Gå til innhold

Uten jobb og snart tom for penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig mistet jobben min. søkt om dagpenger men ventetiden er 12 uker. Jeg har husleie å betale for, har hverken penger til mat eller husleie i løpet av disse mndene når jeg ikke får inntekt. Hva kan jeg gjøre? blir utrolig sliten og deprimert av å tenke på dette. I tillegg har jeg jo andre utgifter også jeg må betale. er virkelig desperat, trenger hjelp og tips!

Anonymkode: b9008...98c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig mistet jobben min. søkt om dagpenger men ventetiden er 12 uker. Jeg har husleie å betale for, har hverken penger til mat eller husleie i løpet av disse mndene når jeg ikke får inntekt. Hva kan jeg gjøre? blir utrolig sliten og deprimert av å tenke på dette. I tillegg har jeg jo andre utgifter også jeg må betale. er virkelig desperat, trenger hjelp og tips!

Gå på diverse småjobber grupper på Facebook og jobb med det til ting går i orden. 

Anonymkode: 3644d...c3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk om penger til livsopphold + strøm og husleie gjennom Helse og velferd (tidligere sosialkontoret) NAV. Du kan også søke om nødpenger, som blir utbetalt samme da eller neste dag.

Anonymkode: 2cf84...7ea

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt overfor; søk om sosialstønad. Det får man på dagen. Tror muligens du må vedlegge kontoutskrifter for tre måneder eller noe for å dokumentere at det er tomt.

Du vil dessverre ikke få penger til annet enn mat og kanskje husleie, men andre regninger må dessverre bare vente. NAV Sosial betaler ikke regningene og gjelden til folk. Det er kun nødhjelp for å overleve, mat og husly.

Du får ringe rundt og be om henstand, utsettelser og be så pent du kan hos de du skylder penger.

Ellers så jeg du fikk et godt tips ovenfor; å sjekke ut småjobb-grupper på Facebook. Det finnes på Finn også, men der tror jeg det koster penger å melde seg som interessert. Så prøv FB først, det er gratis. Du kan annonsere selv også, om du ikke finner noe i ditt nærområde du kan ta. Tilby deg å være barnevakt, vaske huset til folk, besøke eldre (mot betaling) og handle for dem etc, lufte hunder. Sånne ting alle kan klare. Det gir penger for dagen. Og ikke for å oppmuntre til uærligheter, men.... det er uregistrerte penger, som NAV Sosial ikke vet om, så du får det i tillegg til eventuelle nødpenger. Da har du kanskje litt til overs til noen regninger det haster med, om du klarer å skrape i hop nok på småjobber.

Lykke til!

Anonymkode: 51446...200

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man får jo ikke 12 uker hvis du mistet jobben. I så fall må du jo ha gjort noe som gjorde at du fikk sparken.

Jeg ville uansett klaget på det. Du taper jo ingenting på å klage på det.

Anonymkode: 39677...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke karantene hvis du mistet jobben, da har du i så fall sagt opp selv. 

Anonymkode: 885dc...c75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt overfor; søk om sosialstønad. Det får man på dagen. Tror muligens du må vedlegge kontoutskrifter for tre måneder eller noe for å dokumentere at det er tomt.

Du vil dessverre ikke få penger til annet enn mat og kanskje husleie, men andre regninger må dessverre bare vente. NAV Sosial betaler ikke regningene og gjelden til folk. Det er kun nødhjelp for å overleve, mat og husly.

Du får ringe rundt og be om henstand, utsettelser og be så pent du kan hos de du skylder penger.

Ellers så jeg du fikk et godt tips ovenfor; å sjekke ut småjobb-grupper på Facebook. Det finnes på Finn også, men der tror jeg det koster penger å melde seg som interessert. Så prøv FB først, det er gratis. Du kan annonsere selv også, om du ikke finner noe i ditt nærområde du kan ta. Tilby deg å være barnevakt, vaske huset til folk, besøke eldre (mot betaling) og handle for dem etc, lufte hunder. Sånne ting alle kan klare. Det gir penger for dagen. Og ikke for å oppmuntre til uærligheter, men.... det er uregistrerte penger, som NAV Sosial ikke vet om, så du får det i tillegg til eventuelle nødpenger. Da har du kanskje litt til overs til noen regninger det haster med, om du klarer å skrape i hop nok på småjobber.

Lykke til!

Man får ikke sosialstønad på dagen. Nødhjelp til næring det er da snakk om 50-100 pr dag. Sosialstønad kan ta opptil 14 dager å behandle. 

Anonymkode: e675b...bd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med deg som ringevikar på sykehjem, barnehager osv? De pleier som regel å trenge ekstra folk. Det gir jo ikke penger på dagen, men det gir inntekt raskere enn å vente på arbeidsavklaringspenger i hvertfall. . 

Anonymkode: d1c46...8ca

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med vikarbyråer. Jeg fikk jobb som vikar i butikk veldig raskt.

Anonymkode: 5bf85...074

• Liker 1
Skrevet

Hvis du gjør småjobber inntil 6000 i andre sine hjem er det skattefritt, se artikkel her: http://www.handlehvitt.no/skattefritt/.

Spør venner, bekjente, naboer eller familie om det er noe de trenger å få gjort. Du kan male vegger, vårvask av huset, hagearbeid, småreparasjoner etc.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke karantene om du har blitt sagt opp. Har du fått utbetalt feriepengene?

Anonymkode: 70ed8...c36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 3/4/2019 at 4:05 PM, AnonymBruker said:

Du får ikke karantene hvis du mistet jobben, da har du i så fall sagt opp selv. 

Anonymkode: 885dc...c75

Om man selv har skylden i at man mistet jobben så er det karantene. 

Anonymkode: 48a71...93f

Skrevet

Tråden er ryddet for annonsering og verving. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/4/2019 at 3:34 PM, AnonymBruker said:

Lykke til!

På dagen? I hvilket fantasiland bor du i? Nødpenger skal vel gis på dagen i henhold til lovverket, men det skjer sjeldent. Bare overføring av pengene tar jo 2-3 dager avhengig av hvilken bank du har, og dette er etter st søknad har blitt innvilget.

Ikke gi falske forhåpninger.

Anonymkode: d5483...75a

Skrevet

Nå skal jeg være kynisk, men hvis en person som ikke har penger til å leve for utenom lønnen,velger å si opp eller oppfører seg slik at vedkommende mister jobben, så har jeg ikke sympati med vedkommende. Det er en selvvalgt situasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På dagen? I hvilket fantasiland bor du i? Nødpenger skal vel gis på dagen i henhold til lovverket, men det skjer sjeldent. Bare overføring av pengene tar jo 2-3 dager avhengig av hvilken bank du har, og dette er etter st søknad har blitt innvilget.

Ikke gi falske forhåpninger.

Anonymkode: d5483...75a

Søknad om nødpenger skal behandles i løpet av 48 timer, i de fleste kommuner. Dersom det innvilges kan det utbetales med kontantkort, dersom det er grunner til å ikke bruke konto, som feks at konto står i minus, eller at bankoverføringen tar for lang tid. Sist gang jeg fikk nødpenger, pga de brukte for lang tid på den ordinære søknaden min fikk jeg kontantkort i hånda på fredag klokka 1445, rett før de stengte, for at jeg skulle få pengene før helga. 

Anonymkode: 9ebbb...cdb

AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2019 den 14.08, AnonymBruker skrev:

Det er ikke 12 ukers ventetid for dagpenger dersom du ikke selv har sagt opp, blitt avskjedighet av grunner du selv har vært årsak til, eller uten rimelig grunn har nektet å ta imot tilbud om lønnet arbeid.

Det er sånn at dersom du selv har sagt opp så må du ha satt av penger nok til å livnære deg i de 3 mnd med ventetid.

Anonymkode: 2710a...b2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...