Gå til innhold

Hvor mye blod mister du før en besvimer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurte som overskriften sier. 

Anonymkode: 87052...bbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan tenkes du dør før du besvimer.

Anonymkode: 741b8...1cb

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurte sånn generelt sånn generelt. Godt poeng

Anonymkode: 87052...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener du blodtrykksfall som gjør at du besvimer? Miste blod, hva mener du?

Anonymkode: 82e68...a52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet en liter med blod temmelig raskt under fødsel, men svimet ikke av eller ble noe særlig svimmel. Men jeg lå bakoverlent da.

Anonymkode: df8b0...734

Gjest månedrømmer
Skrevet

Jeg svimte av en gang da jeg ga  blod. Hadde drukket forlite først.  Men de tappet en halvliter

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistet en liter med blod temmelig raskt under fødsel, men svimet ikke av eller ble noe særlig svimmel. Men jeg lå bakoverlent da.

Anonymkode: df8b0...734

Man har større blodvolum som gravid og tåler å miste mer blod. Mistet også en liter, men det var ikke livstruende. Jordmødrene var stresset for å få stoppet det, men det gikk bra. 

Hvorfor lurer du på dette ts? Hvis det er for å skade deg selv så vil jeg ikke anbefale deg å tappe deg for blod. Jeg mistet mye blod en gang (ikke i forbindelse med fødsel) uten at jeg besvimte, og det var ikke noe godt i etterkant. Flere uker senere ble det påvist alvorlig blodmangel og da var jeg skikkelig dårlig. Type kroppen var på vei til å svikte. Ble behandlet for dette, men det tok mange uker å komme seg. 

Anonymkode: 568cc...d8a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du henger opp ned kan du miste halvparten(2.5L) uten å svime av, står du oppreist svimer du av bare å miste en halv liter. 

Anonymkode: 6ade6...55f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du henger opp ned kan du miste halvparten(2.5L) uten å svime av, står du oppreist svimer du av bare å miste en halv liter. 

Nei, det gjør man ikke. Jeg har reist meg opp og gått, uten å kjenne noe ubehag, etter å ha gitt en halv liter blod. Null problem. Man skal egentlig ligge litt, men noen ganger har jeg ikke hatt tid til det. Jeg har aldri vært svimmel eller følt meg dårlig etterpå. 

Anonymkode: 34ffd...9c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, det gjør man ikke. Jeg har reist meg opp og gått, uten å kjenne noe ubehag, etter å ha gitt en halv liter blod. Null problem. Man skal egentlig ligge litt, men noen ganger har jeg ikke hatt tid til det. Jeg har aldri vært svimmel eller følt meg dårlig etterpå. 

Du sto ikke oppreist når de tappet for da hadde du gått rett i bakken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var syk og blod% falt fra litt under 13, ned til i underkant av 7 i løpet av 2 dager. Jeg besvimte ikke, men var ikke langt unna når jeg skulle bøye meg ned for å hente noe jeg mistet på gulvet. Vet ikke hvor "mye" blod det var, men fikk overført 4 poser. 

Anonymkode: 8b3b5...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Synest jeg husker å ha leste at 30%-40% blodtap er nok til å få deg til å svime av.

Anonymkode: 89fa0...d75

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke nødvendigvis besvime før man går i stans ved stort blodtap over kort tid.

Anonymkode: a94a7...533

AnonymBruker
Skrevet

Mistet 3 l ved en operasjon. Dagen etter fikk jeg overført 3 enheter da blodprosenten var på 7. Var kun bleik men ikke fare for besvimelse.

Anonymkode: 5e1de...4c5

AnonymBruker
Skrevet

Ca en liter før det kan begynne å bli farlig. Er selvsagt litt annerledes under relativt kontrollerte omgivelser på sykehus, selv om blodtap ikke er til å spøke med uansett. Kommer også an på hvor mye væske du har drukket, og hvordan blodverdiene var fra før av. Kommer såvidt jeg har skjønt også an på hvor stor du er, og hvordan helsa di generelt er i forveien. Moralen er: Blør du ukontrollert mye, komprimer om mulig, ring amk og drikk litt vann imens du venter (med mindre de sier noe annet).

Mista engang i overkant av en liter blod, men en hb på 6,5 fra før av. Besvimte ikke, men var veldig svimmel den påfølgende uka.

Har forsåvidt også besvimt av et lite kutt på fingeren, fordi det dryppet noen dråper blod på gulvet og det tydeligvis ble litt for mye for meg :P

Anonymkode: cd008...a33

AnonymBruker
Skrevet

Her er en link som sier at vi tåler tap på 0.5-1 liter uten blodoverføring. 

https://sml.snl.no/blødning

Regner med man er rimelig sjabby alt der da. 

Anonymkode: 62a52...e7e

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mistet 3 l ved en operasjon. Dagen etter fikk jeg overført 3 enheter da blodprosenten var på 7. Var kun bleik men ikke fare for besvimelse.

Anonymkode: 5e1de...4c5

Du mistet 3 L under en operasjon og først dagen etter fikk du blod? Dette er ikke mulig å overleve. Hvis du har mistet 3 L så har du fått blod fortløpende under operasjonen også. 

Anonymkode: 568cc...d8a

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sto ikke oppreist når de tappet for da hadde du gått rett i bakken. 

Nei, men jeg reiste meg opp med en gang nåla var ute av armen. Jeg hadde da fortsatt 0,5 liter blod mindre i kroppen. Hvis det hadde vært farlig å miste 0.5 liter blod så hadde man ikke fått lov til å bi blod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...