Gå til innhold

Hvor går grensen din med barn og alkohol?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ms Chanandler Bong

:kvalm: jeg blir kvalm av slik skinnhellighet!!! :roll:

her i huset ser barn i alle aldre oss voksne drikke vin til middag og konjakk til dessert. videre ser de oss sitte på verandaen og drikke hvitvin og øl (minst 4% ja!) en vakker sommerdag.

I all verden da! Så mennesker som ikke drikker foran barna hele tiden er skinnhellige? Det der synes jeg var et totalt unødvendig utsagn. Det får være opp til hver enkelt om man vil drikke eller ikke - uten at andre skal dømme en for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verken jeg eller min kjære drikker, men jeg har alltid vært vent med at de voksne drikker alkohol, til middag, til fest, til kaffen, til kos. Aldri skikkelig berusa, men i godt humør. Synes ikke jeg selv eller andre er skinnhellige fordi om man ikke drikker, men tror ungene ikke har vondt av å se voksne med et avslappet forhold til alkohol. Værre med dem som har foreldre eller voksne i nærheten som blir ubehagelig beruset... Det synes jeg ikke noe om... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alkohol er noe de vil bruke uansett. Jeg har ingenting imot at ungene mine ser meg drikke. Det er bedre at de får et normalt forhold til det ved å se faren deres bruke det. Den gamleste jenta mi får alltid noe å drikke når hun er på besøk til meg. Jeg har et normalt forhold til dette. Alkohol og tjall kan de få hos meg så slipper de å bli bøffa .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg tror på den gyldne middelvei. Altså ikke noe hysteri rundt det å få servert alkohol og heller ikke et altfor liberalt syn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn, så jeg har ikke vært i den situasjonen der jeg må ta ståsted til hvordan vi ville gjøre dette.

Men jeg husker veldig godt når jeg var barn. Mine foreldre er veldig glad i en kald øl eller tre en varm sommerdag- som de koser seg med. Det gjorde de også da vi barna var små. Hvorfor ikke? MEN; det hendte seg noen ganger, når vi var på hytta og hadde slektninger på besøk- at det ble vel mye alkohol. Spesielt blant mennene . Jeg gikk og hadde vondt i magen, jeg var redd, syns det var kjempeekkelt at pappa plutselig hadde en annen personlighet. Det var virkelig fælt!! Jeg har også sett mamma beruset- men på en annen måte. Hun kniser og ler høyt- flaut var det jo den gangen, men ganske uskyldig.

Så når jeg (forhåpentligvis) får barn en gang, vil jeg ikke være redd for å dele ei flaske vin med samboern min men barna til stede. Men jeg vil aldri la de se meg FULL- jeg vet selv hvor vondt det var som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også da jeg var liten og foreldrene mine satt i stua med gjester. Vi barna hadde avsluttet selskapet og lagt oss og sannsynligvis kom konjakken på bordet da. Jeg syntes det var så godt å høre på lydene, alle lo og hadde det gøy. Dagen etterpå luktet mamma og pappa sånn som de luktet når de hadde hatt det gøy- og ikke minst var de veldig snille når de luktet sånn. Vi fikk godteri og sjokolade og fikk gjøre hva vi ville når de luktet som at de hadde hatt det gøy :ler:

Så: i mitt hode forbinder jeg alkohol med kos og hygge og slik har det vært for meg også, og slik håper jeg det blir for mine barn!

Sånn har jeg det også, de festene som mamma hadde da jeg var liten var jo de beste minnen, alle mennskene som var glade og fornøyde og snille. det var tider det! Husker at jeg til og med syntes det var morsomt da faren til en venninne av meg ramlet så han ble liggende under juletreet. Forbant det ikke med alkohol den gang og syntes det ikke var annet enn koselig.

Jeg drikker meg ikke kjempe full når barna er hjemme, men det hender absolutt at jeg tar et glass vin til middag, og et par etter at de er i seng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg tror det er viktig å lære barna sine å få ett naturlig forhold til alkohol.

Mine foreldre har gjennom hele min barndom drukket alkohol i de sammenhenger hvor det har vært naturlig. Jeg kan ikke huske å ha sett dem full noen gang, men at en kunne ta seg ett glass eller to med rødvin en lørdagskveld eller et par øl når en griller har vært en helt naturlig ting.

Festligheter hvor det sikkert har blitt drukket mer enn ett par øl har vært for de voksne. Da har jeg vært på overnattingsbesøk/hos barnevakt.

Men de har aldri "lært meg å drikke" som noen snakket om tidligere. De har ikke vært den type foreldre som i alder av 16 har gitt meg en flaske vin slik at de vet hva jeg drakk. Regelen var ganske klar, alkohol er en voksenting, og en er voksen når en er 18. Klarte kanskje ikke å holde den regelen helt, men synes at det var greit at den var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol og tjall kan de få hos meg så slipper de å bli bøffa .

