AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #1 Skrevet 4. mars 2019 Ok, nå sier ikke jeg at alle rike folk er arrogante, ser ned på andre som ikke er like velstående som dem. Men jeg har fått et slikt inntrykk av mange rike folk. Jeg var på en dyr merkebutikk her om dagen. Gucci. Jeg er vel ganske så gjennomsnittslig når det kommer til penger, men jeg skulle ha ei veske der til 9 tusen. Den hadde jeg ønsket meg i over et halvt år og ville endelig få skjemme meg selv bort litt noe jeg ikke ofte gjør heller fordi jeg ikke har råd. Der så jeg at noen av de var utenlandsk (språket, de var ikke mørk), men jeg kunne se på klærne, håret at disse var en velstående og rik familie. Ingenting galt i det, men de så litt stygt på meg og nedlatende på meg... Er det bare jeg som føler det sånn? Gjør penger at folk blir mer selvdiggere? Er det mange rike som ikke kan være venner med vanlige folk? Mange foreldre vet jeg ikke lar ungene deres få lov til å bli kjæreste med en som ikke er like velstående som dem. Det er jo bare trist! Heldigvis er ikke alle sånn, vi har jo nok av de gode og ydmyke kjendisene med nok av penger, men som er godhjertede... Anonymkode: ad4b8...cac
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #2 Skrevet 4. mars 2019 Jeg har ikke dårlig med penger (til å være student). Jeg kan fint kjøpe Gucci. Jeg har tenkt på hva jeg skal gjøre hvis jeg vinner i Lotto. Forutenom å flytte til en større leilighet i et finere strøk, ville jeg nok levd helt som vanlig. Tror ikke at det å flashe rikdom i Norge blir sett opp til på, og er ikke helt kulturen. Anonymkode: 1740f...9f4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #3 Skrevet 4. mars 2019 Kommer an på om det er arvet rikdom. Folk med arvet rikdom er stort sett rasshøl. Anonymkode: f91d8...c20 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #4 Skrevet 4. mars 2019 De rike er vel stort sett redde for gold diggers, å bli lurt og å bli utnyttet. De ser kanskje derfor lett på andre folk med mindre penger enn dem som "parasitter". Vet at hadde jeg vunnet 7 millioner i Lotto, hadde jeg ikke utbasunert det på Facebook akkurat. Da kommer snylterne løpende med en gang, det kan du vedde på. Husker ene broren min vant en del tusen kroner på Tipping eller noe i sin ungdom. De ukene pengene varte hadde han plutselig påfallende mange "gode" venner.....! ALLE ville bli med han på byen da, og alle ville henge sammen med han. Så tok pengene slutt, og de fleste forsvant. Bare noen få av de gode, gamle vennene igjen. Anonymkode: 95ecc...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #5 Skrevet 4. mars 2019 Mange fattige folk er høye på seg selv. Hvertfall de som stemmer rødt Anonymkode: 1a929...616
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #6 Skrevet 4. mars 2019 Enig i den som skriver at det kommer an på om rikdommen er arvet. Folk som har tjent pengene sine selv og jobbet seg opp fra ingenting er som oftest temmelig jordnære. Barna deres, derimot... Og det er jo egentlig et paradoks at disse er så høye på pæra da de har utrettet absolutt ingenting på egen hånd (i alle fall ikke noe som de ikke kun har lykkes med pga. familiens penger) Anonymkode: aa50b...b7b 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #7 Skrevet 4. mars 2019 Penger gjør jo ofte noe med folk da. Jeg bodde i et ganske fattigslig nabolag da jeg var ung og leide. Og maken til omsorg og hyggelige naboer skal man lete lenge etter. De hadde lite, noen gikk på nav mens andre hadde veldig dårlig betalte jobber. Men medmenneskeligheten var det ingenting å si på. Vi gikk på døren til hverandre og lånte f.eks ketchup o.l, det hadde jeg ikke tort her jeg bor nå. Lånte bort bøker og musikk. Fikk skyss til butikken av hverandre. Jeg ble bedre kjent med de naboene enn alle andre steder jeg har bodd. Men kjenner og folk som har mye penger som er kjempehyggelige og helt jordnære. Men over det store og hele synes jeg folk som ikke har så mye penger er mer jordnære og bryr seg mer. Anonymkode: fd807...774 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #8 Skrevet 4. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange fattige folk er høye på seg selv. Hvertfall de som stemmer rødt Anonymkode: 1a929...616 Fattige er nok dem som er minst høye på seg selv Anonymkode: ad4b8...cac
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #9 Skrevet 4. mars 2019 Er du født og oppvokst med rikdom rundt deg, blir mange "miljøskadet" her også. En god del av dem som er oppe og går av seg selv, er ok folk. Men selvsagt blir det lett å se ned på andre selv da, samfunnet baserer seg jo på at penger betyr høyere rang og enda viktigere har det blitt de senere årene. Og så har du en del folk som jobber knall hardt for å bli rik, kun for status sin del og for å kunne klatre over andre. Altså narcissister. Disse blir helt klart enda mer høy på pæren. Mange toppledere er gode empatiske folk, men disse har ofte jobbet seg opp og måtte kommunisere med alt slags folk etc. Anonymkode: 65195...6af 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #10 Skrevet 4. mars 2019 Folk med arvet rikdom eller såkalte nyrike blir dessverre veldig fort høye på seg selv. Anonymkode: 58f6a...137
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #11 Skrevet 4. mars 2019 Husker veldig godt en Bik Bok i sentrum i Oslo. To etasjer, i 1. etg var det vanlige Bik Bok klær og i 2. etg var det diesel, litt dyrere merker for meg som var tenåring på den tiden. Dama som jobbet der blikka meg fra topp til tå og da jeg spurte hva de hadde i 2. etasje så hun ¨det er merkeklær og sånn, det er her i 1. etg du kan handle¨. Fy søren glemmer aldri den følelsen jeg fikk da. Noen folk føler seg bedre enn andre. De skanner kunder og tror de vet alt om dem. Kjipe folk. Hadde jeg vært deg ville jeg aldri handlet derifra og gått ut av butikken sånn at de ikke hadde fått pengene dine. Anonymkode: ed803...c4f
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #12 Skrevet 4. mars 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fattige er nok dem som er minst høye på seg selv Anonymkode: ad4b8...cac Nei, ikke når de ser ned på dem som er litt heldigere her i livet. Anonymkode: 1a929...616
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #13 Skrevet 4. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke når de ser ned på dem som er litt heldigere her i livet. Anonymkode: 1a929...616 Aldri sett ned på de som er rikere enn meg og heller ikke opplevd at andre gjør det. Men mange rike derimot ser ned på de mindre «heldige» Anonymkode: ad4b8...cac 1
dr_zhivago Skrevet 4. mars 2019 #14 Skrevet 4. mars 2019 Enig med noen av de over her; de som er rike uten å ha tjent pengene selv (barn og koner av rike menn som oftest) har en tendens til å være sånn. Men at mange rike folk er skeptiske til "fattige" som prøver å komme seg inn i familien er ikke så rart. Blir det skillsmisser så kan fattiglusa plutselig raske til seg store summer. Og mange rike folk opplever både svindelforsøk og regelrett tigging.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #15 Skrevet 4. mars 2019 Vi har tjent en del penger på grunn av beinhard jobbing og utradisjonelle valg. Nå virker det som om omkretsen vår har glemt hvordan vi har tjent pengene våre. Vi får en del slengkommentarer om at «det er lett for dere å si», «ja, det er noen som har det» etc. Da hender jeg jeg føler for å sette folk litt på plass, vi har ikke fått en dritt. Vi har jobbet for hver krone vi har og vært villige til å ta risiko det andre bare lo av oss. Så ja, heg kan bli litt oppgitt når folk har den holdningen at «ting er jo så lett for dere»... Anonymkode: 7877d...005 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #16 Skrevet 4. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det bare jeg som føler det sånn? Gjør penger at folk blir mer selvdiggere? Er det mange rike som ikke kan være venner med vanlige folk? Mange foreldre vet jeg ikke lar ungene deres få lov til å bli kjæreste med en som ikke er like velstående som dem. Det er jo bare trist! Anonymkode: ad4b8...cac Jeg har både rike og fattige venner, og de holdningene der ser du i begge leirer. Anonymkode: 976d2...bba
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #17 Skrevet 4. mars 2019 Vokste opp sparsommelig. Husker jeg fikk en skjorte til gebursdag i tenårene og når folk jeg kjente så den ble jeg anklaget for å være snobb og sett ned på. Fattigfolk er minst like diskriminerende og bedømmer folk utfra hva de går i. Hvis jeg vil gå på jobb eller gaten i shorts eller dress skal du bare gi faen i det. Anonymkode: c5466...314
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #18 Skrevet 4. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, nå sier ikke jeg at alle rike folk er arrogante, ser ned på andre som ikke er like velstående som dem. Men jeg har fått et slikt inntrykk av mange rike folk. Jeg var på en dyr merkebutikk her om dagen. Gucci. Jeg er vel ganske så gjennomsnittslig når det kommer til penger, men jeg skulle ha ei veske der til 9 tusen. Den hadde jeg ønsket meg i over et halvt år og ville endelig få skjemme meg selv bort litt noe jeg ikke ofte gjør heller fordi jeg ikke har råd. Der så jeg at noen av de var utenlandsk (språket, de var ikke mørk), men jeg kunne se på klærne, håret at disse var en velstående og rik familie. Ingenting galt i det, men de så litt stygt på meg og nedlatende på meg... Er det bare jeg som føler det sånn? Gjør penger at folk blir mer selvdiggere? Er det mange rike som ikke kan være venner med vanlige folk? Mange foreldre vet jeg ikke lar ungene deres få lov til å bli kjæreste med en som ikke er like velstående som dem. Det er jo bare trist! Heldigvis er ikke alle sånn, vi har jo nok av de gode og ydmyke kjendisene med nok av penger, men som er godhjertede... Anonymkode: ad4b8...cac Tror nok de fleste av de rike som er arrogante, er de som selv ikke har jobbet for rikdommen. For eksempel menn og kvinner som gifter seg "oppover" med noen som har mye. Har selv en søster som har gjort dette. Hun var et ekkelt menneske før også, men er blitt mye verre etter at hun ble "rik." Har ingen utdannelse eller noe eget å vise til, men setter seg likevel over oss andre og mener hun er bedre. Har aldri gått på et eneste jobbintervju, vet ikke hvordan det er å leve i den ekte verden. Snakker ikke med henne mer, siden jeg sa at ikke jeg respekterer henne og at hun er en simpel golddigger. Anonymkode: 57f2f...50a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå