sin. Såklart er det jo både arv/miljø som gjelder. Igjen, brukslinjer er ikke ypperlige familiehunder med mindre du er helt rå på å aktivisere. - - - En ting med bruksschæfere er at siden de har SÅ mye drift, så mye instinkt så går det fort over i stress. De stresser lett, trenger mye rotrening. Får de mye trening hver eneste dag både mentalt og fysisk så er de flotte hunder, men igjen så anbefaler jeg ikke en bruksschæfer som bare turkompis. Her må man ville ha en maskin. Anonymkode: fa296...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #24 Del Skrevet 5. mars 2019 9 timer siden, AndreaE skrev: Ikke som familiehund, nei. Men som turkompis og til muligens å trenes opp til jakt, men dette må vi lese oss mer opp på. Selvfølgelig er vel schæfer også en morsom og kosete hund, har fått veldig inntrykk av at den kan være en god familiehund også dersom det blir flere medlemmer etter hvert! Vi har tenkt til å sette av ca 3 timer hver dag til aktivisering ute (i hverdagen) også har vi hele helgen. Vi er ute av huset og går tur, er i parken og telter så fort vi har mulighet så den kommer til å bli tatt med mye ut! Vi har også tenkt på agility trening. Jeg har kun møtt schæfere med flott gemytt jeg da og de jeg har møtt har virket heller litt tullete og klønete, men veldig snille (og noe tilbakeholdne). Som dere sier så er det superviktig å gjøre research på oppdrett også har det vel mye å si hvordan man trener den opp også... Grunnen til at vi vil så gjerne ha schæfer er fordi vi vil ha en aktiv hund også syntes vi den er veldig flott. Det er ikke fastslått at det blir en schæfer men vi vil gjerne ha en gjeterhund av noen slag. Antar at dere jakter, siden du skriver "muligens trenes opp til jakt"? Jeg er oppvokst med schæfere, jobber med hund og har nylig hatt flere schæfere inne på jobben. Det er en rase som krever mye. Det er mye stress og dårlige nerver ute og går. Så velg oppdretter med omhu. Schæferen er en brukshund så den burde absolutt brukes til noe. De er glad i å bruke nesen, så den kan f.eks bli en ypperlig sporhund. 🙂 Jeg personlig elsker schæfere og skal ha schæfer igjen etterhvert, men i mine øyne er rasen langt fra friskmeldt, det er veldig vanskelig å finne en riktig god schæfer i dag. Så jeg venter heller. Har dere vurdert noen andre raser? Bare sånn av ren nysgjerrighet 🙂 Anonymkode: b1b92...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
D.J Skrevet 5. mars 2019 #25 Del Skrevet 5. mars 2019 Denne rasen vet jeg er veldig krevende å ha og trenger veldig mye stimulans og turer. Dere bør altså ha ganske så mye tid hvis dere går for schæfer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 5. mars 2019 #26 Del Skrevet 5. mars 2019 For all del. ikke tro Schäfer er en tøff hund. Den er en utmerket tjenestehund som kan trenes opp til det meste. Jeg har min bakgrunn i gammeldags hundeoppdragelse, og denne rasen er vesentlig mer sensitiv for utdaterte og harde metoder enn mange andre store brukshunder. Det er lett å ødelegge en schäfer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #27 Del Skrevet 6. mars 2019 3 hours ago, Mons said: For all del. ikke tro Schäfer er en tøff hund. Den er en utmerket tjenestehund som kan trenes opp til det meste. Jeg har min bakgrunn i gammeldags hundeoppdragelse, og denne rasen er vesentlig mer sensitiv for utdaterte og harde metoder enn mange andre store brukshunder. Det er lett å ødelegge en schäfer. Det er min erfaring også. Anonymkode: b72c9...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 6. mars 2019 #28 Del Skrevet 6. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Igjen, brukslinjer er ikke ypperlige familiehunder med mindre du er helt rå på å aktivisere. - - - En ting med bruksschæfere er at siden de har SÅ mye drift, så mye instinkt så går det fort over i stress. De stresser lett, trenger mye rotrening. Får de mye trening hver eneste dag både mentalt og fysisk så er de flotte hunder, men igjen så anbefaler jeg ikke en bruksschæfer som bare turkompis. Her må man ville ha en maskin. Anonymkode: fa296...06a Avl fra brukslinje trenger ikke være 7 valper som skal til politiet da. Det kan være noen som avler friske schæfere med spett av brukshunder for å holde det utseendet som er frisket. Ofte i et kull (også hos ekstreme brukslinjer) er det 1 eller 2 som ikke har like stor driv. Valper er jo forskjellige. En seriøs oppdretter ser jo an valpene. De selger ikke valpen med den sterkeste driv-viljen til familier som ønsker en famiiehund. Poenget er å se etter brukslinjer vs showlinjene hvis du vil ha en som ikke er buet i rygg og har problemer med å gå. De schæferne jeg har hatt rundt meg (naboer, venner, da jeg var med i hundeklubb osv) opp gjennom tidene som har kommet fra seriøse oppdrettere som ikke driver med utstillings-utseendet, alle de hundene har vært avbalanserte, snille og rolige. Men skal du ha en ren politihund så må man nok belage seg på å aktivisere i en del timer hver dag så den ikke går på veggene. Jeg ville nok uansett startet i "brukslinje" enden og jobbet meg frem til en oppdretter med avbalanserte, friske schæfere enn å starte hos en som avler buede utstillingsdukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #29 Del Skrevet 6. mars 2019 Min erfaring med schæfer er at de plages med sykdom og bjeffer mye. De krever MYE trening og stimulering, da de lever for å prestere. Det er en grunn til at de er politihunder. Absolutt ingen sofahund (de fleste av de, har selv en AH som er verdens største sofagris så det hender jo). Ikke en rase jeg vil anbefale nybegynnere og folk som ikke setter seg inn i rasens behov og sykdomsbilde hvertfall. Mange av de sliter med allergier og kløe også. Anonymkode: f3d89...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå