Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #1 Skrevet 14. april 2005 Skal lage ostefat, tips til oster og "pynt" ønskes:-)
Gjest piaf Skrevet 14. april 2005 #2 Skrevet 14. april 2005 Kommer an på hva du liker, da, men etter min smak vil jeg gjerne ha camembert, chèvre (jeg foretrekker de ferske variantene, som er mildest) og en eller annen blåskimmelost på et ostefat. Et lurt tips er å kjøpe osten i en ostedisk/spesialbutikk der du får smake før du kjøper, fordi smaken av særlig brie og camembert er helt avhengig av hvor moden osten er. Når det gjelder pynt og tilbehør, er jeg "konservativ": Bare druer og godt brød til, evnt. sånne nøytrale "minitoasts" man av og til får kjøpt der ost selges. Fersk fiken og oppskåret pære kan også være godt, særlig til blåskimmelost, men styr unna paprika og stangselleri etc, som ødelegger smaken i osten fullstendig.
Nella Skrevet 14. april 2005 #3 Skrevet 14. april 2005 Det komme veldig ann på hva man liker ja. Er enig med Piaf ang selleri, ødelegger ostesmaken helt, men mange eeelsker selleri til ost så da jeg lagde fat sist tok jeg det på. Reddikker i skiver er noe jeg har opplevs at forsvinner fort hver gang og røde+grønne druer. Paprika i forskjellige farger lager fin pynt da og for mange er det som selleri. Må ha det Ost. Ikke alle er like glad i sterke, skarpe oster og heller ikke vant til å spise så mye annet enn norvegia og brunost. Ridderost er en god ost til et ostefat samt de som Piaf nevnte over. Og så er det en ost, husker ikke hva den heter, men er med pepper rundt og ligger i ostedisken rundt omkring. Den er god og mange som liker godt.
nessi Skrevet 14. april 2005 #4 Skrevet 14. april 2005 Jeg synes mange smøreoster er godt til kjeks, f.eks hvitløk, hvitløk og chilli, pepper, franske urter, krydderost, mandarin Det viktigste er vel å ha et utvalg av flere typer, slik at alle finner iallefall et par de liker.
Arkana Skrevet 14. april 2005 #5 Skrevet 14. april 2005 Et ostefat bør ha en representant fra hver ostefamilie. Beregn ca 200 g per person om dette er den eneste maten. Blåmuggost - f.eks. Gorgonzola, Royal Blue, Norzola Normanna, Stilton Hvitmuggost - f.eks. Brie, Camembert, Chèvre, St. Marcellin Kittmodnet ost – f.eks. Ridder, Port Salut, Munster, Saint -Albray Ferskost/fløteost – f.eks. Snøfrisk, Kremost, Prèdou, Buko, Mascarpone, Ricotta Faste og halvfaste oster – f.eks. Jarlsberg, Sveitser, Edamer Tilbehør: baguetter, diverse kjeks (både nøytrale, salte, krydrete osv), druer, paprika, agurk, mandariner, tomat, selleri, pærer, aprikoser, fersken, reddiker, nøtter, epler og ellers hva du måtte ønske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå