Gå til innhold

Hvordan introdusere hund i et kattehjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en kjæreste som har en voksen Alaskan Husky, og jeg har en voksen katt. Det er begrenset hvor mye han får vært hos meg siden han stadig må hjem å lufte hunden, og vi vil gjerne introdusere de for hverandre. Jeg bare lurer på hvordan vi gjør dette på best måte for begge dyrene?

Katten min er vant til mindre hunder, men hunden hans er ganske stor, så jeg tipper han kommer til å bli ganske redd. Hunden har møtt katter men blir ganske leken når han ser de, og dette kommer ikke katten til å gå med på.

Det eneste jeg kommer på er at han får en lang tur på forhånd for å bli skikkelig sliten, er det noen som har flere tips?

Anonymkode: 30ffe...a8b

AnonymBruker
Skrevet

"Leken" når han ser katter? Huskyer er beryktet for sitt jaktinstinkt, og de kan fort drepe en katt. Spesielt dersom de ikke er vokst opp sammen og veldig trygge på hverandre.

Jeg ville i det minste latt dem sove i hvert sitt rom, om han skal ha med seg hunden på overnatting.

Anonymkode: b05e7...a1b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Leken" når han ser katter? Huskyer er beryktet for sitt jaktinstinkt, og de kan fort drepe en katt. Spesielt dersom de ikke er vokst opp sammen og veldig trygge på hverandre.

Jeg ville i det minste latt dem sove i hvert sitt rom, om han skal ha med seg hunden på overnatting.

Anonymkode: b05e7...a1b

Det er ikke renraset Husky. Han sier det har gått fint med andre katter men at han blir litt vilter av seg og vil leke. Han sier han har munnkurv han kan ta med bare for sikkerhets skyld, så kanskje det hadde vært lurt i starten?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke renraset Husky. Han sier det har gått fint med andre katter men at han blir litt vilter av seg og vil leke. Han sier han har munnkurv han kan ta med bare for sikkerhets skyld, så kanskje det hadde vært lurt i starten?

Hunden skal uansett ikke slippes så tett på katten i starten at munnkurv burde være nødvendig. Ha hunden i bånd, og tren på at han skal være rolig. 

Anonymkode: 3aa06...491

• Liker 2
Skrevet

Alaska Husky og katt høres ikke ut som en god kombo.. Hvertfall ikke når det er snakk om voksne individer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunden skal uansett ikke slippes så tett på katten i starten at munnkurv burde være nødvendig. Ha hunden i bånd, og tren på at han skal være rolig. 

Ja, jeg tenker også det.

4 timer siden, Snorkfrøken skrev:

Alaska Husky og katt høres ikke ut som en god kombo.. Hvertfall ikke når det er snakk om voksne individer.

Nei, men vi må jo nesten bare prøve, uansett hvor lang tid det måtte ta.

AnonymBruker
Skrevet

Du skiller dem til å begynne med, la dem se hverandre men ikke røre, skill med babygrind eller noe, og lær hunden å sitte i nærheten av dem så han ikke tror at katter betyr at han skal løpe rundt.

Anonymkode: 91473...d52

AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2019 den 2.01, AnonymBruker skrev:

Du skiller dem til å begynne med, la dem se hverandre men ikke røre, skill med babygrind eller noe, og lær hunden å sitte i nærheten av dem så han ikke tror at katter betyr at han skal løpe rundt.

Anonymkode: 91473...d52

Takk for svar :) 

Skrevet

Har hatt alaskan husky med katt men den var meget spesiell. Den var forsåvidt litt redd katter men også veldig kjærlig. Kattene mine hadde møtt store hunder før men aldri "lekne" hunder osv. Gikk ca 1 - 2 døgn før det var ro i hjemmet og hunden kunne ligge hvor som helst og kattene var ubrydd. Kattene mine er også veldig hårsåre for forandringer så jeg var utrolig heldig med hvor gode venner de ble.

Har også hatt besøk av lekne" hunder og aldri mer. Hunder som ser på katter som leketøy (noe de vil drepe mao) har et vanskelig utgangspunkt. Ikke umulig men ville nok gått med museskritt frem.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, miniomelett skrev:

Har hatt alaskan husky med katt men den var meget spesiell. Den var forsåvidt litt redd katter men også veldig kjærlig. Kattene mine hadde møtt store hunder før men aldri "lekne" hunder osv. Gikk ca 1 - 2 døgn før det var ro i hjemmet og hunden kunne ligge hvor som helst og kattene var ubrydd. Kattene mine er også veldig hårsåre for forandringer så jeg var utrolig heldig med hvor gode venner de ble.

