AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #21 Skrevet 4. mars 2019 Så kjekt med flere svar! Tusen takk! Da får det bare stå til! Gjør så godt jeg kan om jeg får mens da og lærer vel litt av det òg. Jeg skal IKKE legge igjen tamponger (eller noe som helst annet søppel) i naturen, jeg satser heller på å brenne det hvis det skulle falle seg sånn. Og hvis det ikke blir mens skal jeg bruke tampongene som opptenningsbriketter, hehe. Det var et lurt råd:) Tusen takk for alle råd! Det ble litt mindre skremmende å tenke på:) HI Anonymkode: b199a...ec2 9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #22 Skrevet 4. mars 2019 Menskopp! Tømmes og puttes inn igjen (den trenger ikke vaskes ved tømming), vask hendene i bekken etterpå. Ikke noe søppel. Anonymkode: 09b43...5bd 9
Million Skrevet 4. mars 2019 #23 Skrevet 4. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Anonymkode: e1f3d...4ef Hvis man har håndtert blodige bind og sølt litt, dratt ut en blodig tampong osv, og ikke har en bekk i nærheten å få vasket hendene i.... da er det greit å desinfisere hendene med sprit etterpå. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #24 Skrevet 4. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så kjekt med flere svar! Tusen takk! Da får det bare stå til! Gjør så godt jeg kan om jeg får mens da og lærer vel litt av det òg. Jeg skal IKKE legge igjen tamponger (eller noe som helst annet søppel) i naturen, jeg satser heller på å brenne det hvis det skulle falle seg sånn. Og hvis det ikke blir mens skal jeg bruke tampongene som opptenningsbriketter, hehe. Det var et lurt råd:) Tusen takk for alle råd! Det ble litt mindre skremmende å tenke på:) HI Anonymkode: b199a...ec2 Det går også an å få utsatt menstruasjonen om du trenger det en ukes tid. Få resept av legen på utsettelsespiller. Vet ikke hva de heter, men det vet legen. God tur! Anonymkode: 27848...a52 1
Gjest Mass Skrevet 4. mars 2019 #25 Skrevet 4. mars 2019 Men dersom du har regelmessig mens kan du jo forsøke å legge uken til en uke midt mellom periodene. Veldig greit å være forberedt uansett, men da slipper du kanskje dette styret. Evt om du går på prevensjon utsette mensen i den uken.
Gjest O.G. Skrevet 4. mars 2019 #26 Skrevet 4. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig lyst til å planlegge en fjelltur i sommer. Jeg ser for meg en drøy uke i fjellet med telt og evt turisthytte, MEN så lurer jeg på en ting jeg ikke tør å spørre andre om, og det gjelder menstruasjon. Hva om uken jeg velger (som jeg bør bestemme nå) er mensuke? Jeg aner ikke hvordan man ‘tar seg av’ slike utfordringer på fjellet eller i skogen. Gode tips mottas med takk! #definitivtanonym Anonymkode: b199a...ec2 Tampax (de er laget av bomull) og brenn dem på bålet. Må du ha bind så ha de i en pose til du er en plass du kan kaste dem. Vask deg med våtservietter, som også skal i avfallsposen.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #27 Skrevet 4. mars 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tampax tamponger inneholder bomull og rayon (cellulosefiber), og innføringshylsen er av papir. Alt dette er komposterbart. Hvis et dyr finner en brukt tampong, vil det trolig spise den. Det er mulig at snora ikke er særlig helsebringende for et dyr å spise; det har jeg ikke tenkt på. Men i utedoen kan den i alle fall dumpes. Anonymkode: e1f3d...4ef Hvorfor skal slikt dumpes i utedoen? Er ikke sikkert at eier av utedoen ønsker det. Blodige tamponger ute i naturen, med dyr, hunder, sauer, for ikke snakke om barn som roter rundt omkring. Ta med brukte tamponger og bind, eller brenn det på bål eller i vedovnen på hytta. Hvor lang tid bruker en tampax på å brytes ned i naturen og forsvinne? Måneder? År? Anonymkode: 4fa13...73e 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #28 Skrevet 4. mars 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor skal slikt dumpes i utedoen? Er ikke sikkert at eier av utedoen ønsker det. Blodige tamponger ute i naturen, med dyr, hunder, sauer, for ikke snakke om barn som roter rundt omkring. Ta med brukte tamponger og bind, eller brenn det på bål eller i vedovnen på hytta. Hvor lang tid bruker en tampax på å brytes ned i naturen og forsvinne? Måneder? År? Anonymkode: 4fa13...73e Har du noensinne brukt en utedo på en DNT-hytte? Jeg bare spør... Til orientering: Det er en gjødselbinge. Selv ikke en sulten fjellrev vil finne på å rote rundt inni der. Anonymkode: e1f3d...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #29 Skrevet 4. mars 2019 Definitivt menskopp. Da slipper du alt styret og søppelet. Tøm, skyll/tørk, inn igjen. Kan kokes på primus for å drepe bakterier om du mister den på bakken f.eks. Anonymkode: 06098...265 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #30 Skrevet 4. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Definitivt menskopp. Da slipper du alt styret og søppelet. Tøm, skyll/tørk, inn igjen. Kan kokes på primus for å drepe bakterier om du mister den på bakken f.eks. Anonymkode: 06098...265 Kan umulig holde, for den som blør mye. Og da er du jo like langt, siden du må ha et bind til beskyttelse. Det samme gjelder forsåvidt tamponger, da. Anonymkode: e1f3d...4ef
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #31 Skrevet 4. mars 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor skal slikt dumpes i utedoen? Er ikke sikkert at eier av utedoen ønsker det. Blodige tamponger ute i naturen, med dyr, hunder, sauer, for ikke snakke om barn som roter rundt omkring. Ta med brukte tamponger og bind, eller brenn det på bål eller i vedovnen på hytta. Hvor lang tid bruker en tampax på å brytes ned i naturen og forsvinne? Måneder? År? Anonymkode: 4fa13...73e Den tar ikke lang tid å nedbrytes til et stadum der den kan sammelignes med en kvistbit fra en ikke fullstendig nedbrutt kompost. Blodet i tampongen er gull verdt i en kompost. På samme måte som en morkake. Anonymkode: e1f3d...4ef
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #32 Skrevet 4. mars 2019 Tamponger må du ta med deg eventuelt brenne. De skal ikke puttes under noen stein som ei tidligere skrev! Så ekkelt å gå på fjellet med hund og barn som leker og slikt graps blir dratt fram. Forøvrig synes jeg det er null stress med mensen på tur. Har med meg godt med våtservietter og antibac. Jeg skyller hendene i en bekk, vasker så med våtservietter og så sprit-så setter jeg inn ny tampong. Aldri fått noe infeksjon eller noe slikt. Det er forresten veldig forskjell på DNT hytte standarden. Noen hytter har veldig fine utedoer, og vask. Andre er veldig enkle. Men som sagt med våtservietter og antibac kommer du langt. Anonymkode: bf78f...d9a 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #33 Skrevet 4. mars 2019 Zip-lock poser til avfall, tettere og mindre søl/lukt enn poser som må knytes. Ruller sammen bind og har de i plastomslaget de kommer i, så ser ikke udelikat ut til tross for gjennomsiktig pose. Et annet tips - pakk en ekstra pakke bind, med vinger. Helst av tynn type. Ypperlige innlegg i fjellsko som begynner å bli fuktige og klamme! Om du ikke tror på meg, tro på Bengt https://www.tv2.no/a/10209497/ Anonymkode: 7928c...281 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #34 Skrevet 4. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kan umulig holde, for den som blør mye. Og da er du jo like langt, siden du må ha et bind til beskyttelse. Det samme gjelder forsåvidt tamponger, da. Anonymkode: e1f3d...4ef Menskopper har som regel kapasitet på ca 2-3x en "super" eller heavy-flow tampong. Jeg har normal menstruasjon og bruker OrganiCup, den har kapasitet på 23ml. Har kun en gang opplevd å fylle den helt opp, og det var overnight en gang jeg blødde mer enn normalt.Det finnes dog menskopper som er spesielt beregnet på dem med kraftig mens. Merula Cup "Vanlig size" holder 38ml, eller 65% mer enn en vanlig menskopp.Merula Cup "XL" holder 50 ml, eller ca dobbelt så mye som en vanlig menskopp!https://www.merula-cup.de/en/ Anonymkode: b4179...3ec 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #35 Skrevet 4. mars 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan umulig holde, for den som blør mye. Og da er du jo like langt, siden du må ha et bind til beskyttelse. Det samme gjelder forsåvidt tamponger, da. Anonymkode: e1f3d...4ef Har du forsøkt menskopp? Dette er et ikke-problem. Man tømmer litt oftere de dagene med mest blod. Noe som tilsvarer hver 4t for min del, en dag eller to. Resten av perioden tømmer jeg koppen 1-2 ganger om dagen. Anonymkode: 06098...265 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #36 Skrevet 4. mars 2019 Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få så mange gode svar! Takker og bukker! Da blir det antibac, tampax og bind med vinger:), med mindre jeg er modig nok til å skaffe meg en variant av mooncup. (Kjenner jeg er litt skeptisk og hadde slitt med å stole på den.. Så må øve i forkant i så fall!) Håper jo helst at jeg slipper å styre med det i det hele tatt, men nå vet jeg i det minste mer om hva jeg skal gjøre. Og avfallspose blir selvsagt med. Jeg hadde aldri i verden lagt noe slikt fra meg i naturen, både fordi jeg vil bevare naturen og av ren skam/anstendighet/hensyn til andre vandrere. Takk igjen! Ble lysten på tur allerede:) HI Anonymkode: b199a...ec2 8
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #37 Skrevet 4. mars 2019 8 timer siden, Million skrev: Hvis man har håndtert blodige bind og sølt litt, dratt ut en blodig tampong osv, og ikke har en bekk i nærheten å få vasket hendene i.... da er det greit å desinfisere hendene med sprit etterpå. Men antibac fjerner bakterier, ikke blod. Anonymkode: 65ac9...b0a
Million Skrevet 5. mars 2019 #38 Skrevet 5. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men antibac fjerner bakterier, ikke blod. Anonymkode: 65ac9...b0a Det er likevel anbefalt å bruke når man har vært på do etc på steder der man ikke har tilgang på vann og håndvask etterpå.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #39 Skrevet 5. mars 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noensinne brukt en utedo på en DNT-hytte? Jeg bare spør... Til orientering: Det er en gjødselbinge. Selv ikke en sulten fjellrev vil finne på å rote rundt inni der. Anonymkode: e1f3d...4ef Nei, heldigvis ikke. Bruker utedo på hytta, og er påpasselig med kun å kaste toalettpapir og sanitærbark i det. Det er som en bøtte, og som tømmes årlig. Til orientering er det andre hytter på fjellet enn DNT sine og med andre toalettfasiliteter. Som hytteeier midt mellom to turisthytter på Hardangervidda, er jeg dessverre vant til griste turgåere som dumper avfall og søppel langs stiene, som trykker bind, toalettpapir og søppel inn i steinmuren på hytter. Rever og andre dyr roter i det. Anonymkode: 4fa13...73e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #40 Skrevet 8. mars 2019 På 4.3.2019 den 11.42, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig lyst til å planlegge en fjelltur i sommer. Jeg ser for meg en drøy uke i fjellet med telt og evt turisthytte, MEN så lurer jeg på en ting jeg ikke tør å spørre andre om, og det gjelder menstruasjon. Hva om uken jeg velger (som jeg bør bestemme nå) er mensuke? Jeg aner ikke hvordan man ‘tar seg av’ slike utfordringer på fjellet eller i skogen. Gode tips mottas med takk! #definitivtanonym Anonymkode: b199a...ec2 Om du har "monstermensen" kan du også ta noen piller i forkant slik at mensen blir utsatt. Får resept av legen. Anonymkode: 02844...236
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå