Gå til innhold

Felles familiebursdag - er ikke det ok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av en annen tråd: Er det så galt å slå sammen familiefeiring for søsken når de har bursdag like ved?

Vi får snart tredje barn omtrent på samme tid som de to andre barna. Eldste får i tillegg besøk av barnehagebarn som egen bursdag. Det skal de to andre også få når de blir litt større. Fra fireårsalderen kanskje, eller når de selv er interessert i det. Men familiebursdagen hvor vi inviterer slekt, den slår vi sammen. Og jeg har ikke engang spesielt dårlig samvittighet for det. I tillegg gjør kjernefamilien selvfølgelig ekstra stas på bursdagsbarnet selve dagen.

Jeg så flere som reagerte på dette i en annen tråd. Mener dere virkelig at det er kjipt gjort mot ungene? Jeg kommer neppe til å forandre på dette, kan liksom ikke se traumene i det?

Anonymkode: c1bb6...a01

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å slå sammen familiebursdag for søsken når de har bursdag tett på hverandre er helt innafor. Mine søskenbarn som har bursdag tett på feiret alltid sammen. Null problem. De feirer jo barnebursdag hver for seg.

Anonymkode: 99278...b3b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

I den andre tråden er det to særkullsbarn som har bursdag nært, kan ikke sammenlignes med at det er søsken. 

Anonymkode: 74b66...886

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den andre tråden er det to særkullsbarn som har bursdag nært, kan ikke sammenlignes med at det er søsken. 

Ja, ok. Da misforstod jeg kanskje hva folk reagerte på. Jeg ble litt paff, og lurte på om folk virkelig mente at det var så ille. Og jeg tenkte: Ikke rart de fleste stopper på to barn hvis det nærmest er neglisjering av barnas følelser og ikke lage 6 selskaper på et par uker!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppfattet den tråden som deg, da folk poengterte at fei hadde vokst opp med felles bursdag og IKK likte det. Jeg har sett i klassen til eldste at noen i klassen slår i hope bursdager, og bursdagsbarna har digget det!

Anonymkode: 8fe6c...6df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den andre tråden ble litt misforstått tror jeg. Jeg tolket det ihvertfall slik at Ts ønsket at stesøstre skulle feire sammen med sine tre (eller fire) familier, i en stor, litt kunstig familiebursdsg.  Men hun mente bare (ste-)farens og (ste-) morens familie samme dag for barn som har dag samme uke. 

Anonymkode: 584d1...c3f

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det greit å slå sammen bursdager. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi slår sammen de to yngste sine bursdager når familien kommer. De har bursdag med 3 ukers forskjell og all slekta vår bor 2 timer unna og det ville et tullete å be de med tre ukers mellomrom. Hadde de bodd rett i nærheten hadde det vært annerledes. Gutta har hver sine barnebursdager(2 år mellom de). 

Eldste har bursdag på høsten så hun har alltid hatt "egen" bursdag med familien. Gutta har bursdag på våren. 

Anonymkode: 71938...0b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bursdag 1 uke før min bror, og vi feiret alltid familiebursdagene sammen. Veldig kjekt. 

Anonymkode: df5ae...fd9

Skrevet (endret)

Vi slår sammen familiebursdag for mine to barn og deres fetter, alternativet hadde vært familieselskap annenhver uke i seks uker. Ingen av ungene har reagert på dette. 

Endret av Pysa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor. Vet om flere som har barn som fyller veldig nærme og som slår sammen familibursdagen. Så har de hver sin barnebursdag med sine venner.

Anonymkode: 75a00...e8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2019 den 20.09, AnonymBruker skrev:

Inspirert av en annen tråd: Er det så galt å slå sammen familiefeiring for søsken når de har bursdag like ved?

Vi får snart tredje barn omtrent på samme tid som de to andre barna. Eldste får i tillegg besøk av barnehagebarn som egen bursdag. Det skal de to andre også få når de blir litt større. Fra fireårsalderen kanskje, eller når de selv er interessert i det. Men familiebursdagen hvor vi inviterer slekt, den slår vi sammen. Og jeg har ikke engang spesielt dårlig samvittighet for det. I tillegg gjør kjernefamilien selvfølgelig ekstra stas på bursdagsbarnet selve dagen.

Jeg så flere som reagerte på dette i en annen tråd. Mener dere virkelig at det er kjipt gjort mot ungene? Jeg kommer neppe til å forandre på dette, kan liksom ikke se traumene i det?

Vi har noen dager fra hverandre på søskene og familiebesøket feires alltid sammen. Pga det får hvert sitt besøk utenom med bhg/skolevennene.Og ett til familiebesøk med andre siden. Og begge vil feire sammen i familiebesøket. De liker de.Vi liker det.Alle er fornøyd :) Hva andre mener bryr jeg meg jaggu ikke om.. 

Anonymkode: 07d96...06d

AnonymBruker
Skrevet

Men hva synes egentlig barna selv om deling av bursdager da?         

Å feire bursdag kan jo selvfølgelig være en ekstremt viktig begivenhet for barn / ungdommer, og er bare noe som skjer en gang hvert år. Så kanskje noen synes at det er ganske kjipt å måtte dele en slik dagsammen med flere andre?   

Anonymkode: ad67f...da1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2019 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Men hva synes egentlig barna selv om deling av bursdager da?         

Å feire bursdag kan jo selvfølgelig være en ekstremt viktig begivenhet for barn / ungdommer, og er bare noe som skjer en gang hvert år. Så kanskje noen synes at det er ganske kjipt å måtte dele en slik dagsammen med flere andre?   

Anonymkode: ad67f...da1

Nei så lenge barna selv vil det og syns det er greit er det ikke noe problem. Ikke alle er nazi på bursdager..Spørs vel hva de er vant med. Mange bortskjemte barn vil vel ha dagen alene. Men en del syns vel det er greit å dele dagen.Ofte feire tidligere enn de ville gjort og. Så lenge barna har bursdagsbesøk med venner/bhh/skole i tilegg så er det virkelig ikke ett problem å ha familiebesøk sammen. Mange har masse familie og må dele og familiebesøket i 2puljer. Som da blir 4 puljer om de har hver sitt besøk.I tilegg til vennebesøkene. Er det få dager eller 2uker mellom kan det fort bli mye besøk...

Anonymkode: 07d96...06d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når de har bursdag så tett hadde jeg slått sammen familiebursdagen. 

I år hadde mine hver sin barnebursdag datteren min ba alle jentene og dagen etter hadde sønnen min alle guttene i klassen.  Året før feiret de sammen med hele klassen.

Anonymkode: e96a9...be4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir bare glad om barnebursdager blir slått sammen på den måten :)

Barna vil jo få bursdager med venner hver for seg etterhvert, så at familieskapene blir samlet er bare innenfor.

Anonymkode: 5dc0b...1c8

AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2019 den 20.11, AnonymBruker skrev:

I tillegg så var det sånn at far hadde datteren 100 % i den saken og stemor mente mor var skikkelig teit som ville feire datteren. 

Anonymkode: 4e943...c9e

AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2019 den 20.15, AnonymBruker skrev:

Ja, ok. Da misforstod jeg kanskje hva folk reagerte på. Jeg ble litt paff, og lurte på om folk virkelig mente at det var så ille. Og jeg tenkte: Ikke rart de fleste stopper på to barn hvis det nærmest er neglisjering av barnas følelser og ikke lage 6 selskaper på et par uker!

Man må lære seg å se litt på nyansene. Det er noe annet å ha hvert sitt barn som ikke har vokst opp sammen og det å ha to biologiske barn boende under samme tak hele livet.

Anonymkode: 4e943...c9e

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken tråd er det snakk om her? Link? 

Anonymkode: 4ff94...c02

AnonymBruker
Skrevet

Det er vinn-vinn, også for gjester/familie. Er virkelig ikke så gøy å løpe i barnebursdager hele tiden. 

Dere gjør ekstra stas på barnet på selve dagen. Og i selskapet passer dere på å synge bursdagssangen to ganger, at begge får blåse ut lys, og så videre. Null stress. 

Anonymkode: 6bfaa...429

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...