Tilbyr du ungene dine tjall??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg for min del synes ikke det er noe problem at barn ser at man drikker, så lenge de IKKE ser en påvirket!

jeg så mine foreldre fulle eller beruset da jeg var liten! det er jeg veldig glad for i dag!

men nå har jeg jo så klart sett dem beruset, nå synes jag bare det er komisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ungdom

tjall er hasj!

Selv drikker jeg aldri foran englen min, mens pappaen og besteforldrene gjør det. Jeg synes det er positivt, jeg vokste opp i et hjem der alkohol ble brukt på fest og til kos og mat. Synes alltid det var så avslappende og koselig å høre de snakke med venner, at de lo og koste seg. Dagen derpå merket jeg sjelden, men det var nok fordi det var så mange andre barn der også :)

Jeg har kun positive minner om voksne og alkohol ifht barn. Men selvsagt kan det bli for mye hos noen.

Om noen lurer på det, grunnen til at jeg ikke bruker alkohol er pga sykdom.(ikke alkoholisme, for det er jeg alt for unh :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg drikker aldri. Min mann drikker aldri. Våre barn har aldri sett ei ølflaske hjemme. Og slik skal det fortsette.

Slik var det hjemme hos oss også. Og vet du hva som skjedde?

Jo: Jeg og mine to brødre lurte våre foreldre trill rundt i hele ungdomstida og de ble helt sjokkert og laget et himla liv uten sidestykke da jeg i russetiden ble "tatt". Det er mye bedre å ha et åpent forhold til alkohol og ikke mins til BARNA(!!) slik at de vet de kan komme trygt hjem og ikke være redd for mor eller far. At mor og far ikke liker hva barna gjør er en annen sak, men ikke gjør det slik at barna ikke tør å komme hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo: Jeg og mine to brødre lurte våre foreldre trill rundt i hele ungdomstida og de ble helt sjokkert og laget et himla liv uten sidestykke da jeg i russetiden ble "tatt". Det er mye bedre å ha et åpent forhold til alkohol og ikke mins til BARNA(!!) slik at de vet de kan komme trygt hjem og ikke være redd for mor eller far. At mor og far ikke liker hva barna gjør er en annen sak, men ikke gjør det slik at barna ikke tør å komme hjem!

Helt enig i det du sier, at det er bedre at barna vet de kan komme trygt hjem!! Men å tilby ungene sine hasj??? Det må jeg si jeg reagerer på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er sjelden på fester der det er barn, men da besinner jeg meg og drikker lite (1-2 glass vin max.) Har en gang vært et sted der barna løp rundt og lekte mens mor og far var dritings, og det syns jeg var helt forjævlig.

Helt ok at barn kan se at alkohol er en liten del av et voksenliv, men jeg synes det er vel så viktig at foreldrene kan vise at de ikke "må" drikke ved enhver anledning. Dvs. at grillfester og annet kan gjennomføres og både voksne og barn drikker brus. Det har jeg ingen problemer med.

Voksne burde ta inn over seg at man faktisk endrer personlighet eller oppførsel når man har drukket. Svært mange barn blir utrygge i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det sikkert hos deg, men det betyr da ikke at det er slik hos alle som ikke drikker foran barna.

Jeg har selv vokst opp i et hjem uten alkohol, og hverken jeg eller mannen min drikker heller. Men tro det eller ei så lever vi i samme samfunnet som alle andre og er klar over det. Hverken vi eller andre kan regne med å få barn som er blåkopier av oss selv.

Tror faktisk ikke at barns opplevelse av foreldres toleranse handler om hvorvidt det blir drukket alkohol foran de hjemme. Det handler kanskje mer om at foreldrene respekterer ungdommers evne til å være selvstendige individer og ta egne valg.

(Og bare så det er sagt.. jeg har en bror som ikke er avholdmenneske, og han har aldri vært pariakaste i familien på grunn av det :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Madeline

Mannen min og jeg drikker veldig sjelden. Det hender av og til at vi tar et glass til maten men det holder med det. Ungene har aldri sett at vi har blitt brisne og ikke skal de oppleve det heller. Jeg har egentlig et avslappet forhold til alkohol men liker ikke fulle folk. Jeg klarer helt fint å ha det moro uten alkohol og vil at ungene mine også skal se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg er vokst opp i et hjem der det var naturlig med god vin til god mat. Har aldri sett foreldrene mine fulle. For meg er det himmelvid forskjell på at barn ser at foreldrene koser seg med god drikke til ekstra god mat, og å være vitne til fyll&fest.

Virker som om veldig mange her har et sort/hvit forhold til alkohol, der eneste bruksområde er å rave rundt dritings. Voksne mennesker blir ikke synlig beruset av et glass vin til søndagsmiddagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...