Gå til innhold

Stikkontakter(?) og dårlige vegger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp flyttet inn i leilighet bygget på 70-tallet, og alt er veldig greit, bortsett fra at nesten alle strømuttakene er løse. Har forsøkt å skru de til (også det som er under det ytterste dekselet), men veggene er for dårlige. Er dette farlig? Og, hjelper det egentlig å tilkalle elektriker når veggene er som de er? 

Blæ, jeg kan ingenting om dette, og er redd for at jeg har kjøpt "katta i sekken". Har boligkjøperforsikring, men den kommer sikkert ikke til anvendelse? Man kan vel ikke forvente perfekte vegger og el-anlegg i snart 50 år gammel leilighet, liksom. 

Help - anyone?

Anonymkode: 49ddc...465

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp flyttet inn i leilighet bygget på 70-tallet, og alt er veldig greit, bortsett fra at nesten alle strømuttakene er løse. Har forsøkt å skru de til (også det som er under det ytterste dekselet), men veggene er for dårlige. Er dette farlig? Og, hjelper det egentlig å tilkalle elektriker når veggene er som de er? 

Blæ, jeg kan ingenting om dette, og er redd for at jeg har kjøpt "katta i sekken". Har boligkjøperforsikring, men den kommer sikkert ikke til anvendelse? Man kan vel ikke forvente perfekte vegger og el-anlegg i snart 50 år gammel leilighet, liksom. 

Help - anyone?

Ja, det hjelper å tilkalle elektriker. Både innmaten og lokkene bør skiftes etter så mange år. IKKE fikle inni det som er under lokkene/dekslene selv! Hva mener du med dårlige vegger? Er det murvegger?

Anonymkode: 41d8f...101

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har forsøkt å skru de til (også det som er under det ytterste dekselet), men veggene er for dårlige. Er dette farlig?

Det kan være brannfarlig ja, i tillegg til at du kan få strøm i deg. Det er ikke tilltatt å gjøre slikt selv. KUN elektrikere har lov til å gjøre noe under dekslene/lokkene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig også veggene må utbedres. Kan du utdype hva som er dårlig med veggene? Er det løs mur som ramler ut i biter?

AnonymBruker
Skrevet

Med dårlige vegger mener jeg mer eller mindre porøse gipsvegger. Skrur man inn en skrue for å henge opp noe er det (nesten) bare å dra den ut igjen. Slike gipsanker holder, da. Så jeg skjønner ikke helt hva en elektriker vil kunne gjøre, når veggene er så ufaste i fisken. 

Forslag til hva jeg kan gjøre? Og, hvor mye noe sånt kan koste?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med dårlige vegger mener jeg mer eller mindre porøse gipsvegger. Skrur man inn en skrue for å henge opp noe er det (nesten) bare å dra den ut igjen. Slike gipsanker holder, da. Så jeg skjønner ikke helt hva en elektriker vil kunne gjøre, når veggene er så ufaste i fisken. 

Bestill en elektriker til å foreta en befaring, slik at han kan si hva som må gjøres og hva det vil koste, eller forklar når du snakker med han hvordan veggene er slik at han har med nødvendig utstyr til jobben dersom du ikke vil ha befaring først.

Han må sikkert bruke gipsanker for å få festet skruene forsvarlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte ca kr 2000 for å få skiftet 5 stikkontakter med innmat inkl arbeidspenger. Dette var ikke gipsvegger.

AnonymBruker
Skrevet

De er faglærte til mer enn å skru en skru i en treplanke, så selvsagt vil en elektriker hjelpe deg! 

Anonymkode: 9bfa4...02f

AnonymBruker
Skrevet

Men, ettersom dette gjelder hele boligen, ville jeg kanskje forhørt meg om priser hos flere elektrikere. Kanskje har du rabatt hos et elektrikerfirma også, gjennom et boligbyggelag el.l.?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg betalte ca kr 2000 for å få skiftet 5 stikkontakter med innmat inkl arbeidspenger. Dette var ikke gipsvegger.

Det høres sinnsykt billig ut. Var det en elektrikervenn?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres sinnsykt billig ut. Var det en elektrikervenn?

Nei. Det var med rabatt (gjennom borettslag) hos et elektrikerfirma .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Help - anyone?

Du må få en elektrikker i hus for å vurdere situasjonen, både med hensyn til hva som må gjøres, pris og så reklamasjon overfor selger. Du må reklamere uten ugrunnet opphold i tilfelle du har en reklamasjonnsak. 

Når du kjøper noe som er nærmere 50 år gammelt så er spørsmålet om dette er en påregnelig svakhet ved boligen? 

Om det er brannfarlig er umulig å besvare med mindre en får sett på saken. Husk derfor på å ha en fungerende røykvarsler. 

Anonymkode: 1aeba...116

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som helt normale gipsvegger. Ring elektriker.

Anonymkode: 9d070...e05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var det hos meg og. Murvegger og kontaktene sto i skjøtene. Bestilte fiks av hele leiligheten av et firma. Var ikke så ille. 

Anonymkode: b1a5b...6c3

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Sånn var det hos meg og. Murvegger og kontaktene sto i skjøtene. Bestilte fiks av hele leiligheten av et firma. Var ikke så ille. 

Anonymkode: b1a5b...6c3

Hva ble gjort da, og til hvilken pris?

Ellers - tusen takk til alle dere som har svart!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en leilighet med uforsvarlig utført El-arbeid. Da var det Help som betalte for takstrapport av elektriker. Han kom og kikket, og ga oss en liste over ting som måtte utbedres. De var kategorisert som rød, gul og grønn etter hvor mye ting hastet.

Ville ringt forsikringsselskapet i dag og hørt. Mulig de vil lese prospektet først for å se om dette er noe du burde forventet. Sier de nei så bestiller du befaring fra flere firma selv.

Vi måtte forsåvidt flytte ut på dagen, og fikse ting for 50 000 kr før vi fikk flytte inn igjen. Etter vi flyttet inn tok et av de gule punktene fyr. Jeg kommer aldri til å vente med noe elektrisk igjen, om det er noe jeg stusser på. Det er svært viktig å ha dette på stell, uansett hvor mye det koster. 

Anonymkode: fa623...f22

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik er nok alle gipsvegger. Derfor finnes det gipsanker. At andre skruer bare kan dras rett ut igjen bør ikke være overraskende.

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Help - anyone?

Normalt skal boksen bak frontplaten være skrudd fast i stendere (bjelker) inne i veggen. Mulig den ikke er det i dette tilfellet. Dette er elektrikerarbeid om du ønsker å ha papirene i orden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...