Har også hatt besøk av lekne" hunder og aldri mer. Hunder som ser på katter som leketøy (noe de vil drepe mao) har et vanskelig utgangspunkt. Ikke umulig men ville nok gått med museskritt frem.

Takk for at du deler erfaring!

Jeg skal selvfølgelig ta det kjemperolig med tanke på at hunden faktisk kommer inn i kattens hjem. Han er ganske nervøs av seg og derfor regner jeg med at dette vil ta tid, men jeg stresser ikke. Kjæresten min bor noen gater unna så det er sånn sett ikke noe problem at vi tar det rolig.

Skrevet

Sørg for at katten har en fin og trygg plass i høyden som er lett tilgjengelig.

Skrevet

La katten være sjefen og om den ikke får lov til å gå på border og benker og sånn ville jeg latt den få lov til det når hunden er tilstede.

Skrevet
På 4.3.2019 den 19.55, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har en kjæreste som har en voksen Alaskan Husky, og jeg har en voksen katt. Det er begrenset hvor mye han får vært hos meg siden han stadig må hjem å lufte hunden, og vi vil gjerne introdusere de for hverandre. Jeg bare lurer på hvordan vi gjør dette på best måte for begge dyrene?

Katten min er vant til mindre hunder, men hunden hans er ganske stor, så jeg tipper han kommer til å bli ganske redd. Hunden har møtt katter men blir ganske leken når han ser de, og dette kommer ikke katten til å gå med på.

Det eneste jeg kommer på er at han får en lang tur på forhånd for å bli skikkelig sliten, er det noen som har flere tips?

Jeg hadde selv en voksen Alaska Husky når jeg fikk min første katt. 

I starten hadde jeg vanskelig for å stole på hunden, så han var mye i bånd rundt katten.
Trente på at han skulle være rolig rundt katten, og det var strengt forbudt å løpe eller leke med katten. 

Det tok 6 måneder før vi var i mål. Etter det var det aldri noe problem,og jeg hadde mitt første kattungekull som oppdretter med ham som onkel :) 

Så ta tiden til hjelp, og lag regler for hva som er lov og ikke. Tren på ro og kontakt, og i starten er det greit at hunden har fått ut litt energi på forhånd. 

Lykke til!

Skrevet

Og sørg for katten har et sted den kan trekke seg tilbake på, helst i høyden.

AnonymBruker
Skrevet

Ser at alle mener det er katten som må beskyttes mot hunden, og ikke motsatt. Men hvorfor? Sannsynligheten er stor for at det er hunden som trenger beskyttelse. Katter er jo generelt totalt uberegnelige i forhold til hunder, og kan fly i synet på hunden, for så å klore ut øynene på den. Det er noe å tenke på. Ærlig talt, så høres dette ut som et ganske håpløst prosjekt. En voksen katt vil aldri tolerere en voksen hund.

Anonymkode: ecc99...4cd

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at alle mener det er katten som må beskyttes mot hunden, og ikke motsatt. Men hvorfor? Sannsynligheten er stor for at det er hunden som trenger beskyttelse. Katter er jo generelt totalt uberegnelige i forhold til hunder, og kan fly i synet på hunden, for så å klore ut øynene på den. Det er noe å tenke på. Ærlig talt, så høres dette ut som et ganske håpløst prosjekt. En voksen katt vil aldri tolerere en voksen hund.

Å du har ikke peiling. Jeg har introdusert flere voksne katter og hunder for hverandre, å dersom man tar forhåndsregler som å ikke la dem komme innpå hverandre i starten men ta det gradvis så kan det gå helt fint. Det er ikke sikkert de blir gode venner, men de kan fint tolerere hverandre 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En katt som ikke føler seg truet skal ikke ha noen grunn til å forsvare seg.
Hvis den reagerer når den ikke er truet, så er det rett og slett dårlig gemytt. Da hadde jeg vurdert avliving av katten rett og slett..

Katter er slett ikke uberegnelige, de har et kroppsspråk akkurat som hunder. Men det krever litt mer erfaring, og kunnskap for å lese enn katt i forhold til en hund. Katter er svært tilpasningsdyktige dyr, men de trenger litt mer tid enn en hund normalt sett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar til alle, og takk for nyttige tips og erfaringer.

Vi skal være kjempeforsiktige - og vi skal ha tålmodighet. Tar det et år så tar det et år, men vi må få de til å omgås hverandre. Vi tenker jo begge selvfølgelig på sikkerheten og trivselen til både hund og katt. Og er det sånn at det absolutt ikke går så må vi bare slå oss til ro med det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...