Augustbrud02 Skrevet 26. august 2002 #1 Skrevet 26. august 2002 Siden vi allerede er gift, og heller må leve på alle de fantastiske minnene om denne dagen, tenkte jeg at jeg kunne komme med noen (forhåpentligvis) konstruktive tips til dere vordende bruder. Ikke grue deg, men gråt gjerne Det aller beste rådet jeg kan gi deg er: ikke grue deg! Du har absolutt ingen grunn til det, og jeg er kjempeglad for at jeg ikke rakk å være nervøs dagene før bryllupet! Og det å gråte, det er bare utrolig flott. Jeg er veldig lettrørt som person, men var sikker på at jeg ikke skulle gråte. Men alt da dørene gikk opp trillet tårene. Man skal ikke bruke krefter på å prøve å holde tårene tilbake en slik dag. Bruk heller krefter på å nyte omgivelsene og den utrolige stemningen. At man gråter er bare flott for dere begge to. Ikke heng deg opp i detaljer Ellers må jeg bare atter en gang si til dere bruder at dere ikke må henge dere sånn opp i alle detaljer. I ettertid husker man ikke slike ting, og dagen blir ikke noe flottere selvom man har mørkegrønne og ikke lysegrønne servietter. Jeg er utrolig glad for at vi kuttet ut å tenke på alle mulige småting i ukene før bryllupet! Jeg har fått et helt annet syn på dette nå etter bryllupet, og det tipper jeg en del av dere andre også vil få. Enn så lenge, får dere heller bare stolt på mitt ord om å roe ned alle detaljene. Gjestebok Jeg anbefaler dere å ha en gjestebok som gjestene kan skrive hilsner i. Vi hadde det og den ble flittig brukt. Toastmaster opplyste om gjesteboken vår både under middagen og under kakeskjæringen. De aller fleste gjestene har skrevet noen flotte ord til oss, og ungene har også tegnet morsomme tegninger. Utrolig koselig å ha i fremtiden! Nyt hverandre Forøvrig bør man unne seg noen dager i fred og ro for å bare nyte de siste dagene som forlovet, før innspurten på bryllupsplanleggingen kommer. Jeg var så lei bryllup dagen før vi skulle i ilden at jeg hadde ikke trodd det gikk an. Hadde det ikke vært for at vi hadde hatt noen roligere dager tidligere i uken hadde jeg nok flydd på veggen. Fordel oppgaver En tabbe vi gjorde, var å ikke fordele ut noen ansvarsoppgaver. Vi hadde kontroll på absolutt alt mulig selv, og selv om dette gikk smertefritt under hele planleggingen, gav det oss en del irritasjon og ekstra slit den siste dagen før bryllupet. Da var det ingen som tok sjansen på å ta noen avgjørelser og vi ble spurt om alle mulige uvesentlige småting. Det kan derfor være lurt å gi f.eks en av foreldrene ansvar for alt som har med mat og gjøre og kan ta alle små avgjørelser i forbindelse med dette, en kan ha ansvaret for dekking av bord, en for pynting av kirken o.s.v. Da kan dere på forhånd snakke med hver enkelt som har ansvaret for ting om hvordan dere ønsker det gjort. Tidlig vielse? Har du/dere vurdert en tidlig vielse eller tar dere det som en selvfølge at den skal være midt på dagen? Jeg er ufattelig glad for at vi hadde vielsen 11.30. Man er så sliten på bryllupsdagen sin uansett, men siden vielsen var tidlig fikk vi mye ut av dagen og mye tid sammen med gjestene. Vi våknet også tidlig (noe nok en del av dere også kommer til å gjøre), og det var deilig å slippe å vente halve dagen på vielsen. Råder derfor folk til å ha en så tidlig vielse som mulig, selv om det faktisk ikke er så vanlig. Men jeg ville iallfall aldri ha valgt en senere vielse, om jeg kunne ha valgt igjen. Klær Klær er noe vi tenker veldig på, og det er uhyre viktig at du finner en kjole du virkelig liker og som du kan være stolt av i fremtiden også. Når det gjelder sko er det viktig å ha gode sko. Skoene mine var dessverre ikke så gode å gå i, men de var billige. Er allikevel veldig glad for at jeg ikke brukte 1000 kroner på sko, da skoene mine allikevel ikke syntes under kjolen. Når det gjelder undertøy er det verdt å bruke noen kroer på et undertøy som sitter godt. Hadde selv torsolette og det var så behagelig å ha på seg. Kjøpte meg også litt eksklusive strømper, og er glad for at jeg ikke valgte noen billige fra Lindex eller lignende De var nemlig mye bedre å ha på seg og så mye flottere ut. Ellers vil jeg anbefale folk å ha slør. Jeg var veldig usikker på dette på forhånd, men endte opp med fotsidt slør med perler på. Jeg hadde det på meg hele kvelden, og er så utrolig glad for at jeg endte opp med det. Det var absolutt ikke noe styr. Og har man kjole med slep i utgangspunktet, er det ikke noe ekstra styr med et slør. Informer servitørene Vi var dessverre skuffet over servitørene våre, til tross for at vi hadde laget grundige lister med informasjon til dem. Der stod hele gangen i middagen og hva som skulle serveres når. Dette var tydeligvis ikke nok, og i ettertid hadde vi hatt en av servitørene sammen med oss kvelden før for å informere ordentlig. Dessuten bør man sørge for at en av servitørene tar mer ansvar enn de andre og at personen faktisk gjør dette. Vi hadde plukket ut en som skulle ha ansvaret, men hun skjønte ikke frem eller tilbake og heldigvis tok en annen over hennes oppgave! Bilder/filming Ta masse bilder, og sørg gjerne for at de som skal tas bilde av kikker på samme sted på bildene. Vi tok 9 filmer, og ikke et av bildene egner seg 100% som takkekort. I tillegg har vi vært hos fotograf og vi er så glad for at vi har brukt penger på dette. Spør du meg er det en av de viktigste vurderingene man gjør på en slik dag, og iallfall når man ser privatbilder kontra fotografbilder. Det er også koselig å ha litt video fra bryllupet i etterkant, men sørg for at kameraet som skal brukes er et greit kamera og at personen som skal filmes vet hva han/hun driver med. Vi fikk ødelagt mye av filmen fra bryllupet med dårlig kamera og dårlig filming. Heldigvis hadde vi en til som filmet, og det har blitt veldig bra! Bryllupskake Vi hadde bryllupskake til 60 personer (vi var 50), men kun en av etasjene ble spist. Et tips for andre kan derfor være å bestille en noe mindre kake, for å slippe å ha igjen så mye rester som vi har. Vi bestilte dessuten en billig kake (925 kroner), og jeg er utrolig glad for at vi ikke bestilte en dyrere en. Prisene varierer enormt, og det lønner seg å sammenlikne. Brudebukett Brudebuketten er uhyre viktig, og man skal ha en bukett man selv liker og vil ha. Men prisene varierer mye på buketter og det lønner seg å undersøke. Personlig er jeg glad jeg ikke brukte mer penger på buketten (1625 kr), men de kan ha en sammenheng med at jeg var så fornøyd med den. Men man skal også huske på at buketten faktisk kun gjør nytten sin i kirken og hos fotografen. I ettertid ble den stående som pynt på middagsbordet og i lokalet. For øvrig håper jeg dere alle sammen får en like flott dag som vi hadde og at dere kan dra litt nytte av noen av tipsene mine. I ettertid ser man tydelig hvilke ting som det var fornuftig å bruke tid og krefter på og hva som ikke var så vesentlig…men da er det jo også for sent å kunne gjøre noe med det.
Engel Skrevet 26. august 2002 #2 Skrevet 26. august 2002 Takk for gode tips! Mye av dette høres veldig fornuftig ut, selv om personlig smak spiller mye inn også (hva man syns er viktigst). Men selv jeg som skal ha et helt annerledes bryllup har god nytte av disse tipsene, og det har nok andre her også.
Frøya*0803 Skrevet 26. august 2002 #3 Skrevet 26. august 2002 Det er kjempefint å få råd fra dere som har vært gjennom det. Nå har jeg skriblet ned flere gode tips på blokka mi Takk-takk :D
Augustbrud02 Skrevet 26. august 2002 Forfatter #4 Skrevet 26. august 2002 Det meste er selvsagt smak og behag, men jeg håper at andre også kan dra nytte av tipsene mine. Har savnet litt slike konkrete tips her inne selv, så jeg håper de kan være litt nyttige iallfall. Lykke til med planleggingen videre begge to, og jeg må innrømme at jeg er veldig nydgjerrig på å følge med på Engels planlegging av utenlands-bryllup!
prinsessa Skrevet 26. august 2002 #5 Skrevet 26. august 2002 Gifta meg i fjor jeg da, men kommer med et råd alikevel. Vi var på en ukes bryllupsreise etter bryllupet. Nå er det jo mange som kanskje ikke har råd til dette etter alle utgiftene som har vært på selve bryllupet. Men jeg vil annbefale iallefall å ta noen dager fri etter brylllupet. Man er jo utrolig sliten etter en sånn dag, og trenger noen dager å komme seg på. Også få fordøyd alle intrykkene. Jeg har venninder som har stilt på jobb mandags morgen, som syns at det var en sikkelig nedtur. Med et par dager fri forlenger man bryllupet litt til!
Mistyen Skrevet 26. august 2002 #6 Skrevet 26. august 2002 Jeg kunne ikke sagt det bedre selv,augustbrud. Jeg skulle selv ønske at jeg hadde tatt vare på dagen bedre enn det jeg gjorde, men sånn ble det nå engang. Jeg var stresset og sliten og ble syk på min egen bryllupsnatt.... Men jeg er utrolig glad for at vi tok oss råd til å dra bort et par dager etter bryllupet for å bare være OSS. Selv om vi brukte mesteparten av tiden til å sove, ver det bare såååå deilig og være sammen helt alene de første dagene som ektepar..................*sukk*
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2002 #7 Skrevet 26. august 2002 Tror mange er ganske så uenige i det å ha vielsen så tidlig ! :o Jeg synes det ville vært rart og nesten litt stressende å komme i et bryllup som skulle begynne 11.30. Som gjest kan man jo benytte formiddagen til å spise en lang frokost, pynte seg og glede seg til kvelden. Jeg kunne aldri tenke meg å ha vielsen så tidlig for å slutte festen klokken 24. Dagen blir ikke noe kortere av å begynne tidlig...man skyver jo bare på tidspunktet for start og stopp ! Det som imidlertid ER viktig er at ikke det går altfor lang tid mellom vielsen og middagen...det er dødtid for gjestene.
diddi Skrevet 26. august 2002 #8 Skrevet 26. august 2002 Jeg ville ikke ha begynt så tidlig. Jeg gleder meg nemlig veldig til de nervepirrende sekundene før kirkedørene går opp!! Og det har jeg lyst til å glede meg til med min forlover hos frisøren!! Hadde ikke orket å stresse med om vi rakk vielsen i tide. Nei jeg skal kjenne på kriblingen i magen. Og glede meg!! Dagen blir lang nok den!!
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 26. august 2002 #9 Skrevet 26. august 2002 Som nevnt tidligere er det selvsagt smak og behag. For oss var det ypperlig å ha vielsen så tidlig. Vi var ferdig med middagen når andre vanligvis går til bords, og jeg føler at vi fikk mer tid til å prate med gjestene våre enn det brudepar har hatt i andre bryllup vi har vært i. Grunnen til at vi avsluttet så tidlig var at vi rett og slett var helt gåene, etter noen slitsomme dager og etter å ha våknet tidlig samme dagen. Men nå hadde det seg sånn at i lokalet vi skulel være måtte vi avslutte 00.30 uansett, og dermed var det også flott å ha en tidlig vielse. Dessuten hadde vi noen barn i bryllupet, og det var stas for dem å kunne være med på hele festen. Alt i alt synes vi dette var helt perfekt, og vi må innrømme at vi ikke helt skjønner at ikke fler gifter seg tidligere. Det blir ikke noe stress på morgenen av den grunn, vi hadde enormt god tid begge to!
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 26. august 2002 #10 Skrevet 26. august 2002 Glemte å legge til at vi også hadde en del gjester som var på besøk og bodde på campinghytter. For de var det veldig kjekt at bryllupet begynte tidlig, slik at de ikke fikk dødtid den lørdagen. Alle var iallfall veldig fornøyd med det, så det kommer jo litt an på omstendighetene også. Men personlig foretrekker jeg en vielse 11.30 fremfor en vielse klokken 16.30... Men nå er vi er morgenfugl-familie også da. Også ble tidspunktet litt romantisk for oss tross alt, for frieriet foregikk nøyaktig klokka 11.30. :D
Augustbrud02 Skrevet 27. august 2002 Forfatter #11 Skrevet 27. august 2002 Det er et godt tips å benytte seg av engangskameraer også, slik som nevnt her: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=12682
Augustbrud02 Skrevet 29. august 2002 Forfatter #12 Skrevet 29. august 2002 Vil også bare komme med noen tips til hvordan vi pyntet kirken på en billig måte: Å skulle bestille oppsatser til kirken er meget dyrt, med mindre man kan spleise med andre brudepar som gifter seg samme dagen. Men her skal du få noen tips og bilder til hvordan du kan gjøre det. Vaser Billige og enkle vaser får du kjøpt på IKEA. Vi kjøpte vaser der til 15 kroner stykket. Kirkene har stort sett e utvalg av vaser de også, så hør med dem om du kan låne noe av de de har. Blomster Hvite roser er flott i kirken synes jeg og vi kjøpte 20-pakninger med hvite roser hos Mester Grønn til 149 kroner pakken. Vi kjøpte 4 slike pakker og dette holdt til 4 store vaser og 10 små vaser til benkepynt. I tillegg fant vi noen som solgte bøtter med roser til 59 kroner. Disse var i ulike farger. Oppsatser På alteret hadde vi 2 vaser med gule fyllblomster og hvite roser. De gule blomstene fant vi i veikanten, og blomster i juli/august. De er meget dekorative og helt gratis. Vi hadde samme type blomster i 2 vaser foran ved trappen opp til alteret. Her var oppsatsene en del større enn de på alteret. På hver av benkene hadde vi små vaser med røsslyng og med en hvit rose i. Ute på trappen brukte vi igjen de gule fyllblomstene, sammen med roser fra den bøtten vi kjøpte. Fargene gikk i gule, oransj og andre varme fargetoner. Alt i alt brukte vi ikke mer enn 510 kroner på all pyntingen av kirken. Etter vielsen ble dessuten blomstene tatt med til festlokalet slik at de pyntet opp der etterpå. Under kan du se bilder av de ulike oppsatsene våre: Pynt foran alteret: http://home.no/augustbrud02/bilder/kirkepynt.jpg Pynt på benkradene: http://home.no/augustbrud02/bilder/kirkepynt2.jpg Pynt på trappen ute: http://home.no/augustbrud02/bilder/kirkepynt3.jpg
Tosca Skrevet 3. juni 2003 #14 Skrevet 3. juni 2003 Dette med å ikke henge seg for mye opp i detaljer, synest jeg er viktig. Vi må ikke glemme hva som egentlig er viktig denne dagen. Jeg tenkte veldig mye detaljer i begynnelsen av planleggingen, men så var det en her på forumet som "vekket" meg. Hva er det vi stresser etter? Nei, jeg vil heller fokusere på de viktigste tingene, og sørge for å nyte dagen uten å måtte tenke på om alle detaljer stemmer. Takk for mange gode tips Augustbrud02.
Gjest Tabby Skrevet 3. juni 2003 #15 Skrevet 3. juni 2003 Takk for masse flotte tips, skal legge meg noen på husken ja
Augustbrud02 Skrevet 4. juni 2003 Forfatter #16 Skrevet 4. juni 2003 Det dukker sikkert opp flere tips etterhvert... Vil iallfall råde folk på det sterkeste å "investere" noen kroner i en ordentlig fotograf som tar flotte bilder fra dagen deres. Dette er noe av det vi er mest fornøyd med at vi brukte så mye penger på. Det er virkelig verdt det og bildene er det minnet man har i ettertid! 6500 kr er mye, men bildene skal være minnene vi har og også noe som skal være stas å se på for kommende generasjoner!
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2003 #17 Skrevet 4. juni 2003 får følge opp augustbrud02s tips om å ha slør, med mitt tips om IKKE å ha slør jeg hadde ikke slør.. og stortrivdes med det! Hadde flott oppsatt hår og fikk vist det fram (ikke skjult av sløret), ingenting som var i veien under middagen osv. og jeg følte meg veldig brud likevel.. hadde jo brudekjole osv, så det var ikke et problem... for meg virket det feil å ha noe slik på hodet.. og jeg følte meg som en flott brud -uten slør.. anbefales på det varmeste!
