Gå til innhold

Hvordan bli kjent med andre foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp flyttet til et nytt sted, og føler det er vanskelig å bli kjent med andre foreldre i klassen til barnet mitt, råd? Jeg prøver å prate med noen på foreldremøter, men blir fort avvist om det kommer noen de kjenner. Har prøvd å invitere på kaffe besøk, men de har aldri tid. 

Anonymkode: 0bed0...db2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken alder er det på barna? Går de på noen fritidsaktiviteter sammen. Beste arena for å bli kjent er gjerne når man møtes på fotballkamper, korpsøvelse, speidergutten e.l. Vær aktiv og vær der de andre er. Lettere for andre å snakke med deg på sidelinja under en kamp enn å møte opp hjemme hos deg.

Ellers kommer du i kontakt med foreldrene om du sørger for at barnas venner blir invitert hjem. 

Anonymkode: 33763...237

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken alder er det på barna? Går de på noen fritidsaktiviteter sammen. Beste arena for å bli kjent er gjerne når man møtes på fotballkamper, korpsøvelse, speidergutten e.l. Vær aktiv og vær der de andre er. Lettere for andre å snakke med deg på sidelinja under en kamp enn å møte opp hjemme hos deg.

Ellers kommer du i kontakt med foreldrene om du sørger for at barnas venner blir invitert hjem. 

Anonymkode: 33763...237

De er 10 og 14. Har prøvd det du foreslår også, blir bare overfladisk prat der og da.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har nettopp flyttet til et nytt sted, og føler det er vanskelig å bli kjent med andre foreldre i klassen til barnet mitt, råd? Jeg prøver å prate med noen på foreldremøter, men blir fort avvist om det kommer noen de kjenner. Har prøvd å invitere på kaffe besøk, men de har aldri tid. 

Lurer på det samme selv. Jeg har store problemer med å bli kjent. Selv om barnet mitt blir godt likt av de andre barna og de snakker om han hjemme, så er det vanskelig å snakke med de andre foreldrene. Jeg har aldri hatt problemer med å bli kjent med nye mennesker, så dette kjenner jeg virkelig på. Jeg får følge med her om noen har gode tips 😊

Anonymkode: 52134...3b3

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har så mange tips, for meg har det kommet av seg selv ettersom jeg har snakket med andre foreldre på foreldremøter, skoleavslutninger, ved henting/levering hos venner. Jeg synes ikke det høres så hyggelig ut at du blir avvist, det gjør jeg ikke selv, tvert i mot setter jeg pris på å bli kjent med nye foreldre.

Hva med å invitere til mammatreff hjemme hos deg? Legg ut en melding på klassens Facebookside eller lag en invitasjon som barnet ditt deler ut til alle de andre i klassen. Bare noe uformelt, kanskje kan alle ta med en ost til ostefat (du stiller med tilbehør) og egen drikke eller du lager enkel servering selv hvis du vil det. Det vil alltids være en del som ikke kommer, men for de som kommer blir det veldig hyggelig og en fin måte å bli kjent. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd samme selv. Flyttet hit da barnet var 8 år(Nå er hun 14 år) har ikke greid å komme inn i noen av klikkene her på disse årene. Mange av de er vokst opp her og kjenner hverandre fra barneårene så det er nok ikke plass til flere vennskap i deres liv. 

Heldigvis har jeg fortsatt en del venner fra byen vi bodde i(Flyttet et par mil utenfor Oslo) så er ikke helt venneløs.  Men må inn til byen for å treffe venner evt at de kommer hit. Savner å ha noen i nærheten. Men jeg har egentlig gitt opp. 

Anonymkode: b3c6b...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor også på en sånn kjip plass. en mindre by der mange kjenner hverandre fra før. og de søker også hverandre på fritiden så når helgen kommer så er det ingen som finner på noe med oss. Merker at det også påvirker hvilke barn som blir invitert med hjem med barna. Har gjort en innsats der også, men blir som oftest på initiativ fra oss. Hadde vært veldig hyggelig å føle seg ønsket. Jeg misliker denne plassen så innmari så nå skal vi flytte, hurra!

Til dere som er i sånn klikker. Lukk opp øya og se dere litte granne til siden, få bort skylappene littegranne, og gidd å inkludere! Her skal vi lære barna å være inkluderende, mens enkelte av dere er de største eksemplene på hvordan man ikke skal skal gjør det.

Anonymkode: 50c52...483

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig en oppfatning om at voksne idag ikke har særlig interesse av å stifte nye bekjentskaper. Desverre. 

Anonymkode: 21e98...47f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...