Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn type sko som Asics Kayano fks. Som skal være en "ren" joggesko? Er det skadelig?

Anonymkode: b76aa...214

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle joggesko er forskjellige. Du bør finne den skoen som passer din fot og rygg og ditt bruk. Gå gjerne på Løplabbet og få sjekket føttene ordentlig. 

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor skulle det være skadelig? Joggesko er jo det sunneste som er å gå i av sko, i motsetning til høye hæler og trange boots eller paddeflate tøysko om sommeren.

Jeg går stort sett i joggesko til hverdags. Adidas eller Nike. Kjøper de som ser ok ut.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har så mye demping at det overhodet ikke er bra for kroppen å gå i sånne sko. De påvirker steget og har en demping tilpasset løping. Jeg tror ikke de som selger skoene nødvendigvis er klar over det, men om man bruker løpesko til å gå i er det veldig lett å få senebetennesle i hofter og lenger ned i beina og man får gjerne smerter av det selv om man ikke pådrar seg betennesler. 

Hvis du skal gå en del og trenger behagelige sko er det mye bedre å bruke en helt enkel fritidssko om du liker joggesko. De er også mye billigere. 

Anonymkode: ee59e...6a7

Skrevet (endret)
9 timer siden, BearMama skrev:

Det hørtes ut som en haug med mumbojumbo. Jeg løper ikke, altså er ikke kroppen min "vant til" at man skal løpe når de skoene kommer på. Merkelig argument.

Aner ikke om joggeskoene mine er "løpesko" heller, og om de koster så mye og jeg sliter dem ut (? Klart sko som brukes slites), så får det være. De er GODE Å GÅ I. Absolutt ikke for harde, slik artikkelen prøver å påstå.

Jeg har 6 par ulike joggesko å bruke i forskjellige farger og utforminger.

Endret av Million
  • Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet
22 minutter siden, Million skrev:

Det hørtes ut som en haug med mumbojumbo. Jeg løper ikke, altså er ikke kroppen min "vant til" at man skal løpe når de skoene kommer på. Merkelig argument.

Aner ikke om joggeskoene mine er "løpesko" heller, og om de koster så mye og jeg sliter dem ut (? Klart sko som brukes slites), så får det være. De er GODE Å GÅ I. Absolutt ikke for harde, slik artikkelen prøver å påstå.

Jeg har 6 par ulike joggesko å bruke i forskjellige farger og utforminger.

Fokuset var på Nr 1

Skadesrisikoen øker Løping er en fremadrettet bevegelse der du for hvert skritt lander med stor kraft ( cirka tre ganger din egen kroppsvekt) på hælen først. Deretter ruller foten fram og inn. Det er dette bevegelsesmønsteret skoen er designet for. Når du går, lander du med mindre kraft, du går mer framme på foten og du faller ikke inn på samme måten. Det betyr at løpeskoene er for harde og for korrigerende til å gå i.

Skrevet

Jeg har alltid brukt joggesko på jobb, de siste årene asics kayano. Prøvde en periode å bruke birkenstock, men det fungerte ikke. Fikk innmari vondt i beina. 

For min del har det ikke vært skadelig, heller tvert i mot. Er avhengig av god demping da jeg går mye på jobb, bikker 10 000 skritt før lunsj. Jobber på sykehus 

Så for min del er det joggesko som funker, og ser at nesten alle kollegaene mine bruker det samme. Noen bruker Crocs 

• Liker 2
Skrevet

Avhengig av gode sko jeg også, og har for det meste brukt joggesko til hverdags.
De siste par årene har jeg i stedet brukt Sketchers, med "tempur"-såle (Memory foam) og ikke like mye dempet som joggesko. Men myk såle og behagelige på. Står hele arbeidsdagen, og da fungerer de bra (det gjør forøvrig også gode joggesko).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På jobb foretrekker jeg spotec sandaler, til hverdags er det joggesko. Ingen problemer med beina her og det er etter 21år i yrkeslivet.

Spotec sandaler

"Spotec Original sandal - bestselgende friluftssandal med neoprenepolstrede remmer.

Sandalen er justerbar med borrelåser og er ekstra forsterket ved ankelen. 
En robust sandal som kan brukes under de fleste forhold.

Spotec Shank System sålekonstruksjon gir riktig avstivning og trykkavlastning. 
Sålen er produsert av støtdempende polyuretan med god gripe-evne.
Sandalen egner seg like godt innendørs som utendørs. 
Sålen setter ikke merker. 
Brukes av helsepersonell, forsvar etc. 
Kan vaskes i maskin. 
Antistatisk behandlet. 
ISO godkjent."

Skjermbilde 2019-03-07 kl. 07.37.04.png

Anonymkode: de79d...c06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, BearMama skrev:

Fokuset var på Nr 1

Skadesrisikoen øker Løping er en fremadrettet bevegelse der du for hvert skritt lander med stor kraft ( cirka tre ganger din egen kroppsvekt) på hælen først. Deretter ruller foten fram og inn. Det er dette bevegelsesmønsteret skoen er designet for. Når du går, lander du med mindre kraft, du går mer framme på foten og du faller ikke inn på samme måten. Det betyr at løpeskoene er for harde og for korrigerende til å gå i.

Har alltid gått i joggesko, går masse. Joggesko er de eneste som er myke nok og ikke gir meg vondt i knærne eller under foten. Jeg bruker løpesko for asfalt.

Anonymkode: f3363...f87

Skrevet
7 timer siden, BearMama skrev:

Fokuset var på Nr 1

Jøss, jeg ser svært få i dag som lander på hælen og ruller frem. Dette var vel en teknikk man ble innprentet for 10-15 år siden minst. De aller fleste jeg kjenners om løper i dag, lander på midtfot og ruller fra i frasparket. 

De færreste jeg kjenner, går på fremfot. De setter hælen i først når de går. 

Så fra personlig erfaring (jeg lander definitivt ikke på hælen når jeg løper, men jeg setter i hælen først når jeg går) og når jeg ser rundt meg, høres det rart ut at dette skulle være noen som helst form for "sannhet": 

Det jeg har hørt, er at det ikke er lurt å bruke samme sko man bruker til løping når man går, rett og slett fordi skoen slites ulikt og kan føre til feilbelastninger når man løper. De fleste løpere jeg kjenner, pensjonerer løpeskoene sine til gåsko når de har mistet en del av dempingen (eller når de så et nytt par de hadde lyst på).

Gjest BearMama
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid gått i joggesko, går masse. Joggesko er de eneste som er myke nok og ikke gir meg vondt i knærne eller under foten. Jeg bruker løpesko for asfalt.

Anonymkode: f3363...f87

Dæven så stort det ble 😅

Jeg bare nevner det fordi det kan gi skader på sikt uten at jeg sier det må skje.

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet

Går i joggesko hele året jeg. Finnes ikke noe mer behaglig å gå med.

Anonymkode: 056a6...6ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...