Gå til innhold

Hva er den verste maten når du vil ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mye snakk om hva slags mat som er lur å spise dersom man slanker seg, men på den andre siden; hva er den verste maten?

Anonymkode: c4261...b6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å spise for ensidig i kaloriunderskudd, er det verste man kan gjøre. Mange ektrem-dietter er helseskadelig som bare det. 

Anonymkode: 66bfc...d34

• Liker 1
Skrevet (endret)

mat med mye sukker eller tomme karbohydrater gjør at du blir mer sulten. Altså det er vansligere å kontrollere matinntaket og du spiser mer enn om du spiser næringsrik mat med nok fett.

Så brus, godis, alt med mye sukker egentlig. Mat med mye karbohydrater som loff, ris, pasta osv. Og karbohydrater sammen med usunt fett; pizza, fast Food og annen veldig prossesert mat. 

Om du vil ned i vekt, lag mat av rene råvarer. Altså grønnsaker, rent kjøtt (ikke pølser el liknende) og bra fett (f.eks olivenolje, parmasan ost, melk) 

Endret av mlifjeld
  • Liker 3
Skrevet

Fleskepølse stekt i ribbefett med en god dose vodka bør du styre unna . 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Sjokolade. Raske karbohydrater (sukker) og fett. 

Anonymkode: 97b44...449

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hill83 skrev:

Fleskepølse stekt i ribbefett med en god dose vodka bør du styre unna . 

Ren vodka er vel ikke farlig sånn sett? En del kalorier, men null karbo :) 

Anonymkode: dfd01...c42

Skrevet

Jeg personlig har konkludert med at det må være potetgull! :nigo:

• Liker 1
Skrevet

vodkadietten pleier fort gå galt med eller uten fleske pølse 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ren vodka er vel ikke farlig sånn sett? En del kalorier, men null karbo :) 

Karbohydrater er ikke noe problem. Kalorier gjør at du legger på deg, og kaloriene kommer fra fett, proteiner og karbohydrater. Fett inneholder noe mer kalorier en proteiner og karbohydrater. Man kan fint gå ned i vekt uten å drive med lavkarbo. 

Anonymkode: 364bd...7fb

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjokolade. Raske karbohydrater (sukker) og fett. 

Anonymkode: 97b44...449

Enig med deg om sukkeret. Men det er forskjellige typer fett. Trans-fett som er i prosessert mat er f.eks veldig usunt og det er mange studier som viser at det er direkte farlig. Margarin er også f.eks et veldig kjemisk behandlet og unaturlig fett.

Men det er også bra fett som du burde spise om du vil ned i vekt, mener da naturlig fett som ikke er kjemisk fremstilt som olivenolje, fet fisk, avokado nøtter og naturlig fett fra dyr. Altså rent ubehandlet fett. 

AnonymBruker
Skrevet

Egg, melk og alle slags tilsetningsstoffer, særlig MSG og Aspartam. Mat med mye fett. Karbohydrater er ikke problemet.

Anonymkode: 5e3c0...d95

AnonymBruker
Skrevet

Raske karbohydrater

Anonymkode: 227a1...1b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, mlifjeld skrev:

mat med mye sukker eller tomme karbohydrater gjør at du blir mer sulten. Altså det er vansligere å kontrollere matinntaket og du spiser mer enn om du spiser næringsrik mat med nok fett.

Så brus, godis, alt med mye sukker egentlig. Mat med mye karbohydrater som loff, ris, pasta osv. Og karbohydrater sammen med usunt fett; pizza, fast Food og annen veldig prossesert mat. 

Om du vil ned i vekt, lag mat av rene råvarer. Altså grønnsaker, rent kjøtt (ikke pølser el liknende) og bra fett (f.eks olivenolje, parmasan ost, melk) 

Fettet i parmesan, ost og melk er mettet, og det er ikke bra!

Anonymkode: 0267c...29d

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke anbefalt over 20 g mettet fett i løpet av en dag for en som veier 60 kg, så da er nok "toleransen" høyere jo mer du veier. Allikevel skal man være forsiktig med mettet fett og transfett. Mettet fett finner man spesielt i melkeprodukter (italiensk salat, ost, smør, sjokolade (også mørk sjokolade), olivenolje osv... Dette må du styre unna, men selvfølgelig går det an å spise i moderate mengder. 

