AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #1 Skrevet 4. mars 2019 Jeg ble for en god stund siden sykemeldt pga. smerter i en ankel, klarte ikke kløtsje i bilen eller å gå. Ble diagnostisert med senebetennelse og det gikk over etter den uken. Er det noen øvelser jeg kan gjøre for å styrke ankelen slik at jeg forebygger at jeg får det igjen? Jeg bruker omtrent utelukkende jobbsandaler/joggesko med demping til jobb og fritid, med unntak av vintersko på vinteren selvsagt. Aldri høye heler. Jeg merker at jeg kan få lignende smerter om jeg snører skoene for stramt, så de må sitte ganske løst, særlig på den ene foten. Jeg vrikket ankelen svært mye da jeg var barn så jeg lurer på om det er det som innhenter meg? Eller bare at jeg generelt er svak i muskulaturen? Anonymkode: 3fecf...10d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #3 Skrevet 4. mars 2019 28 minutter siden, OhGawdNo said: Du kan gå. Jeg bør kanskje legge til at jeg går mye tur, alt fra 1 time til halvdagsturer, både på asfalt og i mark. Og det er da jeg kan kjenne tendenser til ubehag. Nå som det er begynt å våres har jeg også begynt å løpe, gjør det hver vår. Anonymkode: 3fecf...10d
OhGawdNo Skrevet 4. mars 2019 #4 Skrevet 4. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bør kanskje legge til at jeg går mye tur, alt fra 1 time til halvdagsturer, både på asfalt og i mark. Og det er da jeg kan kjenne tendenser til ubehag. Nå som det er begynt å våres har jeg også begynt å løpe, gjør det hver vår. Anonymkode: 3fecf...10d Riktige sko har veldig mye å si, i forhold til underlag. Asfalt er noe av det verste du kan gå på, mens kupert terreng generelt sett er det beste. Å gå på sand (strand) er avlastende, men om du bare finner deg en bakketopp å gå opp mot så bruker du ikke bare bein-muskulaturen men også støtte-musklene.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #5 Skrevet 4. mars 2019 Tåhev med helene hengende ut av et trappetrinn, balansere rett på bakken på en fot, balansere på pute/håndkle/opp-ned bosuball, balansere som nevnt før - bare ved å se til siden og i tak/bakke, knebøy og utfall både på bakken og på bosuball/balanseputer. Jeg har knekt ankelen etter litt mange overtråkk og operert flere ganger. Dette er noen av øvelsene jeg har fått for å trene opp igjen styrken og bevegeligheten ankelen. Balanseøvelsene fikk jeg også før ene operasjonen for å ha best mulig utgangspunkt ved opptreningsstart. Dette er generelle øvelser både friske og skadede har godt av. Anonymkode: 50b0a...12a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå