AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #1 Skrevet 4. mars 2019 Etter 7 måneder på ny arbeidsplass, er det blitt nok for en stund siden. Per i dag er jeg sykemeldt, og tanken på å gå tilbake til den arbeidsplassen, gjør meg fysisk og psykisk dårlig. Ble ansatt med en lederstilling hvor jeg skulle arbeide tett sammen med et annet menneske, som vel og merke også var nyutdannet. Forholdet vårt begynte tidlig å skrangle, og jeg prøvde å ta tak i det. Jeg har alltid tedd meg profesjonell og "for god for" konflikter. Prøvd å komme med løsninger og vært konstuktiv i møte med henne og i møte med sjef, som og har vært en involvert bit i det hele. Arbeidsmiljøet startet å tære på psyken min, det var så mye baksnakking på arbeidsplassen og tydelig eksludering. Typ; Ble stille når jeg kom på pauserommet, andre ansatte forholdt seg ikke til meg, mine beskjeder ble overtrampet og ikke fulgt opp og det var generelt liten interesse for meg på denne plassen. Det hele tok kaka når jeg en dag mottok advarsel om at jeg utførte en handling som 1. Er straffbart og gjør at jeg kan miste min profesjon 2. Er anklagelse fra denne kollegaen hvor en konflikt har oppstått 3. Det er ingen vitner Fra dette kalte jeg inn til møte med min fagforening og arbeidsplass - jeg forsvarte min sak så godt det lok seg gjøre, og nektet for å motta advarselen på bakgrunn av grove, falske anklagelser og konflikten som lå til grunn. Nå har jeg mottatt innkallelse til drøftelsesmøte og står i fare for å bli oppsagt på grunnlag av falske ankagelser og ugyldig informasjon. Er allerede i Ok dialog med fagforbund, men har dere noen innspill, erfaringer, kommentarer, eller noe som kan hjelpe i min situasjon? Jeg er og gravid, om det gjør saken noe lettere. Veien videre vet jeg ikke hvordan blir, men jeg nekter (!) å gi meg uten kamp. Anonymkode: b5659...733 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #2 Skrevet 4. mars 2019 Du må bare holde hodet kaldt og la fagforeningen ta styringen. Du skal ikke gi deg, men du bør heller ikke gå inn i dette med intensjon om krigføring. Antakeligvis blir dette en prosess som krever tålmodighet og saklighet. Finn frem all dokumentasjon du har i saken og noter ned hvordan du anser forløpet har vært. Så får du rådføre deg med fagforeningen om hvordan du skal forholde deg videre. Det er nok vanskelig å være deg akkurat nå, men hvordan du håndterer denne situasjonen nå har nok en del innvirkning på hvordan utfallet blir. Selv om det er tøft bør du prøve å forholde deg så rolig som du bare kan, særlig i møte med arbeidsplassen. Så får du heller tørke tårene hjemme. Anonymkode: 573ea...d4d 28
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #3 Skrevet 4. mars 2019 kan ikke sparke deg kun fordi "hun sa det..." Må ha vitner/bevis for å kunne støtte argumentene. Det blir nok en dialog og hvordan du ser det fra din side. Vel, det positive er at du vet nå hva slags person du jobber med...så vær obs på hva du sier og gjør i fremtiden. Anonymkode: 8377f...3ed 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #4 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: kan ikke sparke deg kun fordi "hun sa det..." Må ha vitner/bevis for å kunne støtte argumentene. Det blir nok en dialog og hvordan du ser det fra din side. Vel, det positive er at du vet nå hva slags person du jobber med...så vær obs på hva du sier og gjør i fremtiden. Anonymkode: 8377f...3ed Du har ikke hørt om #metoo du kanskje? Det rammet veldig mange menn, men nå ser det ut til å ramme en kvinne, så da er det selvfølgelig helt uhørt! Anonymkode: 98e4c...4d8 4
MannSor Skrevet 4. mars 2019 #5 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke hørt om #metoo du kanskje? Det rammet veldig mange menn, men nå ser det ut til å ramme en kvinne, så da er det selvfølgelig helt uhørt! Anonymkode: 98e4c...4d8 Åh stakkar, en mann som måtte slutte å klå på damer... 30
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #6 Skrevet 4. mars 2019 3 minutter siden, MannSor skrev: Åh stakkar, en mann som måtte slutte å klå på damer... Om du sikter til meg så er jeg kvinne. Og jeg er ikke kvinnen i HI, som er anklaget for dette: "utførte en handling som1. Er straffbart og gjør at jeg kan miste min profesjon" Og ja, det ER synd på de uskyldige mennene som ble rammet av #metoo. Anonymkode: 98e4c...4d8 9
MannSor Skrevet 4. mars 2019 #7 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du sikter til meg så er jeg kvinne. Og jeg er ikke kvinnen i HI, som er anklaget for dette: "utførte en handling som1. Er straffbart og gjør at jeg kan miste min profesjon" Og ja, det ER synd på de uskyldige mennene som ble rammet av #metoo. Anonymkode: 98e4c...4d8 Er det noe som helst som tyder på at dette er en metoo-sak? 26
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #8 Skrevet 4. mars 2019 Her skal du ha advokat på banen så fort som mulig, for hvis man anklages for noe straffbart, så beskylder ikke jobben deg bare for å ikke gjøre jobben din, men for å være kriminell. All kommunikasjon om dette bør gå via en advokat som representerer deg. Anonymkode: 5b4c4...74c 10
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #9 Skrevet 4. mars 2019 20 minutter siden, MannSor skrev: Er det noe som helst som tyder på at dette er en metoo-sak? Det er samme hva slags sak det er. Hovedpoenget er det samme. At det ER mulig å miste jobben sin pga "hun sa at...", men når det gjelder for kvinner så er det grusomt og forferdelig og advokatmat. Når det gjelder for menn så er det, "haha han fikk som fortjent fordi andre menn tidligere har gjort noe galt. Haha la oss ødelegge hele livet hans, karrieren og familielivet." Anonymkode: 98e4c...4d8 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #10 Skrevet 4. mars 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke hørt om #metoo du kanskje? Det rammet veldig mange menn, men nå ser det ut til å ramme en kvinne, så da er det selvfølgelig helt uhørt! Hva har dette med saken å gjøre? Bryr meg ikke om TS er mann eller dame...det er snakk om at en person risikerer å miste jobb kun fordi "hun kollega sa noe om meg". Dette holder kanskje i USA, men det blir ikke nok med kun sladder for å få noen oppsagt i Norge. 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her skal du ha advokat på banen så fort som mulig, for hvis man anklages for noe straffbart, så beskylder ikke jobben deg bare for å ikke gjøre jobben din, men for å være kriminell. All kommunikasjon om dette bør gå via en advokat som representerer deg. Helt enig. Skal TS anklages for noe kriminelt så må TS skaffe seg en advokat. Og blir det kun "ord" og ingen bevis fra selskapet så saksøk dem så det svir. Anonymkode: 8377f...3ed 12
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #11 Skrevet 4. mars 2019 Hei igjen, og tusen takk for svar. Denne anklagelsen og prosessen har vært over 1, 5 måned. I møtet jeg var på, ble nettopp dette tatt opp at det var usakelig å ta en slik tilbakemelding seriøst uten vitner til hendelsen, og spesielt da med tanke på den konflikten som ligger til grunn. Møtet varte tre ganger så lenge ett vanlig møte bør gjøre, og organisasjonen brukte "det de hadde" på meg. Jeg fikk anledning til å forklare meg og fortelle hendelsen fra min side, men ser nå i referatet fra møtet at organiasasjonen har snudd det slik at det gangner dem. De mener min forklaring var: "Jeg gjorde jobben min, og jeg ville gjort det samme igjen".. Fagforeningen har til nå vært en temmelig nøytral part. I møtet med dem, sa hun særdeles lite, men har selv referert til at hun kjemper den kampen jeg ønsker. Håper hun blir mer synlig på drøftelsesmøte og at dette faktisk kan ha et heldig utfall for meg. Bor på ett lite tettsted, så ryktet kan skade meg i senere tid. Noen forskjell på advokat og jurist? Hun jeg har med meg fra fagforening, er jurist. - TS Anonymkode: b5659...733