Augustbrud02 Skrevet 4. juni 2003 Forfatter #18 Skrevet 4. juni 2003 får følge opp augustbrud02s tips om å ha slør, med mitt tips om IKKE å ha slør for meg virket det feil å ha noe slik på hodet.. og jeg følte meg som en flott brud -uten slør.. anbefales på det varmeste! Kjempeflott kommentar dette! Det viktigste av alt er nok å velge det man selv har lyst på og ikke minst føler seg vel i! Bruder uten slør er virkelig flott det også og vil man ikke ha det, bør man absolutt la være å ha det også!
Gjest Tex Skrevet 4. juni 2003 #19 Skrevet 4. juni 2003 Vil iallfall råde folk på det sterkeste å "investere" noen kroner i en ordentlig fotograf som tar flotte bilder fra dagen deres. Dette er noe av det vi er mest fornøyd med at vi brukte så mye penger på. Det er virkelig verdt det og bildene er det minnet man har i ettertid! 6500 kr er mye, men bildene skal være minnene vi har og også noe som skal være stas å se på for kommende generasjoner! Unnskyld meg altså men har du ikke sagt det grundig nok nå?? For meg kan det virke litt slitsomt å være så opphengt i om andre skal ha fotograf eller ikke. Det kan jo faktisk være sånn at noen IKKE vil ha fotograf...?? Noen kan faktisk ikke ha råd og hvordan tror du det føles for dem når du så grundig trykker det inn i folks neser at de mååå ha en...? Og jeg for min del, skal IKKE ha fotograf rett og slett fordi jeg skal bruke en kompis som skal gå sammen med oss hele dagen og ta bilder av oss begge fra begynnelse til slutt. Setter en tier på at jeg får minst like mange fine bilder som deg, og fra langt flere settinger. Han er ikke det spor billigere enn 65oo kroner, og jeg skal også bruke 7000 på proff videofilming i kirken, så det har null med kroner å gjøre. Men jeg synes du bør ta til etterretning at noen her inne må planlegge litt på sparebluss, og da er det ikke noe hyggelig å høre gjentatte oppfordringer om å bruke så mye penger på noe de kanskje ikke mååå ha eller egentlig har råd til. Jeg håper du ikke tar dette så veldig ille opp, jeg har brukt flere av tipsene dine og synes egentlig at du er en klok dame....
Augustbrud02 Skrevet 4. juni 2003 Forfatter #20 Skrevet 4. juni 2003 Unnskyld meg altså men har du ikke sagt det grundig nok nå?? For meg kan det virke litt slitsomt å være så opphengt i om andre skal ha fotograf eller ikke. Det kan jo faktisk være sånn at noen IKKE vil ha fotograf...?? Men jeg synes du bør ta til etterretning at noen her inne må planlegge litt på sparebluss, og da er det ikke noe hyggelig å høre gjentatte oppfordringer om å bruke så mye penger på noe de kanskje ikke mååå ha eller egentlig har råd til. Jeg håper du ikke tar dette så veldig ille opp, jeg har brukt flere av tipsene dine og synes egentlig at du er en klok dame.... Det var da svært da! Men er ikke dette en tips-tråd? Og da synes jeg at jeg bør ha lov til å komme med tipsene mine! Vi brukte 45000 på bryllupet vårt. Nesten 15000 av disse var på klær til meg, 6500 av disse var på fotograf? Så hvis det ikke er å planlegge på sparebluss når det gjelder resten av bryllupet så vet ikke jeg!?! (Jeg vet alt om å leve på sparebluss i forbindelse med bryllup!) Poenget mitt er at man kan få til et billig bryllup, selvom man velger å bruke mye penger på f.eks fotograf! Selvsagt finnes det flinke private folk som kan ta bilder også, men jeg vil oppfordre folk til å vite 100% sikkert at disse tar bra bilder også. Ikke bare ta et for et godt ord! Men godt vi er forskjellig og vil prioritere forskjellig. Men altså, bildene er den beste investeringen vi gjorde i bryllupet vårt - det er vi begge veldig enig om! Ikke ta svaret mitt ille opp du heller, men diskutere har vi lov til uten å bli "sure" på hverandre! :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå