Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

AAP gått ut, delvis i arbeid, sykepenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har krav på supplerende sosialstøtte hvis du får lavt inntektsnivå. Det betyr at du kan søke supplerende i tillegg til jobben du har, eller istedenfor, ved sykdom. For en singel person er det dekning av rimelig husleie + strøm og livsopphold ca. 5500kr, kan variere litt i forskjellige kommuner. 

Har du bostøtte? Hvis ikke, kan du søke om det nå, og det vil jo hjelpe litt på? 

Uansett ganske hårreisende politikk som føres nå, som går utover nettopp kronisk syke i delvis jobb. 

Anonymkode: ddac2...17b

Takk!

Men jeg har ikke rett på sosialhjelp uansett. Sosialhjelp er ikke et alternativ når man har boliglån, hvilket jeg har.

Anonymkode: dea82...700

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Men jeg har ikke rett på sosialhjelp uansett. Sosialhjelp er ikke et alternativ når man har boliglån, hvilket jeg har.

Jo, det kan det være. Du får ikke sosialhjelp til å betale avdrag, men renter og andre løpende boutgifter kan du få hjelp til å betale fordi det ofte vil være billigere å la deg bo der du bor enn å tvinge deg til å flytte til et sted hvor kostnadene for samfunnet vil bli vesentlig høyere når du må leie i det åpne markedet. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Leo skrev:

Jo, det kan det være. Du får ikke sosialhjelp til å betale avdrag, men renter og andre løpende boutgifter kan du få hjelp til å betale fordi det ofte vil være billigere å la deg bo der du bor enn å tvinge deg til å flytte til et sted hvor kostnadene for samfunnet vil bli vesentlig høyere når du må leie i det åpne markedet. 

Det visste jeg ikke!

Trodde man måtte selge, bruke opp egenkapitalen/det man får etter salg for så å leie. Og det blir for usikkert for meg. Dét skremmer vettet av meg å skulle være avhengig av NAV for å ha et sted å bo! Tydeligvis er det ikke lenger et sikkerhetsnett i Norge og tenk om politikerne kutter sosialpenger også? Jeg er livredd for fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Så om 26 uker får jeg sykepenger for de dagene jeg er syk fra min 50% stilling? Og om et år kan jeg søke om 50% AAP igjen?

Jeg er den første som svarte deg. Sorry jeg sovnet på sofaen etter arbeids-utprøving, pga helsetilstanden min. Jeg er i noenlunde samme situasjon, bare at jeg fortsatt har et år igjen til max dato på aap. Inntil da blir det fornyet, men er nå på utprøving for å se om noe annet funker bedre. Helsa i seg selv er kronisk, men dagsformen kan variere. Her er det mange rare (noen gode svar du har fått. 

Har du til vanlig 50% stilling eller 100%? Mens du gikk på AAP, hva skjedde det med resten 50% du IKKE klarte å jobbe? Mistet du den eller har du fortsatt den feks ulønnet permisjon fra? Svaret vil være avhengig av dette. 

Hvis 50% er den ENESTE du har nå, så er 50% din fulle stilling. Når du har jobbet i 26 uker i den stillingen så opparbeider du deg nye rettigheter. Da får du sykepenger som vanlig.

Hvis du egentlig fortsatt har 100% stilling, men jobber 50% fordi du ikke klarer mer, så opparbeider du deg DESSVERRE IKKE nye rettigheter, og  i de aller fleste yrker (kanskje alle) så opparbeider du deg da HELLER IKKE egenmelding dager. Dvs du mister penger (lønn) for hver dag du er borte. Dessverre. Muligheten er å bli enig med arbeidsleder (sjef) om at du tar igjen dagen (dagene) du er borte. Alternativet feriedag/avspasering. Det avhenger av om sjefen din har mulighet til å bruke den muligheten. 

Så moralen er, tåler ikke økonomien din at du blir syk, så hold deg frisk. 

Anonymkode: ec358...b73

Så smart svar. For vi vet jo alle at å bli syk er noe man velger selv. Derfor bør folk ikke velge å bli syke. Så smart og forståelsesfull du er. 

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Men om jeg blir syk én dag kvalifiserer jeg fortsatt ikke til sosialhjelp for den ene dagen. Men én dagslønning nå er kjempemye penger tapt. Ta ut ferie da? Avspasering?

Jepp. En mulighet. 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør hva som skjer hvis jeg blir syk NÅ. 

Se ovenfor 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får gjøre det. Vet man ikke burde spørre om slikt på KG, man får så mye drit fra folk og mange spør om ting du har svart på, men det er mer skremmende å snakke med NAV.

Det er ikke alltid man får fornuftige svar, fra forståelsesfulle mennesker her på KG dessverre. Enkelte ganger mer skremmende enn Nav faktisk. 

Anonymkode: d9dee...a7e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det visste jeg ikke!

Trodde man måtte selge, bruke opp egenkapitalen/det man får etter salg for så å leie. Og det blir for usikkert for meg. Dét skremmer vettet av meg å skulle være avhengig av NAV for å ha et sted å bo! Tydeligvis er det ikke lenger et sikkerhetsnett i Norge og tenk om politikerne kutter sosialpenger også? Jeg er livredd for fremtiden.

Ikke nødvendigvis, men, som du sikkert vet, administreres NAV Sosial av hver enkelt kommune så reglene kan både variere noe og praktiseres forskjellig. I mange tilfeller vil det imidlertid være mest hensiktsmessig for alle parter at man fortsetter å bo der man bor, men får hjelp til de løpende kostnadene. Imidlertid får vi håpe at det for din del i så fall er aktuelt for en kort periode mens du venter på uføretrygd! Uansett har du vel strengt tatt krav på AAP mens du venter på vedtak i uføresaken din selv om du har gått ut over fireårsperioden din? Sjekk dette med NAV hvis du likevel skal kontakte dem og legg evt. inn i en klage! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser man dette? Jeg leker ikke syk og har ingen mulighet til å jobbe mer. Behandler mener jobb ikke er bra for meg og at det forverrer min helsetilstand, men jeg VIL virkelig jobbe. (Vet at syke og uføre får mye tyn på KG, derfor informerer jeg om det). Jeg har ikke vondt i vilja.

Hvordan løser andre folk livet med dette nye regelverket som gjør at man ikke lenger er sikret inntekt som er holdbar og gjør det mulig å overleve? Må jeg finne meg en partner og snylte på han? Kredittkort? Jeg har ikke familie jeg kan støtte meg på.

AB nr 2 her igjen. 

Jeg har stor forståelse for situasjonen din. Jeg sitter med de samme tankene. Jeg har økonomiske forpliktelser som var basert på min lønn. 

Fra å jobbe 110% så klarer jeg ikke 50% en gang. Allerede gått ned i lønn, blir bekymret allerede nå på hvordan det skal få om jeg om et års tid skulle miste aap også. Økonomisk bekymring gjør ikke man friskere, heller en forverrende faktor. 

De som snakker om planlegge å bli syk om 26 uker vet ikke hva de snakker om. De vet kanskje ikke hvordan det er. Man planlegger ikke å bli syk om 26 uker. Man er syk NÅ, og må finne ut/"planlegge" hvordan bli frisk nok til å klare å opparbeide seg nye rettigheter. 

Jeg VIL også jobbe, men klarer det bare ikke. Det er så frustrerende. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Men om jeg blir syk én dag kvalifiserer jeg fortsatt ikke til sosialhjelp for den ene dagen. Men én dagslønning nå er kjempemye penger tapt. Ta ut ferie da? Avspasering?

Jeg har brukt ferie og avspasering når jeg har vært syk på aap. Hadde rett og slett ikke råd til å miste lønnen. Nå har jeg heldigvis fått innvilget gradert ufør, etter mer enn 20 år med alvorlig sykdom men nektet å «gi opp» og får opptjent ny rett til egenmelding og sykepenger. Det virker lettere å få innvilger gradert enn full. Håper det ordner seg for deg fort. 

Anonymkode: 19253...71b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Leo skrev:

Det mest skremmende er kanskje at man ofte får feil svar og forskjellige svar avhengig av hvem man spør. Så vidt jeg vet påvirkes ikke arbeidsgiverperioden, dvs. de første 16 dagene du er syk, av kravet om å jobbe 26 uker sammenhengende før du har opparbeidet deg ny rett til sykepenger siden dette gjelder sykepenger fra NAV, men spør dem for sikkerhets skyld! 

Det er riktig. :) 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er den første som svarte deg. Sorry jeg sovnet på sofaen etter arbeids-utprøving, pga helsetilstanden min. Jeg er i noenlunde samme situasjon, bare at jeg fortsatt har et år igjen til max dato på aap. Inntil da blir det fornyet, men er nå på utprøving for å se om noe annet funker bedre. Helsa i seg selv er kronisk, men dagsformen kan variere. Her er det mange rare (noen gode svar du har fått. 

Har du til vanlig 50% stilling eller 100%? Mens du gikk på AAP, hva skjedde det med resten 50% du IKKE klarte å jobbe? Mistet du den eller har du fortsatt den feks ulønnet permisjon fra? Svaret vil være avhengig av dette. 

Hvis 50% er den ENESTE du har nå, så er 50% din fulle stilling. Når du har jobbet i 26 uker i den stillingen så opparbeider du deg nye rettigheter. Da får du sykepenger som vanlig.

Hvis du egentlig fortsatt har 100% stilling, men jobber 50% fordi du ikke klarer mer, så opparbeider du deg DESSVERRE IKKE nye rettigheter, og  i de aller fleste yrker (kanskje alle) så opparbeider du deg da HELLER IKKE egenmelding dager. Dvs du mister penger (lønn) for hver dag du er borte. Dessverre. Muligheten er å bli enig med arbeidsleder (sjef) om at du tar igjen dagen (dagene) du er borte. Alternativet feriedag/avspasering. Det avhenger av om sjefen din har mulighet til å bruke den muligheten. 

Så smart svar. For vi vet jo alle at å bli syk er noe man velger selv. Derfor bør folk ikke velge å bli syke. Så smart og forståelsesfull du er. 

Jepp. En mulighet. 

Se ovenfor 

Det er ikke alltid man får fornuftige svar, fra forståelsesfulle mennesker her på KG dessverre. Enkelte ganger mer skremmende enn Nav faktisk. 

Korrigering. Man må ikke jobbe 100% for ny opptjening. Man må være arbeidsfør. Altså ikke motta aap eller sykepenger i minst 26 uker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Korrigering. Man må ikke jobbe 100% for ny opptjening. Man må være arbeidsfør. Altså ikke motta aap eller sykepenger i minst 26 uker.

Tusen tusen tusen takk for at du tar deg tid til å svare.

Så det betyr at jeg, som eier en 100% stilling jeg er 50% arbeidsfør i, vil få rett på sykepenger om 26 uker dersom jeg ikke mottar stønad fra NAV selv om jeg bare jobber 50% av den 100% stillingen i de 26 ukene? 

Dette systemet er til å bli gal av!

Hadde vært bedre å ordne dette med private forsikringer selv og gitt faen i å tro at man er sikret økonomisk ved sykdom av det offentlige.

Ikke får vi den helsetjenesten vi trenger når vi trenger den alltid, ikke får vi den økonomiske sikkerheten vi grodde vi betalte for, og blir du utsatt for småkriminalitet blir saken henlagt med én gang av rettsvesenet... Blir du voldtatt, ja da anmelder du bare fordi det kanskje blir en sak den neste gangen fyren som voldtar deg blir anmeldt for voldtekt. Barnehagene, sykehjemmene og mange andre offentlige institusjoner er underbemannet til det uforsvarlige.

Si meg, hvor bærer dette hen? Hvorfor betaler vi skatt? For å kunne bla opp når vi må heve fregatter til 4 milliarder eller når politikerne trenger ny milliard-garasje i sitt bilfrie sentrum?

Er det lov å bli provosert?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det betyr at jeg, som eier en 100% stilling jeg er 50% arbeidsfør i, vil få rett på sykepenger om 26 uker dersom jeg ikke mottar stønad fra NAV selv om jeg bare jobber 50% av den 100% stillingen i de 26 ukene? 

Hadde vært bedre å ordne dette med private forsikringer selv og gitt faen i å tro at man er sikret økonomisk ved sykdom av det offentlige.

Ikke får vi den helsetjenesten vi trenger når vi trenger den alltid, ikke får vi den økonomiske sikkerheten vi grodde vi betalte for, og blir du utsatt for småkriminalitet blir saken henlagt med én gang av rettsvesenet... Blir du voldtatt, ja da anmelder du bare fordi det kanskje blir en sak den neste gangen fyren som voldtar deg blir anmeldt for voldtekt. Barnehagene, sykehjemmene og mange andre offentlige institusjoner er underbemannet til det uforsvarlige.

Si meg, hvor bærer dette hen? Hvorfor betaler vi skatt? For å kunne bla opp når vi må heve fregatter til 4 milliarder eller når politikerne trenger ny milliard-garasje i sitt bilfrie sentrum?

Hadde det bare vært så "enkelt"! Svært mange opplever å ikke få noe fra de forsikringene de har betalt premie på i årevis fordi det ligger i vilkårene at man må være erklært helt eller delvis ufør av NAV for å få utbetaling. Noe som vi nå vet både kan være vanskelig og ta svært lang tid. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer :) Antar du har søkt permisjon for den delen du ikke er i jobb? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå gradert ufør, permisjon fra den delen jeg ikke klarer å jobbe i. Jeg er heldig og får beholde hele stillingen min på 100% likevel. Og opparbeider meg ny rett til sykepenger og egenmelding. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, jeg vil bare si at jeg har forståelse for bekymringen din. Og jeg jobber som veileder i NAV. Mulig dette er skrevet før (jeg har ikke lest alle kommentarene), men husk at økonomisk stønad, som er nevnt flere gangen, er en kommunal tjeneste. Så du vil kun få ganske generell informasjon om dette hvis du ringer NAVs kontakttelefon. Å oppsøke det lokale NAV-kontoret er derfor den beste måten å få riktig info om økonomisk stønad. 

Lykke til. 

Anonymkode: e1106...883

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Leo skrev:

Hadde det bare vært så "enkelt"! Svært mange opplever å ikke få noe fra de forsikringene de har betalt premie på i årevis fordi det ligger i vilkårene at man må være erklært helt eller delvis ufør av NAV for å få utbetaling. Noe som vi nå vet både kan være vanskelig og ta svært lang 

Ja, greia er bare at jeg hadde mer tillit til det offentlige enn det private før dette. Av de private forventer jeg ingenting egentlig, selv om jeg har boligforsikring og hatt bilforsikring. Det har også vært FRIVILLIG å betale boligforsikring, og jeg har dermed ikke tatt så på "vei" for å betale det. Relativt billig er det også.

Men når man er tvunget til å betale 36% av lønna til politikere som ikke forvalter pengene mine på en god måte er det mer provoserende enn å betale noe frivillig. Kanskje er jeg bare veldig irrasjonell her nå, men det føles som jeg er ranet for alle skattepengene jeg har betalt i alle år (minus AAP-årene som jeg takker Gud for). Det vondeste, det som tar pusten fra meg nå, er at jeg ikke ser noen fremtid.

Men "the show must go on" right? Så det blir vel til at jeg overlever dette også. Men det føles ut som å stå med en fot utenfor det mørke stupet akkurat nå.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer :) Antar du har søkt permisjon for den delen du ikke er i jobb? 

Ja, permisjon. :)

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, jeg vil bare si at jeg har forståelse for bekymringen din. Og jeg jobber som veileder i NAV. Mulig dette er skrevet før (jeg har ikke lest alle kommentarene), men husk at økonomisk stønad, som er nevnt flere gangen, er en kommunal tjeneste. Så du vil kun få ganske generell informasjon om dette hvis du ringer NAVs kontakttelefon. Å oppsøke det lokale NAV-kontoret er derfor den beste måten å få riktig info om økonomisk stønad. 

Lykke til. 

Anonymkode: e1106...883

Jeg tror at min veileder på NAV er et like godt menneske som deg. Jeg har byttet veileder to-tre ganger det siste året og har ikke møtt den nye enda, bare pratet på tlf.

Tusen takk for din lykkeønskning! Jeg vet at mange av dere som jobber på NAV er gode mennesker og jeg vil ikke la min frustrasjon gå ut over noen av dere. Takk for jobben du gjør! Det er dine retningslinjer og overordnede regler jeg forbanner i denne tråden.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, greia er bare at jeg hadde mer tillit til det offentlige enn det private før dette. Av de private forventer jeg ingenting egentlig, selv om jeg har boligforsikring og hatt bilforsikring. Det har også vært FRIVILLIG å betale boligforsikring, og jeg har dermed ikke tatt så på "vei" for å betale det. Relativt billig er det også.

Men når man er tvunget til å betale 36% av lønna til politikere som ikke forvalter pengene mine på en god måte er det mer provoserende enn å betale noe frivillig. Kanskje er jeg bare veldig irrasjonell her nå, men det føles som jeg er ranet for alle skattepengene jeg har betalt i alle år (minus AAP-årene som jeg takker Gud for). Det vondeste, det som tar pusten fra meg nå, er at jeg ikke ser noen fremtid.

Men "the show must go on" right? Så det blir vel til at jeg overlever dette også. Men det føles ut som å stå med en fot utenfor det mørke stupet akkurat nå.

:klem:

Og i innledningen til Folketrygdloven står det følgende:

"Folketrygden er et nasjonalt, sosialt forsikringssystem som ble innført 1. januar 1967. Mesteparten av folketrygden administreres av arbeids- og velferdsetaten (NAV). Alle personer som er bosatt i Norge er pliktig medlem av folketrygden.

Lovens formål er å gi økonomisk trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særlige utgifter ved arbeidsløshet, svangerskap og fødsel, aleneomsorg for barn, sykdom og skade, uførhet, alderdom og dødsfall. Folketrygden skal videre bidra til utjevning av inntekt og levekår over den enkelte persons livsløp og mellom grupper av personer. Folketrygden skal også bidra til hjelp til selvhjelp".

Alle som har vært eller er i arbeid betaler, eller har betalt, dessuten forsikringspremie i form av trygdeavgift i dyre dommer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Leo skrev:

:klem:

Og i innledningen til Folketrygdloven står det følgende:

"Folketrygden er et nasjonalt, sosialt forsikringssystem som ble innført 1. januar 1967. Mesteparten av folketrygden administreres av arbeids- og velferdsetaten (NAV). Alle personer som er bosatt i Norge er pliktig medlem av folketrygden.

Lovens formål er å gi økonomisk trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særlige utgifter ved arbeidsløshet, svangerskap og fødsel, aleneomsorg for barn, sykdom og skade, uførhet, alderdom og dødsfall. Folketrygden skal videre bidra til utjevning av inntekt og levekår over den enkelte persons livsløp og mellom grupper av personer. Folketrygden skal også bidra til hjelp til selvhjelp".

Alle som har vært eller er i arbeid betaler, eller har betalt, dessuten forsikringspremie i form av trygdeavgift i dyre dommer. 

Tusen takk for klem!

Jeg vet jeg sutrer mye i tråden her, takk for at du svarte meg og hjelper meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...