Det er også lurt å holde seg unna hvitt brød (muligens halvgrove brød også, gå for det nærmest 100 %), tilsatt sukker er også en versting du bør kutte ned på.

Anonymkode: ca866...63d

AnonymBruker
Skrevet

Pasta!

Anonymkode: 23bea...6fa

Skrevet

Øl

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Karbohydrater er ikke noe problem. Kalorier gjør at du legger på deg, og kaloriene kommer fra fett, proteiner og karbohydrater. Fett inneholder noe mer kalorier en proteiner og karbohydrater. Man kan fint gå ned i vekt uten å drive med lavkarbo. 

Anonymkode: 364bd...7fb

Hvis kaloriene gjør at du legger på deg, og kaloriene kommer fra karbohydrater, så er vel karbohydrater et problem? Ikke meninga å kverulere, bare nysgjerrig jeg nå :)

Skrevet (endret)

En ting jeg har lært, er at en kalori er en kalori. 

Såklart når man har et vist antall kalorier man kan bruke en dag, eks 1600kcal, så bør man velge mat som metter. 

Men jeg koser meg. Jeg spiser litt sjokolade, chips og slik når jeg ønsker så lenge det er veid opp og lagt inn i dagens forbruk. Jeg har nå det som for meg er et vanlig kosthold, spist pizza, lasagne, potetmos, pølse. Ja mat som kanskje ikke er «sunn» og som ikke serveres med mye grønnsaker. Jeg har gått ned 7,4 kg på 9 uker. 

Man må selvsagt passe på å ha litt variert kost, passe på å få i seg alle byggesteinene som kroppen vil ha, men i bunn og grunn er en kalori en kalori :) 

Endret av Ariana807
  • Liker 3
Skrevet (endret)
51 minutter siden, Ariana807 skrev:

En ting jeg har lært, er at en kalori er en kalori. 

Såklart når man har et vist antall kalorier man kan bruke en dag, eks 1600kcal, så bør man velge mat som metter. 

Men jeg koser meg. Jeg spiser litt sjokolade, chips og slik når jeg ønsker så lenge det er veid opp og lagt inn i dagens forbruk. Jeg har nå det som for meg er et vanlig kosthold, spist pizza, lasagne, potetmos, pølse. Ja mat som kanskje ikke er «sunn» og som ikke serveres med mye grønnsaker. Jeg har gått ned 7,4 kg på 9 uker. 

Man må selvsagt passe på å ha litt variert kost, passe på å få i seg alle byggesteinene som kroppen vil ha, men i bunn og grunn er en kalori en kalori :) 

"If it fits your macroes". Jeg også tenker slik.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke anbefalt over 20 g mettet fett i løpet av en dag for en som veier 60 kg, så da er nok "toleransen" høyere jo mer du veier. Allikevel skal man være forsiktig med mettet fett og transfett. Mettet fett finner man spesielt i melkeprodukter (italiensk salat, ost, smør, sjokolade (også mørk sjokolade), olivenolje osv... Dette må du styre unna, men selvfølgelig går det an å spise i moderate mengder.  

Det er også lurt å holde seg unna hvitt brød (muligens halvgrove brød også, gå for det nærmest 100 %), tilsatt sukker er også en versting du bør kutte ned på.

Anonymkode: ca866...63d

Av alle produkter, så trekker du fram "italiensk salat"? Det er for øvrig ikke melk i italiensk salat. Det er majones, som hovedsakelig består av olje. Så spis den med god samvittighet du, så lenge du ikke det blir for mye kalorier. Og olivenolje (de fleste oljer generelt) har svært lite metta fett.

For øvrig må jeg le litt av enkelte her. For når forskning støtter det man mener, så bruker man det som i argument, men i samme avsnitt støtter man andre ting som forskning i stor grad faktisk avviser, men det lar man være å nevne. Selvfølgelig er akkurat den forskninga feil, støtta av konspirasjoner osv.

Endret av Purt Gull
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egg, melk og alle slags tilsetningsstoffer, særlig MSG og Aspartam. Mat med mye fett. Karbohydrater er ikke problemet.

Anonymkode: 5e3c0...d95

du mener at EGG er noe av det verste man kan spise når man slanker seg? Den tror jeg nesten du må forklare litt nærmere.

Anonymkode: f40e4...f34

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...