Gå til innhold

Forskjell på wc rens og klorin ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Jeg bruker den som har den anda på. WC duck eller noe sånt? Den heter foam bleach, og bleker om det kommer på klærne og lukter klor, og inneholder så klart klor. Hva som er forskjell på den og klor vet jeg ikke, men den skummer og er i geleform, så om skåla er litt møkkete så ligger det lenger og virker på den i stedet for å renne rett av som klor gjør.

Anonymkode: 9dcbc...cb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på om du kjøper wc rens som er basert på klor. Stort sett er wc-rens et kraftig syrebasert middel. Klor er i andre enden av PH skalaen og dermed vil en wc-rens med klor være alkalisk istedet og ha andre bruksegenskaper. Det er lurt å variere hva man bruker, men aldri blande dem.

Anonymkode: 359da...b81

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på om du kjøper wc rens som er basert på klor. Stort sett er wc-rens et kraftig syrebasert middel. Klor er i andre enden av PH skalaen og dermed vil en wc-rens med klor være alkalisk istedet og ha andre bruksegenskaper. Det er lurt å variere hva man bruker, men aldri blande dem.

Jeg tipper på at de fleste forbinder wc rengjøring med klor, så da burde jo disse produktene vært mye bedre merket i forhold til om de kan blandes med klor eller ikke. Men den fra Europris, som heter Effekt wc rens, den mener jeg er basert på klor. Hvorfor bør man variere ? 

Anonymkode: 15565...c50

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper på at de fleste forbinder wc rengjøring med klor, så da burde jo disse produktene vært mye bedre merket i forhold til om de kan blandes med klor eller ikke. Men den fra Europris, som heter Effekt wc rens, den mener jeg er basert på klor. Hvorfor bør man variere ? 

Dessverre da klor ikke gir noen mening nedi toalettskåla. Klor desinfiserer, men vi spiser da ikke av doskåla. :) Syre fjerner kalk, urinstein og irr, og er det naturlige å bruke i doskåla. Alle klor produktene selges fordi folk elsker klor siden det dreper bakterier og bleker. Litt gammeldags. Variere gjør man for at bakterier ikke skal bli resistente, helst bør man bruke syre en uke og alkalisk neste uke. Men inni dusjen varierer man hovedsakelig pga de forskjellige virkemåtene, alkalisk vaskemiddel fjerner fett.

Jeg tror europris sine er alle basert på klor ja. Man kan søke opp sikkerhetsdatabladet til et produkt på google om man er usikker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leser denne artikkelen, og der står det at klor ikke skal blandes med WC rens https://www.viivilla.no/interior/renhold-og-inneklima/5-vaskefeil-som-gir-darlig-hygiene/ . Jeg trodde wc rens, ihvertfall den fra Europris, var klor ? Så hva er da forskjellen på klor og wc-rens ? 

Du må lese innholdsfortegnelsen på wc rensene. Men generelt, bland aldri klorin eller salmiak med andre produkter da det kan oppstå farlige gasser. 

Anonymkode: df19e...bd6

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Dessverre da klor ikke gir noen mening nedi toalettskåla. Klor desinfiserer, men vi spiser da ikke av doskåla. :) Syre fjerner kalk, urinstein og irr, og er det naturlige å bruke i doskåla. Alle klor produktene selges fordi folk elsker klor siden det dreper bakterier og bleker. Litt gammeldags. Variere gjør man for at bakterier ikke skal bli resistente, helst bør man bruke syre en uke og alkalisk neste uke. Men inni dusjen varierer man hovedsakelig pga de forskjellige virkemåtene, alkalisk vaskemiddel fjerner fett.

Jeg tror europris sine er alle basert på klor ja. Man kan søke opp sikkerhetsdatabladet til et produkt på google om man er usikker.

Jeg syns klorin eller klorbaserte produkter fjerner misfarging i do mye bedre enn syrebaserte. Folk bruker jo ikke klor fordi de skal ha det så hygienisk oppi do, men fordi det funker. 

Anonymkode: 5683f...fe9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2019 den 20.42, AnonymBruker skrev:

Folk bruker klor som VASKEmiddel, noe det selvsagt ikke er. Jeg er renholder og sliter med å forstå hvorfor folk elsker å bruke klor . Det er som du sier ; vi eter ikke av doen og det trenger ikke være sterilt rent der. Akkurat som at det ikke trenger å være sterilt rent på gulvet og ingen trenger å bruke klor på kjøkkenbenken heller. 

Anonymkode: 20338...f89

• Liker 2
Skrevet

Bruker klor i do, liker at det både rengjør, desinfiserer og gjør skåla helt hvit og som ny.  Buker en dæsj klor i slukene på badet også i ny og ne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker aldri klor i doen men har ren, hvit og flekkfri doskål likevel. Klor er forferdelig skadelig for livet i havet, så det kunne ikke falle meg inn å skylle ned masse klor flere dager i uka.

Anonymkode: 0c094...55b

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker aldri klor i doen men har ren, hvit og flekkfri doskål likevel. Klor er forferdelig skadelig for livet i havet, så det kunne ikke falle meg inn å skylle ned masse klor flere dager i uka.

Ingen bruker vel klor i do hver dag?   Jeg bruker det 2-3 g i mnd også lar jeg dokosten stå i skåla med klorvannet en stund slik at den også holder seg fin. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hva velge om man tenker miljø ? Edikk ? Vi kan jo bruke det i matlaging, så da kan det ikke være så farlig ? Jeg bruker edikk når jeg vasker vinduene, og det blir veldig bra. Og ettersom AB lengre oppe anbefaler noe syreholdig til doen, så bør vel edikk fungere der og. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns klorin eller klorbaserte produkter fjerner misfarging i do mye bedre enn syrebaserte. Folk bruker jo ikke klor fordi de skal ha det så hygienisk oppi do, men fordi det funker. 

Anonymkode: 5683f...fe9

Min doskål er hvit og fin uten klor. Om man opplever misfarging i doen som et problem bør man kanskje bruke dobørsten litt oftere. Er det misfarging pga metaller i vannet så tar syrerens det også.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hva velge om man tenker miljø ? Edikk ? Vi kan jo bruke det i matlaging, så da kan det ikke være så farlig ? Jeg bruker edikk når jeg vasker vinduene, og det blir veldig bra. Og ettersom AB lengre oppe anbefaler noe syreholdig til doen, så bør vel edikk fungere der og. 

Jeg har ingen personlig erfaring med å bruke eddik som wc-rens da jeg liker å ha et tykkere produkt som kommer under dokanten, så har ikke så mye å komme med der. Men jeg bruker Sonett sin toalettrens som er laget på sitronsyre. Men hvor bra det er miljømessig uansett vet ikke jeg.. Havforsuring er jo også et problem (men i motsetning til klorflaska er det ikke varsel om DØDE FISKER på denne). Det beste er nok å begrense bruken av alt mest mulig og heller la produktene få virke lenge nok når man først bruker dem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...