Gå til innhold

Erfaring med schæfer?

AndreaE

Anbefalte innlegg

Noen her som bor i en leilighet i byen og som har hatt/har erfaring med schæfer rasen? Jeg og samboer vurderer å anskaffe oss en valp til våren. Vi har en leilighet på 75 kvm og har gode turmuligheter i området. Vi har venner og familie som kan hjelpe til med pass og kommer til å ta trening seriøst. Har dessverre fått inntrykk av at rasen ikke er så sunn i Norge og at de kan ha tendenser til å være nervøse og få seperasjonsangst.. Gjerne del dine erfaringer!! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

les deg opp på helse først du, det er ikke akkurat den friskeste rasen

Anonymkode: 44eca...6e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn i så fall en oppdretter som ikke har ødelagt rasen slik som mange har i dag. 

Anonymkode: 3a120...326

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må i så fall gå for brukslinjer over utstillingslinjer, men samtidig må du også være beredt på hvor mye en brukshund faktisk krever.

Anonymkode: 163c6...ea9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Finn i så fall en oppdretter som ikke har ødelagt rasen slik som mange har i dag. 

Det har jeg absolutt tenkt til! Jeg syntes det er helt forferdelig med de hundene som har lave bakben og rygg 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rasen er i ferd med å bli friskmeldt. 

Anonymkode: 2e15e...151

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må i så fall gå for brukslinjer over utstillingslinjer, men samtidig må du også være beredt på hvor mye en brukshund faktisk krever.

For guds skyld, man må ikke finne på å skaffe seg schæfer av brukslinjer om man ikke har interesse i hundesport og ekstrem hundetrening. Dette er levende maskiner, de krever MYE. 

Anonymkode: fa296...06a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

For guds skyld, man må ikke finne på å skaffe seg schæfer av brukslinjer om man ikke har interesse i hundesport og ekstrem hundetrening. Dette er levende maskiner, de krever MYE. 

Det var jo det som var poenget mitt, men takk for at du poengterer det..? Og alternativet med utstillingslinjer er ikke akkurat et godt et.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Som jeg nevnte så kommer vi til å bruke veldig mye tid og energi på den treningen hunden fortjener og trenger. Dette er vi klare over og er forberedt på. Vi ønsker oss en hund som tar mye tid og som er aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AndreaE skrev:

Som jeg nevnte så kommer vi til å bruke veldig mye tid og energi på den treningen hunden fortjener og trenger. Dette er vi klare over og er forberedt på. Vi ønsker oss en hund som tar mye tid og som er aktiv.

Kan du angi hvor mye tid i timer pr. dag?

Anonymkode: bf25f...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har minst 4 ganger opplevd på ulike turer og til ulike tider å møte forskjellige schæfere på tur som er helt klin kokos, og ærlig talt burde vært avlivet. Av den typen som står med kjetting-strupehalsbånd på to bein og eieren såvidt klarer å holde den igjen, mens den klikker i vinkel og bjeffer, snerrer og uler av raseri over at jeg går forbi med hunden min.

Har ikke det beste inntrykket av gemyttet på den rasen, nei. Det virker som de er helt gale.

Ville aldri kjøpt schæfer, med den elendige helsen de også er kjent for å ha.

Anonymkode: ced7b...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har schæfer. Anbefales ikke hvis du ikke har MYE tid til å trene/jobbe med de. Å ha schæfer som familiehund ser jeg ikke helt poenget med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har minst 4 ganger opplevd på ulike turer og til ulike tider å møte forskjellige schæfere på tur som er helt klin kokos, og ærlig talt burde vært avlivet. Av den typen som står med kjetting-strupehalsbånd på to bein og eieren såvidt klarer å holde den igjen, mens den klikker i vinkel og bjeffer, snerrer og uler av raseri over at jeg går forbi med hunden min.

Har ikke det beste inntrykket av gemyttet på den rasen, nei. Det virker som de er helt gale.

Ville aldri kjøpt schæfer, med den elendige helsen de også er kjent for å ha.

Møtt mange schæfere i mitt liv, ingen av dem har vært «klin kokos», du tror ikke det kan ha noe med eieren å gjøre da? 🤔

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Møtt mange schæfere i mitt liv, ingen av dem har vært «klin kokos», du tror ikke det kan ha noe med eieren å gjøre da? 🤔

Forskjellige hunder. Forskjellige steder/byer. Forskjellige eiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som familiehund, nei. Men som turkompis og til muligens å trenes opp til jakt, men dette må vi lese oss mer opp på. Selvfølgelig er vel schæfer også en morsom og kosete hund, har fått veldig inntrykk av at den kan være en god familiehund også dersom det blir flere medlemmer etter hvert!

Vi har tenkt til å sette av ca 3 timer hver dag til aktivisering ute (i hverdagen) også har vi hele helgen. Vi er ute av huset og går tur, er i parken og telter så fort vi har mulighet så den kommer til å bli tatt med mye ut! Vi har også tenkt på agility trening. Jeg har kun møtt schæfere med flott gemytt jeg da og de jeg har møtt har virket heller litt tullete og klønete, men veldig snille (og noe tilbakeholdne). Som dere sier så er det superviktig å gjøre research på oppdrett også har det vel mye å si hvordan man trener den opp også... Grunnen til at vi vil så gjerne ha schæfer er fordi vi vil ha en aktiv hund også syntes vi den er veldig flott. Det er ikke fastslått at det blir en schæfer men vi vil gjerne ha en gjeterhund av noen slag.

Endret av AndreaE
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ava+, said:

Har schæfer. Anbefales ikke hvis du ikke har MYE tid til å trene/jobbe med de. Å ha schæfer som familiehund ser jeg ikke helt poenget med. 

Hvor mye tid brukte/bruker du på aktivisering og hva har vært dine utfordringer? Hvorfor ser du ikke på rasen som en familiehund? Schæfere har jo et vokterinstinkt og er jo veldig glad i flokken sin.

Endret av AndreaE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, AndreaE skrev:

Noen her som bor i en leilighet i byen og som har hatt/har erfaring med schæfer rasen? Jeg og samboer vurderer å anskaffe oss en valp til våren. Vi har en leilighet på 75 kvm og har gode turmuligheter i området. Vi har venner og familie som kan hjelpe til med pass og kommer til å ta trening seriøst. Har dessverre fått inntrykk av at rasen ikke er så sunn i Norge og at de kan ha tendenser til å være nervøse og få seperasjonsangst.. Gjerne del dine erfaringer!! :)

Hvorfor har dere valgt schäfer?

Har møtt en del schäfere i hundemiljøet jeg trener i, de aller fleste utagerer mot andre hunder, stresser mye, mye hund å skulle ha kontroll over. Også er det like før rompa skraper ned i marka.. Forferdelig å se en hund som er så missdannet og deformert..

Hvilke andre raser har dere vurdert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snorkfrøken said:

Hvorfor har dere valgt schäfer?

Har møtt en del schäfere i hundemiljøet jeg trener i, de aller fleste utagerer mot andre hunder, stresser mye, mye hund å skulle ha kontroll over. Også er det like før rompa skraper ned i marka.. Forferdelig å se en hund som er så missdannet og deformert..

Hvilke andre raser har dere vurdert? 

Vi hadde aldri gått for en oppdretter som avler dem frem med rumpa nedi bakken nei. Dette er vi sterkt i mot. Men som en nevnte så er rasen nesten friskmeldt og den kan fås tak i i normal form (altså rett i ryggen). Synd å høre du har et sånt syn på rasen og har møtt på stressede hunder. Jeg har en annen erfaring. Vi liker godt sterke hunder og vil gjerne ha en som krever litt av oss. Ikke at vi ser på det som en utfordring men vi liker veldig godt raser som rottweiler, doberman, schæfer, boxer, bull mastiff og den type hunder som kommer i en mer robust pakning, store og sterke. Men absolutt, vi har vurdert raser som Nova Scotia duck tolling retriver og andre gjeterhunder som malinois, hvit gjeterhund og tervuren. Disse trenger også mye aktivisering. Dere må gjerne komme med forslag.

Endret av AndreaE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, gå for brukslinjer og ikke utstilling. De er helt harva de siste ti-årene. Grusomt. De skal stå normalt på bakføttene og ikke være lutrygga 

Hvis du er opptatt av å sjekke stamtavlene kan du sjekke langt bak på en database på nett. Husker ikke linken, men har selv funnet familien bakover til schæferen jeg vokste opp med. Bare ved å vite stamtavlenavn på foreldrene.

Schæfere er ypperlige som familiehunder. Kan ikke forstå at noen skal mene noe annet. Tispene spesielt ønsker å passe på flokken sin. Såklart er det jo både arv/miljø som gjelder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AndreaE skrev:

Hvor mye tid brukte/bruker du på aktivisering og hva har vært dine utfordringer? Hvorfor ser du ikke på rasen som en familiehund? Schæfere har jo et vokterinstinkt og er jo veldig glad i flokken sin.

Vi har ikke nok tid til å aktivisere hunden, selv om den er godt utdannet brukshund. Min samboer og jeg har mange andre prosjekter i livet som krever vår oppmerksomhet også, så ideelt sett burde noen med bedre tid fått vår. 

Jeg har den ute minst fire ganger daglig, men jeg har andre dyr som krever tid og tilsyn også. Hunden krever mer oppgaver som sliter den ut både psykisk og fysisk. Vår hund har et forferdelig sterkt jaktinstinkt som vi ikke har klart å korrigere/trene bort. Rullegardinen går ned og jaktinstinktet tar over når den ser andre hunder/katter/andre dyr. Ganske slitsomt (men dette er jo veldig individuelt). Schæferen er i tillegg ekstremt sterkt, så det er ikke hvem som helst som klarer å gå tur med den i bånd. Den må virkelig oppdras fra den er ung til å gå fint. Vi klarte aldri å få trent vekk uvanen med å dra i båndet, så det har også vært en stor utfordring. 

Schæferen vi hadde før brukte jeg mye tid på. Den ble aldri utslitt. Om jeg var ute i fire timer på tur, så kunne den hvile hjemme i fem minutter før den var i full fyr og ville ut på tur igjen. Jeg satt alltid med følelsen av å ikke gi den nok tur og aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...