MannSor Skrevet 4. mars 2019 #12 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er samme hva slags sak det er. Hovedpoenget er det samme. At det ER mulig å miste jobben sin pga "hun sa at...", men når det gjelder for kvinner så er det grusomt og forferdelig og advokatmat. Når det gjelder for menn så er det, "haha han fikk som fortjent fordi andre menn tidligere har gjort noe galt. Haha la oss ødelegge hele livet hans, karrieren og familielivet." Anonymkode: 98e4c...4d8 «Andre menn tidligere har gjort noe galt»? Hvilken planet er du på? Du antyder altså at kvinner dikter opp historier om seksuell trakassering? 7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #13 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva har dette med saken å gjøre? Bryr meg ikke om TS er mann eller dame...det er snakk om at en person risikerer å miste jobb kun fordi "hun kollega sa noe om meg". Dette holder kanskje i USA, men det blir ikke nok med kun sladder for å få noen oppsagt i Norge. Helt enig. Skal TS anklages for noe kriminelt så må TS skaffe seg en advokat. Og blir det kun "ord" og ingen bevis fra selskapet så saksøk dem så det svir. Anonymkode: 8377f...3ed Først; Menn som blir oppsagt på grunn av falske anklagelser - dem synes jeg virkelig synd på. Er flere saker innenfor mitt yrke hvor det tydeligvis er nulltolleranse hvor det appåtil ikke trengs bevis en gang.. Ikke rart såpass mange menn gjennomgår det de gjør.. Tenger ikke å være mer enn at "jeg ikke liker ansiktet" på vedkommende.. Jeg er villig til å saksøke så det holder. En slik uprofesjonell, dømmende og krenkende arbeidsplass har jeg aldri vært på tidligere. TS Anonymkode: b5659...733 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #14 Skrevet 4. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hei igjen, og tusen takk for svar. Denne anklagelsen og prosessen har vært over 1, 5 måned. I møtet jeg var på, ble nettopp dette tatt opp at det var usakelig å ta en slik tilbakemelding seriøst uten vitner til hendelsen, og spesielt da med tanke på den konflikten som ligger til grunn. Møtet varte tre ganger så lenge ett vanlig møte bør gjøre, og organisasjonen brukte "det de hadde" på meg. Jeg fikk anledning til å forklare meg og fortelle hendelsen fra min side, men ser nå i referatet fra møtet at organiasasjonen har snudd det slik at det gangner dem. De mener min forklaring var: "Jeg gjorde jobben min, og jeg ville gjort det samme igjen".. Fagforeningen har til nå vært en temmelig nøytral part. I møtet med dem, sa hun særdeles lite, men har selv referert til at hun kjemper den kampen jeg ønsker. Håper hun blir mer synlig på drøftelsesmøte og at dette faktisk kan ha et heldig utfall for meg. Bor på ett lite tettsted, så ryktet kan skade meg i senere tid. Noen forskjell på advokat og jurist? Hun jeg har med meg fra fagforening, er jurist. - TS Anonymkode: b5659...733 Fikk du ikke godkjenne referatet? Anonymkode: 2b123...346 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #15 Skrevet 4. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fikk du ikke godkjenne referatet? Anonymkode: 2b123...346 Jeg fikk lese gjennom det og kommentere, legge til eller endre ting jeg mente ikke stemte. Dette ble og selvsagt lagt til grunn for å kalle inn til drøftelsesmøte, hvor de antakelig har sett på min kommentering av urettferdig opplevelse og ukorrekt innhold, som krangling... Referatet lyser av at de allerede hadde gjort seg opp en formening før møtet startet og referatet er gjennomsyret av negative, krenkende og mangelfulle detaljer. Anonymkode: b5659...733
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #16 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, MannSor skrev: «Andre menn tidligere har gjort noe galt»? Hvilken planet er du på? Du antyder altså at kvinner dikter opp historier om seksuell trakassering? Ehh.. ja? Det var langt fra alle menn som ble rammet av #metoo som var skyldige! Likevel var holdningene: "ja, men kvinner dikter ikke opp voldtekter og seksuell trakassering". "Noen må jo bli med i dragsuget, heller en uskyldig mann enn ei dame som blir utsatt for seksuell trakassering." "So what om mannen mister alt! Familie, rykte, jobb osv. bare vi slipper flere saker." Dette var den gjengse oppfatningen her på forumet når #metoo raste som verst. Og det er det stort sett fortsatt. Bare se på deg selv. "Du antyder altså at kvinner dikter opp historier"? Seff. Er det noe kvinner gjør så er det nettopp det. Det kan ikke motbevises og det er en enkel hevnmetode. Siste, og beste beviset, er vel kanskje Blasey Fords anklager mot Brett Kavanaugh. Anonymkode: 98e4c...4d8 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #17 Skrevet 4. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ehh.. ja? Det var langt fra alle menn som ble rammet av #metoo som var skyldige! Likevel var holdningene: "ja, men kvinner dikter ikke opp voldtekter og seksuell trakassering". "Noen må jo bli med i dragsuget, heller en uskyldig mann enn ei dame som blir utsatt for seksuell trakassering." "So what om mannen mister alt! Familie, rykte, jobb osv. bare vi slipper flere saker." Dette var den gjengse oppfatningen her på forumet når #metoo raste som verst. Og det er det stort sett fortsatt. Bare se på deg selv. "Du antyder altså at kvinner dikter opp historier"? Seff. Er det noe kvinner gjør så er det nettopp det. Det kan ikke motbevises og det er en enkel hevnmetode. Siste, og beste beviset, er vel kanskje Blasey Fords anklager mot Brett Kavanaugh. Anonymkode: 98e4c...4d8 Kvinner er grusomme. Damer gjør _alt_ for å få det slik de vil, være offer eller i det hele tatt "bli sett" i det sosiale fellesskapet. Jobbet i et kvinnedominert yrke? Lærer mye om hvordan damer virkelig er der.. Anonymkode: b5659...733 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #18 Skrevet 4. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kvinner er grusomme. Damer gjør _alt_ for å få det slik de vil, være offer eller i det hele tatt "bli sett" i det sosiale fellesskapet. Jobbet i et kvinnedominert yrke? Lærer mye om hvordan damer virkelig er der.. Anonymkode: b5659...733 Har jobbet på en kvinnedominert arbeidsplass en gang. Det var helt grusomt! Nå søker jeg bare på jobber hvor jeg vet det er et flertall av menn. Jeg orker ikke damer i arbeidssammenheng! Anonymkode: 98e4c...4d8 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #19 Skrevet 4. mars 2019 Men er dette egentlig en arbeidplass du har lyst til å bli på? Et alternativ er kanskje å forhandle fram en enorm sluttpakke, men mange måneder etterlønn og god attest? Forlate stedet med hodet høyt hevet mens du viser fingern til elendig ledelse og svikefulle/løgnaktige kollegaer? Men det selvfølgelig er viktig at du ikke får et dårlig rykte som henger ved, spesielt på en liten plass, eller tett bransje. Anonymkode: a4b6c...a7c 1
Leo Skrevet 4. mars 2019 #20 Skrevet 4. mars 2019 Jeg vil sterkt anbefale deg å engasjere en advokat. Tillitsvalgt er vel og bra i mange sammenhenger, men i slike saker har de gjerne for sterk tilknytning til bedriften og ledelsen til at de tør/ønsker å være tøffe nok. 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå