Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg forsøkte å poste i en annen kategori, men prøver på nytt her og håper jeg kan få noen svar 🙂

Jeg er en kvinne som nettopp har fått påvist rosacea av hudlege. Jeg må innrømme at jeg er ganske overveldet av det hele, og synes det er vanskelig å finne den informasjonen jeg trenger. Jeg forstår at sykdommen kan arte seg ulikt fra person til person. Jeg er likevel ute etter svar på noen spørsmål vedrørende sykdommen og triggere, som kan hjelpe meg videre. Siden det oppleves ganske overveldende nå å ha fått påvist denne sykdommen, håper jeg noen av dere som nå lever fint/godt med rosacea og har funnet ut hva som funker og ikke, tar dere tid til å svare.

1.       Hvordan gikk du fram for å finne triggere? Her tenker jeg spesielt på mat – har du noen tips? Lage skjema?

2.       Hva er sammenhengen mellom trigger, flushing og utslett? Jeg spiste Toro lasagne, og fikk ganske umiddelbart røde kinn. Dagen etter våknet jeg med to «kviser» på kinnet. Kan dette være et eksempel på trigger (altså både flushing og utslett)?

3.       Hva gjør du rent praktisk når du er invitert bort eller skal ut og spise på restaurant dersom rosaceaen trigges av mat?

4.       Noen som har tatt laserbehandling og kan dele erfaring?

Andre tips til hvordan leve greit med sykdommen?

Håper på svar på ett eller flere av spørsmålene! 🙂 

Anonymkode: beb23...a6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slenger meg på denne tråden da jeg selv har sykdommen. Har ennå ikke funnet noe særlig om triggere annet enn mye endringer i vær og temperatur. Her jeg bor har det gått fra -10 grader til 5 grader på to dager og så til -15 over natten. Dette har gjort ansiktet hovent og oppblåst (slik som disse "kvisene" du beskriver, bare tonnevis over dem). Jeg prøver igjen med Rozex krem og den lindrer utslettet selv om jeg fortsatt er rød :(

Jeg tror ennå ikke jeg har reagert på mat, men det er vanskelig å si. Jeg har ikke tatt laserbehandling, men jeg ønsker virkelig å bli kvitt det røde i kinnene samt utslettene. Det er svært sjenerende i mitt tilfelle. Håper andre kanskje har bedre tips enn meg selv!

Anonymkode: fb6af...02e

AnonymBruker
Skrevet

1.       Hvordan gikk du fram for å finne triggere? Her tenker jeg spesielt på mat – har du noen tips? Lage skjema?

Har bare funnet ut av det av seg selv etterhvert fordi jeg merker jo når det skjer. Jeg har også Morbus Chrons sykdom, så jeg flusher når jeg må på toalettet og når jeg spiser (uansett hva, såvidt jeg vet) - spesielt i dårlige perioder. Får også ofte flushing helt ut av det blå også.

2.       Hva er sammenhengen mellom trigger, flushing og utslett? Jeg spiste Toro lasagne, og fikk ganske umiddelbart røde kinn. Dagen etter våknet jeg med to «kviser» på kinnet. Kan dette være et eksempel på trigger (altså både flushing og utslett)?

Vet ikke.

3.       Hva gjør du rent praktisk når du er invitert bort eller skal ut og spise på restaurant dersom rosaceaen trigges av mat? 

Det har jeg ikke brydd meg om. Som oftest går jeg jo også da med sminke, så da syns det ikke så godt gjennom.
Om det skulle være veldig ille forklarer jeg bare hvorfor det skjer.

Nei, det har jeg ikke, men har prøvd ulike kremer mot Rosacea:
Rosasol
Soolantra
Rosex (reseptfri)

Anonymkode: f75a9...924

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Det setter jeg stor pris på 🙂

Jeg har også visst at kaldt vær og vind gir meg litt såre og varme kinn når jeg kommer inn, men jeg har ikke tenkt at det var sykdom før nå da jeg fikk påvist rosacea 😕 Så den triggeren er tydelig for meg, også. Ikke så lett å unngå den triggeren her i Norge, annet enn å skjerme ansiktet litt. Dette at jeg reagerer på mat er nytt for meg, så jeg må undersøke hva jeg reagerer på. Har kommet til at jeg skal føre et skjema en stund, for å forsøke å få oversikt og se noen sammengenger. Det var et tips jeg så på en amerikansk nettside. 

Du som har forsøkt ulike kremer - hvilke erfaringer har du? Jeg startet opp på Mirvaso (mot rødhet) og Soolantra, men droppet dem da jeg fikk kraftig reaksjon av Mirvasoen. Nå skal jeg forsøke meg på Soolantra igjen, siden det dukker opp mer utslett ("kviser").

Neste gang jeg skal til hudlegen tenkte jeg forhøre meg mer om laser. Det sies at det kan hjelpe, men jeg er usikker hva en kan forvente, så det var derfor jeg er interessert i å høre folks erfaringer med laser mot rosacea.

AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2019 den 8.02, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Det setter jeg stor pris på 🙂

Jeg har også visst at kaldt vær og vind gir meg litt såre og varme kinn når jeg kommer inn, men jeg har ikke tenkt at det var sykdom før nå da jeg fikk påvist rosacea 😕 Så den triggeren er tydelig for meg, også. Ikke så lett å unngå den triggeren her i Norge, annet enn å skjerme ansiktet litt. Dette at jeg reagerer på mat er nytt for meg, så jeg må undersøke hva jeg reagerer på. Har kommet til at jeg skal føre et skjema en stund, for å forsøke å få oversikt og se noen sammengenger. Det var et tips jeg så på en amerikansk nettside. 

Du som har forsøkt ulike kremer - hvilke erfaringer har du? Jeg startet opp på Mirvaso (mot rødhet) og Soolantra, men droppet dem da jeg fikk kraftig reaksjon av Mirvasoen. Nå skal jeg forsøke meg på Soolantra igjen, siden det dukker opp mer utslett ("kviser").

Neste gang jeg skal til hudlegen tenkte jeg forhøre meg mer om laser. Det sies at det kan hjelpe, men jeg er usikker hva en kan forvente, så det var derfor jeg er interessert i å høre folks erfaringer med laser mot rosacea.

Jeg har ikke merket noen forskjell tross krembruk, men jeg har også lupus som kan gi sommerfuglutslett - så jeg går jo i lange perioder med det i tillegg. Hverken jeg eller hudlegen er helt sikker på når jeg har hva. :P 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da er det forståelig nok vanskelig å se hvilken krem som funker eller ei 🙂

Takk for svar, i alle fall! 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/4/2019 at 3:37 PM, AnonymBruker said:

Har bare funnet ut av det av seg selv etterhvert fordi jeg merker jo når det skjer. Jeg har også Morbus Chrons sykdom, så jeg flusher når jeg må på toalettet og når jeg spiser (uansett hva, såvidt jeg vet) - spesielt i dårlige perioder. Får også ofte flushing helt ut av det blå også.

Vet ikke.

Det har jeg ikke brydd meg om. Som oftest går jeg jo også da med sminke, så da syns det ikke så godt gjennom.

Rosasol
Soolantra
Rosex (reseptfri)

Hadde du noen effekt av disse kremene? Jeg har ikke opplevd noe særlig bedring. Vurderer laser primært for å bli kvitt de utvidede blodårene i ansiktet.

Anonymkode: 79638...d4b

AnonymBruker
Skrevet

Dermaceutic regen ceutic(roer ned rød hud) og k ceutic  på de røde områdene (,roer ned rød hud og spf 50). Ellers rens i samme serie eller en med glykolsyre og salisylsyre. Ellers forhør med  profesjonell hudterapeut. 

Anonymkode: 9fc2a...ae2

AnonymBruker
Skrevet
På 12.3.2019 den 20.32, AnonymBruker skrev:

Hadde du noen effekt av disse kremene? Jeg har ikke opplevd noe særlig bedring. Vurderer laser primært for å bli kvitt de utvidede blodårene i ansiktet.

Anonymkode: 79638...d4b

Kopierer bare det jeg svarte til den andre som lurte:
"Jeg har ikke merket noen forskjell tross krembruk, men jeg har også lupus som kan gi sommerfuglutslett - så jeg går jo i lange perioder med det i tillegg. Hverken jeg eller hudlegen er helt sikker på når jeg har hva. :P"

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

TS her 🙂

Til deg som spør om kremer  og virkning- har du primært rødhet eller også kviseutslett? Jeg er i gang med Soolantra nå (mot utslett), men den har jeg forstått en må bruke en stund for å se resultater. Jeg fikk også foreskrevet Mirvaso mot rødhet, men denne fikk jeg en kraftig allergisk reaksjon på, så sluttet med den.

Noen som vet om laser virker mot flushing, i tillegg til permanent rødhet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rosacea. Mirvaso-kremen kuttet jeg ut med en gang. Synes det var liten effekt. Uansett er det kviseutbruddene og nuppene som er det verste, synes jeg. Prøvde kremer fra apoteket, mem var ikke fornøyd. Tok kontakt med en hudterapeut, og gikk gjennom 6 mandelsyre-peelinger. Fikk "ny" hud. Kjøpte en serie der med kremer, og de har funket som gull, så lenge jeg bruker produktene morgen og kveld. Har en egen krem i samme serie som er god på kviseutbruddene. Mange vet ikke at jeg har rosacea, og tror meg ikke. Serien jeg bruker er Elixir. Litt dyr, men har sluttet å kjøpe mange forskjellige kremer og styre så grådig. Tar IKKE bort rosaceaen, men nå kan jeg fint leve med det. Ellers er sol en stor trigger. Hudterapeuten har sagt at jeg alltid skal bruke minst solfaktor 30 i ansiktet resten av livet, uansett om det er sol eller ikke. Har vurdert laser jeg også, hvis det kan få bort siste del av rødheten, men avventer det litt. Har brukt kremene i litt over 1 år. 

Anonymkode: 99ec8...642

AnonymBruker
Skrevet
På 15.3.2019 den 9.00, AnonymBruker skrev:

Hei,

TS her 🙂

Til deg som spør om kremer  og virkning- har du primært rødhet eller også kviseutslett? Jeg er i gang med Soolantra nå (mot utslett), men den har jeg forstått en må bruke en stund for å se resultater. Jeg fikk også foreskrevet Mirvaso mot rødhet, men denne fikk jeg en kraftig allergisk reaksjon på, så sluttet med den.

Noen som vet om laser virker mot flushing, i tillegg til permanent rødhet?

Rødhet. Jeg slet med kviser før, men så "byttet" det til rødhet på et tidspunkt. Kan jo få et par kviser i blant, men har ellers mye arr i ansiktet (etter kviser). 

AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2019 den 17.13, AnonymBruker skrev:

Dermaceutic regen ceutic(roer ned rød hud) og k ceutic  på de røde områdene (,roer ned rød hud og spf 50). Ellers rens i samme serie eller en med glykolsyre og salisylsyre. Ellers forhør med  profesjonell hudterapeut. 

Anonymkode: 9fc2a...ae2

Takk for tips!

På 15.3.2019 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Jeg har rosacea. Mirvaso-kremen kuttet jeg ut med en gang. Synes det var liten effekt. Uansett er det kviseutbruddene og nuppene som er det verste, synes jeg. Prøvde kremer fra apoteket, mem var ikke fornøyd. Tok kontakt med en hudterapeut, og gikk gjennom 6 mandelsyre-peelinger. Fikk "ny" hud. Kjøpte en serie der med kremer, og de har funket som gull, så lenge jeg bruker produktene morgen og kveld. Har en egen krem i samme serie som er god på kviseutbruddene. Mange vet ikke at jeg har rosacea, og tror meg ikke. Serien jeg bruker er Elixir. Litt dyr, men har sluttet å kjøpe mange forskjellige kremer og styre så grådig. Tar IKKE bort rosaceaen, men nå kan jeg fint leve med det. Ellers er sol en stor trigger. Hudterapeuten har sagt at jeg alltid skal bruke minst solfaktor 30 i ansiktet resten av livet, uansett om det er sol eller ikke. Har vurdert laser jeg også, hvis det kan få bort siste del av rødheten, men avventer det litt. Har brukt kremene i litt over 1 år. 

Jeg visste ikke at man kan ta peeling når man har rosacea, men her gjelder det nok å gå til en hudterapuet som har god kunnskap og erfaring, slik det høres ut som din har. Enig i at det er verdt å bruke litt penger på produkter som fungerer. Det koster jo masse å stadig prøve nytt uansett. Har hørt positivt om Elixir tidligere også, så jeg skal se om jeg finner en dyktig hudpleier i Oslo-området (rop ut om du har en å anbefale :-)) Takk for svar - det er godt å lese om de som ikke styrer så grådig og lever greit med hudtilstanden (til tross for det den bringer med seg) 🙂

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Jeg visste ikke at man kan ta peeling når man har rosacea, men her gjelder det nok å gå til en hudterapuet som har god kunnskap og erfaring, slik det høres ut som din har. Enig i at det er verdt å bruke litt penger på produkter som fungerer. Det koster jo masse å stadig prøve nytt uansett. Har hørt positivt om Elixir tidligere også, så jeg skal se om jeg finner en dyktig hudpleier i Oslo-området (rop ut om du har en å anbefale :-)) Takk for svar - det er godt å lese om de som ikke styrer så grådig og lever greit med hudtilstanden (til tross for det den bringer med seg) 🙂

Mandelpeeling er eneste peelingen de anbefaler. Man blir rød etterpå, men det tærer ikke huden som ved vanlig peeling. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mandelpeeling er eneste peelingen de anbefaler. Man blir rød etterpå, men det tærer ikke huden som ved vanlig peeling. 

Og bare det å ta peeling på huden, gjøt den friskere uansett hudtype eller utslett. 

• 9 måneder senere...
Skrevet (endret)

Hei. Jeg har også fått påvist Rosacea og er spesielt plaget med «kviser», ikke så ofte røde kinn. Har også perioral dermatitt (?) og ganske overbevist om at det er hvetemel (og kanskje sukker) som er triggerne. Legen har null tro på at kosthold har noe med det å gjøre, og mener bruk av kortison krem (har aldri brukt det) eller «det er bare sånn» er årsaken. Hudlege er like blank.  Da jeg nevnte at jeg forsøker å spise mindre mel pga huden og ledd som var vonde, lo legen godt og sa jeg skulle være glad jeg ikke levde for hundre år siden da de spiste bare mel... Har også ganske mye «øresus» som er så godt som borte de korte periodene jeg klarer å holde meg helt unna hvetemel... Ellers er vel ofte sterkt krydret mat, tomatbaserte retter og vin sterke triggere mht spesielt røde kinn. 

Endret av Synnis
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2019 den 15.37):

Vet ikke.

Rosasol
Soolantra
Rosex (reseptfri)

Mat med antihistamin er triggere, da spesielt tomat og sitrus. Burde holde deg unna sånt. 

Anonymkode: c2a16...90c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...